Pressmeddelanden
Fyra spel lanserade på global nivå
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har nu fyra intäktsbringande spel lanserade globalt och under H1-23 har ytterligare en lansering gjorts i form av Baseball Franchise Manager (BFM) samt att en lansering av Cricket Star Manager (CSM) väntas inom kort. Med Q4-rapporten presenterad har vi uppdaterat våra estimat, där vi nu inkluderar de nyligen globalt lanserade spelen Blitz Football Manager (Blitz) samt FIH Hockey Manager (FIHHM) i våra prognoser. Baserat på en estimerad nettoomsättning om 37 MSEK för helåret 2024, en applicerad P/S-multipel om ~5x, samt en diskonteringsränta om 10 %, upprepar vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Högre försäljning än väntat under kvartalet
Under Q4-22 uppgick nettoomsättningen till 4,7 MSEK (2,0) vilket motsvarar en tillväxt om 135 % Y-Y och var bättre än Analyst Groups estimat om 3,9 MSEK. Jämfört med föregående kvartal, Q3-22, då nettoomsättningen uppgick till 3,8 MSEK motsvarar det en tillväxt om 24 %. Ökningen jämfört med både föregående år såväl som kvartal tre antas vara hänförlig till att Bolaget har lanserat två ytterligare spel i form av Blitz och FIHHM under hösten. Sett till EBITDA-resultatet uppgick detta till 1,0 MSEK (1,5), vilket var i nära linje med estimerade 0,8 MSEK. Övriga rörelseintäkter var något lägre än estimerat, vilket var anledningen till att EBITDA-resultatet kom in nära våra förväntningar, varför vi anser att Bolaget fortsatt utvecklas under god kostnadskontroll.
- Fyra spel lanserade globalt
Gold Town Games har nu lanserat fyra intäktsbringande spel, World Hockey Manager (WHM), World Football Manager (WFM), Blitz samt FIHHM, på global basis. Särskilt intressant blir det att följa Blitz utveckling på den nordamerikanska marknaden, där intresset är störst för amerikansk fotboll. I Bolagets pipeline finns fortsatt lansering av de nya spelen BFM och CSM, där det förstnämnda nu har inlett en soft launch, vilket således kan bringa in ytterligare intäktsströmmar för Gold Town Games framgent. När fler spel nu har nått marknaden kan dessutom Bolaget fokusera på spelens kvalitet för att förbättra dess nyckeltal genom uppdateringar och marknadsföringskampanjer.
- Bibehållet värderingsintervall
I samband med Q4-rapporten har vi sett ytterligare användar-data från de nya spelen Blitz och FIHHM, varför vi har valt att inkludera dessa spel i våra prognoser. Både Blitz såväl som FIHHM väntas leverera en god tillväxt gällande antalet dagligt aktiva användare, samtidigt har vi valt att revidera ned våra estimat gällande WFM:s aktiva användare. I samband med de uppdaterade prognoserna väljer vi att värdera Gold Town Games på år 2024:s försäljning, då de nya spelen Blitz och FIHHM väntas ha nått närmare spelens fulla potential, och vi behåller vår tidigare värdering i ett Base-, Bull- och Bear-scenario.
Har dubblerat antalet intäktsbringande spel
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har nu fyra intäktsbringande spel och ytterligare lanseringar av två nya spel är planerade under inledningen av 2023. Utifrån den presenterade Q3-rapporten har vi uppdaterat våra estimat och baserat på en nettoomsättning om ca 31 MSEK för helåret 2023, en applicerade P/S-multipel om 6x samt en diskonteringsränta om 10 %, upprepar vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Lägre försäljning än väntat under kvartalet
Under Q3-22 uppgick nettoomsättningen till 3,8 MSEK (1,9), vilket är en ökning mot 2021, men däremot en minskning mot föregående kvartal i år (Q2-22). Sett till EBITDA-resultatet uppgick detta till -1,2 MSEK (0,7), där vi i vårt tidigare estimat hade räknat med att Bolaget skulle kunna leverera ett nära break even-resultat. En förklaring till den lägre omsättningen under Q3-22, såväl som det negativa EBITDA-resultatet, beror på lägre produktionstakt av Cricket Star Manager (CSM). Då detta berott på en semestereffekt under kvartalet, och produktionen därefter ökat till tidigare nivåer, ser vi fortsatt att Gold Town Games kan göra en bra avslutning på 2022. Likväl, till följd av ett sämre tredje kvartal än väntat, justerar vi ned våra helårsprognoser något. Vad gäller rådande världsläge räknar vi fortsatt med en stark dollar under kommande månader, vilket således gynnar Gold Town Games.
- Fyra spel som genererar intäkter
Gold Town Games har under hösten genomfört en global lansering av World Football Manager (WFM) och FIH Hockey Manager (FIHHM) på Appstore och Google Play, såväl som en europalansering av Blitz Football Manager (BFM) i Europa. Som sport har fotboll en minst sagt stor global närvaro, vilket resulterar i stor intäktspotential för WFM, men samtidigt en större konkurrens från andra spel. Vad gäller BFM kommer med stor sannolikhet den största marknaden utgöras av Nordamerika. Genom att först lansera spelet i Europa kan produkten testas, förbättras och därefter lanseras globalt med ett särskilt fokus på just den nord-amerikanska marknaden. Då BFM och FIHHM börjat generera intäkter under Q3-22 har Gold Town Games därmed intäkter från totalt fyra spel.
- Behåller värderingsintervallet
I samband med Q3-rapporten har vi antagit något försiktigare prognoser, men samtidigt en högre målmultipel. Med totalt fyra intäktsbringande spel, och ytterligare lanseringar planerade för Cricket- och Baseball-spelet under 2023, anser vi att Bolaget bör värderas till en högre multipel. I kombination med våra uppdaterade prognoser väljer vi därför att behålla vår tidigare värdering i ett Base- och Bull scenario, samtidigt som vi utgår från ett konservativare Bear scenario.
Expanderar på flera marknader
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) följer sin utstakade plan där fler spel på fler marknader ger förutsättningar för ett växande användar-antal och intäktsbas. Med hänsyn till att Gold Town Games kassa och kundfordringar vid utgången av juni uppgick till ca 11 MSEK respektive 8 MSEK, ser vi att Bolaget har tillräckligt kapital för att färdigställa och lansera samtliga speltitlar som finns i nuvarande pipeline. Utifrån den nyligen presenterade Q2-rapporten, vårt estimat om en nettoomsättning om ca 39 MSEK för helåret 2023, en applicerade P/S-multipel om 5x samt en diskonteringsränta om 10 %, upprepar vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Ligger i linje med vår helårsprognos
Under Q2-22 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 5,1 MSEK (2,1), vilket är en ökning mot 2021 såväl som föregående kvartal (Q1-22). Sett till EBITDA-resultatet uppgick detta till 0,2 MSEK (6,6). Vi ser därmed att Gold Town Games fortsatt ligger väl i linje med att uppnå vår helårsprognos för 2022, varför vi väljer att lämna vår prognos i ett Base scenario oförändrad vad gäller intäkter och rörelsekostnader. Dock har Bolaget uppvisat en högre avskrivningsnivå än väntat, vilket vi således reviderat utifrån. Gold Town Games har även påverkats positivt av en stigande dollarkurs under H1-22, då det ger en ökad intäkt per användare. Med hänsyn till rådande världsläge räknar vi med en fortsatt stark dollar under resten av 2022, vilket således gynnar Gold Town Games.
- Fortsatt välfylld pipeline
Bolagets fokus under hösten 2022 är att färdigställa och lansera alla spel som finns i nuvarande pipeline. Hittills i år har Blitz Football Manager och FIH Hockey Manager inlett sin soft launch och under hösten ska marknadsföringen av dessa spel påbörjas. Vad gäller Baseball Franchise Manager (BFM) och Cricket Star Manager (CSM) befinner sig båda i produktionsfasen och förväntas snart nå spelbara prototyper. Vi räknar med att BFM och CSM kan lanseras under Q4-22.
- Upprepar värderingsintervallet
Gold Town Games utvecklas i linje med våra förväntningar varför vi behåller vår tidigare finansiella prognos på rörelsenivå i ett Base scenario, och gör vissa mindre justeringar i Bull- och Bear. Som nämnt har vi under året kunnat observera en starkare dollarkurs, vilket gynnar Gold Town Games och bidrar till en högre nettoomsättning. Då detta är en extern faktor som ej är direkt relaterad till Gold Town Games kärnverksamhet, vilken är den vi värderar, väljer vi att i denna analysuppdatering behålla vårt tidigare värderingsintervall avseende Base-, Bull- och Bear.
Följer fortsatt planen
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) följer sin utstakade plan där fler spel på fler marknader ger förutsättningar för ett växande användarantal och intäktsbas. Den stigande dollarkursen som kunnat observeras under årets inledande månader ger dessutom extra medvind, varför vi i samband med den nyligen presenterade Q1-rapporten, vilken visade stark tillväxt, valt att justera upp våra estimat för 2022-2023. Baserat på slutåret i vår prognosperiod, år 2023, då nettoomsättningen estimeras uppgå till 39 MSEK, en applicerad P/S-multipel och en diskonteringsränta om 10 %, upprepar vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Börjar året med bra tillväxt
Under Q1-22 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 4,4 MSEK (2,9), vilket är en ökning mot 2021 såväl som föregående kvartal (Q4-21). Sett till EBITDA-resultatet uppgick detta till 8,6 MSEK (-0,3), vilket påverkats positivt med ca 7,5 MSEK i intäkter som kvittats mot aktier i CS Games. Vi ser därmed att Gold Town Games ligger väl i linje med att uppnå vår helårsprognos för 2022, vilken även reviderats upp i denna analys till följd av positiva valutaeffekter (se mer under punkten Upprepar värderingsintervallet).
- Flera värdedrivare kommande månader
Kommande månader under 2022 förväntas innehålla flera släpp av nya speltitlar, där resultaten från dessa lanseringar kommer att bli högaktuella att följa. Blitz Football Manager har inlett sin soft launch och på tur står Landhockey-spelet, såväl som en global lansering av World Football Manager. Parallellt med detta fortgår produktionen av Cricket Star Manager och Baseball Franchise Manager, där vi estimerar att lansering kan påbörjas under slutet av 2022. Med hänsyn till att Gold Town Games kassa och kundfordringar vid utgången av mars uppgick till ca 13 MSEK respektive 8 MSEK, ser vi att Bolaget har tillräckligt kapital för att färdigställa och lansera samtliga speltitlar som finns i nuvarande pipeline.
- Upprepar värderingsintervallet
Gold Town Games utvecklas i linje med våra förväntningar varför vi behåller vår tidigare prognos avseende användartillväxt i befintlig bas av speltitlar. Däremot har vi under året kunnat observera en starkare dollarkurs, vilket gynnar Gold Town Games. Således gör vi en justering vad gäller tillämpad växelkurs, vilket resulterar i en något högre estimerad nettoomsättning under vår prognosperiod 2022-2023. Då detta är en extern faktor som ej är direkt relaterad till Gold Town Games kärnverksamhet, vilken är den vi värderar, väljer vi att i denna analysuppdatering behålla vårt tidigare värderingsintervall avseende Base-, Bull- och Bear.
Redo att växla upp
Med en intensiv lanseringstakt av kommande speltitlar är det tydligt att Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) gör sig redo att växla upp under 2022. Ett av spelen medför dessutom en för Bolaget ny affärsmodell (P2E), vilket genom avtalet med CS Games även kommer inbringa 10 MSEK i extra intäkter. Sammantaget förväntas en bra tillväxt under året, samtidigt som lönsamheten kan stärkas, där Gold Town Games räknar med ett positivt kassaflöde redan under Q1-22. Baserat på slutåret i vår prognosperiod, år 2023, en applicerad P/S-multipel och en diskonteringsränta om 10 %, kvarhåller vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Q4-rapporten bekräftar vår investeringsidé
Under Q4-21 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 2,0 MSEK (2,5), vilket är en minskning mot 2020 men samtidigt i nära linje med föregående kvartal (Q3-21). Sett till EBITDA-resultatet uppgick detta till 1,5 MSEK (0,07), vilket är en klar förbättring mot Q4-20. Det ska dock tilläggas att fjärde kvartalet 2021 har stärkts av att det aktiverade arbetet uppgick till 4,4 MSEK, att jämföra med 1,7 MSEK under Q4-20. Likväl anser vi att rapporten var ungefär vad vi hade förväntat oss, och att VD-ordet bekräftade vår uppfattning om att Gold Town Games har en spännande tid framför sig.
- Fler speltitlar samt ytterligare affärsmodell
Innan 2022 är slut ska Gold Town Games ha totalt sex speltitlar lanserade, där Blitz Football Manager är närmast på tur med en soft launch under innevarande kvartal. Därefter ska Field Hockey Manager och Baseball Manager lanseras, vilket är spel som, likt tidigare titlar, bygger på Gold Town Games W3XM-plattformen. Under Q4-22 är målet att dessutom lansera Cricket Star Manager, vilket blir Bolagets första Play-2-Earn (P2E)-spel och således resulterar i ett nytt affärsben. Det finns tecken på att P2E-modeller kan komma att bli allt mer utbrett i framtiden, vilket i så fall, för Gold Town Games, skulle kunna resultera i ett form av First Mover Advantage inom den marknadsgrenen.
- Live Ops förväntas bli allt viktigare
Under kommande kvartal räknar vi med att Gold Town Games kommer att lägga mer resurser på s.k. Live Ops, för att därigenom höja användarnas LTV. Med hänsyn till att Apple nyligen reglerat den information de ger ut om användare, exempelvis till aktörer som Facebook (Meta), minskar marknadsföringseffekten i dessa kanaler vad gäller att leverera användare till spelen. Det gör att ett högt LTV blir ännu viktigare framgent.
- Värderingsintervall mindre ändringar
Gold Town Games utvecklas i linje med våra förväntningar varför vi behåller vårt värderingsintervall avseende Base, men gör vissa justeringar i Bull och Bear.
Flera spellanseringar runt hörnet
Q3-rapporten från Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) innehöll inga direkta överraskningar utan var väl i linje med våra förväntningar. Med en återstående Q4-rapport estimerar vi att Bolaget omsättningsmässigt kommer att leverera en liknande prestation som för 2020. Mer intressant är dock 2022, ett år där vi räknar med att ytterligare minst tre speltitlar kommer att vara lanserade, vilket således kommer lägga grunden för en högre tillväxt under perioden 2022-2023. Baserat på slutåret i vår prognosperiod, år 2023, en applicerad P/S-multipel och en diskonteringsränta om 10 %, kvarhåller vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Inga överraskningar i Q3-rapporten
Intäktsmässigt var Q3-rapporten i linje med våra förväntningar, där Gold Town Games på koncernnivå uppvisade en nettoomsättning om 1,9 MSEK. Jämfört med Q3-20 (2,9 MSEK) är det en minskning, dock blir en jämförelse rakt av missvisande eftersom Bolaget under Q3-20 inte redovisade på koncernnivå utan enbart på moderbolagsnivå. Sett till rörelseresultatet uppgick detta till -1,3 MSEK, där förklaringen bakom det negativa resultatet beror på att Bolaget gjort nödvändiga investeringar i att bygga nya/fler produkter. I sammanfattning anser vi att rapporten var i linje med våra förväntningar utan några större överraskningar.
- God kostnadskontroll och bra likviditet
Under Q3-21 uppgick de totala rörelsekostnader, inklusive COGS, till -5,4 MSEK, att jämföra med -5,4 MSEK under Q3-20. Det är således helt i linje med jämförbart kvartal 2020, samt endast 0,7 MSEK högre jämfört med Q2-21 då kostnaderna uppgick till -4,7 MSEK. Vi ser således positivt på att Gold Town Games har lyckats utvecklas med en god kostnadskontroll. Den nuvarande kassa om ca 14 MSEK innebär att Bolaget på kort sikt har tillräckligt kapital för att producera och marknadsföra sina produkter.
- Spelportföljen är på väg att breddas
World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WHM) står ännu för hela Bolagets aktuella intjäning, samtidigt som portföljen av spel snart förväntas att breddas. Omkring årsskiftet 2021/2022 ska Blitz Football Manager (BFM) lanseras, tätt följt av ett landhockey- och basebollspel under Q1-22 respektive slutet av Q2-22. Fler titlar innebär fler intäktskällor, vilket i slutändan skapar mer diversifierade kassaflöden för Gold Town Games. Det i sig är självklart något vi ser positivt på och tror kan bidra till att öka värderingen av Bolaget.
- Endast mindre justeringar i värderingsintervallet
Då Gold Town Games utvecklas i linje med våra förväntningar väljer vi i samband med Q3-rapporten att endast göra mindre justeringar i våra prognoser, och behåller vårt värderingsintervall avseende Base och Bull, men justerar vårt Bear till att bli något mer konservativt.
Breddar spelportföljen
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har mycket på gång och med den nyligen genomförda företrädesemissionen kommer Bolaget kunna öka takten, producera fler spel och utöka antalet samarbeten. I ett Base scenario estimeras nettoomsättningen stiga till 12 MSEK år 2021 (+10 %) och därefter, utifrån de befintliga spelen, öka till 33 MSEK år 2023. Med hänsyn till att ytterligare spel förväntas tillkomma lämnar dessa prognoser utrymme för upprevidering under kommande kvartal, då dessa primärt baseras på det nuvarande hockey- och fotbollsspelet. Baserat på en applicerad P/S-multipel på 2023 års försäljning och en diskonteringsränta om 10 %, erhålls ett motiverat nuvärde per aktie om 3,9 kr i ett Base scenario.
- Påfylld kassa via övertecknad emission
Företrädesemissionen under juli övertecknades med 124 % och tillförde Gold Town Games ca 12,5 MSEK före emissionskostnader. Med en stärkt finansiell position möjliggörs produktion av de tre planerade managertitlarna till Amerikansk Fotboll, Landhockey och Baseball. Kapitaltillskottet innebär också att Gold Town Games kan intensifiera arbetet kring affärsutvecklingen till befintliga spel, samt ambitionen att även addera ytterligare speltitlar.
- Synergier och fler intäktsben via nytt affärsområde
Under maj stod det klart att ett nytt affärsområde kommit på plats; GTG Publishing. Närmast är områdets fokus att förbättra lönsamheten i redan lanserade spel, där ansvaret framgent kommer att utökas till att även hantera kommande interna spels lanseringar. Vad som också är intressant är att Gold Town Games nu kan erbjuda licenstagare av W3XM-plattformen, men även externa partners, en tjänst för att globalt publicera spel. Det skapar således nya intäktskällor med goda marginaler för
Gold Town Games.
- Flera speltitlar i pipen
World Hockey Manager (WHM) fortsätter generera en stabil intäktsbas, samtidigt som en global lansering av World Football Manager (WHM) ligger runt hörnet. Parallellt med detta ämnar Gold Town Games att genomföra en s.k. soft launch av Blitz Football Manager (BFM) under Q3-21. Utöver detta ska även världens första landhockeymanager-spel lanseras under Q4-21, relativt tätt följt av ett basebollmanager-spel, utvecklat via Grand Pike, där förhoppningen är att lansering kan ska redan under Q1-22/Q2-22.
- Höjt värderingsintervall
Gold Town Games utvecklas över våra förväntningar och i samband med Q2-rapporten, den nyligen genomförda företrädesemissionen och förvärvet av en majoritetspost i spelstudion Grand Pike, har vi justerat våra prognoser. Vi väljer samtidigt att höja vårt tidigare värderingsintervall i samtliga tre scenarion Base-, Bull- och Bear.
Möjligen ett guldläge
Uppskalning av befintliga två spel, lansering av ytterligare ett och eventuellt tillkännagivande om en fjärde titel – allt detta ligger i korten för år 2021. Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har mycket på gång och med hänsyn till dagens bolagsvärde, samt tänkbara triggers, anser vi att aktien har en attraktiv risk–reward idag. I ett Base scenario estimeras försäljningen stiga till 15 MSEK år 2021 (+35 %) och därefter, utifrån de befintliga spelen, öka till 36 MSEK år 2023. Med hänsyn till att ytterligare spel förväntas tillkomma lämnar dessa prognoser utrymme för upprevidering under kommande kvartal. Baserat på en P/S-multipel på 2021 års försäljning erhålls ett motiverat värde per aktie om 2 kr i ett Base scenario.
- Ökad användartillväxt
Fokus nu är bl.a. att vidareutveckla World Hockey Manager (WHM), global lansering av World Football Manager (WHM) samt fortsatt strategisk affärsutveckling, t.ex. likt de avtal som nyligen ingåtts med Adverty och Betway. Vi räknar med att detta, parallellt med lättade restriktioner som möjliggör fler sportevenemang, kan bidra till ett ännu högre intresse för spelen och därmed ett ökat antal aktiva spelare. Bolaget kan dessutom dra nytta av en halverad plattformsavgift till Appstore och Google Play, vilket innebär högre marginal per tjänad krona.
- Fler spel på gång
Parallellt med uppskalningen av WHM och WFM ämnar Gold Town Games, via tidigare investering i spelstudion Sideline Labs, lansera ett amerikanskt fotbollsspel. Genom att ha fler speltitlar inom olika sporter blir Bolaget mindre säsongskänsliga och får en mer diversifierad intäktsbas. Likt tidigare spel är det Gold Town Games utvecklingsplattform W3XM som utgör grunden och själva ”motorn”. Att utveckla spel från samma plattform skapar korssynergier, där varje nytt spel hela tiden får bättre förutsättningar för att lyckas affärsmässigt.
- Attraktiv risk-reward
Bolaget har under de senaste 15 månaderna handlats till en rullande P/S-multipel om 3,9x. För 2021 estimerar vi att WHM och WFM, tillsammans med annonsintäkter, kan generar en omsättning om 15 MSEK. Givet en målmultipel om 3,9x, således i linje med nuvarande snitt, motsvarar det en värdering om 2 kr per aktie. Vi ser därmed att rådande nivå ger en attraktiv risk-reward.
- Viktigt att bevaka tillgänglig likviditet
Vid utgången av Q1-21 uppgick kassan till 3,2 MSEK, och med tanke på att spelutveckling är kapitalintensivt är det av stor vikt att Gold Town Games kan utvecklas, och växa, på ett kostnadseffektivt vis under kommande kvartal. Hur Bolagets likviditet utvecklas är således något vi kommer att bevaka noga i kommande delårsrapporter.
Möjligen ett guldläge
Uppskalning av befintliga två spel, lansering av ytterligare ett och eventuellt tillkännagivande om en fjärde titel – allt detta ligger i korten för år 2021. Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har mycket på gång och med hänsyn till dagens bolagsvärde, samt tänkbara triggers, anser vi att aktien har en attraktiv risk–reward idag. I ett Base scenario estimeras försäljningen stiga till 15 MSEK år 2021 (+35 %) och därefter, utifrån de befintliga spelen, öka till 36 MSEK år 2023. Med hänsyn till att ytterligare spel förväntas tillkomma lämnar dessa prognoser utrymme för upprevidering under kommande kvartal. Baserat på en P/S-multipel på 2021 års försäljning erhålls ett motiverat värde per aktie om 2 kr i ett Base scenario.
- Ökad användartillväxt
Fokus nu är bl.a. att vidareutveckla World Hockey Manager (WHM), global lansering av World Football Manager (WHM) samt fortsatt strategisk affärsutveckling, t.ex. likt de avtal som nyligen ingåtts med Adverty och Betway. Vi räknar med att detta, parallellt med lättade restriktioner som möjliggör fler sportevenemang, kan bidra till ett ännu högre intresse för spelen och därmed ett ökat antal aktiva spelare. Bolaget kan dessutom dra nytta av en halverad plattformsavgift till Appstore och Google Play, vilket innebär högre marginal per tjänad krona.
- Fler spel på gång
Parallellt med uppskalningen av WHM och WFM ämnar Gold Town Games, via tidigare investering i spelstudion Sideline Labs, lansera ett amerikanskt fotbollsspel. Genom att ha fler speltitlar inom olika sporter blir Bolaget mindre säsongskänsliga och får en mer diversifierad intäktsbas. Likt tidigare spel är det Gold Town Games utvecklingsplattform W3XM som utgör grunden och själva ”motorn”. Att utveckla spel från samma plattform skapar korssynergier, där varje nytt spel hela tiden får bättre förutsättningar för att lyckas affärsmässigt.
- Attraktiv risk-reward
Bolaget har under de senaste 15 månaderna handlats till en rullande P/S-multipel om 3,9x. För 2021 estimerar vi att WHM och WFM, tillsammans med annonsintäkter, kan generar en omsättning om 15 MSEK. Givet en målmultipel om 3,9x, således i linje med nuvarande snitt, motsvarar det en värdering om 2 kr per aktie. Vi ser därmed att rådande nivå ger en attraktiv risk-reward.
- Viktigt att bevaka tillgänglig likviditet
Vid inledningen av Q1-21 uppgick kassan till 2,8 MSEK1, och med tanke på att spelutveckling är kapitalintensivt är det av stor vikt att Gold Town Games kan utvecklas, och växa, på ett kostnadseffektivt vis under kommande kvartal. Hur Bolagets likviditet utvecklas är således något vi kommer att bevaka noga i kommande delårsrapporter.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Gold Town Games Q4-rapport
2023-02-23
Gold Town Games publicerade den 23 februari 2023 bolagets delårsrapport för det fjärde kvartalet 2022. Följande är vår uppföljande rapportkommentar.
Nettoomsättningen under Q4-22 uppgick till 4,7 MSEK (2,0) vilket motsvarar en tillväxt om 135 % mot jämförbart kvartal föregående år, vilket därmed överträffade vårt eget estimat om 3,9 MSEK i försäljningsintäkter. För helåret 2022 uppgick därmed omsättningen till 17,9 MSEK (8,3) vilket motsvarar en ökning om 116 %. Omsättningsökningen på kvartalsbasis antas bl.a. vara hänförlig till att bolaget har dubblerat antalet inkomstbringande spel till fyra. Vad gäller kostnadsutvecklingen så var den i linje med våra förväntningar, vilket bidrog till ett positivt EBITDA om 1,0 MSEK (1,5), motsvarande en EBITDA-marginal om 13 %. Övriga rörelseintäkter var något lägre än vad vi estimerat, varför EBITDA-resultatet kom in i nära linje med våra estimat. Se nedan tabell för en fullständig jämförelse mellan våra estimat och faktiskt utfall.
Operativ och finansiell utveckling under kvartalet
Gold Town Games har under det fjärde kvartalet hållit ett högt operativt tempo med global lansering av World Football Manager (WFM), FIH Hockey Manager (FIHHM) samt Blitz Football Manager (BLITZ), något som antas bidragit till en stark omsättningstillväxt under avslutningen av 2022. Samtidigt står koncernens femte spel, Baseball Franchise Manager (BFM) inför en soft launch under innevarande kvartal, samt att uppdraget att producera Cricket Star Manager (CSM) är genomfört till 75 %, varför bolaget fortsatt har flera intressanta produkter i sin pipeline. Bolaget har dessutom som målsättning att fördubbla antalet dagligt aktiva användare under kommande år, bl.a. genom marknadsföringsåtgärder, vilket väntas vara ett viktigt nyckeltal för att driva intäkter i Gold Town Games. Vidare så har WXM-plattformen fortsatt att skapa synergieffekter mellan spelen, där en draft-funktion som initialt skapats för BLITZ nu har implementerats i BFM, vilket påvisar vilka fördelar plattformen utgör för bolaget i termer av effektivisering av nya spel.
Kassaflödet från den operativa verksamheten uppgick under perioden till 2,3 MSEK till följd av det positiva EBITDA-resultatet, samt en för kassaflödet positiv utveckling i rörelsekapitalet under avslutningen av 2022. Givet en kassa om 6,7 MSEK vid utgången av december 2022 anser Analyst Group att bolaget är fortsatt välfinansierat inför kommande lanseringar.
Sammantaget visade rapporten en högre omsättning än våra estimat, i kombination med en stabil kostnadsbas som var i linje med våra förväntningar. Under 2023 väntas lansering av ytterligare två spel, vilket kommer bredda bolagets spelportfölj ytterligare, samtidigt som befintliga spel väntas underhållas med uppdaterade versioner.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q3-rapport
2022-11-24
Gold Town Games har publicerat sin delårsrapport för tredje kvartalet 2022. Rapporten visade på bra tillväxt Y/Y, men en försäljning som relativt föregående kvartal var lägre. Marknaden har handlat ned aktien under torsdagen, något vi till viss del anser är överdrivet, men kan bero på kortsiktig rapportspekulation. Följande är vår uppföljande rapportkommentar och sammanställning.
Under Q3-22 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 3,8 MSEK, motsvarande en ökning om 97 % jämfört med 1,9 MSEK under samma period år 2021. Jämfört med föregående kvartal (Q2-22), då omsättningen uppgick till 5,1 MSEK, innebär tredje kvartalets nettoomsättning under 2022 dock en minskning om ca 26 %. I vår tidigare analys hade vi räknat med en omsättning mer i linje med just Q2-22, vilket således inte blev fallet. På kostnadssidan däremot var Q3-rapporten i linje med våra förväntningar, men med den lägre omsättningen räckte det inte för att bolaget skulle uppvisa ett break even-resultat på EBITDA-nivå, vilket vi hade estimerat i ett Base scenario. Se nedan tabell för en fullständig jämförelse mellan våra estimat och faktiskt utfall.
”Under hösten har Blitz Football Manager (BFM) lanserats på flera marknader i Europa, världens första managerspel till landhockey har lanserats globalt och även World Football Manager har lanserats globalt. Fokus framåt, utöver att underhålla redan lanserade spel, är att genomföra en global lansering av BFM, såväl som en soft launch av Cricket Star Manager (CSM)och Baseball Franchise Manager. Likt tidigare kvartal ser vi fortsatt att Gold Town Games håller ett högt tempo i verksamheten. Vad gäller omsättningen sjönk denna som sagt under Q3-22 i förhållande till föregående kvartal i år, vilket till största del beror på en minskad produktion av CSM under semesterperioden som varit. Enligt vad vi kan utläsa i rapporten har produktionen sedan dess återgått till tidigare nivåer, varför vi ser att utrymme finns för en högre nettoomsättning under Q4-22, relativt Q3-22.”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Sammanfattningsvis visade rapporten en lägre omsättning än estimerat, men samtidigt en kostnadsbas i linje med förväntan, varför vi anser att Gold Town Games har lyckats styra bolaget genom årets tredje kvartal på ett kostnadseffektivt vis. Inför dagens rapport har vi kunnat observera en stigande aktiekurs och aktivitet i handeln, där aktien från den 17 november fram tills stängning igår (23 november) hade stigit med som högst 58 %. Att aktien faller idag (24 november) tror vi främst beror på kortsiktiga vinsthemtagningar till följd av föregående rapportspekulationer.
Vi kommer att återkomma med en uppdatera analys av Gold Town Games
Kommentar på Gold Town Games Q2-rapport
2022-08-26
Gold Town Games publicerade den 25 augusti sin delårsrapport för andra kvartalet 2022. Rapporten visade på kraftig tillväxt, samtidigt som marknaden handlade ned aktien under torsdagen med 14 %, något vi anser var omotiverat. Följande är vår uppföljande kommentar och sammanställning.
Under Q2-22 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 5,1 MSEK, motsvarande en ökning om 144 % jämfört med 2,1 MSEK under samma period år 2021. Jämfört med föregående kvartal (Q1-22), då omsättningen uppgick till 4,4 MSEK, innebär andra kvartalets nettoomsättning under 2022 en tillväxt om ca 14 %. I kombination med en relativt stabil kostnadsbas, jämfört med föregående kvartal, uppvisade Gold Town Games ett EBITDA-resultat om 0,2 MSEK (6,6). På rullande 12 månader uppgår bolagets nettoomsättning till ca 13,5 MSEK, med ett EBITDA-resultat om 11,0 MSEK. Utöver bolagets nettoomsättning uppgår bolagets övriga intäkter och aktiverat arbete till ca 21 MSEK på rullande basis, vilket således bidragit till det höga EBITDA-resultatet.
”Q2-rapporten visade bra tillväxt och ett EBITDA-resultat över break even, vilket bidrog till ett positivt operativt kassaflöde före förändringar i rörelsekapitalet under kvartalet. Vid utgången av juni uppgick Gold Town Games likvida medel till 11 MSEK och, likt tidigare, ser vi fortsatt att bolaget har en välfylld pipeline av titlar under utveckling och kommande lanseringar. I samband med stängning på rapportdagen hade aktien handlats ned 14 %, något vi anser var omotiverat eftersom rapporten enligt oss var helt klart godkänd. Reaktionen i aktien skulle kunna ha något att göra med den snabba uppgången som vi kunnat se under de närmaste dagarna fram tills rapportdagen, och att vissa valt att ta hem en del av vinsten”, säger ansvarig analytiker.
Sett till Gold Town Games pipeline är det ingen brist på aktivitet, där följande är bolagets prioriteringar:
- Öka antalet marknader för Blitz Football Managers (BFM) soft launch
- Global lansering av World Football Manager
- Global lansering av FIH Hockey Manager
- Lansera World Hockey Manager (WHM) 23
- Soft launch av BFM
- Lansering av Cricket Star Manager (CSM)
”Höstens fokusområden är att färdigställa och lansera alla spel och på så sätt möjliggöra en fortsatt tillväxtresa. Med allt fler färdiga spel ges vi utrymme att påbörja idé och utforskning av framtida titlar baserade på plattformen.” säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.
Vi kommer att återkomma med en uppdatera analys av Gold Town Games
Kommentar på Gold Town Games Q1-rapport
2022-05-25
Gold Town Games publicerade idag den 25 maj sin delårsrapport för första kvartalet 2022. Rapporten visade på kraftig tillväxt och ett positivt rörelseresultat, varpå marknaden som högst handlade upp aktien 15 %. Följande är vår uppföljande kommentar och sammanställning.
Under Q1-22 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 4,4 MSEK, motsvarande en ökning om 54 % jämfört med 2,9 MSEK under samma period år 2021. Jämfört med föregående kvartal (Q4-21), då omsättningen uppgick till 2,0 MSEK, innebär första kvartalets nettoomsättning under 2022 en tillväxt om 116 %. Under Q1-22 uppgick även de övriga intäkterna till 7,7 MSEK, varav av ca 7,5 MSEK är hänförligt till intäkter som kvittas mot aktier i CS Games. Totalt uppgick således Gold Towns Games intäkter, exklusive aktiverat arbete, till 12,1 MSEK (3,0) under Q1-22.
I kombination med en relativt oförändrad kostnadsbas, jämfört med föregående kvartal, levererade Gold Town Games ett EBIT-resultat om +6 MSEK (-2). På rullande 12 månader bolagets nettoomsättning till ca 10,5 MSEK, med ett EBIT-resultat om 8 MSEK.
”Q1-rapporten visade bra tillväxt och ett fint rörelseresultat, vilket bidrog till ett positivt operativt kassaflöde under kvartalet. Vid utgången av mars uppgick Gold Town Games likvida medel till 13 MSEK och, likt tidigare, ser vi fortsatt att bolaget har en välfylld pipeline av titlar under utveckling och kommande lanseringar. I samband med dagens rapport hade aktien som högst handlats upp 15 %, och vi anser fortsatt att det finns mer att hämta i Gold Town Games”, säger ansvarig analytiker.
Sett till Gold Town Games pipeline är det ingen brist på aktivitet, där följande är bolagets prioriteringar:
- Inleda soft launch av FIH Hockey Manager (Landhockey)
- Öka antalet marknader för Blitz Football Managers soft launch
- Global lansering av World Football Manager
- Produktion av Cricket Star Management ska starta i juni
- Produktionen av Blitz Football Manager ska starta i juli
”Fler produkter på marknaden ger oss förutsättningar att nå fler användare och öka vår omsättning, under året planerar vi för att steg för steg att öka omsättning och växla upp organisationen.”, säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.
Vi kommer att återkomma med en uppdatera analys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q4-rapport
2022-02-24
Gold Town Games publicerade idag den 24 februari sin delårsrapport för fjärde kvartalet 2021, följande är vår uppföljande kommentar och sammanställning.
Under Q4-21 uppgick Gold Town Games nettoomsättning (på koncernnivå) till ca 2,0 MSEK, motsvarande en minskning om 19 % jämfört med 2,5 MSEK under samma period år 2020. Jämfört med föregående kvartal under 2021 (Q3), då omsättningen uppgick till 1,9 MSEK, innebär dock fjärde kvartalets intäkter en tillväxt om 8 %.
Sett till rörelseresultatet (EBIT) uppgick detta till -1,6 MSEK (-1,6), dock har kvartalet belastats med 1,1 MSEK i ytterligare avskrivningar avseende Grand Pikes produkt. Justerat för detta, såväl som Gold Town Games ”organiska” avskrivningar, uppvisar koncernen ett EBITDA-resultat om +1,5 MSEK (0,07), vilket är en klar förbättring mot Q4-20. Det ska dock tilläggas att fjärde kvartalet 2021 har stärkts av att det aktiverade arbetet uppgick till 4,4 MSEK, att jämföra med 1,7 MSEK under Q4-20.
Sett till Gold Town Games pipeline är det ingen brist på aktivitet, där följande uppdateringar och titlar finns i sikte i närtid:
- Soft Launch av Blitz Football Manager (BFM) under Q1-22.
- Fortsatt stegvis lansering av World Football Manager (WFM), där starten redan gått av stapeln i Turkiet under början av Q1-22.
- Global lansering av BFM indikerad till Q2-22.
- Lansering av Field Hockey Manager på utvalda marknader i slutet av Q2-22.
- Soft Launch av Baseball Manager under Q3-22.
- Global lansering av Cricket Star Manager under Q4-22.
”Vi ser att Gold Town Games har flera värdedrivande aktiviteter i sin pipe, där en successivt breddat spelportfölj kan lägga grunden för en mer omfattande intäktsbas. Värt att tillägga är även att Gold Town Games, genom CS Games, förväntas kunna uppvisa ett positivt kassaflöde från verksamheten redan under innevarande kvartal”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Under årets fjärde kvartal uppgick Gold Town Games totala rörelsekostnader, inklusive direkta försäljningskostnader (COGS), till -8,6 MSEK, att jämföra med -6,1 MSEK under Q4-20. Dock har Q4-21 som nämnt ovan belastats av ytterligare 1,1 MSEK i avskrivningar, vilket innebär att justerat för dessa så uppgick Gold Town Games totala rörelsekostnader till 7,5 MSEK under Q4-21. Det är således i nära linje med jämförbart kvartal 2020, samt endast 0,2 MSEK högre jämfört med Q3-21 då kostnaderna uppgick till -7,3 MSEK. Vi ser således positivt på att Gold Town Games har, trots gjorda investeringar i olika utvecklingsprojekt, lyckats utvecklas med en god kostnadskontroll. Vid utgången av december uppgick kassan till ca 14 MSEK, där bl.a. ett positivt operativt kassaflöde (både före- och efter förändringar i rörelsekapitalet) bidragit till att öka likviditeten i bolaget.
”Gold Town Games är redo att växla upp. I det fjärde kvartalet 2021 löste vi flera viktiga funktioner i vår spelplattform och rikta vårt fokus på att skörda framgångar med flertalet lanseringar under 2022. Vår målsättning är att innan årets slut ha hela sex spel på en global marknad och först ut är soft launch av Blitz Football Manager (BFM) under innevarande kvartal.”, säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.
Vi kommer att återkomma med en uppdatera analys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q3-rapport
2021-11-12
Gold Town Games publicerade igår den 11 november 2021 sin delårsrapport för årets tredje kvartal, följande är vår uppföljande kommentar och sammanställning.
Under Q3-21 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 1,9 MSEK, motsvarande en minskning om 35 % jämfört med moderbolagets omsättning om 2,9 MSEK under samma period år 2020, bolaget saknar dock jämförelsesiffror på koncernnivå från föregående årsperiod vilket gör att en exakt jämförelse blir något snedvriden. Sett till rörelseresultatet uppgick detta till -1,3 MSEK, där förklaringen bakom det negativa resultatet beror på att bolaget gjort nödvändiga investeringar i att bygga nya/fler produkter. Det gör att den tänkta intjäningen ”laggar” i den bemärkelse att kostnaderna tas idag, för att i framtiden generera intäkter.
Sett till Gold Town Games pipeline är det dock ingen brist på aktivitet, där följande uppdateringar och nya titlar finns i sikte i närtid:
- World Football Manager (WFM) lanseras i Turkiet tillsammans med Turkcell, extern publisher.
- Lansering av Blitz i utvalda länder omkring årsskiftet 2021/2022.
- Global lansering av WFM när Turkietlanseringen har utvärderats.
- Blitz lanseras globalt under Q1-22 förutsatt att målsättningarna med den första lanseringen uppnås.
- Landhockeyspelet lanseras på ett par utvalda marknader i slutet av Q1-22.
- Lansering av basebollspelet i slutet av Q2-22.
”Vi ser att Gold Town Games har flera värdedrivande aktiviteter i sin pipe, och även om de rapporterade intäkterna för koncernen under Q3 gärna hade fått vara på högre nivåer, ser vi att kommande kvartal kan komma att bli väldigt intressanta för bolaget och aktieägarna”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Under årets tredje kvartal uppgick Gold Town Games totala rörelsekostnader, inklusive direkta försäljningskostnader (COGS), till -5,4 MSEK, att jämföra med -5,4 MSEK under Q3-20. Det är således helt i linje med jämförbart kvartal 2020, samt endast 0,5 MSEK högre jämfört med Q2-21 då kostnaderna uppgick till -4,7 MSEK. Vi ser således positivt på att Gold Town Games har, trots gjorda investeringar i olika utvecklingsprojekt, lyckats utvecklas med en god kostnadskontroll. Vid utgången av september uppgick kassan till ca 13,7 MSEK, vilken har stärkts genom kapitaltillskottet från den tidigare företrädesemission under sommaren 2021. Den finansiella positionen innebär att Gold Town Games har kapital för att producera och marknadsföra sina produkter.
”Som jag tidigare sagt befinner vi oss i en väldigt spännande period och position. Vi har flera nya spel på gång och en tydlig produktionsprocess för att lansera titlar på marknaden. […] Jag tror och hoppas på att vi under nuvarande och kommande kvartal får se en markant ökning av antalet aktiva användare i Gold Town Games produkter.”, säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q2-rapport
2021-08-25
Gold Town Games publicerade idag den 25 augusti sin delårsrapport för årets andra kvartal. Följande är några punkter som vi valt att belysa i samband med rapporten:
- Försäljnings- och kostnadsutveckling
- Påfylld kassa möjliggör snabbare expansion
- Utveckling i befintlig spelportfölj
- Triggers i närtid
Under Q2-21 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 2,1 MSEK, motsvarande en minskning med 20 % jämfört med moderbolagets omsättning om 2,6 MSEK under samma period år 2020, bolaget saknar jämförelsesiffror på koncernnivå från föregående årsperiod. Samtidigt vände Gold Town Games till vinst och redovisade ett rörelseresultat (EBIT) om ca 4,8 MSEK under Q2-21. ”Det positiva resultatet föranleds av att vi fortsätter att bygga värde i koncernen genom att sälja licenser till plattformen”, säger VD Pär Hultgren, i samband med dagens rapport.
Under årets andra kvartal uppgick Gold Town Games totala rörelsekostnader, inklusive direkta försäljningskostnader (COGS), till ca -6,5 MSEK, att jämföra med ca -7,0 MSEK under Q2-20. Rent procentuellt är det en minskning om 7 % och i termer av absoluta tal motsvarar det cirka 0,5 MSEK. Vid utgången av juni uppgick kassan till ca 4,4 MSEK och med ett efterföljande kapitaltillskott om 12,5 MSEK före emissionskostnader till följd av den övertecknade företrädesemissionen har kassan stärkts. Nuvarande finansiell position möjliggör bland annat att arbetet kring den fortsatta affärs- och spelutvecklingen kan intensifieras.
Gällande World Hockey Manager (WHM) har fokus under Q2-21 legat på turneringsuppdateringar samt förbättring av reklamytorna i spelet, då de större hockeyligorna i världen har haft uppehåll under perioden. I rapporten skriver Gold Town Games att fokus närmast kommer att ligga på att introducera mer innehåll i appen, både för att förbättra spelupplevelsen men även för att utöka marknadsföringsinnehållet.
Sett till World Football Manager (WFM) har resurser lagts på att specialanpassa innehåll i spelet för att ta rygg på sommarens mästerskap i Europa och det stora fotbollsintresset i regionen, vilket antas ha bidragit till att snittiden i appen har ökat med 12 % jämfört med Q1. Med plattformsuppdateringen klar, kommer närmsta tidens fokus handla om performance.
Gällande Blitz Football Manager går utvecklingsarbetet enligt plan och själva matchen är färdigställd. Spelet innehåller några nya features som tidigare inte funnits på plattformen, t.ex. en deck building-funktion för användarens taktik och ett nytt draft center för akademispelare. Under Q3-21 är fokus fortsatt att färdigställa spelet till en s.k. soft launch.
Triggers i närtid
Utifrån vad vi kan utläsa i rapporten ser vi att följande skulle kunna ligga i korten under kommande kvartal:
- Bolaget fortsätter att vidareutveckla W3XM-plattformen, vilket både utvecklar och förbättrar befintliga spel samt ökar bolagets möjlighet till skalbarhet, genom att kostnadseffektivt kunna producera ytterligare produkter.
- Soft launch av Blitz Football Manager ligger i närtid.
- WFM anpassas till en global lansering under Q4-21, vilket kan innebära att bolaget konsoliderar sin position i fler länder.
- Åtminstone en större marknadsinsats under hösten.
- I samband med aktieförvärvet i Grand Pike påbörjades också utvecklingen av ett basebollmanagerspel, vilken beräknas lanseras inom 12 månader.
Med tanke på att Gold Town Games redan under H1-21 uppvisade totala intäkter om 15 MSEK, har mycket på gång i sin pipeline, samt tänkbara triggers framgent, kommer vi att se över våra prognoser och vårt tidigare värderingsintervall, vilket kommer att framgå i vår kommande uppdaterade aktieanalys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q1-rapport
2021-05-12
Gold Town Games publicerade igår den 11 maj 2021 sin delårsrapport för årets första kvartal. Följande är några punkter som vi tittat närmare på i rapporten:
- Försäljning- och kostnadsutvecklingen
- KPI:er för World Hockey Manager och World Football Manager
- Status kring Blitz Football Manager
- Triggers i närtid
Under Q1-21 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 2,9 MSEK (2,5), motsvarade en ökning om 17 % mot jämförbart kvartal 2020, samtidigt som resultatet förbättras med cirka 0,7 MSEK, för att uppgå till -2,1 MSEK (-2,8). ”Jag är nöjd med att bolagets siffror fortsätter att röra sig i rätt riktning och ser med tillförsikt att vi fortsätter hålla den trenden.”, säger VD Pär Hultgren, i samband med gårdagens rapport.
Under årets första kvartal uppgick Gold Town Games totala rörelsekostnader, inklusive direkta försäljningskostnader (COGS), till ca -5,7 MSEK, att jämföra med ca -7,7 MSEK under Q1-20. Rent procentuellt är det en minskning om 25 % och i termer av absoluta tal motsvarar det cirka 2 MSEK. Med tanke på vad för typ av bolag Gold Town Games är och vart bolaget just nu befinner sig i sin expansion ser vi såklart positivt på att verksamheten utvecklas kostnadseffektivt och att den tillgängliga likviditeten balanseras rätt. Vid utgången av mars uppgick kassan till 3,2 MSEK, där bolaget bl.a. under januari tillfördes ca 1,5 MSEK från ett innestående saldo på deras skattekonto.
Gällande World Hockey Manager (WHM) har fokus under Q1 legat på affärsutveckling med fler ytor för annonsering och samarbeten med bl.a. flertalet svenska hockeyklubbar. Eftersom vi nu går in i en period där de större hockeyligorna i världen avslutas räknar vi med att det kommer innebära ett något minskat antal aktiva spelare. I rapporten skriver Gold Town Games att fokus närmast därför kommer att ligga på att introducera mer innehåll i appen, fler turneringar och se till att fortsatt vara top-of-mind hos bolagets användare. Sett till World Football Manager (WFM) har stora resurser investerats i förändringsarbetet med spelupplevelsen, där en del av resultatet kan ses i den senaste versionen av spelet som släpptes nu under maj månad. Nu stundar en global lansering i spelet där stort fokus från utvecklingen kommer att ligga på att anpassa och fylla WFM med content för de olika marknaderna. Kampanjer kommer att tas fram där spelare från de nya regionerna får större utrymme. Det stundar även ett europeiskt och ett sydamerikanskt mästerskap i fotboll vilket Gold Town Games kommer dra nytta av i appen och anpassa innehållet därefter.
Gällande Blitz Football Manager går utvecklingsarbetet enligt plan, där själva matchen snart är färdigställd med anpassad grafik. Spelet innehåller några nya features som tidigare inte funnits på plattformen, t.ex. en deck building-funktion för användarens taktik och ett nytt draft center för akademispelare. Nuvarande plan är att spelet ska släppas som en s.k. soft launch under tredje kvartalet i år, d.v.s. någon gång under perioden juli-september.
Triggers i närtid
Utifrån vad vi kan utläsa i rapporten ser vi att följande skulle kunna ligga i korten under kommande kvartal:
- Ökat antal aktiva spelare i WFM, där bl.a. ett närliggande europeiskt och sydamerikanskt mästerskap i fotboll kan bidra till en bra tillväxt.
- Fortsatt affärsutveckling i WHM vilket kan bidra till att öka spelets lönsamhet.
- Soft launch av Blitz Football Manager under Q3-21.
- Innan året är slut kan totalt tre speltitlar vara lanserade på en global marknad.
- Utvecklingen kring samarbetena med Adverty och Betway och vad de kan resultera i.
- Eventuell kommunikation under Q4-21 gällande vad Gold Town Games fjärde speltitel skulle kunna komma att bli.
Hur vi ser på Gold Town Games som investering
Uppskalning av befintliga två spel, lansering av ytterligare ett och eventuellt tillkännagivande om en fjärde titel – allt detta ligger i korten för år 2021. Gold Town Games har mycket på gång och med hänsyn till dagens bolagsvärde, samt tänkbara triggers, anser vi att aktien har en attraktiv risk-reward idag. I ett Base scenario estimeras försäljningen stiga till 15 MSEK år 2021 (+35 %) och därefter, utifrån de befintliga spelen, öka till 36 MSEK år 2023. Med hänsyn till att ytterligare spel förväntas tillkomma lämnar dessa prognoser utrymme för upprevidering under kommande kvartal. Baserat på en P/S-multipel på 2021 års försäljning erhålls ett motiverat värde per aktie om 2 kr i ett Base scenario.
Aktiekurs
0.79
Värderingsintervall
2022-12-01
Bear
1,2 SEKBase
3,9 SEKBull
5,4 SEKUtveckling
Huvudägare
2022-09-30
Kommentar på Gold Town Games Q1-rapport
2023-05-26
Gold Town Games publicerade den 25 maj år 2023 bolagets delårsrapport för det första kvartalet 2023. Följande är vår uppföljande rapportkommentar.
Nettoomsättningen under Q1-23 uppgick till 3,9 MSEK (4,4) vilket motsvarar en minskning om 13 % Y-Y och en minskning om 17 % jämfört med föregående kvartal då omsättningen uppgick till 4,7 MSEK, samt lägre än vårt estimat om 5,1 MSEK. Minskningen antas bl.a. vara hänförlig till färre dagligt aktiva användare i bolagets viktigaste spel, World Hockey Manager (WHM). Det första kvartalet har för Gold Town Games varit produktionsintensivt där fokus bl.a. legat på två externa uppdrag i form av web3-projektet Cricket Star Manager och via Grand Pike, mobilspelet Battle Camp. Som en följd av detta antas WHM har prioriterats ned något med en minskad marknadsföring, vilket medfört färre nedladdningar och därmed en lägre omsättning. Däremot, i samband med Hockey-VM som just nu pågår, har ett mer diversifierat cupschema aktiverats och rullats ut, vilket kan öka aktiviteten i WHM under innevarande kvartal.
Sett till kostnadsutvecklingen så var denna något lägre än våra förväntningar, vilket bl.a. antas vara hänförligt till den lägre marknadsföringen. EBITDA-resultatet uppgick till -0,2 MSEK (8,6) vilket är en minskning om 8,8 MSEK Y-Y. Det ska dock tilläggas att Gold Town Games erhöll en övrig intäkt om ca 7,7 MSEK under jämförelsekvartalet, hänförlig till partnerskapet med CS Games, justerat för detta uppgick EBITDA-resultatet till 0,9 MSEK under jämförbart kvartal föregående år. Se nedan tabell för en fullständig jämförelse mellan våra estimat och faktiskt utfall.
Operativ och finansiell utveckling under kvartalet
Gold Town Games har under det första kvartalet hållit ett fortsatt högt operativt tempo, med bl.a. ett samarbetsavtal med Battle Camp, vilket innebär att Gold Town Games via dotterbolaget Grand Pike ska drifta och utveckla mobilspelet Battle Camp, vilket kommer medföra en månatlig ersättning för bolaget. Vidare har även en soft launch av Baseball Franchise Manager (BFM) i USA genomförts, där spelet väntas lanseras på ytterligare marknader under år 2023. Efter kvartalets utgång har Gold Town Games tecknat Web3 publishingavtal med Vorto Gaming för World Football Manager (WFM), vilket har potential att stärka spelets intjäningsförmåga samt öka graden av unikhet, vilket kan bidra till ökad försäljning framgent.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under Q1-23 till 0,3 MSEK (1,3) och kassan uppgick vid utgången av Q1-23 till 4,8 MSEK, att jämföra med 6,7 MSEK vid utgången av Q4-22. Under kommande kvartal blir det viktigt att Gold Town Games kan öka aktiviteten i befintliga spel och således växa försäljningen för att generera ett positivt organiskt kassaflöde och stärka kassan.
Sammantaget visade rapporten en lägre omsättning än våra estimat, dock i kombination med en kostnadsbas som var något lägre än våra förväntningar. Under 2023 ser vi det som viktigt att Gold Town Games kan öka antalet dagligt aktiva användare i spelen för att därmed öka omsättningen och kassaflödet. Vi ser goda förutsättningar för detta bl.a. i WFM givet publishingavtalet med Vorto Gaming som väntas stärka intjäningsförmågan och bidra med en ökad unikhet för spelet.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Gold Town Games.