Safe Lane Gaming är ett spelbolag vilka utvecklar och förvaltar mobilspel. Koncernen består av moderbolaget Safe Lane Gaming AB (publ) med de helägda dotterbolagen Battlecamp AB, samt Raketspel Interaktiva Produktioner AB. Bolaget äger även enskilda spel såsom Death Dungeon, Idle War Camp och Fan of Guns under det egna varumärket Vanguard Gaming Studio. För att hålla en god företagsstruktur har Bolaget, under moderbolaget, valt att hålla koncernen uppbyggd genom fyra strategiska vertikaler: Battlecamp AB, Raketspel Interaktiva Produkter AB. Vanguard Gaming Studio och SLG Operations.
Pressmeddelanden
Lagt en nödvändig grund för att uppnå långsiktig tillväxt
Frånvaron av nya spellanseringar under år 2022 resulterade i en successivt minskad omsättning sedan rekordkvartalet Q4-21, vilket medförde en stor effekt på EBITDA-resultatet. SLG har dock fått flertalet operativa pusselbitar på plats och stärkt utvecklingsteamet, vilket, tillsammans med en växande mobilspelsmarknad, estimeras möjliggöra en god tillväxt såväl som lönsamhet under prognosperioden. För år 2023 estimeras ett EBITDA-resultat om 16,1 MSEK och med en tillämpad forward EV/EBITDA-multipel om 7,5x, härleds ett potentiellt värde per aktie om 0,010 kr (0,015) i ett Base scenario.
- Omsättningen och EBITDA-resultatet är under fortsatt press
Kombinationen av en utebliven framgång i inledningen av den globala lanseringen av Dig This 2! under kvartalet och efterverkande positiva effekter från spelsläppet av Castle Raid! under jämförelsekvartalet medförde en nedgång i nettoomsättningen om 42 % Y-Y, vilken uppgick till 8,3 MSEK (14,5). Utfallet var lägre än estimerat, och innebär att SLG i fem efterföljande kvartal har uppvisat en minskande omsättning. Parallellt har SLG sekventiellt förstärkt humankapitalet, vilket har drivit upp personalkostnaderna, varigenom EBITDA-marginalen har satts under press, uppgående till 17,8 %, att jämföra med 67,1 % under rekordkvartalet Q4-21. Analyst Group anser att SLG:s finansiella utveckling tydligt belyser den ökade konkurrensen inom Hyper Casual–spel, exempelvis lanserades över 500 % fler spel inom genren under år 2022 jämfört med år 2021, vilket medför svårigheter att ”sticka ut” samt resulterar i högre CPI:er. Vi bedömer att detta är bidragande faktorer till den utveckling som uppvisats senaste kvartalen vad gäller Bolagets finansiella resultat och nya spelsläpp. Utfallet under Q1-23 medför att Analyst Group har reviderat estimaten avseende omsättningen och EBITDA, då vi bedömer att SLG kan få det svårt att uppnå tidigare estimat.
- Nytt ingånget avtal kan addera fler intäktsströmmar
Under Q1-23 ingick SLG avtal med den italienska spelstudion Fantastico Studio avseende utveckling och lansering av Bolagets befintliga spel Duck Race på fler spelplattformar, såsom Nintendo Switch, Sony Playstation och Xbox. Att lansera ett spel från en plattform till en annan medför en ökad reach och möjlighet att förlänga spelets LTV, vilket följaktligen har potential att addera ytterligare intäktsströmmar till SLG, samtidigt som Bolaget tillåts maximera intjäningen från tidigare utvecklade spel.
- Justerat värderingsintervall
Utfallet under Q1-23 väcker, enligt Analyst Group, vissa frågetecken avseende den stabilitet i omsättningen som uppvisades under H2-22, samtidigt innefattar det första kvartalet färre event inom Battle Camp, vilket kan vara en förklarande faktor. Givet att framgången från Dig This 2! uteblev, i kombination med frånvaron av andra spelsläpp fram till dags dato, estimerar Analyst Group att Q2-23 kommer att vara i linje med vad som uppvisades under H2-22. Det är dock tydligt att SLG investerar för långsiktig tillväxt genom ökad rekrytering, vilket möjliggör ökad produktionskapacitet, således gör SLG mer konkurrenskraftiga i en annars konkurrensutsatt marknad. Vi estimerar ett H2-23 blir en starkare period, vilket stödjs av nya spelsläpp, men givet ett svagare H1-23, enligt vår bedömning, har vi reviderat våra prognoser, tillika värderingsintervallet.
7
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
7
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Investerar för tillväxt
Frånvaron av nya spellanseringar under år 2022 har resulterat i en successivt minskad omsättning sedan rekordkvartalet i Q4-21, vilket har medfört en stor effekt på EBITDA-resultatet. SLG har dock fått flertalet operativa pusselbitar på plats, stärkt utvecklingsteamet och under Q4-22 gått in i Soft Launch av spelet Dig This 2!, vilket Analyst Group estimerar kommer understödja en starkare tillväxt såväl som lönsamhet under år 2023. För år 2023 estimeras ett EBITDA-resultat om 25,0 MSEK och med en tillämpad forward EV/EBITDA-multipel om 6,5x, härleds ett potentiellt värde per aktie om 0,015 kr (0,021) i Base scenario.
- Q4-rapporten kom in under våra estimat
Under det fjärde och sista kvartalet av år 2022 uppvisade SLG en nettoomsättning om 10,2 MSEK, motsvarande en negativ tillväxt om -51,8 % Y-Y och -5,2 % Q-Q. Nettoomsättningen har därmed minskat sekventiellt under helåret 2022, vilket är en deleffekt av frånvaron av nya spellanseringar, samtidigt som nettoomsättningen under kvarten Q2-Q4 2022 visar på den bas av intäktsströmmar som befintlig spelportfölj genererar (~10-11 MSEK). Givet en ökad kostnadsbas i takt med rekryteringen av nyckelpersoner och utvecklare, i syfte att öka satsningarna inom Hyper Casual-genren, har den sjunkande omsättningen medfört ett succesivt lägre EBITDA-resultat, vilken under Q4-22 uppgick till 3 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 28,8 %, ned från 38,5% i Q3-22. Att såväl omsättningen som EBITDA-resultatet kom in lägre än estimat, tillsammans med en ytterligare nedskrivning i Battle Camp, medför att vi har valt att göra revideringar i våra tidigare helårsprognoser.
- Riktad nyemission till nyckelpersoner föreslås
I anslutning till Q4-rapporten meddelade styrelsen har kallat till extra bolagstämma med förslaget om att genomföra en riktad nyemission till nyckelpersoner i Bolaget. Givet att nyemissionen godkänns skulle det innebära att SLG initialt får ett kapitaltillskott om ca 3 MSEK, där tecknare i emissionen b.la. Är VD Arvid Klingström och CTO, tillika styrelseledamoten, Per Ekstig. Tillsammans med vidhängande teckningsoptioner kan SLG totalt tillföras 18,1 MSEK och även om en ytterligare nyemission inte ses som aktieägarevänligt, ser Analyst Group positivt på att den riktas till nyckelpersoner och därigenom ökar deras skin in the game.
- Justerat värderingsintervall
Såväl omsättningen som EBITDA-resultatet var under vår prognos, vilket också varit fallet samtliga kvartal under år 2022, varför Analyst Group har reviderat ned estimaten under prognosperioden. Till följd av det, tillsammans med gjorda antaganden avseende utspädningseffekten från dels den riktade emissionen, dels kommande tilläggsköpeskilling till Raketspel om 13,8 MSEK, har vi reviderat ned värderingsintervallet1. Vi ser dock positivt på SLG:s utökade fokus och satsningar inom Hyper Casual då det är en genre som Bolaget har starkast track record inom, samt att SLG under år 2022 lyckats stärka balansräkningen. Skuldsättningen är fortsatt hög, men med en förbättrad kapitalstruktur medförs avsevärt lägre räntekostnader framgent, vilket följaktligen möjliggör för SLG att i högre uträckning kapitalisera på Bolagets starka underliggande lönsamhet vid högre försäljningsvolymer.
7
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
7
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Förbättrad kapitalstruktur medför en solidare grund framöver
Frånvaron av nya spellanseringar under årets första nio månader har resulterat i en successivt minskad omsättning sedan rekordkvartalet i Q4-21, vilket har medfört en stor effekt på EBITDA-resultatet. SLG har dock fått flertalet operativa pusselbitar på plats, stärkt utvecklingsteamet och under Q4-22 gått in i Soft Launch av spelet Dig This 2!, vilket Analyst Group estimerar kommer understödja en starkare tillväxt såväl som lönsamhet under år 2023. För år 2023 estimeras ett EBITDA-resultat om 29,4 MSEK och med en tillämpad forward EV/EBITDA-multipel om 6,2x, härleds ett potentiellt värde per aktie om 0,021 kr i Base scenario.
- Q3-rapporten kom in under förväntansbilden
SLG uppvisade under Q3-22 en nettoomsättning om 10,8 MSEK, motsvarande en negativ tillväxt om -37 % Y-Y och -7 % Q-Q. Frånvaron av nya spellanseringar under kvartalet har hämmat omsättningen, vilken har minskat under tre efterföljande kvartal, vilket Analyst Group bedömer är en effekt av en lägre spelaraktivitet inom Bolagets spelportfölj. Störst användartapp bedöms ha skett i Raketspel efter den framgångsrika lanseringen av Castle Raid! under Q3-21. Givet en ökad kostnadsbas i takt med rekryteringen av nyckelpersoner och utvecklare, har den sjunkande omsättningen medfört ett succesivt lägre EBITDA-resultat, vilken under Q3-22 uppgick till 4,2 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 38,5 %, ned från 39,5 % i Q2-22. Såväl omsättningen som EBITDA-resultatet kom in lägre än estimat, varför vi har gjort revideringar i våra tidigare helårsprognoser.
- Soft Launch av Dig This! 2 utgör stark trigger
Under Q4-22 meddelade SLG att Bolaget har, tillsammans med Voodoo, gått in i soft launch av spelet Dig This 2!, vilket är uppföljaren på Bolagets mest framgångsrika spel, med över 125 miljoner nedladdningar. Spelet marknadsförs med begränsad budget samtidigt som spelet optimeras innan en eventuell global lansering blir aktuell, och utgör en stark trigger kommande kvartal enligt Analyst Group givet den starka respons som den första versionen erhöll.
- Justerat värderingsintervall
Såväl omsättningen som EBITDA-resultatet var under vår prognos, vilket också varit fallet under de tre senaste kvartalet. Till följd av denna utveckling i kombination med en mindre multipelkontraktion inom peer-gruppen, har Analyst Group valt att revidera värderingsintervallet givet sänkta estimat. Vi ser dock positivt på att SLG under år 2022 lyckats stärka balansräkningen, senast genom en kvittningsemission vilken minskar de ränte-bärande skulderna avsevärt. Skuldsättningen är fortsatt hög, men med en förbättrad kapitalstruktur medförs betydligt lägre räntekostnader framgent, vilket följaktligen möjliggör för SLG att i högre uträckning kapitalisera på Bolagets starka underliggande lönsamhet. Vidare ser vi positivt på Bolagets Soft Launch av Dig This 2!, vilket bedöms som en stark trigger framöver.
7
Värdedrivare
5
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
7
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Starkare kvartal ligger i korten
Frånvaron av nya spellanseringar under H1-22 har resulterat i en successivt minskad omsättning sedan rekordkvartalet i Q4-21, vilket har medfört en stor effekt på EBITDA-resultatet. SLG har dock fått flertalet operativa pusselbitar på plats och en högre utvecklingstakt väntas kommande kvartal givet stärkt humankapital, vilket Analyst Group estimerar resulterar i ett nytt spelsläpp under H2-22, och således understödja en starkare såväl tillväxt som lönsamhet. För år 2022 estimeras ett justerat EBITDA-resultat om 27,8 MSEK år 2022 och med en tillämpad forward EV/EBITDA-multipel om 6,6x, härleds ett potentiellt värde per aktie om 0,027 kr i Base scenario.
- Omsättningen i Q2 kom in under förväntan…
SLG uppvisade under Q2-22 en nettoomsättning om 11,6 MSEK, motsvarande en negativ tillväxt om 2,6 % Y-Y och -19,7 % Q-Q, vilket var lägre än estimerat. Analyst Group hade tagit höjd för att en ny spellansering skulle ske under H1-22, vilket förväntades bidra stark till omsättningen, men frånvaron av det har medfört till en sjunkande omsättning. Analyst Group bedömer att den sjunkande kvartalsomsättningen sedan rekordkvartalet Q4-21 i huvudsak är en effekt av att Raketspel har tappat användare i spelen efter framgångarna med Castle Raid! i slutet av år 2021. För att visa en omsättningstillväxt framöver är SLG beroende av att Raketspel släpper nya framgångsrika spel givet att spelen har en relativt kort livslängd, samtidigt som Raketspel utgör en majoritet av SLG:s intäkter. Utvecklingstakten av nya prototyper har under H1-22 fortlöpt enligt våra estimat och att SLG därtill har rekryterat en ny utvecklare talar för en ökad utvecklingstakt framöver. SLG:s mål att lansera 1-2 spel per år är dock fortsatt intakt och Analyst Group estimerar att Raketspel lanserar ett nytt spel under H2-22, vilket förväntas bidra starkt till omsättningen.
- … vilket sätter sina spår i EBITDA-marginalen
EBITDA-resultatet uppgick till 3,7 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 31,6 %, vilket var, tillsammans med omsättningen, lägre än estimerat. Den sjunkande omsättningen har medfört en stor effekt på EBITDA-resultatet, givet en relativt fast kostnadsbas på rörelsenivå, tillsammans med en minskad bruttomarginal. Den sjunkande bruttomarginalen bedömer Analyst Group är en effekt av lägre intäkter från Raketspel, vilka är det dotterbolag med högst underliggande lönsamhet. Givet utfallet i H1-22 har Analyst Group reviderat estimaten för åren 2022-2024.
- Justerat värderingsintervall
I Q2-rapporten meddelade SLG att Bolagets målsättning om ett EBITDA i intervallet 40-50 MSEK för år 2022 dras tillbaka, vilket, tillsammans med att SLG även inte nådde Bolagets målsättning för EBITDA under H2-21, påverkar våra estimat samt förtroende till uttalad målsättning. Bolaget har däremot ett track record av att leverera framgångsrika spel, hög lönsamhet och starka kassaflöden, vilket medför att vår långsiktiga vy på Bolaget fortsatt är intakt, givet att SLG kan överbrygga den, vad Analyst Group anser, utmanande finansiella ställningen. Givet en större nedrevidering i EBITDA-resultatet för år 2022, mindre ökning i nettoskuld och multipelkontraktion bland peers, har vi justerat värderingsintervallet.
7
Värdedrivare
5
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
8
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Viktiga pusselbitar på plats
SLG befinner sig i en intensiv förvärvsresa som endast har börjat. Genom en tydlig Buy and Hold-strategi avser SLG att förvärva speltillgångar i syfte att förädla, optimera och förvalta, för att förlänga spelens livslängd och därtill öka intjäningen samt vinstmarginalerna. Förvärvet av Raketspel medför dels viktig kompetens och erfarenhet, dels starka operationella kassaflöden som kan accelerera förvärvstakten, tillika den organiska tillväxten. Genom en stark prognostiserad tillväxt och god underliggande operationell lönsamhet, estimeras ett EBITDA-resultat om 44,7 MSEK år 2022 och med en tillämpad forward EV/EBITDA-multipel om 7x, härleds ett värde per aktie om 0,080 kr i Base scenario.
- Q1-rapporten var under vår förväntan
För det första kvartalet uppvisade SLG en omsättning om 14,3 MSEK med ett EBITDA-resultat om 6,8 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 47,6 %. Utfallet innebar således en försämring från Q4-21 (22,5 MSEK och 15,1 MSEK) där Analyst Group bedömer att merparten av tappet Q-Q kan härledas till Raketspel och ett tapp i antalet användare. Utvecklingen som sådan är dock inte särskilt förvånande givet genren som Raketspel utvecklar spel inom (Hyper Casual), vilka är trendstyrda och av relativt kort livslängd, men utfallet var ändock under vår förväntansbild. För att stärka omsättningen, tillika lönsamheten, kommande kvartal är det därför av stor vikt att Raketspel kan fortsätta utveckla nya spelhits, likt historiskt, och även om inga nya spelsläpp ännu har gjorts under 2022 kan vi i rapporten utläsa att Raketspel har närmare tio prototyper under utveckling. Givet ett positivt utfall på en eller två av dessa prototyper, kan SLG stå inför betydligt starkare kvartal tillmötes, vilket Analyst Group således estimerar.
- Stärkt finansiell ställning
Under Q1-22 har SLG genomfört slutbetalningen till säljarna av Raketspel, motsvarande 111,5 MSEK, vilket möjliggjordes genom en kombination av nettolikviden (95 MSEK) från föresträdesemissionen i januari 2022 och egen kassa. Bolagets räntebärande skulder har till följd reducerats avsevärt, från ca 260 MSEK vid utgången av Q4-21 till nu ca 150 MSEK vid utgången av Q1-22. Skuldsättning är dock fortsatt hög, men minskningen medför alltjämt en reducerad riskprofil samtidigt som SLG tillåts generera starkare kassaflöden framgent givet lägre räntekostnader, vilket är av stor vikt för att SLG ska kunna förbättra balansräkningen ytterligare framgent.
- Justerat värderingsintervall
Till följd av SLG:s nedskrivning i Battle Camp har vi valt att sänka våra estimat uteslutande för Battle Camp under prognosperioden. Riskaversionen på de finansiella marknaderna är fortsatt hög, vilket således återspeglas genom en fortsatt multipelkontraktion inom flertalet sektorer, däribland gaming. Givet detta har vi valt att revidera värderingsintervallet, men anser samtidigt att SLG på nuvarande nivåer utgör en bra risk reward.
7
Värdedrivare
5
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Tillväxtresan fortsätter
SLG befinner sig i en intensiv förvärvsresa som endast har börjat. Genom en tydlig Buy and Hold-strategi avser SLG att förvärva speltillgångar i syfte att förädla, optimera och förvalta, för att förlänga spelens livslängd och därtill öka intjäningen samt vinstmarginalerna. Förvärvet av Raketspel medför dels viktig kompetens och erfarenhet, dels starka operationella kassaflöden som kan accelerera förvärvstakten, tillika den organiska tillväxten. Genom en stark prognostiserad tillväxt och god underliggande operationell lönsamhet, estimeras ett EBITDA-resultat om 45,7 MSEK år 2022 och med en tillämpad EV/EBITDA-multipel om 8x, härleds ett värde per aktie om 0,087 kr i Base scenario.
- Avslutar helåret 2021 med flaggan i topp
För det fjärde kvartalet 2021 redovisade SLG en omsättning om 22,5 MSEK, med ett EBITDA-resultat om 15,1 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 67,1 %. Därmed slog SLG våra förväntningar kraftigt, där vi hade estimerat en omsättning om 16,6 MSEK med ett EBITDA-resultat om 10,3 MSEK, vilket är ett tydligt styrketecken. Q4-rapporten vittnar om att SLG har lyckats expanderat användarbasen i bolagens olika spel, samtidigt som Bolagets strategi – att förvalta och förädla speltillgångar – vidimeras och visar på att den medför värde.
- Högt förvärvstempo att vänta framgent
SLG är förvärvsintensiva och har redan genomfört två bolagsförvärv och tre förvärv av speltillgångar sedan Bolagets start i oktober 2020. SLG har som målsättning att under kommande 3-5 år genomföra upp till 20 strategiska förvärv. En hög förvärvstakt innebär alltjämt en risk vid integration och behov av kapital, vilket investerare bör ta i beaktning. Då SLG inte avser att utveckla egna spel från grunden utan förvärva beprövade speltillgångar i syfte att förädla och optimera, anses dock risken relaterad till förvärvad speltillgång reducerad.
- Justerat värderingsintervall
SLG överträffade våra prognoser för fjärde kvartalet, tillika helåret 2021, men det går samtidigt inte att bortse från den generella multipelkontraktionen inom gamingsektorn som har skett hittills under 2022. Därtill präglas det rådande börsklimatet av såväl ökad riskaversion som riskpremie för i synnerhet snabbväxande bolag som antingen är olönsamma eller har en svagare balansräkning. SLG är lönsamma på EBITDA-nivå, och genererade därtill positivt kassaflöde från den operativa verksamheten under Q4-21, men har samtidigt en hög skuldsättning, vilket mynnar ut i höga räntekostnader, vilka belastar nettoresultatet. Med nettolikviden om 95 MSEK från senaste riktade emissionen kommer skuldsättningen, likväl räntekostnaderna, att reduceras. Analyst Group estimerar att SLG kan generera starka operativa kassaflöden under 2022, vilket möjliggör för Bolaget att stärka balansräkningen ytterligare. Givet ovan resonemang har vi valt att revidera värderingsintervallet.
7
Värdedrivare
3
Historisk lönsamhet
5
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Förvärvsdrivet spelbolag med bred produktportfölj
SLG befinner sig i en intensiv förvärvsresa som endast har börjat. Genom en tydlig Buy and Hold-strategi avser SLG att förvärva speltillgångar i syfte att förädla, optimera och förvalta, för att förlänga spelens livslängd och därtill öka intjäningen samt vinstmarginalerna. Förvärvet av Raketspel medför dels viktig kompetens och erfarenhet, dels starka operationella kassaflöden som kan accelerera förvärvstakten, tillika den organiska tillväxten. Genom en stark prognostiserad tillväxt och god underliggande operationell lönsamhet, estimeras ett EBITDA-resultat om 44,4 MSEK år 2022 och med en tillämpad EV/EBITDA-multipel om 13x, härleds ett nuvärde per aktie om 0,16 kr i Base scenario.
- Pågående emission stärker balansräkningen och öppnar upp för ytterligare förvärv
Företrädesemissionen som annonserades i september 2021 väntas inbringa 105,7 MSEK före emissionskostnader, där emissionslikviden avses användas till att finansiera förvärvet av Raketspel, vilka har ett imponerande track-record och starka kassaflöden. Vid full teckning av tillkommande teckningsoptioner av serie TO1 och TO2 kan SLG komma att tillföras totalt ca 154 MSEK, vilket skulle möjliggöra att SLG dels kan stärka balansräkningen ytterligare, dels fortsätta exekvera på uttalad förvärvsstrategi och nå Bolagets uppsatta mål om ett EBITDA-resultat överstigande 200 MSEK år 2023.
- Raketspel är ett Break-Through förvärv
Med Raketspel har SLG förvärvat, tillika integrerat, ett erfaret och kompetent team, som gång på gång har bevisat att de är kapabla till att utveckla populära och lönsamma spel, där spelet Dig This! har över 115 miljoner nedladdningar sedan lanseringen 2019. Bolagets nya spel, Castle Raid!, vilken var under SLG:s regi, nådde ca 34 miljoner nedladdningar under helåret 2021 efter lanseringen i augusti 2021, och visar tendenser till att bli en ny succé. Mellan åren 2016-2019 ökade Raketspel omsättningen med 3341 % och placerade sig under år 2020 på en andra plats i Deloittes prestigefyllda tävling Technology Fast 50. Under 2020 uppgick Raketspels nettoomsättning till 59,5 MSEK, med ett EBIT-resultat om 54,9 MSEK, motsvarande en EBIT-marginal om 92,1 %.
- Högt förvärvstempo att vänta framgent
SLG är förvärvsintensiva och har redan genomfört två bolagsförvärv och tre förvärv av speltillgångar sedan Bolagets start i oktober 2020. SLG har som målsättning att under kommande 3-5 år genomföra upp till 20 strategiska förvärv. En hög förvärvstakt innebär alltjämt en risk vid integration och behov av kapital, vilket investerare bör ta i beaktning. Då SLG inte avser att utveckla egna spel från grunden utan förvärva beprövade speltillgångar i syfte att förädla och optimera, anses dock risken relaterad till förvärvad speltillgång reducerad.
- SLG Operations skapar synergier i koncernen
Vertikalen SLG Operations är en marknadsförings- och supportenhet, vilka SLG har skapat, bestående av medarbetare från SLG samt externa konsulter. Genom att samla kompetenser från flera parter kan SLG skapa synergier genom att återanvända och justera tekniker, tillika metoder, från Bolagets spel kontinuerligt.
7
Värdedrivare
5
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Safe Lane Gamings Q4-rapport
2023-02-23
Safe Lane Gaming (”SLG ” eller ”bolaget”) publicerade den 23 februari år 2022 bolagets delårsrapport för fjärde kvartalet 2022. Följande är några punkter vi har tittat närmare på i samband med rapporten.
- Nettoomsättning och EBITDA under vår prognos
- Ännu inga nya spellanseringar – men ett spel i soft launch och flera prototyper på väg till testfasen utgör potentiella tillväxtdrivare framgent
- Minskade räntekostnader och gynnsamma förändringar i rörelsekapitalet stärker kassaflödet i Q4
- Gör en ytterligare nedskrivning i Battlecamp AB, initierar en översyn av spelportföljen och föreslår en riktad nyemission till nyckelpersoner
Nettoomsättning något under vår prognos – men SLG har några ess i rockärmen
Under Q4-22 redovisade SLG en nettoomsättning om 10,2 MSEK, motsvararande en minskning om ca -52 % Y-Y (21,2) och ca -5 % Q-Q. Under jämförbart kvartal föregående år såg SLG effekten av den globala lanseringen av Castle Raid! vilket drev upp intäkterna och vid jämförelse med ett kvartal som Q4-22, där ingen spellansering har genomförts, blir diskrepansen således stor. Analyst Group hade inte tagit höjd för att något spelsläpp skulle genomföras under Q4-22, men utfallet var ändå något lägre än vår förväntan, där vi hade estimerat en omsättning om ca 11,2 MSEK.
För helåret 2022 uppgick nettoomsättningen till 47,1 MSEK vilket motsvarar en minskning om ca -15 % (55,7) och utvecklingen är således ett kvitto på vad år 2022 har saknat samt vad som behövs för att SLG framöver ska visa tillväxt: nya spellanseringar. Utfallet under år 2022 visar samtidigt, givet stabiliteten i intäkterna under Q2-Q4 2022, på vad SLG:s befintliga spelportfölj kan generera i intäkter uteslutande från effekterna av nya spelsläpp (~10–11 MSEK), enbart av mindre förädlingsarbete av befintlig spelportfölj. För att stärka denna stabila nivå av basintäkterna ytterligare och därtill även visa stark tillväxt framgent, behöver SLG primärt släppa nya spel, varför Analyst Group ser med tillförsikt på år 2023, då SLG gick in i året med Dig This 2! i soft launch samt tre prototyper, där Analyst Group estimerar att Dig This 2! kommer att vara en viktig intäktsdrivare under år 2023, givet föregångarens succé. Att SLG därtill även har rekryterat fler spelutvecklare under H2-22 samt under Q1-23, öppnar upp för en ökad produktionskapacitet och därmed möjliggör skapandet av fler prototyper, vilket i sin tur ökar sannolikheten att producera nästa succéspel och höja spelportföljens intäktsbas på längre sikt.
Ökad kostnadsbas och fortsatt låg omsättning pressar lönsamheten
Medan nettoomsättningen minskade med -5 % Q-Q, ökade samtidigt rörelsekostnaderna med 27,5 % under samma period, vilka uppgick till -3,9 MSEK, något Analyst Group bedömer är en effekt av dels genomförd nyrekrytering, dels ökad resursanvändning hänfört till arbetet med Soft Launch av Dig This 2! under kvartalet. Däremot var kostnadsökningen högre än vad Analyst Group hade väntat sig, vilket tillsammans med en lägre nettoomsättning än estimerat, således innebär att EBITDA-resultatet under Q4-22 om 3 MSEK var under vår prognos (4,3 MSEK). Givet att SLG har ökat den fasta kostnadsbasen genom de rekryteringar som bolaget genomfört sedan H2-22, i syfte att öka produktionskapaciteten, blir det särskilt viktigt för SLG att släppa nya spel om inte lönsamheten och kassaflödet ska fortsätta att hämmas framgent.
Trots svårigheterna vad gäller att prediktera när i tiden SLG släpper nästa spel samt dess framgång, anser Analyst Group att SLG har lagt en mer solid grund att växa utifrån framgent. Det stärkta humankapitalet medför att Bolaget kan hålla en mer jämn utvecklingsprocess och ha flera projekt igång parallellt, samtidigt som omstuvningen i affärsmodellen mot att etablera ett Power House inom Hyper Casual-genren, vilken bolaget har starkast track record inom, bedöms öka den operationella effektiviteten inom organisationen, varigenom SLG skapar bättre interna förutsättningar för att leverera nya hitspel.
Visar positivt kassaflöde under det fjärde kvartalet
Vid utgången av Q4-22 uppgick kassan till 7,5 MSEK, motsvarande en ökning om ca 3,4 MSEK jämfört med Q3-22. SLG har kontinuerligt under år 2022 arbetat för att stärka bolagets finansiella ställning och skapa bättre förutsättningar att visa positivt kassaflöde, därigenom kapitalisera på den höga underliggande lönsamheten inom verksamheten. Bolaget har förbättrat lånestrukturen och därtill löst befintliga lån om ca 85 MSEK genom en kvittningsemission med bolagets större långivare, vilket sammantaget har resulterat i en mer solid balansräkning och väsentligt lägre räntekostnader, något som tidigare hämmade kassaflödet. SLG har t.ex. gått från att betala ca 10 MSEK/kvartal i ränta till 1,2 MSEK/kvartal i Q4-22, vilket medför bättre förutsättningar att organiskt stärka upp balansräkningen framgent. Att SLG under det fjärde kvartalet redovisar ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten om 3,4 MSEK är givetvis en positiv datapunkt givet senaste kvartalens negativa trend i kassaflödet, däremot bedömer Analyst Group att periodens kassaflöde till stor del har gynnats av förändringarna i rörelsekapitalet. Exempelvis har SLG lyckats driva in betalningar från utestående kundfordringar, som vid utgången av Q4-22 i princip är 0, samtidigt som bolaget har kunnat hålla något längre på utestående rörelseskulder, såsom leverantörsskulder. Om inte SLG lyckas stärka omsättningen och EBITDA under Q1-23, bedömer Analyst Group att en motsatt effekt kan uppstå i kommande kvartal, med andra ord en missgynnsam utveckling i rörelsekapitalet.
Gör en ytterligare nedskrivning i Battlecamp AB, initierar en översyn av spelportföljen och föreslår en riktad nyemission till nyckelpersoner
SLG meddelade inför Q4-rapporten att bolaget har beslutat att göra en nedskrivning av Battlecamp AB med 68,8 MSEK i och med bokslutet år 2022, vilket således innebär att SLG har, tillsammans med tidigare nedskrivning om 64,4 MSEK, skrivit ned totalt 133,2 MSEK av Battlecamp AB sedan förvärvet under Q3-2020, där köpeskillingen uppgick till 180 MSEK. Nedskrivningen medför även att aktievärdet i koncernkonsolideringen elimineras, men påverkar enbart moderbolagets räkenskaper, och genomförs då Battlecamp AB inte har levererat utefter tidigare förväntningar. SLG meddelade även att bolaget har initierat en översyn av spelportföljen för att identifiera eventuella möjligheter till avyttringar, där spel inom segmentet Other Games ligger i fokus, där b.la. spelet Battle Camp ingår.
I samband med att rapporten för det fjärde kvartalet sammanställdes har SLG kommit fram till dotterbolaget Raketspel är berättigade en tilläggsköpeskilling om 13,8 MSEK, baserat på bolagets EBIT-resultat under perioden 2021-2022, vilken ska betalas 30 juni 2023. Som ett led i att finansiera tilläggsköpeskillingen samt fortsatt expansion, utöver eventuella tillskott från potentiella spelavyttringar, annonserade bolaget strax efter Q4-rapporten om förslag till en riktad nyemission till nyckelpersoner i bolaget, däribland VD Arvid Klingström och Raketspelsgrundaren, tillika ledamot och teknisk chef, Per Ekstig. Givet att förslaget klubbas igenom under en extra bolagstämma, kan SLG tillföras 3 MSEK initialt och potentiellt ytterligare ca 15 MSEK (maximalt) genom vidhängande teckningsoptioner.
Att SLG återigen gör en större nedskrivning i Battlecamp är givetvis en negativ datapunkt då det påvisar att SLG erlade en alldeles för hög köpeskilling i samband med förvärvet av Battlecamp år 2020, och påverkar följaktligen vårt förtroende till den fortsatta finansiella utvecklingen av spelet, varför vi kommer att se över våra estimat. Vi bedömer dock att det är rätt väg att gå att helt fokusera på Hyper Casual-genren givet att det är där bolaget har starkast track record inom och genom att frigöra ytterligare kapacitet till spelutvecklingen inom Hyper Casual, vilket en potentiell avyttring av spel inom genren Other Games skulle möjliggöra, ökas sannolikheten att producera nya hitspel. Tilläggsköpeskillingen om 13,8 MSEK, varav ca 8,3 MSEK ska betalas kontant, ställer ökade krav på SLG att stärka bolagets finanser, och trots att en ytterligare nyemission inte direkt är aktieägarvänligt givet ökad utspädning, ser Analyst Group positivt på att nyemissionen riktas till nyckelpersoner vilka ökar deras skin in the game och samtidigt visar tilltro till bolagets satsning på Hyper Causal-genren.
Avslutande ord om rapporten
Sammantaget ser Analyst Group positivt på de framsteg som SLG har nått vad gäller balansräkningen då det har sänkt den finansiella risken i verksamheten och därtill förbättrat möjligheterna att generera ett starkt kassaflöde framgent. Vidare skapar genomförda rekryteringar en ökad bredd inom SLG och därtill förmåga att utveckla fler prototyper snabbare, vilket ökar förutsättningarna för att lansera ett nytt hitspel. Dig This 2! befinner sig i lanseringsfas, om ännu i soft launch, och utgör en viktig trigger i närtid givet att lanseringsfasen i regel tar mellan två veckor till ett par månader. SLG kommunicerade soft launch i mitten av Q4-22 och vi befinner oss nu i mitten av Q1-23, varför en global lansering, samt effekterna av detta, bör ske inom kort.
Analyst Group kommer att återkomma med en uppdaterad analys på SLG.
Kommentar på Safe Lane Gamings Q3-rapport
2022-11-09
Safe Lane Gaming (”SLG ” eller ”bolaget”) publicerade den 9 november år 2022 bolagets delårsrapport för tredje kvartalet 2022. Följande är några punkter vi har tittat närmare på i samband med rapporten.
- Frånvaron av nya spellanseringar hämmade omsättningstillväxten
- …vilket sätter sina spår i EBITDA-resultatet
- Fortsatta åtgärder vidtas för att stärka balansräkning
Frånvaron av nya spellanseringar hämmade omsättningstillväxten…
Under Q3-22 uppgick nettoomsättningen till 10,8 MSEK (17,2), motsvarande en minskning om -37 % Y-Y och -7 % Q-Q. Det bör dock tilläggas att innevarande kvartal ställs mot ett starkt jämförelsekvartal Y-Y då SLG släppte bolagets senaste hitspel Castle Raid! under det tredje kvartalet 2021, vilket drev upp omsättningen. Uteblivna spellanseringar är dock fortsatt ett faktum och omsättningen under det tredje kvartalet 2022 var lägre än vad Analyst Group hade estimerat, där vi hade väntat en omsättning om ca 13-14 MSEK.
I rapporten kan vi utläsa att medan SLG:s spelprotyper inte mötte bolagets spellanseringskrav under det tredje kvartalet, har SLG ytterligare spelprototyper igång parallellt under fjärde kvartalet, vilket möjliggörs av att SLG har stärkt upp teamet under 2022. Med ett större team tillåts SLG att öka takten inom spelutvecklingen, vilket följaktligen ökar sannolikheten att nya spel kan lanseras och att omsättningen framöver kan stärkas. SLG har historiskt bevisat att det krävs endast en lyckad spellansering för att kraftigt öka omsättningen och lönsamheten, vilket dotterbolaget Raketspel är ett tydligt kvitto på. Genom lanseringen av bolagets, per dags dato, mest framgångsrika spel, Dig This!, ökade dotterbolaget Raketspel omsättningen från 2,2 MSEK om år 2019 till 50,8 MSEK år 2020, samtidigt som EBIT-resultatet växte till 46,6 MSEK, från -0,1 MSEK. Lanseringen av Castle Raid! hade likväl en stark positiv effekt på SLG:s omsättning och lönsamhet under Q3-Q4 2021. Att omsättningen däremot nu under tre efterföljande kvartal har minskat påvisar SLG:s beroende av att lansera nya hits för att upprätthålla en stark tillväxt inom verksamheten, samtidigt visar nuvarande spelportfölj att en relativt stabil bas av intäktsströmar kan genereras, vilket vi har kunnat se under år 2022 givet frånvaron av nya spellanseringar, primärt under Q2-Q3 2022 då omsättningen har taktat kring 10-11 MSEK.
Vad som blir viktigt för SLG framöver, för att bibehålla denna bas av intäktsströmmar, är att fortsatta förädlingsarbetet omkring spelen, varför Analyst Group ser positivt på att Battle Camp ökade spelaraktiviteten med 30 % under det årliga Halloween-eventet, då det påvisar att de satsningar som görs avseende b.la. speluppdateringar, support och marknadsföring ger resultat. Vidare ser vi positivt på Raketspels fördjupade samarbete med den globala mobilsspelsförläggaren Voodoo gällande vidareutvecklingen av Castle Raid!, där ambitionen är att ta spelet från Hyper-Casual-genren till ett mer renodlat Casual-spel. Analyst Group anser att detta är ett steg i rätt riktning för att å ena sidan bibehålla basen i intäktsströmmarna genom att göra spelet mer ”sticky”, å andra sidan möjliggör det ökade intäktsströmmar framöver från spelet givet att utvecklingsarbetet faller ut väl. Upplägget på avtalet bedömer vi även är gynnsamt för SLG givet bolagets nuvarande finansiella ställning, då det innebär att inget ytterligare rörelsekapital behövs bindas upp för utvecklingsarbetet då Voodoo ansvarar för det, även om SLG ger upp något mer av den framtida intjäningen från spelet. Således blir risk-rewarden för SLG god då bolaget parallellt kan fortsätta att fokusera på att utveckla nya spel.
…vilket sätter sina spår i EBITDA-resultatet
Justerat för de engångskostnader som belastade rörelsekostnaderna i Q2-22 om ca 0,9 MSEK, ökade de sammanlagda rörelsekostnaderna med ca 16 % jämfört med föregående kvartal, samtidigt som omsättningen minskade med ca 7 %, vilket speglar SLG:s ökade kostnadsbas som ett resultat av nyrekryteringar som gjorts under Q2-22. Däremot uppvisade SLG en starkare bruttomarginal under Q3-22, vilken uppgick till 66,7 % och motsvarar en ökning med ca fem procentenheter. Den starkare bruttomarginalen medförde att SLG kunde uppvisa ett EBITDA-resultat om 4,2 MSEK i Q3-22, vilket var i linje med det justerade EBITDA-resultatet i Q2-22 (4,6 MSEK), trots ökade rörelsekostnader och vikande omsättning. Då Analyst Group hade estimerat ett försäljningsmässigt starkare kvartal, låg våra EBITDA-estimat högre än vad SLG uppvisade under Q3-22, där vi hade estimerat ett EBITDA-resultat om ca 6,5-7 MSEK.
Givet utfallet i omsättningen och EBITDA-resultatet, i kombination med att inga spel ännu har lanserat, kommer vi att behöva se över våra helårsestimat för år 2022.
Fortsatta åtgärder vidtas för att stärka balansräkningen
Vid utgången av Q3-22 uppgick kassan till 4,2 MSEK, motsvarande en minskning om ca 4,4 MSEK jämfört med Q2-22. SLG har under 2022 arbetat med att stärka balansräkningen där bolaget under Q2-22 förbättrade lånestrukturen genom att lösa merparten av bolagets kortfristiga kreditfaciliteter genom ingåendet av en treårig kreditfacilitet. Som ett ytterligare led i att stärka balansräkningen har SLG ingått ett villkorad avtal med en del av bolagets större långivare där befintliga lån upp till 90 MSEK ämnas lösas genom att en del av lånen betalas av och resterande del kvittas mot aktier till ett pris om 0,02 kr per aktie. Kvittningsemissionen kan maximalt medföra en utspädningseffekt om 62 %, vilket å ena sidan inte är en positiv datapunkt för aktieägare, å andra sidan ser Analyst Group inte mycket till alternativ för SLG då bolaget behöver förbättra såväl kapitalstrukturen som kassaflödet, där kassaflödet idag är belastat i hög grad av räntekostnader. Genom att minska skuldsättningen tillåts SLG i större utsträckning att kapitalisera på bolagets starka underliggande lönsamhet och organiskt stärka upp kassapositionen framöver. I Q3-rapporten blev det tydligt att arbetet med att stärka balansräkningen hittills har burit frukt, vilket minskade räntekostnader påvisade, vilka minskade med ca 5 MSEK Q-Q. Detta medförde ett starkare kassaflöde från den operationella verksamheten före förändringar av rörelsekapitalet, trots att omsättningen var något lägre i Q3-22 än föregående kvartal. Givet att kvittningsemissionen klubbas igenom på den extra bolagsstämman den 11 november, ges SLG bättre förutsättningar att organiskt generera kassaflöde som i sin tur kan användas till att fortsätta hålla hög innovationstakt samt successivt betala av resterande räntebärande skulder.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys på SLG.
Kommentar på Safe Lane Gamings Q2-rapport
2022-08-26
Safe Lane Gaming (”SLG ” eller ”bolaget”) publicerade den 25 augusti år 2022 bolagets delårsrapport för andra kvartalet 2022. Följande är några punkter vi har tittat närmare på i samband med rapporten.
- Nettoomsättningen och EBITDA under våra förväntningar
- Drar tillbaka tidigare EBITDA-prognos för helåret 2022
- Lägger pusselbitarna för att skapa tillväxt och aktieägarvärde
- Minskad kassa, samtidigt har den kortsiktiga lånestrukturen förbättrats
Nettoomsättningen under våra förväntningar
Under Q1-22 uppgick nettoomsättningen till 11,6 MSEK (11,9), motsvarande en minskning om -2,6 % Y-Y och -19,7 % Q-Q. Utfallet är betydligt lägre än våra förväntningar, sett till våra helårsestimat, och som vi skrev i anslutning till Q1-rapporten 2022 är det av vikt att Raketspel, vilka står för merparten av SLG:s intäkter, lyckas lansera nya spel som kan bidra till omsättningen, vilket ännu inte har skett nu när vi närmar oss slutet av augusti. I rapporten kan vi utläsa att flertalet prototyper har varit igång under H1-22 men att resultaten inte har varit tillräckligt tillfredställande för att leda till en global lansering. Även om utvecklingstakten är i linje med vår förväntansbild, där Raketspel har haft ca 10 prototyper under utveckling i H1-22, hade vi tagit höjd för att SLG skulle ha lanserat ett spel under H1-22 vilket skulle ha bidragit starkt till omsättningen. Däremot är SLG:s uttalade mål att lansera 1–2 nya spel per år vilket ännu är intakt, men Analyst Group bedömer givet utfallet under H1-22 att SLG får det svårt att infria våra omsättningsestimat för helåret 2022 om 71,5 MSEK, varför vi kommer att revidera detta.
Vidare har SLG under det andra kvartalet positionerat sig för att accelerera utvecklingstakten genom rekryteringen av en ny utvecklare i syfte att öka antalet prototyper och lanserade spel framöver. Samtidigt har Battle Camp släppt en större speluppdatering med en ny bana och tio nya levels som väntas öka engagemanget i spelet utöver de viktiga vecko- och säsongseventen som kontinuerligt anordnas. Därtill har SLG utsett Arvid Klingström, tidigare CCO, till ny VD för Bolaget som besitter, enligt Analyst Group, värdefull erfarenhet genom tidigare roller på spelbolagen Paradox Interactive och King, vilket bedöms kunna ge god effekt på SLG:s framtida tillväxt. Sammantaget finns det triggers för att omsättningen kan stärkas från rådande nivåer kommande kvartal.
Ökad kostnadsbas och vikande försäljning försvagade EBITDA-resultatet
Medan omsättningen minskade med -19,7 % Q-Q, ökade samtidigt SLG:s totala rörelsekostnader med 49,3 %, där övriga externa kostnader under kvartalet belastades med engångskostnader om 0,9 MSEK relaterat till omstruktureringar och framtida satsningar, såsom nyrekrytering, varför ökningen vid exkludering av dessa uppgick till 11 %. Justerat för engångskostnaderna är utvecklingen i linje med våra kostnadsestimat, då vi tagit höjd för ökade personalkostnader under året samt övriga operationella kostnader i takt med att SLG växer och lägger grund för en stark framtida tillväxt.
Däremot medförde utvecklingen, när omsättningen parallellt sjönk Q-Q, att EBITDA-resultat föll till 3,7 MSEK under Q2-22, en minskning med 46,5 % Q-Q och -26,3 % Y-Y, motsvarande en EBITDA-marginal om 31,9 % (41,7 %). Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till 4,6 MSEK, motsvarande en marginal om 39,5 %. En sjunkande bruttomarginal, vilken uppgick till 61,9 % i Q2-22 (64,3 % i Q1-22 och 77,3 % i Q4-21), är även en ytterligare förklaring bakom det försvagade EBITDA-resultatet, vilket av Analyst Groups bedömning kan härledas till ett fortsatt omsättningstapp från Raketspel, vilka bidrar starkast till lönsamheten för SLG-koncernen. Givet att SLG har en relativt fast kostnadsbas på rörelsenivå medför mindre fluktueringar i försäljningen en stor effekt på rörelseresultatet, vilket blir tydligt under ett kvartal som detta.
För att lönsamheten ska kunna stärkas framöver behöver omsättningen göra det likaså, vilket då parallellt kräver att SLG i synnerhet lyckas lansera ett nytt framgångsrikt spel från Raketspel och givet befintliga prototyper, i kombination med rekryteringen av en ny utvecklare för att accelerera utvecklingstakten, bedömer Analyst Group förutsättningarna att lyckas med detta som goda kommande kvartal. Vidare har SLG genom att flytta hem utvecklingen av Battle Camp från Korea till Sverige möjliggjort kostnadsbesparingar, vilket väntas få en positiv effekt på EBITDA-resultatet framgent. Med hänsyn till redovisat EBITDA-resultat för H1-22, i kombination med att SLG har slopat tidigare given prognos om ett EBITDA om 40–50 MSEK för helåret 2022 kommer vi att se över våra EBITDA-estimat för prognosperioden 2022–2024.
Försvagad kassa, men den kortsiktiga lånestrukturen har förbättrats
Vid utgången av Q2-22 uppgick kassan till 15,7 MSEK, motsvarande en minskning om ca 7,2 MSEK jämfört med Q1-22. En fortsatt trög försäljningsutveckling, ökade kostnader relaterat till operationella satsningar och en mindre återbetalning på kortfristiga lån är alla förklarande faktorer till den minskade kassan. SLG har riktat ett stort fokus på att förbättra balansräkningen under H1-22 och som nämnt i tidigare rapportkommentar var upptagandet av en långfristig kreditfacilitet om 60 MSEK ett led i att lösa kortfristiga kreditfaciliteter, vilket således ger SLG en förbättrad kontroll beträffande lånestrukturen, vilka åter kan lägga fokus på tillväxt och kassaflöden framgent. SLG har en historik av att generera starka kassaflöden från den operativa verksamheten, vilket den höga EBITDA-marginalen möjliggör, men där den höga skuldsättningen har hållit tillbaka kassaflödet något. Med större kostnader nu tagna och att SLG kan öka fokuset på den operativa verksamhet och tillväxt, bedömer Analyst Group att förutsättningarna är goda att SLG kan återgå till att generera organiskt kassaflöde, vilka sedan kan återinvesteras i rörelsen för att säkerställa fortsatt starkt tillväxt, tillika lönsamhet, men även för att successivt minska Bolagets, för närvarande, höga skuldsättning.
Sammanfattningsvis kan vi efter att H1-22 nu är presenterad konstatera att SLG har utvecklats sämre än våra estimat avseende top line och EBITDA, samtidigt är vi medvetna om branschens karaktärsdrag där livslängden på spel inom Casual och Hyper Casual i regel är kort, varför nya spellanseringar behövs för att starka omsättningen framöver och där ett lyckat spelsläpp kan få en väsentlig påverkan på de finansiella räkenskaperna. Vi ser därför positivt på att SLG har investerat i personalstyrkan för att accelerera utvecklingstakten, vilket möjliggör fler spellanseringar på årsbasis.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys på SLG.
Kommentar på Safe Lane Gamings Q1-rapport
2022-05-19
Safe Lane Gaming (”SLG ” eller ”bolaget”) publicerade den 19 maj 2022 bolagets delårsrapport för första kvartalet 2022. Följande är några punkter vi har tittat närmare på i samband med rapporten:
- Nettoomsättningen och EBITDA understeg våra förväntningar
- Stort fokus på verksamheten samt stärkt ledningsgrupp under kvartalet
- Förbättrad finansiell ställning
Q1-rapporten var under vår förväntansbild
SLG avslutade helåret 2021 med flaggan i topp, däremot har inledningen av 2022 inletts något svagare än vad vi estimerat. Nettoomsättningen uppgick till 14,3 MSEK (5,3), vilket motsvarar en tillväxt om 173 % Y-Y men samtidigt -32 % Q-Q. Givet tidigare kommunicerad nettoomsättningsprognos för helåret 2022 om 73,2 MSEK kan vi konstatera att utfallet i Q1-22 var under vår förväntan. Analyst Group bedömer att diskrepansen mellan utfallet under Q1-22 och våra estimat i viss utsträckning kan härledas till att Castle Raid! har tappat användare, varför omsättningen hämmas därav. Med hänsyn till genren på spelet, Hyper-Casual, vilken i regel är trendstyrt och av relativt kort livslängd, är utvecklingen inte särskilt förvånande, och är således något vi har tagit höjd för i våra estimat, ändock om omsättningen under Q1-22 som sagt var i underkant. Det är därför av vikt att Raketspel kontinuerligt kan utveckla och lansera nya spel som kan bidra till omsättningen. Inga nya spelsläpp har ännu gjorts under 2022 och i rapporten kan vi utläsa att medan fyra nya prototyper inte gav önskat resultat, så har Raketspel närmare tio andra prototyper under utveckling i olika stadier, vilket vi anser utgör starka triggers kommande kvartal. Skulle det visa sig att en eller två av dessa prototyper blir nya spelhits, skulle det innebära betydligt starkare kvartal framgent.
Vad gäller Battle Camp och anordnade event, vilket är en viktig intäktskälla, har både Chinese New Year och Valentines Day gått av stapeln under kvartalet, vilka har, enligt bolaget, varit lyckade och levererat förväntade resultat. Under Q2-22 har därtill ett påskevent arrangerats, vars utfall ska bli intressant att ta del av framöver. Enligt den operativa uppdateringen som SLG släppte den 17 mars 2022 kan vi utläsa att Battle Camps MAU (Monthly Active Users) uppgick till strax över 50 000, vilket indikerar låg alternativ oförändrad tillväxt från utgången av 2021, där vi estimerat att Battle Camps MAU uppgick till 50 000. För helåret har vi, som kommunicerat i senaste analysen, estimerat en MAU om 55 000 vid utgången av år 2023, motsvarande en tillväxt om 11 %, vilket förväntas drivas av fortsatt förädling av spelet, stärkt community och penetration av nya marknader. Däremot, med bakgrund av den nedskrivningen som SLG meddelade att bolaget gjort i Battle Camp om 64,4 MSEK, till följd av att omsättningen och resultatet har varit under förväntningarna, kommer vi att se över våra estimat för Battle Camp.
EBITDA-resultatet under Q1-22 uppgick till 6,8 MSEK (1,4), motsvarande en EBITDA-marginal om 47,6 %, vilket innebär en minskning från vad som uppvisades under såväl Q3 som Q4 2021 då EBITDA-marginalen uppgick till 67,9 % respektive 67,1 %. Utfallet understeg våra förväntningar, givet tidigare helårsprognos om 45,7 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 62,4 %. Förklaringen bakom ligger i bruttomarginalen, vilken uppgick till 63,6 % under Q1-22, en minskning med 13 procentenheter Q-Q. Rörelsekostnader var dock alltjämt i linje med våra estimat. Analyst Group bedömer att den minskade bruttomarginalen primärt kan härledas till två faktorer. Enligt vår bedömning är det Raketspel som står för merparten av omsättningstappet Q-Q, vilket samtidigt innebär en lägre underliggande lönsamhet för koncernen som helhet, då Raketspel bedöms bidra starkast till lönsamheten med hänsyn till att Raketspel i princip har, enligt Analyst Groups bedömning, nära 100 % bruttomarginal på flertalet spel som distribueras via publicisten Voodoo p.g.a. en revenue share model. I rapporten kan vi därtill läsa att senaste hiten Castle Raid! har övergått till en Return on ad spend-modell i syfte att stabilisera intäktsströmmarna framgent, vilket kortsiktigt hämmade resultatet i Q1-22, men förväntas successivt förbättras kommande kvartal.
Stärker upp ledningsgruppen
Under Q2-22 har SLG kommunicerat två nyckelrekryteringar bestående av en ny CCO, Arvid Klingström, och en ny CFO, Philip Arfwedsson. Arvid tillträdde rollen som ny CCO den 1 maj och har tidigare arbetat inom spelbolag såsom Paradox Interactive och King, med rollerna som Head of Player Services samt Head of Studio. Arvid kommer att arbeta övergripande inom hela organisationen med utgångspunkt från SLG Operations. Philip kommer att tillträda som CFO den 1 augusti 2022 och kommer närmast från rollen som Financial Director på Link Mobility, där han har ingått i företagets ledningsgrupp med det övergripande ansvaret för ekonomifunktionen. Därutöver har Philip varit involverad i arbetet gällande verksamhetsstyrningen, affärsutveckling och strukturering. Philip har varit högst delaktig i Link Mobilitys kraftiga tillväxt under de senaste åren där Link mellan åren 2016-2020 har haft en genomsnittlig årlig tillväxt (CAGR) om ca 38 %. Dessförinnan kommer Philip från rollen som Business Controller på Com Hem AB. SLG är i en stark tillväxtfas, varför vi ser positivt på bolaget stärker upp ledningsgruppen med personer som, vad Analyst Group bedömer, har kvalificerade erfarenheter som SLG kan att ha nytta av.
Förbättrad finansiell ställning
Vid utgången av Q1-22 uppgick kassan till 15,7 MSEK, motsvarande en minskning om ca 16,7 MSEK jämfört med Q4-21. Kombinationen av en vikande omsättning, tillika rörelseresultat, och en slutbetalning till säljarna av Raketspel förklarar den minskade kassan. Efter slutbetalningen, vilken uppgick till 111,5 MSEK (varav 20 MSEK i teckningsoptioner), har SLG väsentligt kunnat sänka skuldsättningen, även om den fram till dags dato är fortsatt hög. Vid utgången av Q1-22 uppgick de räntebärande skulderna till ca 150 MSEK från ca 260 MSEK som bolaget hade vid utgången av Q4-21. Förutom att detta innebär en reducerad riskprofil, medför minskningen av långfristiga skulder lägre räntekostnader och följaktligen starkare kassaflöden kommande kvartal, allt annat lika, vilket är av stor vikt för att SLG ska kunna förbättra bolagets balansräkning genom organiskt genererat kassaflöde på sikt. Just balansräkningen är något som SLG prioriterar starkt och som ett led i det har bolaget under Q2-22 upptagit en långfristig kreditfacilitet om 60 MSEK, löptid tre år, i syfte att lösa kortfristiga kreditfaciliteter, vilket ger SLG en förbättrad kontroll över bolagets lånesituation, även om det kommer öka de långfristiga skulderna framöver på bekostnad av en reducering i kortfristiga räntebärande skulderna.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att medan SLG presenterade en rapport som var lägre än våra förväntningar under Q1-22 på dels top line, dels EBITDA-nivå, så är koncernens omsättning volatil från kvartal till kvartal, vilket främst hänförs till Raketspels fluktuerande omsättning givet den genren som bolaget utvecklar spel inom samt beroendet av att släppa nya spelhits för att stärka omsättningen. Raketspel har hittills under 2022 inte släppt något nytt spel, men har samtidigt tio prototyper under utveckling, varför ett lyckat utfall inom några av dessa prototyper kan innebära att SLG står inför väsentligt starkare kvartal tillmötes.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys på SLG.
Kommentar på Safe Lane Gamings Q4-rapport
2022-02-28
Same Lane Gaming (”SLG ” eller ”bolaget”) publicerade den 25 februari 2022 bolaget delårsrapport för fjärde kvartalet 2021. Följande är några punkter vi har tittat närmare på i samband med rapport.
- Nettoomsättningen och EBITDA slog våra estimat
- Battle Camp:s event slår nya rekord
- Genererar starkt kassaflöde under Q4-21
SLG avslutar 2021 med flaggan i topp
För det fjärde kvartalet 2021 redovisade SLG en nettoomsättning om 21,2 MSEK med ett EBITDA-resultat om 15,1 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 67,1 %. Såväl nettoomsättningen som EBITDA-resultatet överträffade våra prognoser markant, där vi estimerat en nettoomsättning om 16,6 MSEK med ett EBITDA-resultat om 10,3 MSEK, presenterade siffror var därmed 28 % respektive 47 % högre än väntat. Jämfört med Q3-21 stärkte SLG omsättningen med 23,1 %, medan EBITDA-resultatet ökade 29 % Q-Q, vilket är ett klart styrkebesked och vittnar dels om att SLG har ökat användarbasen i bolagets olika spel, dels att SLG har varit framgångsrika med förädlingen av speltillgångarna, framförallt genom att addera nya sätt att monetisera på spelen, driva en effektivare marknadsföring, exekvera på synergier och förlänga livslängden på spelen genom b.la. nya funktioner och levels.
I rapporten kan vi utläsa att Battle Camps arrangerade event, vilka är en viktig intäktskälla, visade på starka resultat, där bolagets halloween- och julevent exempelvis inbringade bruttointäkter om 96 500 USD respektive 94 500 USD, vilket därmed innebar en kraftig ökning från det tidigare säljrekordet om 60 000 USD från SLG:s tidigare event Auroras Awakening, och vidimerar att Bolagets strategi att förvalta, tillika förädla, förvärvade speltillgångar skapar mervärde. Analyst Group förväntar sig att SLG kommer fortsätta anordna värdedrivande event för spelets användarbas framgent, där det ska bli intressant att ta del av utfallen från de arrangerade eventen under Chinese New Year och Valentines Day som ägde rum i slutet av januari och mitten av februari. Battle Camp är ett spel som historiskt har genererat intäkter, nästan uteslutande, från IAP, och Analyst Group bedömer att SLG:s strategi rörande att implementera nya annonslösningar i spelet (IAA) är rätt väg att gå för att diversifiera, tillika öka, intäktsströmmar från Battle Camp.
Raketspels senaste spelhit, Castle Raid!, nådde ca 34 miljoner nedladdningar under 2021 efter lanseringen i augusti 2021 och har därmed varit en framgångsrik spellansering, vilken toppade många länders listor på Google Play och App Store, varför spelet har varit en stark bidragande faktor till den starka omsättningen som SLG levererade under Q4-21. Raketspel har under det fjärde kvartalet förädlat spelet ytterligare genom att dels konvertera spelet till mer av en hybrid av Hyper Casual och Casual, dels utvecklat nya funktioner i spelet, vilket förväntas öka intäktsströmmarna samtidigt som speltiden kan förlängas genom att göra spelet mer Casual, något som är förknippat med ökad speltid. Raketspels tidigare succéhit, Dig This!, har lanserat 500 nya levels under Q4-21, vilket i kombination med förädlingen av Castle Raid! bäddar för att Raketspel kan hålla omsättningen uppe, tillika öka den, kommande kvartal. Däremot är Raketspel, för att kunna växa omsättningen ytterligare, beroende av att lansera nya hit-spel, vilket kommer vara en viktig datapunkt att följa under 2022, men där Raketspel har ett starkt track record sedan tidigare.
SLG:s finansiella ställning
SLG levererade ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten, uppgående till 9,3 MSEK, varför bolagets kassaposition stärktes Q-Q, vilken uppgick till 32,5 MSEK vid utgången av Q4-21. Att SLG genererar starka kassaflöden från rörelsen är en viktig parameter, dels för att reducera bolagets för närvarande höga skuldsättning, dels för att finansiera kommande förvärv av speltillgångar genom organiskt genererat kassaflöde, samtidigt är det starka kassaflödet inte förvånande givet den höga underliggande lönsamheten som finns i SLG. Det som hämmar att SLG:s kassaflöde inte är ännu starkare är som nämnt bolagets höga skuldsättning, vilket mynnar ut i större räntekostnader, som Analyst Group anser är för höga, något VD Jesper Nord även adresserar i VD-ordet. Nettolikviden om 95 MSEK som SLG tillfördes genom företrädesemissionen är ett led i att reducera skuldsättningen, tillika räntekostnaderna, samtidigt som det kommer att bli viktigt för SLG att fortsätta utnyttja bolagets kapitallätta och höglönsamma affärsmodell för att stärka kassaflödet och successivt amortera ned de räntebärande skulderna, vilka vid utgången av Q4-21 uppgick till ca 164 MSEK (justerad för nettolikviden om 95 MSEK). Med nettolikviden om 95 MSEK, som reducerar en stor del av de räntebärande skulder, kommer även räntekostnader att reduceras framöver, vilket väntas medföra starkare kassaflöden under kommande kvartal i takt med att SLG växer och bibehåller starka marginaler, vilket Analyst Group estimerar, varför SLG tillåts förbättra bolagets balansräkning på sikt. 2021 har varit ett händelserikt år för SLG och Analyst Group anser att bolaget har etablerat en solid grund för stark organisk tillväxt, tillika lönsamhet, under 2022 genom att fortsätta vara framgångsrika i förvaltningen och förädlingen av bolagets speltillgångar.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys på SLG.
Feb
Intervju med Safe Lane Gamings VD Arvid Klingström
Okt
Intervju med Safe Lane Gamings VD Arvid Klingström
Aktiekurs
N/A
Värderingsintervall
2023-05-17
Bear
0,002 SEKBase
0,010 SEKBull
0,015 SEKUtveckling
Huvudägare
2023-03-31
Kommentar på Safe Lane Gamings Q1-rapport
2023-05-10
Safe Lane Gaming (”SLG ” eller ”bolaget”) publicerade den 10 maj år 2023 bolagets delårsrapport för första kvartalet 2023. Följande är några punkter vi har tittat närmare på i samband med rapporten.
Nettoomsättningen minskade med 43 % Y-Y
Under Q1-23 presenterade SLG en nettoomsättning uppgående till 8,3 MSEK, motsvarande en minskning med -42,8 % Y-Y (14,5) och ca -18,9 % Q-Q (10,2). Nedgången, sett till Y-Y, hänförs till att SLG under jämförbart kvartal föregående år upplevde fortsatta positiva effekter från spelsläppet av Castle Raid! under Q3-21, samtidigt som en större framgång i den globala lanseringen av Dig This 2! uteblev, där intäktsnivåer från spelet har varit väsentligt lägre än tidigare spelsläpp. Analyst Group har tidigare noterat en viss stabilitet i SLG:s intäktsströmmar i frånvaron av nya spellanseringar, ca 10-11 MSEK, men utfallet under Q1-23 väcker vissa frågetecken kring den stabilitet som uppvisats under Q2-Q4 2022. Det ska dock poängteras att det, säsongsmässigt, är färre event inom Battle Camp under det första kvartalet, och därmed kan förklara diskrepansen från ovannämnd period, vilket även synliggörs i vikande MAU inom kategorin Other Games (-4,3 % Q-Q). En större nedgång i MAU gick dock att urskilja inom kategorin Hyper Casual, motsvarande -24 % Q-Q, och med hänvisning till den globala lanseringen av Dig This 2! i början av mars, ser Analyst Group utvecklingen som ett svaghetstecken.
Att konkurrensen inom Hyper Casual-spel har hårdnat efter det större uppsving som spelkategorin upplevde under åren 2020–2021 är inget nytt, däremot har den blivit särskilt tydlig under år 2022 med stigande CPI:er då ett kraftig ökat spelutbud ställer högre krav på större marknadsföringsbudgetar för att attrahera spelare. En tydlig trend är även att spelare söker ett ökat djup i Hyper Casual-spelen, vilket har givit spelkategorin Hybridcasual ett större uppsving under senaste åren, där antalet nedladdningar under år 2022 ökade med ca 13 % Y-Y, parallellt som nedladdningar inom Hyper Casual minskade med nära 20 % enligt statistik från Sensor Tower. Det som utmärker Hybridcasual är att den produktmodellen kombinerar spelmekaniken från Hyper Casual-spel med den retention och monetariseringmöjligheter som återfinns i Mid-core och Casual-spel. Trots att SLG profilerar sig som en spelutvecklare inom Hyper Casual, har fokuset under flera år varit att bygga ett större djup i bolagets spel och spelprojekt, vilket även VD Arvid Klingström adresserade i Q1-rapporten. Analyst Group bedömer även att det är just det fokuset som har varit en viktig faktor i bolagets historia, med spelsläpp såsom Dig This 1! Och Castle Raid!.
Däremot är SLG beroende av att lansera nya spelhits för att växa starkt, där frånvaron av spelsläpp medför en succesiv nedgång i intäkterna, alternativt stillastående genom förädlingsarbete av spelet, vilket även är det som har påvisats sedan lanseringen av Castle Raid! under Q3-21. Analyst Group hade större förhoppningar avseende spelsläppet av Dig This 2! och då effekterna av ett spelsläpp inom Hyper Casual/HybridCasual tenderar att få relativt direkta effekter på räkenskaperna, har Analyst Group sänkt förväntningarna vad gäller intäktsgenereringen från existerande spelportfölj kommande kvartal, inklusive Dig This 2!. Utfallet under Q1-23 var därmed lägre än vad vi estimerat, givet våra helårsprognoser för år 2023, och även om Bolagets kvartalsomsättning tenderar att vara volatil, som ett resultat av spelsläpp, bedömer Analyst Group det som svårt för SLG att möta omsättningsestimaten för år 2023 om 56,4 MSEK. Vi estimerar att Q2-23 blir ett ytterligare kvartal i linje med den stabila intäktsnivån som uppvisades under H2-22, och att omsättningen istället tar fart under H2-23 i takt med nya spelsläpp.
Lägre rörelsekostnader Q-Q – men den minskande omsättningen medförde försämrad lönsamhet
Rörelsekostnader (inkl. personalkostnader) uppgick under Q1-23 3,3 MSEK, vilket motsvarade en ökning om 36 % Y-Y men samtidigt en minskning om -14 % Q-Q. Den primära orsaken till ökningen vid jämförelse med motsvarande kvartal föregående år härrörs till det stärkta humankapitalet som har skett sekventiellt, vilket möjliggör en mer jämn utvecklingsprocess och en förmåga för SLG att ha flera projekt igång samtidigt. Ökningen i personalkostnaderna var dock något över våra estimat, samtidigt som rörelsekostnaderna (exkl. personalkostnader) kom in lägre än förväntat. Rörelsekostnader (exkl. personalkostnader) har historiskt varit något volatil och speglar SLG:s aktuella resursanvändning hänfört till spelprojekt, där exempelvis marknadsföring vid en Soft Launch kan driva upp kostnadsposten. Att kostnadsposten minskade med ca 55 % Q-Q bedömer Analyst Group är en effekt av att en större del av kostnaderna hänfört till b.la. Dig This 2!, såsom marknadsföring och annan resursanvändning relaterat till spelet, togs under Q4-22 då spelet var i Soft Launch.
EBITDA-resultatet uppgick under Q1-23 till 1,5 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 17,8 %, vilket var väsentligt lägre än vad vi estimerat, trots att rörelsekostnaderna (inkl. personalkostnader) minskade Q-Q. Givet Bolagets operationella hävstång får en mindre nedgång i omsättning stor effekt på lönsamheten, vilket förklarar utfallet i Q1-23. Analyst Group tolkar även nedgången i bruttomarginalen Q-Q (65,3 % till 57,3 %) som en effekt av att Other Games-segmentet utgjorde en större andel av nettoomsättningen under kvartalet, vilken är av lägre lönsamhet jämfört med Hyper Casual, jämfört med tidigare kvartal. Detta styrks även av den större nedgången i MAU som urskildes i Hyper-Casual-segmentet jämfört med Other Games-segmentet under Q1-23. SLG har kapacitet att visa betydligt högre lönsamhet, givet den höga operationella hävstången, men det förutsätter samtidigt att bolaget kan nå en starkare omsättning, vilket vi även bedömer att SLG kan uppnå under H2-23.
Minskad kassa efter amortering av lån
Vid utgången av Q1-23 uppgick kassan till 6,6 MSEK, motsvarande en minskning om ca 1 MSEK jämfört med Q4-22. SLG uppvisade dock ett positivt kassaflöde från den löpande verksamheten, motsvarande ca 1 MSEK, där kassaminskningen Q-Q hänförs till den amortering på långfristiga räntebärande skulder om 5 MSEK som SLG genomförde under kvartalet, vilket ska ses som ett steg i rätt riktning då bolagets skuldsättning under en längre tid har varit hög. Under Q1-23 har SLG även erhållit ett kapitaltillskott om 3 MSEK genom en riktad nyemission till nyckelpersoner som kommunicerades den 23 februari 2023, vilken även möjliggjorde amorteringen på de långfristiga räntebärande skulderna. Vid utgången av Q1-23 uppgick dessa till 25 MSEK, ned från 50 MSEK vid utgången av Q4-22, men det ska samtidigt poängteras att de har skett en omklassificering i balansräkningen där 20 MSEK av de tidigare långfristiga räntebärande skulder nu ligger under balansposten ”övriga kortfristiga skulder”, vilket således innebär att det är skulder som ska betalas inom 12 månader, såvida ingen refinansiering genomförs.
Vidare ska SLG den 30 juni 2023 betala 13,8 MSEK i tilläggsköpeskilling till Raketspel, varav ca 8,3 MSEK kontant enligt tidigare överenskommelse. Analyst Group bedömer dock, givet SLG:s rådande kassaposition, att en ny överenskommelse troligtvis lär nås, där en större del av betalningen i sådant fall kommer att finansieras genom nyemitterade aktier. Parallellt genomför SLG, som tidigare kommunicerat, en strategisk översyn av spelportföljen för att identifiera eventuella möjligheter till avyttringar inom spelportföljen, där fokus primärt ligger inom Other Games-segmentet, vilket kan ge upphov till en stärkt kassaposition framgent. Vidare kan den riktade emissionen medföra ett potentiellt ytterligare kapitaltillskott om ca 15 MSEK (maximalt) i slutet av augusti genom vidhängande teckningsoptioner. Då Analyst Group estimerar starkare kvartal under H2-23, antas även kassaflödet förbättras organiskt, vi anser att en viktig pusselbit framöver blir att säkra ytterligare finansiering genom kommande teckningsoptioner samt genom den strategiska översynen av spelportföljen som ännu pågår, för att i sin tur skapa bättre såväl finansiella som operationella förutsättningar, då det skulle möjliggöra fortsatta amorteringar på räntebärande lån samt lägga en stabilare grund för kunna investera för kraftig tillväxt.
Analyst Group kommer att återkomma med en uppdaterad analys på SLG.