Spherio Group är verksamt inom tech, logistik och eCom internationellt. Bolaget bedriver marknadsplattformarna Yaytrade och Re/way samt SaaS- och logistiklösningen Spherio Solutions. Via Spherio Groups bolag och tjänster kan privatpersoner, modebolag, retailers och distributörer bedriva försäljning av secondhand, provkollektioner, returer och överlager. Bolag kan erbjuda sina kunder secondhand-försäljning genom att köpa tillbaka varan från kunden och sälja vidare genom Spherio Solutions.
Pressmeddelanden
Ny intäktsmodell ökar den finansiella styrkan
Spherio Group AB (”Spherio Group” eller ”Bolaget”) är en tech- och e-handelsgrupp vilka tillhandahåller tekniska lösningar inom cirkulär konsumtion som bryggar gränslandet mellan teknik, logistik och e-handel. Bolaget driver marknadsplatserna Yaytrade och RE/WAY samt lanserade under våren 2022 Spherio Solutions som möjliggör för varumärken, distributörer och retailbutiker att starta en egen digital second hand-butik, eller en egen digital butik för försäljning av utgående lager, provkollektioner och returer. Utifrån en P/S-multipel om 1,4x på 2022 års estimerade nettoomsättning om ca 13,6 MSEK, motiveras ett värde per aktie om 1,4 kr i ett Base scenario.
- RE/WAY har utvecklats väl under Q2-22
Omsättning under det andra kvartalet 2022 en uppgick till 2,8 MSEK (4,2), motsvarande en minskning om ca 32 % mot jämförbart kvartal 2021. Jämfört med Q1-22 uppgick tillväxten till 65 % (1,7), dock förklarat av att det första kvartalet rent säsongsmässigt är ett svagare kvartal, men även varubrist, leveransförseningar och en generell nedgång i e-handelssektorn, vilket antas ha påverkat andra kvartalet, med lägre volymer på marknadsplatsen Yaytrade. En positiv datapunkt från delårsrapporten var att RE/WAY har utvecklats starkt under kvartalet, varav nettoomsättningen uppgick till ca 0,8 MSEK, motsvarande en tillväxt om 125 % Y-Y.
- Ställer om till en ny intäktsmodell
Spherio Solutions är en disruptiv tech- och logistik-lösning som bygger på SaaS-intäkter. Omställningen från en kommissionsmodell på nettoförsäljning till Spherio Solutions med en intäktsmodell som baseras på återkommande månatlig intäkt och en hanteringsintäkt per produkt, vilket minskar säsongsvariationen, men även medför ökad finansiell styrka och skalbarhet framgent. Analyst Group ser positivt på att Bolaget redan har signerat tre kunder till plattformen, vilka är Trendmark AB (för varumärket Sebago) och Ivana Helsinki inom fashion-segmentet, samt Aarke inom home-segmentet, vilka driftsätts i september 2022. Intresset för tjänsten bedöms som stark och Analyst Group estimerar att Bolaget kommer att fortsätta knyta an fler framgent.
- Fyller på kassan
Spherio Group presenterade i slutet av juli riktade emissioner av konvertibla skuldebrev, varav Bolaget tillförs 8,9 MSEK före transaktionskostnader om ca 357 TSEK. Vid utgången av Q2-22 uppgick kassan till 0,6 MSEK. Efter transaktionskostnader tillförs Bolaget ca 8,6 MSEK, vilket resulterar i en total utspädning om 43 %. Konvertibelemissionerna löper med en månatlig ränta om 2 % vid kontant betalning och 3 % i det fall lånet och ränta konverteras till en kurs om 0,5 kr, givet 2 % uppgår den månatliga kostnaden till ca 0,2 MSEK. Kapitaltillskottet är essentiellt för att Bolaget ska kunna exekvera på den nya affärsmodellen.
8
Värdedrivare
2
Historisk lönsamhet
8
Ledning & Styrelse
7
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Förändrar modemarknaden
Spherio Group AB (”Spherio Group” eller ”Bolaget”) är en tech- och e-handelsgrupp vilka tillhandahåller tekniska lösningar inom cirkulär konsumtion som bryggar gränslandet mellan teknik, logistik och e-handel. Bolaget driver marknadsplatserna Yaytrade och RE/WAY samt lanserade under våren 2022 Spherio Solutions som möjliggör för varumärken, distributörer och retailbutiker att starta en egen digital second hand-butik, eller en egen digital butik för försäljning av utgående lager, provkollektioner och returer. Utifrån en P/S-multipel om 1,7x på 2022 års estimerade nettoomsättning om ca 14,9 MSEK, motiveras ett värde per aktie om 1,6 kr i ett Base scenario.
- Brand sales visar ett Proof-Of-Concept
Bolaget har sedan år 2020 lanserat över 60 Brand sales drops, med över 35 varumärken och framstående modebolag som Filippa K, J.Lindberg och Hope, för att nämna några. Brand sales möjliggör för varumärken, distributörer och retailbolag att sälja utgående lager, samples och returer inom premium-segmentet. Dessutom växer antalet samarbeten och segment vilket ökar både intäkter och trafik, men likväl påvisar intresset för Brand sales behovet av plug-and-play-lösningar hos varumärken och mode-aktörer. De digitala butiker som skapats på Yaytrade kan därmed utgöra ett form av Proof-Of-Concept för Spherio Solutions.
- Hållbarhetstrenden förändrar modeindustrin
Marknaden för second hand-kläder beräknas växa till en storlek om 218 mdUSD år 2026, drivet av en kraftigt ökad medvetenhet hos konsumenter och att fler varumärken ämnar bli mer hållbara. Den snabbföränderliga modemarknaden medför en överkonsumtion av kläder, något som inte är hållbart på sikt. Spherio Group löser detta problem genom Brand sales och Spherio Solutions som möjliggör för varumärken att bli mer cirkulära. Varumärken och modebolag har dessutom generellt svårt att kapitalisera på den kraftigt växande second hand-marknaden och genom Spherio Solutions kan dessa aktörer snabbt och smidigt bli en del av en global miljardmarknad.
- Spherio Solutions – en disruptiv lösning
Spherio Solutions är en disruptiv tech- och logistiklösning som möjliggör fler intäktsströmmar för varumärken, samt lojalare kunder och ett förbättrat hållbarhetsansvar. Modebolag får full kontroll över sitt varumärke samtidigt som en mer cirkulär konsumtion kan främjas. Spherio Solutions bygger på SaaS-intäkter vilket medför dels en högre skalbarhet för Bolaget, dels mer stabila intäktsströmmar på sikt. Redan idag har Bolaget hunnit ingått avtal med de två första kunderna, Trendmark AB och Ivana Helsinki, samt har långtgående förhandlingar med flertalet aktörer inom både mode- och livsstilssegmentet, vilket bäddar för tillväxt och förbättrad lönsamhet.
Analytikerkommentarer
Kommentar på avtalet med Lexington och Sophie by Sophie
2022-09-15
Spherio Group AB (publ) meddelade under torsdagen den 15 september att bolaget har ingått ett avtal med The Lexington Company AB för sin SaaS-plattform Spherio Solutions, där Lexington kommer att driva digitala utförsäljningar. Dessförinnan, den 2 september, meddelade Spherio Group att bolaget har ingått avtal med Sophie By Sophie för sin SaaS-plattform Spherio Solutions, där Sophie by Sophie kommer att driva digitala utförsäljningar.
Avtalet med Lexington innebär att Spherio Group nu har signerat avtal med fem kunder för sin SaaS-plattform, vilket innebär ett nytt intäktsben med återkommande mångtaliga intäkter samt en intäkt per hanterad produkt. Lexington är ett välrenommerat och etablerat märke inom premium home-, lifestyle- och fashionsegmentet. Lexington kommer driftsättas på Spherio Solution under november månader och kommer sälja utgående lager på bolagets plattform Yaytrade med preliminär start för den första försäljningen under oktober, vilket således innebär månatliga intäkter från oktober månad.
Tidigare i september meddelade Spherio Group även att bolaget ingått avtal med Sophie by Sophie för sin SaaS-plattform Spherio Solutions. Sophie by Sophie innebär det första samarbetet inom segmentet smycken, där märket är i framkant inom smyckesdesign för kvinnor i alla åldrar. Sophie by Sophie kommer att driftsättas under oktober månad på Spherio Solutions och kommer sälja utgående lager på bolagets plattform Yaytrade med preliminär start för den första försäljningen under september, vilket innebär månatliga intäkter från september månad.
”Vi ser positivt på att Spherio Group redan har signerat fem kunder till Spherio Solutions sedan lansering i maj 2022 och där samarbeten överskrider flertalet segment. Med månatliga intäkter förväntar vi oss att det nya intäktsbenet kommer bidra till stabilare kassaflöden från och med H2-22”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Kommentar på Spherio Groups Q2-rapport
2022-08-26
Spherio Group AB publicerade den 26 augusti år 2022 bolagets delårsrapport för andra kvartalet 2022. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen uppgick till 2,8 MSEK (4,2) – ställer om till en ny intäktsmodell
- Marginellt förbättrad bruttomarginal och EBITDA-resultat
- Stärkt kassa efter kvartalets utgång
Nettoomsättning minskar med 32 % Y-Y
Spherio Group redovisade under det andra kvartalet 2022 en nettoomsättning uppgående till 2,8 MSEK (4,2), motsvarande en minskning om ca 32 % mot jämförbart kvartal 2021. Mot föregående kvartal (Q1-22) uppgick tillväxten till 65 %, då nettoomsättning uppgick till 1,7 MSEK, bolagets första kvartal var dock påverkat av varubrist, leveransförseningar och en generell nedgång i e-handelssektorn, samtidigt som första kvartalet rent säsongsmässigt är ett svagare kvartal. Nettoomsättningen för Yaytrade uppgick under det andra kvartalet 2022 till 2,1 MSEK, motsvarande en minskning om ca 50 % Y-Y, vilket är något under våra förväntningar. Nedgången förklaras dels av lägre volymer på Yaytrade, avseende både antalet samarbeten och produkter, dels ett generellt sämre marknadssegment. Den totala e-handelsmarknaden i Sverige har påvisat en nedgång under samtliga månader i kvartalet, i synnerhet under juni månad som hittills har varit den sämsta under året, jämfört med förra året, däremot var år 2021 ett starkt e-handelsår vilket medför tuffa jämförelsesiffror.
En positiv datapunkt från delårsrapporten var att RE/WAY har utvecklats starkt under kvartalet, varav nettoomsättningen uppgick till ca 0,8 MSEK, motsvarande en tillväxt om 125 % Y-Y. Det kan ytterligare tilläggas att RE/WAY:s nettoomsättning för helåret 2021 uppgick till 1,1 MSEK. Vidare tar Spherio strategiska steg till att ställa om till den nya intäktsmodellen med Spherio Solutions som lanserades under kvartalet, där bolaget redan har per dagens dato signerat tre kunder till plattformen, Trendmark AB (för varumärket Sebago), Ivana Helsinki och senast Aarke inom home-segmentet, vilka driftsätts i september 2022.
Spherio Solutions utgörs av en SaaS-lösning, vilket medför både till stabilare kassaflöden genom en återkommande månatlig intäkt och en hanteringsintäkt per produkt, vilket minskar säsongsvariationen avseende Spherio:s intäkter. Analyst Group ser positivt på att bolaget redan har signerat tre kunder till plattformen, vilket bäddar för stabilare intäkter framgent där vi förväntar oss att se en effekt av den nya intäktsmodellen under H2-22.
Marginellt förbättrad bruttomarginal och EBITDA-resultat
Under andra kvartalet uppgick bruttomarginalen till 41,9 % (exklusive aktiverat arbete och övriga rörelseintäkter), vilket är en marginell förbättring jämfört med senaste kvartalet (40,7%). Spherio har dock historiskt uppvisat en lägre bruttomarginal, under motsvarande period föregående år uppgick bruttomarginalen till 33 % och för helåret 2021 till 38 %, och utfallet är i jämförelse positivt Y-Y, men samtidigt i linje med våra förväntningar. Förklaringen till den ökade bruttomarginalen är att Spherios försäljning tidigare har, i synnerhet, genererats via en kommissionsmodell, men sedan första kvartalet år 2022 har bolaget börjat med selektiva inköp av produkter. De selektiva inköpen motsvarar under det andra kvartalet närmare 50 % av försäljningen, vilket har stärkt bruttomarginalen. Parallellt uppvisar RE/WAY en bruttomarginal om 39 % och därtill en EBITDA-marginal om 11 %, vilket även stärker bolagets bruttomarginal i jämförelse mot bolagets historiska kommisionsbaserade modell.
EBITDA-resultatet uppgick under det andra kvartalet till -6,1 MSEK, vilket är en förbättring både mot föregående kvartal (-7,1), tillika motsvarande period föregående år (-7,4). Den minskade rörelseförlusten Y-Y härleds i synnerhet till minskade övriga externa kostnader i och med reducerade logistik- och marknadsföringskostnader, dock är de övriga externa kostnaderna i linje med föregående kvartal, medan personalkostnaderna minskat med ca 14% Q-Q. Däremot är bolagets rörelsekostnader fortsatt höga i förhållande till bolagets försäljning, vilket resulterar i en fortsatt hög kapitalförbrukning. Samtidigt skriver tf. VD Mikael Wiborgh att kostnadsbesparingarna kommer nå full effekt i fjärde kvartal, vilket innebär att övriga externa kostnader och personalkostnader kommer att minska med 20–25%, som en effekt av fokusskiftet mot Spherio Solutions.
Bolaget har efter kvartalets utgång ställt om intäktsmodellen vilket på sikt antas förbättra bruttomarginalen, parallellt som bolagets ställer om till en ny kostnadskostym, likt ovan nämnt, vilket förväntas förbättra kostnadskontrollen och följaktligen rörelseresultatet för nästkommande kvartal.
Fyllt på kassan
Vid utgången av Q2-22 uppgick kassan till 0,6 MSEK, vilket är en minskning av kassan om -7,4 MSEK från Q1-22. Medan bolagets burn rate (efter förändringar av rörelsekapital) under Q2-22 uppgick till
-5,1 MSEK (-1,7 MSEK/månad), vilket är en minskning mot föregående kvartal som uppgick till -8,7 MSEK (-2,9 MSEK/månad). Bolaget presenterade i slutet av juli riktade emissioner av konvertibla skuldebrev, varav bolaget tillförs 8,9 MSEK före transaktionskostnader (357 TSEK). Efter transaktionskostnader tillförs bolaget ca 8,6 MSEK, vilket resulterar i en total utspädning om 43 %. Kapitaltillskottet är essentiellt för att bolaget ska kunna exekvera på den nya affärsmodellen.
Sammantaget har nettoomsättningen utvecklats något under våra estimat under det andra kvartalet och bolaget dras fortsatt med en stor kostnadskostym. Bolaget är mitt i en omställning mot en ny intäktsmodell som minskar bolagets exponering mot säsongsvariationer och kommersiell tajming, samtidigt som bolaget genomför betydande kostnadsbesparingar, som har givit en marginell effekt under kvartalet, men där en större effekt väntas synas från och med Q3-22, vilket kommer att förbättra rörelseresultatet.
Analyst Group ser positivt på resterande del av året, med lanseringen av Spherio Solutions där tre kunder förväntas driftsättas under september månad 2022, bearbetning av fler samarbeten samt att bolaget förväntas övergå till en mer stram och hållbar kostnadskostym framgent, vilket sammanvävt bäddar för ett stärkt resultat under H2-22.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Spherio Group
Jun
Intervju med Spherio Groups t.f. VD Mikael Wiborgh
Aktiekurs
N/A
Värderingsintervall
2022-09-02
Bear
0,3 sekBase
1,4 sekBull
1,8 sekUtveckling
Huvudägare
2022-06-30
Kommentar på Spherio Groups Q3-rapport
2022-11-18
Spherio Group AB publicerade den 18 november år 2022 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet 2022. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
Dubblerad nettoomsättning Y-Y
Spherio Group redovisade under det tredje kvartalet 2022 en nettoomsättning uppgående till 1,7 MSEK (0,8), vilket innebär en dubblerad nettoomsättning med en tillväxt om 125 % mot jämförbart kvartal år 2021. Om man däremot jämför mot föregående kvartal (Q2-22) minskade nettoomsättning med ca 39 %, då nettoomsättning uppgick till 2,8 MSEK. Dock ska det tilläggas att e-handeln präglas av säsongsvariationer där tredje kvartalet generellt är svagare omsättningsmässigt, vilket gör jämförelsen inte helt rättvis Q-Q. Parallellt med säsongsvariationen har e-handel rent generellt fallit under 2022, där e-handeln för kläder och skor visade på en minskad omsättning med ca 10 % mot jämförbar period 2021, samt där den totala omsättningen inom e-handel minskad med 11 % under augusti 2022 Y-Y. Samtidigt ska det tilläggas att jämförelsetalen är tuffa, då år 2021 var ett starkt e-handelsår förklarat av den så kallade ”pandemieffekten”. Med detta i beaktning har Spherio Group trots marknadsklimatet ökat nettoomsättning för både Yaytrade och RE/WAY Y-Y, vilket Analyst Group bedömer som ett styrketecken. Nettoomsättningen för Yaytrade (inkl. Spherio Solutions) uppgick under det tredje kvartalet 2022 till 1,0 MSEK, vilket motsvarar en tillväxt om ca 33 % Y-Y. Som tidigare nämnt var dock Q3-21 ett svagare kvartal och om man kollar på perioden januari – september 2022 minskade omsättningen med 46 % Y-Y, vilket kan förklaras av den nya strategiska inriktningen, Spherio Solutions, därmed har Brand Sales på Yaytrade enbart genomförts genom mer lönsamma samarbeten.
Positivt att urskilja från rapporten är att Spherio Solutions har färdigställts under kvartalet och därmed har de första intäkterna från tjänsten börjat genererats. Trots att intäkterna antas vara i det lägre spannet under det tredje kvartalet 2022 så har plattformen nu lanserats framgångsrikt. Under kvartalet tecknades avtal med tre nya kunder, Aarke, Lexington och Sophie by Sophie, vilket vi kommenterade under september månad. Utöver dessa har bolaget även efter periodens utgång tecknat avtal med den tidigare Yaytrade-kunden Nikben som är ett street- och resortvarumärke och med jeansvarumärket Amendi. Därmed har bolaget totalt tecknat avtal med sju kunder för Spherio Solutions. Bolaget har i och med färdigställandet och utrullningen ett bevisat proof-of-concept för SaaS-plattformen och har under kvartalet stärkt marknadsbearbetning, vilket bäddar för en högre nykundsanskaffning framgent.
Även under det tredje kvartalet har RE/WAY utvecklats starkt, varav nettoomsättningen uppgick till ca 0,7 MSEK. Mot föregående kvartal (Q2-22) minskar omsättningen marginellt med ca 8 %. För perioden januari – september 2022 uppgår nettoomsättningen nu till 1,6 MSEK, vilket innebär en omsättnings-tillväxt över 260 % och där RE/WAY:s nettoomsättning för helåret 2021 uppgick till 1,1 MSEK. Det kan ytterligare tilläggas att RE/WAY växer med en stärkt lönsamhet, från en EBITDA-marginal om ca 11 % under Q2-22 till ca 15 % under Q3-22, vilket Analyst Group ser som ett styrketecken.
Stärkt bruttomarginal och minskad EBITDA-förlust
Under tredje kvartalet uppgick bruttomarginalen till 49 % (exklusive aktiverat arbete och övriga rörelseintäkter), vilket är en förbättring jämfört med senaste kvartalet (42%) och mot jämförbart kvartal föregående år om 42 % (exkl. jämförelsestörande post). Förklaringen till den ökade bruttomarginalen är att de första effekterna av den nya strategiska inriktningen med Spherio Solutions syns i siffrorna, vilket har stärkt marginalerna. För perioden januari – september 2022 uppgick bruttomarginalen till 43 % (40 %), vilket innebär en relativt marginell förstärkning om 3 procentenheter. Utöver detta har Spherios försäljning tidigare, i synnerhet, genererats via en kommissionsmodell, men sedan första kvartalet år 2022 har bolaget börjat med mer selektiva inköp av produkter, vilket även har bidragit till en stärkt bruttomarginal. Som tidigare har nämnts så har även de första intäkterna från Spherio Solutions realiserats under kvartalet, vilka förväntas att både skalas upp och utgöra en större andel av den totala försäljningen framgent, vilket bäddar för en marginalexpansion framgent.
EBITDA-resultatet uppgick under det tredje kvartalet till -3,1 MSEK, vilket är en förbättring både mot föregående kvartal (-6,1), tillika motsvarande period föregående år (-6,4). Analyst Group kan konstatera att Spherio Group halverar EBITDA-resultatet, vilket är ett resultat av den nya kostnadskostymen. Personalkostnaderna uppgår till ca 2,6 MSEK, vilket innebär en minskning om ca 45 % Q-Q. Övriga externa kostnader uppgår till ca 2,3 MSEK, vilket innebär en minskning om 41 % Q-Q. Bolaget har därmed utvecklats med en kraftigt förbättrad kostnadskontroll under kvartalet, vilket har minskat bolagets kostnadskostym. Däremot bör det tilläggas att bolagets rörelsekostnader fortsatt är höga i förhållande till bolagets försäljning, vilket resulterar i en fortsatt hög kapitalförbrukning. Analyst Group förväntar sig att kostnadsbesparingarna som tidigare har kommunicerats kommer nå full effekt vid årets slut, i samband med att Spherio Solutions kan skalas upp och bidra till en förbättrad lönsamhet.
Fortsatt hög kapitalförbrukning
Vid utgången av Q3-22 uppgick kassan till 2,4 MSEK, vilket kan jämföras mot föregående kvartal då kassan uppgick till 0,6 MSEK. Kassan har stärkts genom den riktade emissionen av konvertibla skuldebrev i slutet av juli. Bolagets burn rate (efter förändringar av rörelsekapital) under Q3-22 uppgick till -5,5 MSEK (-1,8 MSEK/månad), vilket är en marginell ökning mot föregående kvartal som uppgick till -5,1 MSEK (-1,7 MSEK/månad). Bolagets burn rate har dock minskat från årets första kvartal som uppgick till 8,7 MSEK (-2,9 MSEK/månad). Däremot, givet bolagets kassa och kapitalförbrukning under det tredje kvartalet, är det av stark betydelse att bolaget sänker sin kapitalförbrukning, givet detta så är sannolikheten hög för att bolaget behöver ta in ytterligare externt kapital.
Sammantaget har Spherio Group utvecklats väl under det tredje kvartalet, med en fortsatt hög tillväxt för RE/WAY och de första finansiella intäkterna från Spherio Solutions. Analyst Group ser positivt på utrullningen av Spherio Solutions och att det finansiella effekterna nu kan börja realiseras. Med en förstärkt marknadsbearbetning och en nu färdigställd SaaS-plattformen inom Spherio Solutions stärks utsikterna för en ökad takt av nykundsanskaffning framgent. Bolaget befinner sig dock fortfarande i en omställning mot den nya intäktsmodell som både bidrar till marginalexpansion och minskar bolagets exponering mot både säsongsvariationer och kommersiell tajming, samtidigt som bolaget fortfarande dras med en hög kapitalförbrukning, vilken är essentiellt att minska givet kassan vid utgången av kvartalet och de tuffa marknadsförhållandena.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Spherio Group.