Triboron International AB är ett miljöteknikföretag med en unik och patenterad teknologi för att minska mekanisk friktion, motverka bakteriebildning och förbättra rengöring i förbränningsmotorer. Implementerat bidrar teknologin till större ackumulerad koldioxidreduktion än alla kända utvecklingar inom transportsektorn, inklusive elektrifiering, de närmaste 25 åren. Implementering är möjlig helt utan strukturinvestering och ger lönsamma resultat direkt med en typisk besparing om 3-5 %.
Pressmeddelanden
Effektiviserar bränsleförbrukning och minskar koldioxidutsläpp
Triboron har utvecklat en unik patenterad teknologi som effektiviserar bränsleanvändning genom bränsleadditiv baserat på Bor, där målsättningen är att ingå partnerskap och tilldela licenser till större bränsleproducenter. Försäljningsvolymerna kan då bli omfattande och för Triboron innebära intäkter med närmare 100 % bruttomarginal genom bränsleproducenternas stora volymer. Baserat på en kombination av redan befintliga avtal, potentiellt tillkommande B2B- och licensavtal och affärsmodellens inneboende lönsamhet, prognostiseras en omsättning omkring 69 MSEK år 2024 med en rörelsemarginal om +50 %. Givet gjorda prognoser och en relativvärdering härleds ett nuvärde per aktie om 1,3 kr i ett Base scenario.
- Den globala marknaden för bränsleadditiv uppgår till 500 miljarder kronor
Enligt en marknadsrapport från The Freedonia Group uppgår den globala marknaden för bränsleadditiv till över 500 mdSEK där volymefterfrågan har ökat med ca 8 % årligen de senaste åren. Triboron är ett bränsleadditiv som vid implementering kan bidra till större ackumulerad koldioxidreduktion än många andra kända lösningar inom transportsektorn, inklusive elektrifiering, under de närmaste 25 åren. Implementeringen är möjlig helt utan strukturinvesteringar och ger lönsamma resultat direkt med en genomsnittlig bränslebesparing om 3-5 %.
- Licensavtal med bränsleproducent under 2022 skulle resultera i hög tillväxt
Det stora värdet i Triboron kommande åren återfinns främst i att en eller flera potentiella licensaffärer med bränsle-producenter som implementerar Triborons lösningar i deras produktion, som data visat signifikant minskar bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp med genomsnitt 4 %. Ett avtal med en enskild bränsleproducent skulle sannolikt resultera i hög tillväxt med god lönsamhet för Triboron, tack vare producentens stora volymer. Parallellt med detta kan även B2B-affären utveckla sig positivt, där Triboron under 2021 ingått avtal med bland annat börsnoterade Mekonomen och Pierce Group, där båda samarbeten hittills lett till pilotorders.
- Fullt säkerställd företrädesemission
Under november 2021 pågår en fullt säkerställd företrädesemission om ca 12,8 MSEK vilken tillför Triboron en nettolikvid om ca 10,7 MSEK, Bolaget avser använda emissionslikviden till att intensifiera säljarbetet samtidigt som en stärkt kassa möjliggör fortsatt produktutveckling och kundbearbetning.
- Verkar i en trögrörlig bransch
Triboron adresserar en trögrörlig bransch, något som medför utmaningar. Att etablera ett eller flera licensavtal med bränsleproducenter kan resultera i långtgående processer. Den finansiella risken bedöms idag som låg, vilket motiveras av en snart påfylld kassa och potentiellt kassaflöde från nuvarande och framtida avtal.
Licensavtal med bränsleproducent kan ligga runt hörnet
Triboron har utvecklat en unik teknologi som kan reducera mer koldioxidutsläpp än många andra kända tekniker idag, där målsättningen är att ingå partnerskap och tilldela licenser till större bränsleproducenter. Försäljningsvolymerna kan då bli omfattande och för Triboron innebära intäkter med närmare 100 % bruttomarginal. Baserat på en kombination av redan befintliga avtal, potentiellt tillkommande B2B- och licensavtal och den lönsamhet som affärsmodellen möjliggör, prognostiseras en omsättning omkring 124 MSEK år 2023 med en rörelsemarginal om +50 %. Givet gjorda prognoser och en relativvärdering härleds ett nuvärde per aktie om 3,3 kr i ett Base scenario.
- Den globala marknaden för bränsleadditiv uppgår till 500 miljarder kronor
Enligt en marknadsrapport från The Freedonia Group uppgår den globala marknaden för bränsleadditiv till över 500 mdSEK och volymefterfrågan har ökat med ca 8 % årligen de senaste åren. Triboron är ett bränsleadditiv som implementerat kan bidra till större ackumulerad koldioxidreduktion än många andra kända utvecklingar inom transportsektorn, inklusive elektrifiering, under de närmaste 25 åren. Implementeringen är möjlig helt utan strukturinvestering och ger lönsamma resultat direkt med en genomsnittlig bränslebesparing om 3-5 %.
- Licensavtal med bränsleproducent under 2021 skulle resultera i hög tillväxt
Det stora värdet i Triboron kommande åren återfinns helt klart i en eller flera potentiella licensaffärer med bränsleproducenter, där en tidigare kommunicerad avsiktsförklaring skulle kunna resultera i ett licensavtal under år 2021. Med tanke på hur stora volymer en enskild bränsleproducent står för, skulle ett licensavtal sannolikt resultera i hög tillväxt med god lönsamhet för Triboron. Parallellt med detta kan även B2B-affären utveckla sig positivt, där Triboron t.ex. under december ingick ett återförsäljaravtal med finska IKH, ett bolag som under 2019 omsatta 126 MEUR med en bas av mer än 130 återförsäljare i hela landet.
- Fullt säkerställd företrädesemission
Under december 2020 pågår en fullt säkerställd företrädesemission om ca 12,8 MSEK vilken tillför Triboron en nettolikvid om ca 10,9 MSEK. Triboron stärker således sin kassa vilket säkerställer fortsatt produktutveckling och kundbearbetning.
- Verkar i en trögrörlig bransch
Triboron adresserar en trögrörlig bransch, något som medför utmaningar. Att etablera ett eller flera licensavtal med bränsleproducenter är ingen enkel uppgift och kan resultera i långtgående processer. Den finansiella risken bedöms idag som låg, vilket motiveras av en snart påfylld kassa i samband med pågående företrädesemission, samt befintliga avtal vilka kan generera bra kassaflöden.
Mar
Intervju med Pär Krossling VD på Triboron
Aktiekurs
0.45
Värderingsintervall
2021-12-01
Bear
0,7 SEKBase
1,3 SEKBull
2,2 SEKUtveckling
Huvudägare
2021-09-30
2019-12-31