Plexian AB är ett FinTech-bolag som verkar inom segmenten elektroniska betalningar och försäljningsdrivande lojalitetslösningar, där Bolaget har utvecklat betalningsplattformen Edge Visa baserat på affärsmöjligheter skapade genom Open Banking. Plexians affärsmodell bygger på att konvertera redan existerande medlemmar hos partnerbolag med stora medlemsdatabaser, exempelvis Fitness24Seven med cirka 300 000 medlemmar som Plexian ingått avtal med, till användare av det egenutvecklade betalkortet Edge Visa. För att maximera aktiveringen av betalfunktionen ingår Plexian överenskommelser med olika säljare av produkter och tjänster om att erbjuda specifika erbjudanden kopplat till Edge. Det monetära värdet skapas vid användning av Edge vilket sedan delas mellan samtliga intressenter; partnerbolaget, säljaren, konsumenten och Plexian. Modellen balanserar intressena hos konsumenter, säljare och partners genom att erbjuda konsumenter skräddarsydda erbjudanden som ger riktiga pengar tillbaka vid köp, s.k. cashback, bistå säljare i att nå de mest relevanta kunderna till en kostnad som uppstår först vid försäljning samt förse partners med en plattform för att kapitalisera på användardriven data. Plexians affärsmodell gynnar därmed samtliga parter och skapar en, för marknaden, unik ”win-win-win”-situation.
Pressmeddelanden
FinTech-bolaget med flera väldiversifierade intäktskällor
Plexian AB (”Plexian” eller ”Bolaget”) är ett FinTech-bolag med en färdigutvecklad plattform och ett första partnersamarbete på plats med 300 000 medlemmar. Under 2021 handlar det för Plexian om att utveckla samarbetet och öka antalet användare av betalningsplattformen Edge, parallellt med att ansluta ytterligare partners och nya användare. Givet ett bra grundarbete under 2021 kommer det skapa förutsättningar för att från år 2022 fokusera fullt ut på tillväxt och stigande marginaler. Tills år 2023 estimerar vi att omsättningen har stigit till ca 86 MSEK, vilket utifrån en viktad målmultipel och diskonteringsränta ligger till grund för ett nuvärde om 7 kr per aktie i ett Base scenario.
- Adresserar flertalet miljardmarknader
Plexian adresser ett flertal miljardmarknader i hög tillväxt, t.ex. förväntas den globala marknaden för lojalitetsprogram växa med en CAGR om 15 % för att nå en storlek om 15,5 mdUSD år 2025. Vidare, i Europa år 2025 estimeras Buy-Now-Pay-Later (BNPL)-köp att uppgå till ca 347 mdUSD och utgöra 30 % av de totala köpen via e-handelskanaler. Dessa exempel på trender pekar på att tjänster likt de Plexian erbjuder kommer att efterfrågas i en successivt högre grad under de kommande åren.
- Avtal med exponering mot 300 000 medlemmar
Via det ingångna avtalet med gymkedjan Fitness24Seven under 2020, där pilotutrullning börjades under Q4-20, har Plexian redan idag exponering mot en medlemsdatabas av 300 000 individer. Även om det inte är sannolikt att samtliga av dessa skulle bli användare av Edge, skulle likväl värdet av hela användarbasen rent illustrativt, utifrån Analyst Groups egna antaganden avseende intäkt per användare, motsvara en adresserbar omsättning omkring 378 MSEK per år för Plexian. Enbart vid befintligt antal partners finns därmed förutsättningarna för att Plexian successivt ska kunna växa sin omsättning.
- Affärsmodell med ”win-win-win”-situation
Modellen balanserar intressena hos konsumenter, säljare och partners genom att erbjuda konsumenter skräddarsydda erbjudanden som ger riktiga pengar tillbaka vid köp, s.k. cashback, bistå säljare i att nå de mest relevanta kunderna till en kostnad som uppstår först vid försäljning samt förse partners med en plattform för att kapitalisera på användardriven data. Plexians affärsmodell gynnar därmed samtliga parter och skapar en, för marknaden, unik ”win-win-win”-situation.
- Pre-money värdering ger attraktiv risk reward
Lättade nationella restriktioner, vidareutvecklat samarbete med Fitness24Seven, ytterligare partners och totalt sett en ökad användarbas och försäljning utgör potentiella värdedrivare i aktien under kommande kvartal. Med tanke på rådande Pre-money värdering om 33 MSEK i samband med noteringen på First North, bjuder detta in till en position som innebär en attraktiv risk reward.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Plexians Q2-rapport
2021-08-25
Plexian publicerade idag den 25 augusti sin delårsrapport för årets andra kvartal. Följande är vår sammanfattning av rapporten.
Under H1-21 uppgick nettoomsättningen till 13 TSEK (0), med ett rörelseresultat (EBIT) om -14,4 MSEK (-6,4). Minskningen i rörelseresultatet är främst hänförligt till kostnader i samband med noteringsprocessen, utvecklingskostnader och lansering av Edge. Med tanke på att lanseringen av Edge tillsammans med Fitness24Seven genomfördes enligt plan, belastades Plexian med avskrivningar av immateriella tillgångar med ca 1,8 MSEK under perioden.
”Under perioden har Plexian inlett förberedelser för att ansöka om att bli licensierade kortutgivare, lanserat Edge-plattformen tillsammans med Fitness24Seven och utökat personalstyrkan, vilket sammantaget har bidragit till en ökad kostandsbas. Att kostnaderna ökar inför en bredare kommersialisering är inget nytt, men med rätt typ av investeringar brukar det långsiktiga utfallet överträffa den kortsiktiga effekten. Däremot räknar vi med en högre kostnadseffektivitet i det långa loppet, till följd av bl.a. att Plexian kan bli licensierad kortutgivare, vilket skulle innebära att bolaget kan skala upp verksamheten utan att vara beroende av en tredje part. Utöver en bättre kostnadskontroll kan även ytterligare en intäktsvertikal ta form genom ”buy now, pay later”-lösningar. Efter utgången av Q2-21 meddelade Plexian att samarbetsavtalet med Fitness24Seven avslutades, med anledning av att de tekniska förutsättningarna för in- och utpasseringar på alla gym för närvarande inte föreligger. Samma dag kommunicerade Plexian också att bolaget ingått en avsiktsförklaring med Coop Sverige AB, vilken omfattar ett samarbete bolagen emellan för att integrera Edge-plattformen i Coops medlemsprogram som har över 3,7 miljoner medlemmar. Analyst Group ser positivt på avsiktsförklaringen med Coop, då medlemsbasen är väsentligt större jämfört med Fitness24Seven samt mindre konjunkturkänslig, då Fitness24Seven har påverkats negativt till följd av Covid-19 pandemin. Partnerskapet öppnar upp möjligheten för Plexian att växa snabbare än våra prognoser eftersom bolaget kan konvertera fler medlemmar till Edge-plattformen, vilka dessutom kan anses ha större nytta av Plexians erbjudande jämfört med föregående medlemsbas”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Sammanfattningsvis anser vi att Plexian står på en stadig grund inför framtiden, där fokus nu är att fortsätta utveckla plattformen och öka antalet användare genom att bl.a. skala upp det befintliga samarbetet med Coop. Fler användare kommer bidra till ökade transaktioner hos handlarna, vilket i sin tur bidrar till att öka plattformens intelligens och därigenom blir erbjudanden för användarna mer och mer skräddarsydda, vilket tillsammans skapar en ”win-win-win”-situation.
Med hänsyn till att Plexian har avslutat samarbetet med Fitness24Seven och istället ingått en avsiktsförklaring med Coop, kommer vi att se över våra prognoser och återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Plexian.
Intervju med Plexians VD Staffan Mattson i samband med bolagets senaste händelser
2021-07-06
Plexian har under de senaste veckorna meddelat dels att bolaget beslutat att undersöka förutsättningarna att bli licensierad kortutgivare, dels att en digital valuta ska utvecklas och lanseras. I samband med detta har vi varit i kontakt med Staffan Mattson, VD på Plexian, för att passa på att ställa ett par korta frågor.
Ni har tagit beslutet om att etablera ett helägt dotterbolag vars fokus och huvudsyfte ska vara teknik- och projektutveckling, där vi förstår det som att första steget är att utveckla en digital valuta. Vad kommer detta i praktiken att innebära för era partners, säljare och användare?
Vi arbetar ständigt med att utveckla vårt tjänsteutbud och beslutet att etablera ett helägt dotterbolag som skall verka teknik- och projektutvecklande ligger helt i linje med vår övergripande strategi. Vi ser det som ett tydligt steg med en stor kundnytta att kunna komplettera Edge plattformen med en egen digital valuta. Beslutet är grundat på ambitionen att förädla tekniken kring digital valuta för virtuella privata betalnätverk kopplade till lojalitetsplattformar, så kallade Company Coins och kommer att medföra stora möjligheter för alla inblandade parter. Genom att investera i detta växande segment och förädla tekniken ”in-house”, kan vi även erbjuda tekniken utanför Edge plattformen. Vi ser en stor marknad hos kunder som vill ha en ”white-label” lösning inom digital valuta och virtuella betaltjänster. Vårt mål är därför inte enbart att utveckla en valuta bara för Edge, utan att också förädla de tekniska moduler och applikationer som möjliggör för oss att skapa Company Coins för virtuella privata betalnätverk.
Hur ser du att Plexian som bolag stärks av att kunna erbjuda återbäring i digital valuta?
Det är viktigt för oss att fortsätta utveckla lösningar som gagnar våra partners och partnerns medlemmar baserat på de utmaningar och möjligheter de möter. Genom att skapa en digital valuta kan vi erbjuda våra partners möjligheten att tokanisera sina befintliga bonusprogram. Det blir med andra ord möjligt att konvertera lojalitetspoäng till Company Coins som är kopplade till ett substansvärde och en reell valuta, men som enbart rör sig inom det virtuella privata betalnätverket. Vi menar att Company Coins kommer att skapa förutsättningar för att säkert och kostnadseffektivt, med full kontroll och mätbarhet, hantera lojalitetspoäng på ett mycket intressant sätt.
Ni meddelade även nyligen att ni har nått en milstolpe genom att ni nu är redo att ansöka om nödvändig licensiering för att bli kortutgivare. Skulle du kunna berätta mer om bakgrunden till detta beslut?
Vi har hela tiden haft ambitionen att bli kortutgivare så snart vi når de volymmål som berättigar investeringen i den nödvändiga licens som krävs för att kunna bli detta. För oss handlar det om kostnadseffektivitet och strategisk kontroll.
Vad krävs för att ni ska få en licens? Samt, givet att ni erhåller licens, vilka möjligheter öppnar det upp för er och hur skulle er affärsstrategi utvecklas?
Vi är fullt medvetna om de krav som kommer att ställas på oss i en process att bli licensierade. Vi har en klar bild av vad vi vill uppnå och kommer tillsammans med våra rådgivare se till att vi hanterar processen på rätt sätt. Vi har också en tydlig uppfattning om den tidsaspekt en ansökningsprocess omfattar och menar att tidpunkten för oss nu är rätt. Vi tänker långsiktigt och söker en lösning som ger oss största möjliga utvecklingspotential där vi kan uppnå såväl högre kostnadseffektivitet som förutsättningar för utökade intäktsmöjligheter.
Med hjälp av licenseringen skulle ni även kunna hantera krediter för egen räkning, samtidigt som er egen kostnadsbas skulle kunna minska över tid. Kan du utveckla lite mer kring hur det i praktiken skulle fungera med krediter, vad Plexian vinner på det samt vad det är som gör att era kostnader kan minska?
Plexian har byggt stora delar av sin verksamhet på tredjepartslösningar. Vi köper tjänster från kompetenta leverantörer. I många av fallen kommer vi att nå ett läge där t.ex. våra volymer blir så stora att vi kommer att överväga att göra en in-sourcing av tjänsten för att kunna nå högre effektivitet och lägre kostnader. När vi nu väljer licenstyp kommer vi också att överväga vad vi eventuellt strategiskt vill uppnå utöver kortutgivningen. Att arbeta med så kallade ”buy now, pay later” lösningar är en ambition för oss. Formen för detta har vi dock inte bestämt ännu.
Skulle du kunna berätta lite mer om vad du ser som ett naturligt nästa steg i utvecklingen av Edge-plattformen?
Nästa steg är att implementera en effektiv ”buy now, pay later” lösning och att tillsammans med våra partners fortsätta att bygga en lojalitetsplattform som verkligen når sitt syfte.
Analyst Groups syn på Plexian som investering
Plexian är ett FinTech-bolag med en färdigutvecklad och lanserad plattform. Under 2021 handlar det för Plexian om att utveckla befintliga samarbeten och öka antalet användare av betalningsplattformen Edge, parallellt med att ansluta ytterligare partners, nya användare och stärka produkterbjudandet. Givet ett bra grundarbete under 2021 kommer det skapa förutsättningar för att från år 2022 fokusera fullt ut på tillväxt och stigande marginaler. Tills år 2023 estimerar vi att omsättningen har stigit till ca 86 MSEK, vilket utifrån en viktad målmultipel och diskonteringsränta ligger till grund för ett nuvärde om 7 kr per aktie i ett Base scenario.
Feb
Intervju med Plexians VD Staffan Mattson
Aktiekurs
N/A
Värderingsintervall
2021-03-24
Bear
3,5 SEKBase
7 SEKBull
12 SEKUtveckling
Huvudägare
2020-12-31
Kommentar på Plexians bokslutskommuniké
2022-02-17
Plexian publicerade igår den 17 februari sin bokslutskommuniké för år 2021. Följande är några punkter som vi valt att belysa i samband med rapporten:
Hur bolagets kostnadsbas utvecklats
Under H2-21 uppgick Plexians totala rörelsekostnader, till ca -14,6 MSEK, att jämföra med -8,2 MSEK under H2-20. Ökningen beror främst på att bolagets COGS under H2-21 uppgick till
-2,5 MSEK (0), vilket Analyst Group antar är hänförligt till Edge-plattformen. Bolagets rörelsekostnader, exklusive COGS, ökade således med ca 50 % under perioden, samtidigt som det i termer av absoluta tal (3,9 MSEK) fortfarande är relativt lågt, varför vi inte drar några större växlar kring detta. Dessutom ska det tilläggas att en jämförelse rakt av med H2-20 blir något missvisande, eftersom bolaget under perioden påbörjade avskrivningarna av det upparbetade immateriella tillgångarna, vilket utgjorde cirka hälften av ökningen i rörelsekostnaderna under perioden.
Kassaflöde och burn rate
Vid utgången av 2021 uppgick Plexians kassa till ca 26,6 MSEK, och under september/oktober tillfördes bolaget, via en riktad nyemission, en emissionslikvid om 24 MSEK före transaktionsrelaterade kostnader, vilket således har stärkt kassan väsentligt. Under andra halvåret för år 2021 uppgick Plexians kassaflöde från den operativa verksamheten, inklusive kassaflödet från investeringsverksamheten, till ca -2,5 MSEK/månad. Givet en liknande kapitalförbrukning under kommande månader, och att bolagets kassa per den sista december uppgick till ca 26,6 MSEK, skulle kassan vara förbrukad vid Q4-22, allt annat lika. Då har även tillkommande likvid från TO2 inkluderats, vilket tillförde Plexian 3,5 MSEK före emissionskostnader under januari 2022. Dock räknar vi med att Plexian kommer att öka sin kapitalförbrukning framgent, i takt med att personalstyrkan ökar och bolaget skalar upp antalet användare av Edge-plattformen, varför Plexian förväntas vara i behov av extern kapitalanskaffning tidigare än Q4-22.
Vår syn på bolagets framtid
Under perioden har Plexian ingått en avsiktsförklaring med HSB Malmö och ett samarbetsavtal med Skånes Fotbollsförbund, med avsikten att integrera Edge-plattformen i de båda partnernas medlemsprogram. Bolaget har också avslutat förstudien med Coop som Plexian ingick LOI med vid halvårsskiftet, där avsikten är att i närtid ingå avtal. Om Plexian lyckas omsätta nuvarande avsiktsförklaringar till samarbetsavtal, skulle bolaget adressera cirka fyra miljoner konsumenter med nuvarande partnerbas, och Analyst Group ser stora möjligheter för bolaget att ingå fler avtal för att på så sätt fortsätta bygga ett större samt starkare partnernätverk under 2022.
Sammanfattningsvis ser vi att Plexian har utvecklats med en god kostnadskontroll under H2-21, samtidigt som bolaget under starten av år 2021 lanserade lojalitetsplattformen Edge till kunder, vilket var en viktig milstolpe. Framöver förväntar vi oss att Plexian får ett partneravtal på plats för att snabbt kunna skala upp antalet användare av Edge-plattformen och erbjuda konsumenter skräddarsydda erbjudanden som ger riktiga pengar tillbaka vid köp, bistå säljare i att nå de mest relevanta kunderna samt förse partners med en plattform för att kapitalisera på användardriven data.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Plexian.