Gold Town Games är en svensk mobilspelstillverkare som utvecklar spel inriktat mot sportmanagerspel. Bolaget har idag fem spel som är lanserade globalt, World Hockey Manager, World Football Manager, Blitz Football Manager, FIH Hockey Manager samt Baseball Franchise Manager. Därtill utvecklas för närvarande ett spel inom Cricket (Cricket Star Manager) med lansering inom en snar framtid samt att Bolaget har tecknat ett LOI med Vorto Gaming om att utveckla ett managerspel inom Rugby, World Rugby Manager. Gold Town Games grundades år 2015 i Skellefteå och är sedan år 2016 noterade på NGM Nordic SME.
Pressmeddelanden
BFM visar hög potential
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) levererade under Q4-23 en nettoomsättning om 3,6 MSEK (4,7) där användartillväxten inte riktigt nådde våra förväntningar. Däremot uppvisar det nyligen lanserade spelet BFM fortsatt bra användardata och vi estimerar en stark användartillväxt i spelet under prognosperioden, samtidigt som en uppföljare till WHM väntas under år 2024. I kombination med att mobilspelsmarknaden väntas vända till tillväxt estimeras en omsättningstillväxt om 31 % år 2024. Baserat på en applicerad EV/S-multipel om 1,5x på den estimerade nettoomsättningen 20,2 MSEK år 2024 erhålls ett potentiellt värde per aktie om 0,46 kr (1,4) i ett Base scenario.
- Lägre försäljning än väntat under kvartalet
Gold Town Games redovisade under Q4-23 en nettoomsättning om 3,6 MSEK (4,7), motsvarande en utveckling om -22 % Y-Y och lägre än vårt estimat om 4,1 MSEK. Sett till utvecklingen i de olika spelen så var antalet aktiva användare färre än estimerat avseende både WFM och Blitz, vilket antas vara en förklaring till minskningen i försäljning. Däremot fortsätter det nyligen globalt lanserade BFM uppvisa en god retention och betalningsvilja från användare, varför vi har höjt våra estimat för spelet. Därtill väntas en generell förbättring på marknaden för mobilspel som estimeras uppvisa tillväxt under år 2024 för första gången sedan pandemin, vilket sammantaget medför att vi estimerar en omsättning om 20,2 MSEK för helåret 2024, motsvarande en tillväxt om 31 %.
- Fortsatt stabil kostnadsbas
De totala rörelsekostnaderna exklusive av- och nedskrivningar uppgick till -3,8 MSEK, en minskning om 13 % jämfört med Q4-22, då de uppgick till -4,3 MSEK. Gold Town Games fortsätter således hålla en stabil kostnadsbas där full effekt av de optimeringar som genomförts förväntas realiseras under år 2024. Spelutveckling är dock kapitalintensivt och vi estimerar inte några större kostnadsminskningar utan anser att spelens intjäningsförmåga snarare behöver stärkas för att börja generera positivt kassaflöde.
- Uppdaterat värderingsintervall
Med Q4-rapporten presenterad står det klart att Gold Town Games inte riktigt nådde upp till våra förväntningar gällande omsättning, vilket bl.a. var hänförligt till lägre användartillväxt än estimerat beträffande WFM och Blitz. Med hänsyn till utvecklingen samt den nyutveckling som väntas framgent i spelen har vi uppdaterat våra försäljningsprognoser. Vi gör även mindre justeringar i våra kostnadsprognoser givet att ytterligare effektiviseringar förväntas under kommande år. Baserat på uppdaterade prognoser samt en peer-värdering har vi sänkt den applicerade multipeln på 2024 års estimerade omsättning, vilket i kombination med de uppdaterade prognoserna och antalet utestående aktier efter företrädesemissionen medför ett uppdaterat värderingsintervall i samtliga scenarion.
6
Värdedrivare
3
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
7
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Har lanserat fem intäktsbringande spel på global basis
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) levererade under Q3-23 en nettoomsättning om 3,7 MSEK (3,8) och ett EBITDA-resultat om 0,6 MSEK (-1,2). Under kvartalet har fokus legat på den globala lanseringen av BFM, som hittills har påvisat positiva nyckeltal, vilket har påverkat användartillväxten i befintliga spel. Framgent väntas en fortsatt uppskalning av BFM och en uppföljare till WHM, vilket möjliggörs genom en påfylld kassa från företrädesemissionen under Q4-23. Baserat på en applicerad P/S-multipel om 3,5x på den estimerade nettoomsättningen 24,7 MSEK år 2024, en diskonteringsränta om 10 %, samt antalet utestående aktier givet 80 % teckning i företrädesemissionen, erhålls ett potentiellt nuvärde per aktie om 1,4 kr (2,9) i ett Base scenario.
- Lägre försäljning än väntat under kvartalet
Gold Town Games redovisade under Q3-23 en nettoomsättning om 3,7 MSEK (3,8), motsvarande en utveckling om -1 % Y-Y och lägre än vårt estimat om 6 MSEK. Minskningen såväl som skillnaden mot vårt estimat antas vara hänförlig till en lägre organisk användartillväxt i befintliga spel än förväntat. Framgent väntas nya speltitlar stärka användarbasen men vi ser det också som viktigt att Gold Town Games kan skala upp den organiska tillväxten i befintliga spel för att stärka intäkterna.
- Effektiviseringar medförde lägre kostnader
EBITDA-resultatet uppgick under Q3-23 till 0,6 MSEK (-1,2), där förbättringen var hänförlig till effektiviseringar inom organisationen, något som bl.a. medförde att personalkostnaderna sjönk till -2,5 MSEK (-3,1). Därtill steg bruttomarginalen till 52 % (37 %) genom minskade investeringar i marknadsföring. Givet detta var EBITDA-resultatet endast 0,9 MSEK lägre än vårt estimat om 1,5 MSEK, till följd av de lägre kostnaderna.
- Fyller på kassan genom företrädesemission
Bolaget genomför under Q4-23 en företrädesemission om 6,8 MSEK, där emissionslikviden avses användas för att fortsätta skala upp BFM samt skapandet av en uppföljare till WHM. Givet en pre-money värdering om 13,7 MSEK och att vi ser flera potentiellt värdedrivande aktiviteter i korten anser vi att emissionen innebär ett intressant investeringstillfälle. Däremot medför den senaste tidens svaga kursutveckling en större utspädning för aktieägare som inte väljer att delta i emissionen.
- Uppdaterat värderingsintervall
Givet att användartillväxten var lägre än estimerat under Q3-23 samt att minskade satsningar väntas på bl.a. FIHHM har vi sänkt våra estimat gällande användartillväxt i befintliga spel. Däremot har vi inkluderat det nyligen lanserade BFM såväl som samarbetet med Spinoff Games som väntas generera omsättning om ca 1 MSEK på årsbasis, vilket således till viss del stärker omsättningen. Likväl medför de uppdaterade prognoserna, i kombination med ett ökat antal aktier i samband med företrädesemissionen där vi antar 80 % teckning, ett uppdaterat värderingsintervall i samtliga scenarion.
6
Värdedrivare
3
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
7
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Flera värdedrivare i korten
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) uppvisade under årets andra kvartal en fortsatt stabil utveckling med flera potentiella värdedrivare i korten. Exempelvis väntas nya uppdateringar avseende Blitz i samband med att den amerikanska fotbollssäsongen startar under Q3-23, en fortsatt utveckling gällande Web3-funktionalitet i WFM samt en global lansering av BFM, vilket, i kombination med fortsatta satsningar på Bolagets största spel WHM, väntas kunna medföra en god tillväxt under kommande kvartal. Baserat på en estimerad nettoomsättning om 35 MSEK för helåret 2024, en applicerad P/S-multipel om 3,8x, samt en diskonteringsränta om 10 %, erhålls ett potentiellt nuvärde per aktie om 2,9 kr (2,9) i ett Base scenario.
- Laggande intäkter
Under det andra kvartalet år 2023 redovisade Gold Town Games en nettoomsättning om 4,2 MSEK (5,1), motsvarande en negativ utveckling om 17 % Y-Y samt jämfört med vårt estimat om 5,1 MSEK. Skillnaden är dock i sin helhet hänförlig till en utebliven betalning om 1 MSEK för utfört arbete avseende Cricket Star Manager (CSM), till följd av avtalsförändringar. Givet detta, samt att omsättningstillväxten Q-Q uppgick till 9 %, anser vi att utvecklingen är helt klart godkänd. Under kommande kvartal blir det fortsatt viktigt att öka aktiviteten i befintliga spel genom uppdateringar och marknadsföring, i kombination med en lyckad global lansering av BFM, för att nå vår omsättningsprognos om 22 MSEK år 2023.
- Ökade intäkter i WHM och WFM
Under Q2-23 noterar vi ökade intäkter gällande Gold Town Games största speltitel, WHM, samt WFM, till följd av ökade satsningar. Beträffande WHM så gjordes i samband med ishockey-vm koordinerade insatser för ökat engagemang, vilket medförde att ca 15 000 nya spelare och bidrog med ökade intäkter. Framgent väntas nya uppdateringar av spelet, vilket väntas öka engagemanget ytterligare samt bidra med ökade intäkter. Gällande WFM antas samarbetet med Vorto Gaming avseende implementering av web3-funktioner vara en bidragande faktor till att bruttointäkten under Q2-23 ökade till ca 125 tSEK från ca 89 tSEK under föregående kvartal och att antalet nedladdningar ökade till 32 000 från 22 000. Fler web3-funktioner väntas implementeras under hösten år 2023, vilket antas öka spelets unikhet och därmed kunna öka antalet spelare och därmed intäkter framgent.
- Uppdaterat värderingsintervall
Analyst Group anser att Gold Town Games fortsätter att utvecklas i en stabil takt och väljer därför att behålla våra prognoser i ett Base scenario, utöver något högre bruttokostnader till följd av höga marknadspriser för marknadsföring. Däremot, givet att omsättning och resultat var något under våra förväntningar under det andra kvartalet, har vi antagit något försiktigare finansiella prognoser samt värderingsmultiplar i ett Bear samt Bull scenario, vilket medför ett uppdaterat värderingsintervall i dessa scenarion.
6
Värdedrivare
3
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
7
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Fokus på användartillväxt
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har under årets inledande kvartal fokuserat på produktion och vidareutveckling, bl.a. av de externa projekten Cricket Star Manager (CSM) och Battle Camp. Under resterande del av år 2023 väntas ett ökat fokus på Bolagets befintliga spelportfölj, vilket genom fortsatta uppdateringar och förbättringar förväntas skapa en starkare användartillväxt under resterande del av år 2023 i samtliga spel, likväl en mer diversifierad intäktsbas som väntas medföra stabilare intäkter. Baserat på en estimerad nettoomsättning om 35 MSEK för helåret 2024, en applicerad P/S-multipel om 4x, samt en diskonteringsränta om 10 %, erhålls ett motiverat nuvärde per aktie om 2,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Lägre försäljning än väntat under kvartalet
Nettoomsättningen under Q1-23 uppgick till 3,9 MSEK (4,4), en minskning om 13 % jämfört med Q1-22 och lägre än våra estimat om 5,1 MSEK. En förklaring till den lägre omsättningen antas vara en lägre aktivitet i Bolagets viktigaste spel World Hockey Manager (WHM) och en sämre användartillväxt i Blitz än väntat. Samtidigt fortsätter Gold Town Games att diversifiera intäktsbasen genom externa samarbeten och lansering av fler spel, exempelvis genom avtalet om att drifta spelet Battle Camp mot en månatlig avgift, samt en soft launch av Baseball Franchise Manager (BFM) under Q1-23, vilket estimeras medföra en stabilare intäktsbas framgent.
- Starkare användartillväxt i spelen att vänta
Det första kvartalet år 2023 har varit produktionsintensivt för Gold Town Games, där fokus bl.a. legat på två externa uppdrag i form av CSM och Battle Camp. Genom att under kommande kvartal fokusera på att öka antal dagligt aktiva användare i befintliga spel väntas spelens intjäning stärkas. I WHM har ett mer diversifierat cupschema släppts i samband med Hockey-VM och avseende World Football Manager (WFM) så har ett avtal med Vorto Gaming tecknats beträffande att addera Web3-komponenter i spelet för att stärka intjäningsförmågan och öka unikheten. Dessutom estimeras Blitz Football Manager (Blitz), vilket lanserades globalt under Q4-22, inte ha uppnått sin fulla potential givet den stora adresserbara marknaden främst i Nordamerika. Genom kontinuerligt förbättringsarbete väntas spelet kunna stärka användartillväxten kommande kvartal.
- Uppdaterat värderingsintervall
I samband med Q1-rapporten har vi antagit något försiktigare prognoser givet en svagare användartillväxt än väntat under kvartalet. Samtidigt ser vi en stark användartillväxt framför oss med fortsatt förbättringsarbete på befintliga spel och estimerar fortsatt en god tillväxt under prognosperioden. Vidare har vi valt att applicera en lägre målmultipel, givet något lägre tillväxt och marginaler under prognosperioden samt genom en förhöjd risk avseende kapitalstrukturen, vilket således leder till ett uppdaterat värderingsintervall i samtliga scenarion. Likväl anser vi fortsatt att Gold Town Games, givet nuvarande aktiekurs, är en investering med intressant risk/reward.
6
Värdedrivare
3
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
6
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Fyra spel lanserade på global nivå
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har nu fyra intäktsbringande spel lanserade globalt och under H1-23 har ytterligare en lansering gjorts i form av Baseball Franchise Manager (BFM) samt att en lansering av Cricket Star Manager (CSM) väntas inom kort. Med Q4-rapporten presenterad har vi uppdaterat våra estimat, där vi nu inkluderar de nyligen globalt lanserade spelen Blitz Football Manager (Blitz) samt FIH Hockey Manager (FIHHM) i våra prognoser. Baserat på en estimerad nettoomsättning om 37 MSEK för helåret 2024, en applicerad P/S-multipel om ~5x, samt en diskonteringsränta om 10 %, upprepar vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Högre försäljning än väntat under kvartalet
Under Q4-22 uppgick nettoomsättningen till 4,7 MSEK (2,0) vilket motsvarar en tillväxt om 135 % Y-Y och var bättre än Analyst Groups estimat om 3,9 MSEK. Jämfört med föregående kvartal, Q3-22, då nettoomsättningen uppgick till 3,8 MSEK motsvarar det en tillväxt om 24 %. Ökningen jämfört med både föregående år såväl som kvartal tre antas vara hänförlig till att Bolaget har lanserat två ytterligare spel i form av Blitz och FIHHM under hösten. Sett till EBITDA-resultatet uppgick detta till 1,0 MSEK (1,5), vilket var i nära linje med estimerade 0,8 MSEK. Övriga rörelseintäkter var något lägre än estimerat, vilket var anledningen till att EBITDA-resultatet kom in nära våra förväntningar, varför vi anser att Bolaget fortsatt utvecklas under god kostnadskontroll.
- Fyra spel lanserade globalt
Gold Town Games har nu lanserat fyra intäktsbringande spel, World Hockey Manager (WHM), World Football Manager (WFM), Blitz samt FIHHM, på global basis. Särskilt intressant blir det att följa Blitz utveckling på den nordamerikanska marknaden, där intresset är störst för amerikansk fotboll. I Bolagets pipeline finns fortsatt lansering av de nya spelen BFM och CSM, där det förstnämnda nu har inlett en soft launch, vilket således kan bringa in ytterligare intäktsströmmar för Gold Town Games framgent. När fler spel nu har nått marknaden kan dessutom Bolaget fokusera på spelens kvalitet för att förbättra dess nyckeltal genom uppdateringar och marknadsföringskampanjer.
- Bibehållet värderingsintervall
I samband med Q4-rapporten har vi sett ytterligare användar-data från de nya spelen Blitz och FIHHM, varför vi har valt att inkludera dessa spel i våra prognoser. Både Blitz såväl som FIHHM väntas leverera en god tillväxt gällande antalet dagligt aktiva användare, samtidigt har vi valt att revidera ned våra estimat gällande WFM:s aktiva användare. I samband med de uppdaterade prognoserna väljer vi att värdera Gold Town Games på år 2024:s försäljning, då de nya spelen Blitz och FIHHM väntas ha nått närmare spelens fulla potential, och vi behåller vår tidigare värdering i ett Base-, Bull- och Bear-scenario.
Har dubblerat antalet intäktsbringande spel
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har nu fyra intäktsbringande spel och ytterligare lanseringar av två nya spel är planerade under inledningen av 2023. Utifrån den presenterade Q3-rapporten har vi uppdaterat våra estimat och baserat på en nettoomsättning om ca 31 MSEK för helåret 2023, en applicerade P/S-multipel om 6x samt en diskonteringsränta om 10 %, upprepar vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Lägre försäljning än väntat under kvartalet
Under Q3-22 uppgick nettoomsättningen till 3,8 MSEK (1,9), vilket är en ökning mot 2021, men däremot en minskning mot föregående kvartal i år (Q2-22). Sett till EBITDA-resultatet uppgick detta till -1,2 MSEK (0,7), där vi i vårt tidigare estimat hade räknat med att Bolaget skulle kunna leverera ett nära break even-resultat. En förklaring till den lägre omsättningen under Q3-22, såväl som det negativa EBITDA-resultatet, beror på lägre produktionstakt av Cricket Star Manager (CSM). Då detta berott på en semestereffekt under kvartalet, och produktionen därefter ökat till tidigare nivåer, ser vi fortsatt att Gold Town Games kan göra en bra avslutning på 2022. Likväl, till följd av ett sämre tredje kvartal än väntat, justerar vi ned våra helårsprognoser något. Vad gäller rådande världsläge räknar vi fortsatt med en stark dollar under kommande månader, vilket således gynnar Gold Town Games.
- Fyra spel som genererar intäkter
Gold Town Games har under hösten genomfört en global lansering av World Football Manager (WFM) och FIH Hockey Manager (FIHHM) på Appstore och Google Play, såväl som en europalansering av Blitz Football Manager (BFM) i Europa. Som sport har fotboll en minst sagt stor global närvaro, vilket resulterar i stor intäktspotential för WFM, men samtidigt en större konkurrens från andra spel. Vad gäller BFM kommer med stor sannolikhet den största marknaden utgöras av Nordamerika. Genom att först lansera spelet i Europa kan produkten testas, förbättras och därefter lanseras globalt med ett särskilt fokus på just den nord-amerikanska marknaden. Då BFM och FIHHM börjat generera intäkter under Q3-22 har Gold Town Games därmed intäkter från totalt fyra spel.
- Behåller värderingsintervallet
I samband med Q3-rapporten har vi antagit något försiktigare prognoser, men samtidigt en högre målmultipel. Med totalt fyra intäktsbringande spel, och ytterligare lanseringar planerade för Cricket- och Baseball-spelet under 2023, anser vi att Bolaget bör värderas till en högre multipel. I kombination med våra uppdaterade prognoser väljer vi därför att behålla vår tidigare värdering i ett Base- och Bull scenario, samtidigt som vi utgår från ett konservativare Bear scenario.
Expanderar på flera marknader
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) följer sin utstakade plan där fler spel på fler marknader ger förutsättningar för ett växande användar-antal och intäktsbas. Med hänsyn till att Gold Town Games kassa och kundfordringar vid utgången av juni uppgick till ca 11 MSEK respektive 8 MSEK, ser vi att Bolaget har tillräckligt kapital för att färdigställa och lansera samtliga speltitlar som finns i nuvarande pipeline. Utifrån den nyligen presenterade Q2-rapporten, vårt estimat om en nettoomsättning om ca 39 MSEK för helåret 2023, en applicerade P/S-multipel om 5x samt en diskonteringsränta om 10 %, upprepar vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Ligger i linje med vår helårsprognos
Under Q2-22 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 5,1 MSEK (2,1), vilket är en ökning mot 2021 såväl som föregående kvartal (Q1-22). Sett till EBITDA-resultatet uppgick detta till 0,2 MSEK (6,6). Vi ser därmed att Gold Town Games fortsatt ligger väl i linje med att uppnå vår helårsprognos för 2022, varför vi väljer att lämna vår prognos i ett Base scenario oförändrad vad gäller intäkter och rörelsekostnader. Dock har Bolaget uppvisat en högre avskrivningsnivå än väntat, vilket vi således reviderat utifrån. Gold Town Games har även påverkats positivt av en stigande dollarkurs under H1-22, då det ger en ökad intäkt per användare. Med hänsyn till rådande världsläge räknar vi med en fortsatt stark dollar under resten av 2022, vilket således gynnar Gold Town Games.
- Fortsatt välfylld pipeline
Bolagets fokus under hösten 2022 är att färdigställa och lansera alla spel som finns i nuvarande pipeline. Hittills i år har Blitz Football Manager och FIH Hockey Manager inlett sin soft launch och under hösten ska marknadsföringen av dessa spel påbörjas. Vad gäller Baseball Franchise Manager (BFM) och Cricket Star Manager (CSM) befinner sig båda i produktionsfasen och förväntas snart nå spelbara prototyper. Vi räknar med att BFM och CSM kan lanseras under Q4-22.
- Upprepar värderingsintervallet
Gold Town Games utvecklas i linje med våra förväntningar varför vi behåller vår tidigare finansiella prognos på rörelsenivå i ett Base scenario, och gör vissa mindre justeringar i Bull- och Bear. Som nämnt har vi under året kunnat observera en starkare dollarkurs, vilket gynnar Gold Town Games och bidrar till en högre nettoomsättning. Då detta är en extern faktor som ej är direkt relaterad till Gold Town Games kärnverksamhet, vilken är den vi värderar, väljer vi att i denna analysuppdatering behålla vårt tidigare värderingsintervall avseende Base-, Bull- och Bear.
Följer fortsatt planen
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) följer sin utstakade plan där fler spel på fler marknader ger förutsättningar för ett växande användarantal och intäktsbas. Den stigande dollarkursen som kunnat observeras under årets inledande månader ger dessutom extra medvind, varför vi i samband med den nyligen presenterade Q1-rapporten, vilken visade stark tillväxt, valt att justera upp våra estimat för 2022-2023. Baserat på slutåret i vår prognosperiod, år 2023, då nettoomsättningen estimeras uppgå till 39 MSEK, en applicerad P/S-multipel och en diskonteringsränta om 10 %, upprepar vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Börjar året med bra tillväxt
Under Q1-22 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 4,4 MSEK (2,9), vilket är en ökning mot 2021 såväl som föregående kvartal (Q4-21). Sett till EBITDA-resultatet uppgick detta till 8,6 MSEK (-0,3), vilket påverkats positivt med ca 7,5 MSEK i intäkter som kvittats mot aktier i CS Games. Vi ser därmed att Gold Town Games ligger väl i linje med att uppnå vår helårsprognos för 2022, vilken även reviderats upp i denna analys till följd av positiva valutaeffekter (se mer under punkten Upprepar värderingsintervallet).
- Flera värdedrivare kommande månader
Kommande månader under 2022 förväntas innehålla flera släpp av nya speltitlar, där resultaten från dessa lanseringar kommer att bli högaktuella att följa. Blitz Football Manager har inlett sin soft launch och på tur står Landhockey-spelet, såväl som en global lansering av World Football Manager. Parallellt med detta fortgår produktionen av Cricket Star Manager och Baseball Franchise Manager, där vi estimerar att lansering kan påbörjas under slutet av 2022. Med hänsyn till att Gold Town Games kassa och kundfordringar vid utgången av mars uppgick till ca 13 MSEK respektive 8 MSEK, ser vi att Bolaget har tillräckligt kapital för att färdigställa och lansera samtliga speltitlar som finns i nuvarande pipeline.
- Upprepar värderingsintervallet
Gold Town Games utvecklas i linje med våra förväntningar varför vi behåller vår tidigare prognos avseende användartillväxt i befintlig bas av speltitlar. Däremot har vi under året kunnat observera en starkare dollarkurs, vilket gynnar Gold Town Games. Således gör vi en justering vad gäller tillämpad växelkurs, vilket resulterar i en något högre estimerad nettoomsättning under vår prognosperiod 2022-2023. Då detta är en extern faktor som ej är direkt relaterad till Gold Town Games kärnverksamhet, vilken är den vi värderar, väljer vi att i denna analysuppdatering behålla vårt tidigare värderingsintervall avseende Base-, Bull- och Bear.
Redo att växla upp
Med en intensiv lanseringstakt av kommande speltitlar är det tydligt att Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) gör sig redo att växla upp under 2022. Ett av spelen medför dessutom en för Bolaget ny affärsmodell (P2E), vilket genom avtalet med CS Games även kommer inbringa 10 MSEK i extra intäkter. Sammantaget förväntas en bra tillväxt under året, samtidigt som lönsamheten kan stärkas, där Gold Town Games räknar med ett positivt kassaflöde redan under Q1-22. Baserat på slutåret i vår prognosperiod, år 2023, en applicerad P/S-multipel och en diskonteringsränta om 10 %, kvarhåller vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Q4-rapporten bekräftar vår investeringsidé
Under Q4-21 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 2,0 MSEK (2,5), vilket är en minskning mot 2020 men samtidigt i nära linje med föregående kvartal (Q3-21). Sett till EBITDA-resultatet uppgick detta till 1,5 MSEK (0,07), vilket är en klar förbättring mot Q4-20. Det ska dock tilläggas att fjärde kvartalet 2021 har stärkts av att det aktiverade arbetet uppgick till 4,4 MSEK, att jämföra med 1,7 MSEK under Q4-20. Likväl anser vi att rapporten var ungefär vad vi hade förväntat oss, och att VD-ordet bekräftade vår uppfattning om att Gold Town Games har en spännande tid framför sig.
- Fler speltitlar samt ytterligare affärsmodell
Innan 2022 är slut ska Gold Town Games ha totalt sex speltitlar lanserade, där Blitz Football Manager är närmast på tur med en soft launch under innevarande kvartal. Därefter ska Field Hockey Manager och Baseball Manager lanseras, vilket är spel som, likt tidigare titlar, bygger på Gold Town Games W3XM-plattformen. Under Q4-22 är målet att dessutom lansera Cricket Star Manager, vilket blir Bolagets första Play-2-Earn (P2E)-spel och således resulterar i ett nytt affärsben. Det finns tecken på att P2E-modeller kan komma att bli allt mer utbrett i framtiden, vilket i så fall, för Gold Town Games, skulle kunna resultera i ett form av First Mover Advantage inom den marknadsgrenen.
- Live Ops förväntas bli allt viktigare
Under kommande kvartal räknar vi med att Gold Town Games kommer att lägga mer resurser på s.k. Live Ops, för att därigenom höja användarnas LTV. Med hänsyn till att Apple nyligen reglerat den information de ger ut om användare, exempelvis till aktörer som Facebook (Meta), minskar marknadsföringseffekten i dessa kanaler vad gäller att leverera användare till spelen. Det gör att ett högt LTV blir ännu viktigare framgent.
- Värderingsintervall mindre ändringar
Gold Town Games utvecklas i linje med våra förväntningar varför vi behåller vårt värderingsintervall avseende Base, men gör vissa justeringar i Bull och Bear.
Flera spellanseringar runt hörnet
Q3-rapporten från Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) innehöll inga direkta överraskningar utan var väl i linje med våra förväntningar. Med en återstående Q4-rapport estimerar vi att Bolaget omsättningsmässigt kommer att leverera en liknande prestation som för 2020. Mer intressant är dock 2022, ett år där vi räknar med att ytterligare minst tre speltitlar kommer att vara lanserade, vilket således kommer lägga grunden för en högre tillväxt under perioden 2022-2023. Baserat på slutåret i vår prognosperiod, år 2023, en applicerad P/S-multipel och en diskonteringsränta om 10 %, kvarhåller vi vårt motiverade nuvärde per aktie om 3,9 kr (3,9) i ett Base scenario.
- Inga överraskningar i Q3-rapporten
Intäktsmässigt var Q3-rapporten i linje med våra förväntningar, där Gold Town Games på koncernnivå uppvisade en nettoomsättning om 1,9 MSEK. Jämfört med Q3-20 (2,9 MSEK) är det en minskning, dock blir en jämförelse rakt av missvisande eftersom Bolaget under Q3-20 inte redovisade på koncernnivå utan enbart på moderbolagsnivå. Sett till rörelseresultatet uppgick detta till -1,3 MSEK, där förklaringen bakom det negativa resultatet beror på att Bolaget gjort nödvändiga investeringar i att bygga nya/fler produkter. I sammanfattning anser vi att rapporten var i linje med våra förväntningar utan några större överraskningar.
- God kostnadskontroll och bra likviditet
Under Q3-21 uppgick de totala rörelsekostnader, inklusive COGS, till -5,4 MSEK, att jämföra med -5,4 MSEK under Q3-20. Det är således helt i linje med jämförbart kvartal 2020, samt endast 0,7 MSEK högre jämfört med Q2-21 då kostnaderna uppgick till -4,7 MSEK. Vi ser således positivt på att Gold Town Games har lyckats utvecklas med en god kostnadskontroll. Den nuvarande kassa om ca 14 MSEK innebär att Bolaget på kort sikt har tillräckligt kapital för att producera och marknadsföra sina produkter.
- Spelportföljen är på väg att breddas
World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WHM) står ännu för hela Bolagets aktuella intjäning, samtidigt som portföljen av spel snart förväntas att breddas. Omkring årsskiftet 2021/2022 ska Blitz Football Manager (BFM) lanseras, tätt följt av ett landhockey- och basebollspel under Q1-22 respektive slutet av Q2-22. Fler titlar innebär fler intäktskällor, vilket i slutändan skapar mer diversifierade kassaflöden för Gold Town Games. Det i sig är självklart något vi ser positivt på och tror kan bidra till att öka värderingen av Bolaget.
- Endast mindre justeringar i värderingsintervallet
Då Gold Town Games utvecklas i linje med våra förväntningar väljer vi i samband med Q3-rapporten att endast göra mindre justeringar i våra prognoser, och behåller vårt värderingsintervall avseende Base och Bull, men justerar vårt Bear till att bli något mer konservativt.
Breddar spelportföljen
Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har mycket på gång och med den nyligen genomförda företrädesemissionen kommer Bolaget kunna öka takten, producera fler spel och utöka antalet samarbeten. I ett Base scenario estimeras nettoomsättningen stiga till 12 MSEK år 2021 (+10 %) och därefter, utifrån de befintliga spelen, öka till 33 MSEK år 2023. Med hänsyn till att ytterligare spel förväntas tillkomma lämnar dessa prognoser utrymme för upprevidering under kommande kvartal, då dessa primärt baseras på det nuvarande hockey- och fotbollsspelet. Baserat på en applicerad P/S-multipel på 2023 års försäljning och en diskonteringsränta om 10 %, erhålls ett motiverat nuvärde per aktie om 3,9 kr i ett Base scenario.
- Påfylld kassa via övertecknad emission
Företrädesemissionen under juli övertecknades med 124 % och tillförde Gold Town Games ca 12,5 MSEK före emissionskostnader. Med en stärkt finansiell position möjliggörs produktion av de tre planerade managertitlarna till Amerikansk Fotboll, Landhockey och Baseball. Kapitaltillskottet innebär också att Gold Town Games kan intensifiera arbetet kring affärsutvecklingen till befintliga spel, samt ambitionen att även addera ytterligare speltitlar.
- Synergier och fler intäktsben via nytt affärsområde
Under maj stod det klart att ett nytt affärsområde kommit på plats; GTG Publishing. Närmast är områdets fokus att förbättra lönsamheten i redan lanserade spel, där ansvaret framgent kommer att utökas till att även hantera kommande interna spels lanseringar. Vad som också är intressant är att Gold Town Games nu kan erbjuda licenstagare av W3XM-plattformen, men även externa partners, en tjänst för att globalt publicera spel. Det skapar således nya intäktskällor med goda marginaler för
Gold Town Games.
- Flera speltitlar i pipen
World Hockey Manager (WHM) fortsätter generera en stabil intäktsbas, samtidigt som en global lansering av World Football Manager (WHM) ligger runt hörnet. Parallellt med detta ämnar Gold Town Games att genomföra en s.k. soft launch av Blitz Football Manager (BFM) under Q3-21. Utöver detta ska även världens första landhockeymanager-spel lanseras under Q4-21, relativt tätt följt av ett basebollmanager-spel, utvecklat via Grand Pike, där förhoppningen är att lansering kan ska redan under Q1-22/Q2-22.
- Höjt värderingsintervall
Gold Town Games utvecklas över våra förväntningar och i samband med Q2-rapporten, den nyligen genomförda företrädesemissionen och förvärvet av en majoritetspost i spelstudion Grand Pike, har vi justerat våra prognoser. Vi väljer samtidigt att höja vårt tidigare värderingsintervall i samtliga tre scenarion Base-, Bull- och Bear.
Möjligen ett guldläge
Uppskalning av befintliga två spel, lansering av ytterligare ett och eventuellt tillkännagivande om en fjärde titel – allt detta ligger i korten för år 2021. Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har mycket på gång och med hänsyn till dagens bolagsvärde, samt tänkbara triggers, anser vi att aktien har en attraktiv risk–reward idag. I ett Base scenario estimeras försäljningen stiga till 15 MSEK år 2021 (+35 %) och därefter, utifrån de befintliga spelen, öka till 36 MSEK år 2023. Med hänsyn till att ytterligare spel förväntas tillkomma lämnar dessa prognoser utrymme för upprevidering under kommande kvartal. Baserat på en P/S-multipel på 2021 års försäljning erhålls ett motiverat värde per aktie om 2 kr i ett Base scenario.
- Ökad användartillväxt
Fokus nu är bl.a. att vidareutveckla World Hockey Manager (WHM), global lansering av World Football Manager (WHM) samt fortsatt strategisk affärsutveckling, t.ex. likt de avtal som nyligen ingåtts med Adverty och Betway. Vi räknar med att detta, parallellt med lättade restriktioner som möjliggör fler sportevenemang, kan bidra till ett ännu högre intresse för spelen och därmed ett ökat antal aktiva spelare. Bolaget kan dessutom dra nytta av en halverad plattformsavgift till Appstore och Google Play, vilket innebär högre marginal per tjänad krona.
- Fler spel på gång
Parallellt med uppskalningen av WHM och WFM ämnar Gold Town Games, via tidigare investering i spelstudion Sideline Labs, lansera ett amerikanskt fotbollsspel. Genom att ha fler speltitlar inom olika sporter blir Bolaget mindre säsongskänsliga och får en mer diversifierad intäktsbas. Likt tidigare spel är det Gold Town Games utvecklingsplattform W3XM som utgör grunden och själva ”motorn”. Att utveckla spel från samma plattform skapar korssynergier, där varje nytt spel hela tiden får bättre förutsättningar för att lyckas affärsmässigt.
- Attraktiv risk-reward
Bolaget har under de senaste 15 månaderna handlats till en rullande P/S-multipel om 3,9x. För 2021 estimerar vi att WHM och WFM, tillsammans med annonsintäkter, kan generar en omsättning om 15 MSEK. Givet en målmultipel om 3,9x, således i linje med nuvarande snitt, motsvarar det en värdering om 2 kr per aktie. Vi ser därmed att rådande nivå ger en attraktiv risk-reward.
- Viktigt att bevaka tillgänglig likviditet
Vid utgången av Q1-21 uppgick kassan till 3,2 MSEK, och med tanke på att spelutveckling är kapitalintensivt är det av stor vikt att Gold Town Games kan utvecklas, och växa, på ett kostnadseffektivt vis under kommande kvartal. Hur Bolagets likviditet utvecklas är således något vi kommer att bevaka noga i kommande delårsrapporter.
Möjligen ett guldläge
Uppskalning av befintliga två spel, lansering av ytterligare ett och eventuellt tillkännagivande om en fjärde titel – allt detta ligger i korten för år 2021. Gold Town Games AB (”Gold Town Games” eller ”Bolaget”) har mycket på gång och med hänsyn till dagens bolagsvärde, samt tänkbara triggers, anser vi att aktien har en attraktiv risk–reward idag. I ett Base scenario estimeras försäljningen stiga till 15 MSEK år 2021 (+35 %) och därefter, utifrån de befintliga spelen, öka till 36 MSEK år 2023. Med hänsyn till att ytterligare spel förväntas tillkomma lämnar dessa prognoser utrymme för upprevidering under kommande kvartal. Baserat på en P/S-multipel på 2021 års försäljning erhålls ett motiverat värde per aktie om 2 kr i ett Base scenario.
- Ökad användartillväxt
Fokus nu är bl.a. att vidareutveckla World Hockey Manager (WHM), global lansering av World Football Manager (WHM) samt fortsatt strategisk affärsutveckling, t.ex. likt de avtal som nyligen ingåtts med Adverty och Betway. Vi räknar med att detta, parallellt med lättade restriktioner som möjliggör fler sportevenemang, kan bidra till ett ännu högre intresse för spelen och därmed ett ökat antal aktiva spelare. Bolaget kan dessutom dra nytta av en halverad plattformsavgift till Appstore och Google Play, vilket innebär högre marginal per tjänad krona.
- Fler spel på gång
Parallellt med uppskalningen av WHM och WFM ämnar Gold Town Games, via tidigare investering i spelstudion Sideline Labs, lansera ett amerikanskt fotbollsspel. Genom att ha fler speltitlar inom olika sporter blir Bolaget mindre säsongskänsliga och får en mer diversifierad intäktsbas. Likt tidigare spel är det Gold Town Games utvecklingsplattform W3XM som utgör grunden och själva ”motorn”. Att utveckla spel från samma plattform skapar korssynergier, där varje nytt spel hela tiden får bättre förutsättningar för att lyckas affärsmässigt.
- Attraktiv risk-reward
Bolaget har under de senaste 15 månaderna handlats till en rullande P/S-multipel om 3,9x. För 2021 estimerar vi att WHM och WFM, tillsammans med annonsintäkter, kan generar en omsättning om 15 MSEK. Givet en målmultipel om 3,9x, således i linje med nuvarande snitt, motsvarar det en värdering om 2 kr per aktie. Vi ser därmed att rådande nivå ger en attraktiv risk-reward.
- Viktigt att bevaka tillgänglig likviditet
Vid inledningen av Q1-21 uppgick kassan till 2,8 MSEK1, och med tanke på att spelutveckling är kapitalintensivt är det av stor vikt att Gold Town Games kan utvecklas, och växa, på ett kostnadseffektivt vis under kommande kvartal. Hur Bolagets likviditet utvecklas är således något vi kommer att bevaka noga i kommande delårsrapporter.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Gold Town Games Q3-rapport
2023-11-20
Gold Town Games publicerade den 17 november år 2023 bolagets delårsrapport för det tredje kvartalet 2023. Följande är vår uppföljande rapportkommentar.
Nettoomsättningen under Q3-23 uppgick till 3,7 MSEK (3,8), motsvarande en minskning om 1 % Y-Y, vilket var lägre än våra förväntningar om 6 MSEK. Sett till utvecklingen Q-Q så minskade omsättningen med 12 % från 4,2 MSEK. Utvecklingen antas vara hänförlig till att bolaget under kvartalet haft stort fokus på att lansera Baseball Franchise Manager (BFM) globalt, vilket slutfördes i andra halvan av september. Således har befintliga spel prioriterats lägre under kvartalet samtidigt som mindre investeringar gjorts i marknadsföring, vilket påverkar omsättningen. Därmed har omsättningen under Q3-23 genererats genom existerande användare i stor utsträckning.
Sedan lanseringen av BFM har lovande användardata uppvisats gällande konvertering till köp samt installationskostnad, vilket är lovande inför en kommande uppskalning. Därtill väntas ett nytt hockeyspel lanseras under slutet av år 2024, baserat på Gold Town Games WXM-plattform samt som lärdomar från lanseringen av BFM kan bidra till ökad förståelse och intäktsgenerering. Givet att bolagets nuvarande största, såväl som första, World Hockey Manager (WHM) är ett hockey-spel så anser Analyst Group att Gold Town Games besitter en gedigen kunskap kring mobilspel för sporten samt innehar en stor databas för användare av hockeyspel, vilket väntas öka chanserna för en lyckad lansering som kan driva tillväxten framgent.
Sett till kostnadsutvecklingen så var den lägre än vad vi estimerat. Personalkostnaderna sjönk till -2,5 MSEK (-3,1) och de externa kostnaderna till -0,8 MSEK (-1) samtidigt som Gold Town Games uppvisade en förbättrad bruttomarginal, justerad för aktiverat arbete och övriga rörelseintäkter, om 52 % (37 %). Den förbättrade bruttomarginalen antas vara hänförlig till minskade investeringar i marknadsföring samtidigt som de minskade rörelsekostnaderna antas vara hänförligt till den effektivisering av organisationen som tidigare kommunicerats, vilket vi ser som en viktig del i att nå positivt kassaflöde och som nu bär frukt. Till följd av kostnadsminskningarna förbättrades EBITDA-resultatet till 0,6 MSEK, motsvarande en marginal om 15 %. Det ska dock nämnas att Gold Town Games redovisar aktiverat arbete om 1,8 MSEK under kvartalet, justerat för detta var EBITDA-marginalen negativ. Med organisationseffektiviseringar på plats blir det nu viktigt för Gold Town Games att skala upp försäljningen, både genom befintliga och nya spel, för att nå ett uthålligt positivt kassaflöde.
Genomför företrädesemission om 6,8 MSEK
Efter utgången av det tredje kvartalet år 2023 meddelade Gold Town Games att bolaget genomför en företrädesemission om 6,8 MSEK. Teckningskursen uppgår till 0,35 SEK per aktie, motsvarande en pre-money värdering om 13,7 MSEK. Företrädesemissionen har säkerställts till 52 % genom teckningsförbindelser om 3,55 MSEK från de två största befintliga ägarna samt bolagets personal och ledning.
I vår senaste aktieanalys avseende Gold Town Games betonade vi vikten av att stärka lönsamheten genom en kostnadseffektiv uppskalning av försäljningen för att således stärka rörelsekapitalet. Givet att Gold Town Games har flera potentiellt värdedrivande aktiviteter i korten väljer bolaget i stället att stärka kassan genom en företrädesemission för att således kunna fortsätta i ett fortsatt högt operativt tempo. Emissionslikviden avses användas till en fortsatt uppskalning av det nyligen globalt lanserade spelet BFM, där installationskostnaden sedan lansering har varit låg, vilket i kombination med en påfylld kassa kan möjliggöra en acceleration av kundanskaffning under H1-24. Därtill förväntas lärdomar ha dragits från lanseringen av BFM vilka kan appliceras på övriga spel. WHM väntas få en uppföljare under år 2024 med funktioner och lärdomar från BFM, för att således vinna ytterligare marknadsandelar inom ishockeyspel i mobilen. Vidare förväntas fortsatta satsningar på World Football Manager (WFM), ett tecknat avtal med Spinoff Games gällande löpande arbete med marknadsföring, grafiskdesign och LiveOps för mobilspelet Disc Golf Valley, samt att Gold Town Games har tecknat ett LOI med Vorto Gaming om att utveckla ett rugbyspel med web3-funktionalitet med arbetstiteln World Rugby Manager (WRM).
Analyst Group ser positivt på att Gold Town Games nu stärker kassan för att fortsätta förbättra intjäningsförmågan på bred front genom nämnda aktiviteter. Givet detta samt en pre-money värdering om 13,7 MSEK anser vi att erbjudandet är attraktivt. Däremot medför den senaste tidens svaga kursutveckling samt nuvarande kyliga marknadsklimat för kapitalanskaffningar en större utspädning om 33 % för befintliga aktieägare som väljer att inte delta i företrädesemissionen.
Sammantaget visade Gold Town Games en lägre omsättning såväl som kostnader än estimerat, vilket sammantaget medförde ett EBITDA-resultat något under våra förväntningar. Under de kommande kvartalen blir utvecklingen av den globala lanseringen av BFM intressant att följa, vilken hittills har visat positiva datapunkter beträffande konvertering till köp och en låg installationskostnad. Därtill fortsätter bolaget arbeta på bred front att stärka intjäningsförmågan både i befintliga spel och genom externa samarbeten, vilket, i kombination med en lägre kostnadsbas genom effektiviseringar i organisationen, estimeras stärka lönsamheten.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q2-rapport
2023-08-25
Gold Town Games publicerade den 24 augusti år 2023 bolagets delårsrapport för det andra kvartalet 2023. Följande är vår uppföljande rapportkommentar.
Nettoomsättningen under Q2-23 uppgick till 4,2 MSEK (5,1) vilket motsvarar en minskning om 17 % Y-Y, samt lägre än vårt estimat om 5,1 MSEK, däremot en ökning om 9 % jämfört med föregående kvartal då omsättningen uppgick till 3,9 MSEK. Minskningen Y-Y såväl som differensen jämfört med vårt estimat är hänförlig till en utebliven betalning om 1 MSEK för utfört arbete beträffande Cricket Star Manager (CSM), vilket Gold Town Games utvecklar som ett externt projekt i samarbete med CS Games och erhåller löpande ersättning, vilket påverkade omsättningen negativt. Den uteblivna betalningen berodde på avtalsförändringar och vi väntar oss att denna tillförs bolaget under kommande kvartal.
Flera positiva datapunkter kunde skönjas under det andra kvartalet avseende Gold Town Games största spel World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WFM). Beträffande WHM uppvisades en högre aktivitetsnivå under Hockey-VM, något vi nämnde som en potentiell värdedrivare i samband med vår förra kvartalsuppdatering och bidrog till en ökad intäkt för WHM under kvartalet jämfört med föregående kvartal. Även WFM uppvisade en positiv utveckling på flera datapunkter där både antalet dagligt aktiva användare såväl som intäkter ökade jämfört med föregående kvartal, vilket enligt Analyst Group är ett bevis på att den satsning som bolaget nu gör på spelet hittills har burit frukt. Spelet har under det senaste året prioriterats lågt då resurserna främst har allokerats mot att utveckla CSM samt Baseball Franchise Manager (BFM), vilka nu står inför lansering, men under Q2-23 tecknade Gold Town Games ett publishingavtal med Vorto Gaming för WFM, vilket antas bidragit till en positiv utveckling under kvartalet som innebar att spelet stod för 75 % av det totala antalet nedladdningar för bolaget. Gällande Blitz Football Manager (Blitz) visade det andra kvartalet ett minskat antal användare och intäkter, vilket antas vara hänförligt till färre kampanjer från bolaget samt att den amerikanska fotbollssäsongen har uppehåll under kvartalet. I samband med att säsongen startar väntas uppdateringar av spelet avseende att ge en mer visuell och inspirerande användarupplevelse, vilket kan stärka intäkterna under kommande kvartal.
Sett till kostnadsutvecklingen så var den något högre än vad vi estimerat, med en något lägre bruttomarginal samt högre externa kostnader, vilket bl.a. antas vara hänförligt till höga kostnader för marknadsföring, främst s.k. UA (user acquisition), vilket medfört att Gold Town Games istället satsar på organisk trafik och features i App Store. EBITDA-resultatet under kvartalet uppgick till 1,3 MSEK, jämfört med vårt estimat om 0,3 MSEK, vilket är hänförligt till nämnda högre kostnader samt uteblivna betalningen om 1 MSEK. Se nedan tabell för en fullständig jämförelse mellan våra estimat och faktiskt utfall.
Kassan fortsatt viktig att bevaka – effektiviseringar och spellanseringar väntas stärka lönsamheten
Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar i rörelsekapital uppgick under kvartalet till 0,4 MSEK, hänförligt till en positiv utveckling i rörelsekapital under perioden. Kvartalets totala kassaflöde uppgick till -1,1 MSEK, vilket medförde att kassan minskade till 3,7 MSEK vid utgången av Q2-23, jämfört med 4,8 MSEK vid utgången av Q1-23. Givet den minskade kassan ser vi det som fortsatt viktigt att Gold Town Games lyckas stärka lönsamheten, och därmed kassan, under kommande kvartal. Analyst Group ser positivt på att bolaget nu ser över organisationen för att identifiera potentiella effektiviseringar och leverera lönsamhet framgent, vilket, i kombination med ökad aktivitet i befintliga spel och lansering av nya spel, kan bidra till ett positivt kassaflöde och stärka kassan.
Sammantaget visade Q2-rapporten en något lägre omsättning än väntat, vilket var hänförligt helt och hållet till en utebliven inbetalning avseende CSM om 1 MSEK, samtidigt som kostnaderna var något högre än väntat, bl.a. till följd av höga marknadsföringskostnader. Däremot håller Gold Town Games ett fortsatt högt operativt tempo och förbättringar avseende intäkter i både WHM och WFM kunde skönjas under kvartalet, något som väntas fortsätta under kommande kvartal. Detta, i kombination med en kommande global lansering av BFM och implementerade effektiviseringar av organisationen, väntas leda till att Gold Town Games kan leverera en god tillväxt såväl som förbättrad lönsamhet under H2-23.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q1-rapport
2023-05-26
Gold Town Games publicerade den 25 maj år 2023 bolagets delårsrapport för det första kvartalet 2023. Följande är vår uppföljande rapportkommentar.
Nettoomsättningen under Q1-23 uppgick till 3,9 MSEK (4,4) vilket motsvarar en minskning om 13 % Y-Y och en minskning om 17 % jämfört med föregående kvartal då omsättningen uppgick till 4,7 MSEK, samt lägre än vårt estimat om 5,1 MSEK. Minskningen antas bl.a. vara hänförlig till färre dagligt aktiva användare i bolagets viktigaste spel, World Hockey Manager (WHM). Det första kvartalet har för Gold Town Games varit produktionsintensivt där fokus bl.a. legat på två externa uppdrag i form av web3-projektet Cricket Star Manager och via Grand Pike, mobilspelet Battle Camp. Som en följd av detta antas WHM har prioriterats ned något med en minskad marknadsföring, vilket medfört färre nedladdningar och därmed en lägre omsättning. Däremot, i samband med Hockey-VM som just nu pågår, har ett mer diversifierat cupschema aktiverats och rullats ut, vilket kan öka aktiviteten i WHM under innevarande kvartal.
Sett till kostnadsutvecklingen så var denna något lägre än våra förväntningar, vilket bl.a. antas vara hänförligt till den lägre marknadsföringen. EBITDA-resultatet uppgick till -0,2 MSEK (8,6) vilket är en minskning om 8,8 MSEK Y-Y. Det ska dock tilläggas att Gold Town Games erhöll en övrig intäkt om ca 7,7 MSEK under jämförelsekvartalet, hänförlig till partnerskapet med CS Games, justerat för detta uppgick EBITDA-resultatet till 0,9 MSEK under jämförbart kvartal föregående år. Se nedan tabell för en fullständig jämförelse mellan våra estimat och faktiskt utfall.
Operativ och finansiell utveckling under kvartalet
Gold Town Games har under det första kvartalet hållit ett fortsatt högt operativt tempo, med bl.a. ett samarbetsavtal med Battle Camp, vilket innebär att Gold Town Games via dotterbolaget Grand Pike ska drifta och utveckla mobilspelet Battle Camp, vilket kommer medföra en månatlig ersättning för bolaget. Vidare har även en soft launch av Baseball Franchise Manager (BFM) i USA genomförts, där spelet väntas lanseras på ytterligare marknader under år 2023. Efter kvartalets utgång har Gold Town Games tecknat Web3 publishingavtal med Vorto Gaming för World Football Manager (WFM), vilket har potential att stärka spelets intjäningsförmåga samt öka graden av unikhet, vilket kan bidra till ökad försäljning framgent.
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under Q1-23 till 0,3 MSEK (1,3) och kassan uppgick vid utgången av Q1-23 till 4,8 MSEK, att jämföra med 6,7 MSEK vid utgången av Q4-22. Under kommande kvartal blir det viktigt att Gold Town Games kan öka aktiviteten i befintliga spel och således växa försäljningen för att generera ett positivt organiskt kassaflöde och stärka kassan.
Sammantaget visade rapporten en lägre omsättning än våra estimat, dock i kombination med en kostnadsbas som var något lägre än våra förväntningar. Under 2023 ser vi det som viktigt att Gold Town Games kan öka antalet dagligt aktiva användare i spelen för att därmed öka omsättningen och kassaflödet. Vi ser goda förutsättningar för detta bl.a. i WFM givet publishingavtalet med Vorto Gaming som väntas stärka intjäningsförmågan och bidra med en ökad unikhet för spelet.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q4-rapport
2023-02-23
Gold Town Games publicerade den 23 februari 2023 bolagets delårsrapport för det fjärde kvartalet 2022. Följande är vår uppföljande rapportkommentar.
Nettoomsättningen under Q4-22 uppgick till 4,7 MSEK (2,0) vilket motsvarar en tillväxt om 135 % mot jämförbart kvartal föregående år, vilket därmed överträffade vårt eget estimat om 3,9 MSEK i försäljningsintäkter. För helåret 2022 uppgick därmed omsättningen till 17,9 MSEK (8,3) vilket motsvarar en ökning om 116 %. Omsättningsökningen på kvartalsbasis antas bl.a. vara hänförlig till att bolaget har dubblerat antalet inkomstbringande spel till fyra. Vad gäller kostnadsutvecklingen så var den i linje med våra förväntningar, vilket bidrog till ett positivt EBITDA om 1,0 MSEK (1,5), motsvarande en EBITDA-marginal om 13 %. Övriga rörelseintäkter var något lägre än vad vi estimerat, varför EBITDA-resultatet kom in i nära linje med våra estimat. Se nedan tabell för en fullständig jämförelse mellan våra estimat och faktiskt utfall.
Operativ och finansiell utveckling under kvartalet
Gold Town Games har under det fjärde kvartalet hållit ett högt operativt tempo med global lansering av World Football Manager (WFM), FIH Hockey Manager (FIHHM) samt Blitz Football Manager (BLITZ), något som antas bidragit till en stark omsättningstillväxt under avslutningen av 2022. Samtidigt står koncernens femte spel, Baseball Franchise Manager (BFM) inför en soft launch under innevarande kvartal, samt att uppdraget att producera Cricket Star Manager (CSM) är genomfört till 75 %, varför bolaget fortsatt har flera intressanta produkter i sin pipeline. Bolaget har dessutom som målsättning att fördubbla antalet dagligt aktiva användare under kommande år, bl.a. genom marknadsföringsåtgärder, vilket väntas vara ett viktigt nyckeltal för att driva intäkter i Gold Town Games. Vidare så har WXM-plattformen fortsatt att skapa synergieffekter mellan spelen, där en draft-funktion som initialt skapats för BLITZ nu har implementerats i BFM, vilket påvisar vilka fördelar plattformen utgör för bolaget i termer av effektivisering av nya spel.
Kassaflödet från den operativa verksamheten uppgick under perioden till 2,3 MSEK till följd av det positiva EBITDA-resultatet, samt en för kassaflödet positiv utveckling i rörelsekapitalet under avslutningen av 2022. Givet en kassa om 6,7 MSEK vid utgången av december 2022 anser Analyst Group att bolaget är fortsatt välfinansierat inför kommande lanseringar.
Sammantaget visade rapporten en högre omsättning än våra estimat, i kombination med en stabil kostnadsbas som var i linje med våra förväntningar. Under 2023 väntas lansering av ytterligare två spel, vilket kommer bredda bolagets spelportfölj ytterligare, samtidigt som befintliga spel väntas underhållas med uppdaterade versioner.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q3-rapport
2022-11-24
Gold Town Games har publicerat sin delårsrapport för tredje kvartalet 2022. Rapporten visade på bra tillväxt Y/Y, men en försäljning som relativt föregående kvartal var lägre. Marknaden har handlat ned aktien under torsdagen, något vi till viss del anser är överdrivet, men kan bero på kortsiktig rapportspekulation. Följande är vår uppföljande rapportkommentar och sammanställning.
Under Q3-22 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 3,8 MSEK, motsvarande en ökning om 97 % jämfört med 1,9 MSEK under samma period år 2021. Jämfört med föregående kvartal (Q2-22), då omsättningen uppgick till 5,1 MSEK, innebär tredje kvartalets nettoomsättning under 2022 dock en minskning om ca 26 %. I vår tidigare analys hade vi räknat med en omsättning mer i linje med just Q2-22, vilket således inte blev fallet. På kostnadssidan däremot var Q3-rapporten i linje med våra förväntningar, men med den lägre omsättningen räckte det inte för att bolaget skulle uppvisa ett break even-resultat på EBITDA-nivå, vilket vi hade estimerat i ett Base scenario. Se nedan tabell för en fullständig jämförelse mellan våra estimat och faktiskt utfall.
”Under hösten har Blitz Football Manager (BFM) lanserats på flera marknader i Europa, världens första managerspel till landhockey har lanserats globalt och även World Football Manager har lanserats globalt. Fokus framåt, utöver att underhålla redan lanserade spel, är att genomföra en global lansering av BFM, såväl som en soft launch av Cricket Star Manager (CSM)och Baseball Franchise Manager. Likt tidigare kvartal ser vi fortsatt att Gold Town Games håller ett högt tempo i verksamheten. Vad gäller omsättningen sjönk denna som sagt under Q3-22 i förhållande till föregående kvartal i år, vilket till största del beror på en minskad produktion av CSM under semesterperioden som varit. Enligt vad vi kan utläsa i rapporten har produktionen sedan dess återgått till tidigare nivåer, varför vi ser att utrymme finns för en högre nettoomsättning under Q4-22, relativt Q3-22.”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Sammanfattningsvis visade rapporten en lägre omsättning än estimerat, men samtidigt en kostnadsbas i linje med förväntan, varför vi anser att Gold Town Games har lyckats styra bolaget genom årets tredje kvartal på ett kostnadseffektivt vis. Inför dagens rapport har vi kunnat observera en stigande aktiekurs och aktivitet i handeln, där aktien från den 17 november fram tills stängning igår (23 november) hade stigit med som högst 58 %. Att aktien faller idag (24 november) tror vi främst beror på kortsiktiga vinsthemtagningar till följd av föregående rapportspekulationer.
Vi kommer att återkomma med en uppdatera analys av Gold Town Games
Kommentar på Gold Town Games Q2-rapport
2022-08-26
Gold Town Games publicerade den 25 augusti sin delårsrapport för andra kvartalet 2022. Rapporten visade på kraftig tillväxt, samtidigt som marknaden handlade ned aktien under torsdagen med 14 %, något vi anser var omotiverat. Följande är vår uppföljande kommentar och sammanställning.
Under Q2-22 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 5,1 MSEK, motsvarande en ökning om 144 % jämfört med 2,1 MSEK under samma period år 2021. Jämfört med föregående kvartal (Q1-22), då omsättningen uppgick till 4,4 MSEK, innebär andra kvartalets nettoomsättning under 2022 en tillväxt om ca 14 %. I kombination med en relativt stabil kostnadsbas, jämfört med föregående kvartal, uppvisade Gold Town Games ett EBITDA-resultat om 0,2 MSEK (6,6). På rullande 12 månader uppgår bolagets nettoomsättning till ca 13,5 MSEK, med ett EBITDA-resultat om 11,0 MSEK. Utöver bolagets nettoomsättning uppgår bolagets övriga intäkter och aktiverat arbete till ca 21 MSEK på rullande basis, vilket således bidragit till det höga EBITDA-resultatet.
”Q2-rapporten visade bra tillväxt och ett EBITDA-resultat över break even, vilket bidrog till ett positivt operativt kassaflöde före förändringar i rörelsekapitalet under kvartalet. Vid utgången av juni uppgick Gold Town Games likvida medel till 11 MSEK och, likt tidigare, ser vi fortsatt att bolaget har en välfylld pipeline av titlar under utveckling och kommande lanseringar. I samband med stängning på rapportdagen hade aktien handlats ned 14 %, något vi anser var omotiverat eftersom rapporten enligt oss var helt klart godkänd. Reaktionen i aktien skulle kunna ha något att göra med den snabba uppgången som vi kunnat se under de närmaste dagarna fram tills rapportdagen, och att vissa valt att ta hem en del av vinsten”, säger ansvarig analytiker.
Sett till Gold Town Games pipeline är det ingen brist på aktivitet, där följande är bolagets prioriteringar:
- Öka antalet marknader för Blitz Football Managers (BFM) soft launch
- Global lansering av World Football Manager
- Global lansering av FIH Hockey Manager
- Lansera World Hockey Manager (WHM) 23
- Soft launch av BFM
- Lansering av Cricket Star Manager (CSM)
”Höstens fokusområden är att färdigställa och lansera alla spel och på så sätt möjliggöra en fortsatt tillväxtresa. Med allt fler färdiga spel ges vi utrymme att påbörja idé och utforskning av framtida titlar baserade på plattformen.” säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.
Vi kommer att återkomma med en uppdatera analys av Gold Town Games
Kommentar på Gold Town Games Q1-rapport
2022-05-25
Gold Town Games publicerade idag den 25 maj sin delårsrapport för första kvartalet 2022. Rapporten visade på kraftig tillväxt och ett positivt rörelseresultat, varpå marknaden som högst handlade upp aktien 15 %. Följande är vår uppföljande kommentar och sammanställning.
Under Q1-22 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 4,4 MSEK, motsvarande en ökning om 54 % jämfört med 2,9 MSEK under samma period år 2021. Jämfört med föregående kvartal (Q4-21), då omsättningen uppgick till 2,0 MSEK, innebär första kvartalets nettoomsättning under 2022 en tillväxt om 116 %. Under Q1-22 uppgick även de övriga intäkterna till 7,7 MSEK, varav av ca 7,5 MSEK är hänförligt till intäkter som kvittas mot aktier i CS Games. Totalt uppgick således Gold Towns Games intäkter, exklusive aktiverat arbete, till 12,1 MSEK (3,0) under Q1-22.
I kombination med en relativt oförändrad kostnadsbas, jämfört med föregående kvartal, levererade Gold Town Games ett EBIT-resultat om +6 MSEK (-2). På rullande 12 månader bolagets nettoomsättning till ca 10,5 MSEK, med ett EBIT-resultat om 8 MSEK.
”Q1-rapporten visade bra tillväxt och ett fint rörelseresultat, vilket bidrog till ett positivt operativt kassaflöde under kvartalet. Vid utgången av mars uppgick Gold Town Games likvida medel till 13 MSEK och, likt tidigare, ser vi fortsatt att bolaget har en välfylld pipeline av titlar under utveckling och kommande lanseringar. I samband med dagens rapport hade aktien som högst handlats upp 15 %, och vi anser fortsatt att det finns mer att hämta i Gold Town Games”, säger ansvarig analytiker.
Sett till Gold Town Games pipeline är det ingen brist på aktivitet, där följande är bolagets prioriteringar:
- Inleda soft launch av FIH Hockey Manager (Landhockey)
- Öka antalet marknader för Blitz Football Managers soft launch
- Global lansering av World Football Manager
- Produktion av Cricket Star Management ska starta i juni
- Produktionen av Blitz Football Manager ska starta i juli
”Fler produkter på marknaden ger oss förutsättningar att nå fler användare och öka vår omsättning, under året planerar vi för att steg för steg att öka omsättning och växla upp organisationen.”, säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.
Vi kommer att återkomma med en uppdatera analys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q4-rapport
2022-02-24
Gold Town Games publicerade idag den 24 februari sin delårsrapport för fjärde kvartalet 2021, följande är vår uppföljande kommentar och sammanställning.
Under Q4-21 uppgick Gold Town Games nettoomsättning (på koncernnivå) till ca 2,0 MSEK, motsvarande en minskning om 19 % jämfört med 2,5 MSEK under samma period år 2020. Jämfört med föregående kvartal under 2021 (Q3), då omsättningen uppgick till 1,9 MSEK, innebär dock fjärde kvartalets intäkter en tillväxt om 8 %.
Sett till rörelseresultatet (EBIT) uppgick detta till -1,6 MSEK (-1,6), dock har kvartalet belastats med 1,1 MSEK i ytterligare avskrivningar avseende Grand Pikes produkt. Justerat för detta, såväl som Gold Town Games ”organiska” avskrivningar, uppvisar koncernen ett EBITDA-resultat om +1,5 MSEK (0,07), vilket är en klar förbättring mot Q4-20. Det ska dock tilläggas att fjärde kvartalet 2021 har stärkts av att det aktiverade arbetet uppgick till 4,4 MSEK, att jämföra med 1,7 MSEK under Q4-20.
Sett till Gold Town Games pipeline är det ingen brist på aktivitet, där följande uppdateringar och titlar finns i sikte i närtid:
- Soft Launch av Blitz Football Manager (BFM) under Q1-22.
- Fortsatt stegvis lansering av World Football Manager (WFM), där starten redan gått av stapeln i Turkiet under början av Q1-22.
- Global lansering av BFM indikerad till Q2-22.
- Lansering av Field Hockey Manager på utvalda marknader i slutet av Q2-22.
- Soft Launch av Baseball Manager under Q3-22.
- Global lansering av Cricket Star Manager under Q4-22.
”Vi ser att Gold Town Games har flera värdedrivande aktiviteter i sin pipe, där en successivt breddat spelportfölj kan lägga grunden för en mer omfattande intäktsbas. Värt att tillägga är även att Gold Town Games, genom CS Games, förväntas kunna uppvisa ett positivt kassaflöde från verksamheten redan under innevarande kvartal”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Under årets fjärde kvartal uppgick Gold Town Games totala rörelsekostnader, inklusive direkta försäljningskostnader (COGS), till -8,6 MSEK, att jämföra med -6,1 MSEK under Q4-20. Dock har Q4-21 som nämnt ovan belastats av ytterligare 1,1 MSEK i avskrivningar, vilket innebär att justerat för dessa så uppgick Gold Town Games totala rörelsekostnader till 7,5 MSEK under Q4-21. Det är således i nära linje med jämförbart kvartal 2020, samt endast 0,2 MSEK högre jämfört med Q3-21 då kostnaderna uppgick till -7,3 MSEK. Vi ser således positivt på att Gold Town Games har, trots gjorda investeringar i olika utvecklingsprojekt, lyckats utvecklas med en god kostnadskontroll. Vid utgången av december uppgick kassan till ca 14 MSEK, där bl.a. ett positivt operativt kassaflöde (både före- och efter förändringar i rörelsekapitalet) bidragit till att öka likviditeten i bolaget.
”Gold Town Games är redo att växla upp. I det fjärde kvartalet 2021 löste vi flera viktiga funktioner i vår spelplattform och rikta vårt fokus på att skörda framgångar med flertalet lanseringar under 2022. Vår målsättning är att innan årets slut ha hela sex spel på en global marknad och först ut är soft launch av Blitz Football Manager (BFM) under innevarande kvartal.”, säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.
Vi kommer att återkomma med en uppdatera analys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q3-rapport
2021-11-12
Gold Town Games publicerade igår den 11 november 2021 sin delårsrapport för årets tredje kvartal, följande är vår uppföljande kommentar och sammanställning.
Under Q3-21 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 1,9 MSEK, motsvarande en minskning om 35 % jämfört med moderbolagets omsättning om 2,9 MSEK under samma period år 2020, bolaget saknar dock jämförelsesiffror på koncernnivå från föregående årsperiod vilket gör att en exakt jämförelse blir något snedvriden. Sett till rörelseresultatet uppgick detta till -1,3 MSEK, där förklaringen bakom det negativa resultatet beror på att bolaget gjort nödvändiga investeringar i att bygga nya/fler produkter. Det gör att den tänkta intjäningen ”laggar” i den bemärkelse att kostnaderna tas idag, för att i framtiden generera intäkter.
Sett till Gold Town Games pipeline är det dock ingen brist på aktivitet, där följande uppdateringar och nya titlar finns i sikte i närtid:
- World Football Manager (WFM) lanseras i Turkiet tillsammans med Turkcell, extern publisher.
- Lansering av Blitz i utvalda länder omkring årsskiftet 2021/2022.
- Global lansering av WFM när Turkietlanseringen har utvärderats.
- Blitz lanseras globalt under Q1-22 förutsatt att målsättningarna med den första lanseringen uppnås.
- Landhockeyspelet lanseras på ett par utvalda marknader i slutet av Q1-22.
- Lansering av basebollspelet i slutet av Q2-22.
”Vi ser att Gold Town Games har flera värdedrivande aktiviteter i sin pipe, och även om de rapporterade intäkterna för koncernen under Q3 gärna hade fått vara på högre nivåer, ser vi att kommande kvartal kan komma att bli väldigt intressanta för bolaget och aktieägarna”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.
Under årets tredje kvartal uppgick Gold Town Games totala rörelsekostnader, inklusive direkta försäljningskostnader (COGS), till -5,4 MSEK, att jämföra med -5,4 MSEK under Q3-20. Det är således helt i linje med jämförbart kvartal 2020, samt endast 0,5 MSEK högre jämfört med Q2-21 då kostnaderna uppgick till -4,7 MSEK. Vi ser således positivt på att Gold Town Games har, trots gjorda investeringar i olika utvecklingsprojekt, lyckats utvecklas med en god kostnadskontroll. Vid utgången av september uppgick kassan till ca 13,7 MSEK, vilken har stärkts genom kapitaltillskottet från den tidigare företrädesemission under sommaren 2021. Den finansiella positionen innebär att Gold Town Games har kapital för att producera och marknadsföra sina produkter.
”Som jag tidigare sagt befinner vi oss i en väldigt spännande period och position. Vi har flera nya spel på gång och en tydlig produktionsprocess för att lansera titlar på marknaden. […] Jag tror och hoppas på att vi under nuvarande och kommande kvartal får se en markant ökning av antalet aktiva användare i Gold Town Games produkter.”, säger Pär Hultgren, VD på Gold Town Games.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad analys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q2-rapport
2021-08-25
Gold Town Games publicerade idag den 25 augusti sin delårsrapport för årets andra kvartal. Följande är några punkter som vi valt att belysa i samband med rapporten:
- Försäljnings- och kostnadsutveckling
- Påfylld kassa möjliggör snabbare expansion
- Utveckling i befintlig spelportfölj
- Triggers i närtid
Under Q2-21 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 2,1 MSEK, motsvarande en minskning med 20 % jämfört med moderbolagets omsättning om 2,6 MSEK under samma period år 2020, bolaget saknar jämförelsesiffror på koncernnivå från föregående årsperiod. Samtidigt vände Gold Town Games till vinst och redovisade ett rörelseresultat (EBIT) om ca 4,8 MSEK under Q2-21. ”Det positiva resultatet föranleds av att vi fortsätter att bygga värde i koncernen genom att sälja licenser till plattformen”, säger VD Pär Hultgren, i samband med dagens rapport.
Under årets andra kvartal uppgick Gold Town Games totala rörelsekostnader, inklusive direkta försäljningskostnader (COGS), till ca -6,5 MSEK, att jämföra med ca -7,0 MSEK under Q2-20. Rent procentuellt är det en minskning om 7 % och i termer av absoluta tal motsvarar det cirka 0,5 MSEK. Vid utgången av juni uppgick kassan till ca 4,4 MSEK och med ett efterföljande kapitaltillskott om 12,5 MSEK före emissionskostnader till följd av den övertecknade företrädesemissionen har kassan stärkts. Nuvarande finansiell position möjliggör bland annat att arbetet kring den fortsatta affärs- och spelutvecklingen kan intensifieras.
Gällande World Hockey Manager (WHM) har fokus under Q2-21 legat på turneringsuppdateringar samt förbättring av reklamytorna i spelet, då de större hockeyligorna i världen har haft uppehåll under perioden. I rapporten skriver Gold Town Games att fokus närmast kommer att ligga på att introducera mer innehåll i appen, både för att förbättra spelupplevelsen men även för att utöka marknadsföringsinnehållet.
Sett till World Football Manager (WFM) har resurser lagts på att specialanpassa innehåll i spelet för att ta rygg på sommarens mästerskap i Europa och det stora fotbollsintresset i regionen, vilket antas ha bidragit till att snittiden i appen har ökat med 12 % jämfört med Q1. Med plattformsuppdateringen klar, kommer närmsta tidens fokus handla om performance.
Gällande Blitz Football Manager går utvecklingsarbetet enligt plan och själva matchen är färdigställd. Spelet innehåller några nya features som tidigare inte funnits på plattformen, t.ex. en deck building-funktion för användarens taktik och ett nytt draft center för akademispelare. Under Q3-21 är fokus fortsatt att färdigställa spelet till en s.k. soft launch.
Triggers i närtid
Utifrån vad vi kan utläsa i rapporten ser vi att följande skulle kunna ligga i korten under kommande kvartal:
- Bolaget fortsätter att vidareutveckla W3XM-plattformen, vilket både utvecklar och förbättrar befintliga spel samt ökar bolagets möjlighet till skalbarhet, genom att kostnadseffektivt kunna producera ytterligare produkter.
- Soft launch av Blitz Football Manager ligger i närtid.
- WFM anpassas till en global lansering under Q4-21, vilket kan innebära att bolaget konsoliderar sin position i fler länder.
- Åtminstone en större marknadsinsats under hösten.
- I samband med aktieförvärvet i Grand Pike påbörjades också utvecklingen av ett basebollmanagerspel, vilken beräknas lanseras inom 12 månader.
Med tanke på att Gold Town Games redan under H1-21 uppvisade totala intäkter om 15 MSEK, har mycket på gång i sin pipeline, samt tänkbara triggers framgent, kommer vi att se över våra prognoser och vårt tidigare värderingsintervall, vilket kommer att framgå i vår kommande uppdaterade aktieanalys av Gold Town Games.
Kommentar på Gold Town Games Q1-rapport
2021-05-12
Gold Town Games publicerade igår den 11 maj 2021 sin delårsrapport för årets första kvartal. Följande är några punkter som vi tittat närmare på i rapporten:
- Försäljning- och kostnadsutvecklingen
- KPI:er för World Hockey Manager och World Football Manager
- Status kring Blitz Football Manager
- Triggers i närtid
Under Q1-21 uppgick Gold Town Games nettoomsättning till ca 2,9 MSEK (2,5), motsvarade en ökning om 17 % mot jämförbart kvartal 2020, samtidigt som resultatet förbättras med cirka 0,7 MSEK, för att uppgå till -2,1 MSEK (-2,8). ”Jag är nöjd med att bolagets siffror fortsätter att röra sig i rätt riktning och ser med tillförsikt att vi fortsätter hålla den trenden.”, säger VD Pär Hultgren, i samband med gårdagens rapport.
Under årets första kvartal uppgick Gold Town Games totala rörelsekostnader, inklusive direkta försäljningskostnader (COGS), till ca -5,7 MSEK, att jämföra med ca -7,7 MSEK under Q1-20. Rent procentuellt är det en minskning om 25 % och i termer av absoluta tal motsvarar det cirka 2 MSEK. Med tanke på vad för typ av bolag Gold Town Games är och vart bolaget just nu befinner sig i sin expansion ser vi såklart positivt på att verksamheten utvecklas kostnadseffektivt och att den tillgängliga likviditeten balanseras rätt. Vid utgången av mars uppgick kassan till 3,2 MSEK, där bolaget bl.a. under januari tillfördes ca 1,5 MSEK från ett innestående saldo på deras skattekonto.
Gällande World Hockey Manager (WHM) har fokus under Q1 legat på affärsutveckling med fler ytor för annonsering och samarbeten med bl.a. flertalet svenska hockeyklubbar. Eftersom vi nu går in i en period där de större hockeyligorna i världen avslutas räknar vi med att det kommer innebära ett något minskat antal aktiva spelare. I rapporten skriver Gold Town Games att fokus närmast därför kommer att ligga på att introducera mer innehåll i appen, fler turneringar och se till att fortsatt vara top-of-mind hos bolagets användare. Sett till World Football Manager (WFM) har stora resurser investerats i förändringsarbetet med spelupplevelsen, där en del av resultatet kan ses i den senaste versionen av spelet som släpptes nu under maj månad. Nu stundar en global lansering i spelet där stort fokus från utvecklingen kommer att ligga på att anpassa och fylla WFM med content för de olika marknaderna. Kampanjer kommer att tas fram där spelare från de nya regionerna får större utrymme. Det stundar även ett europeiskt och ett sydamerikanskt mästerskap i fotboll vilket Gold Town Games kommer dra nytta av i appen och anpassa innehållet därefter.
Gällande Blitz Football Manager går utvecklingsarbetet enligt plan, där själva matchen snart är färdigställd med anpassad grafik. Spelet innehåller några nya features som tidigare inte funnits på plattformen, t.ex. en deck building-funktion för användarens taktik och ett nytt draft center för akademispelare. Nuvarande plan är att spelet ska släppas som en s.k. soft launch under tredje kvartalet i år, d.v.s. någon gång under perioden juli-september.
Triggers i närtid
Utifrån vad vi kan utläsa i rapporten ser vi att följande skulle kunna ligga i korten under kommande kvartal:
- Ökat antal aktiva spelare i WFM, där bl.a. ett närliggande europeiskt och sydamerikanskt mästerskap i fotboll kan bidra till en bra tillväxt.
- Fortsatt affärsutveckling i WHM vilket kan bidra till att öka spelets lönsamhet.
- Soft launch av Blitz Football Manager under Q3-21.
- Innan året är slut kan totalt tre speltitlar vara lanserade på en global marknad.
- Utvecklingen kring samarbetena med Adverty och Betway och vad de kan resultera i.
- Eventuell kommunikation under Q4-21 gällande vad Gold Town Games fjärde speltitel skulle kunna komma att bli.
Hur vi ser på Gold Town Games som investering
Uppskalning av befintliga två spel, lansering av ytterligare ett och eventuellt tillkännagivande om en fjärde titel – allt detta ligger i korten för år 2021. Gold Town Games har mycket på gång och med hänsyn till dagens bolagsvärde, samt tänkbara triggers, anser vi att aktien har en attraktiv risk-reward idag. I ett Base scenario estimeras försäljningen stiga till 15 MSEK år 2021 (+35 %) och därefter, utifrån de befintliga spelen, öka till 36 MSEK år 2023. Med hänsyn till att ytterligare spel förväntas tillkomma lämnar dessa prognoser utrymme för upprevidering under kommande kvartal. Baserat på en P/S-multipel på 2021 års försäljning erhålls ett motiverat värde per aktie om 2 kr i ett Base scenario.
Aktiekurs
0.11
Värderingsintervall
2024-02-29
Bear
0,09 SEKBase
0,46 SEKBull
0,72 SEKUtveckling
Huvudägare
2023-12-27
Kommentar på Gold Town Games Q4-rapport
2024-02-23
Gold Town Games publicerade den 22 februari år 2024 bolagets delårsrapport för det fjärde kvartalet 2023. Följande är vår uppföljande rapportkommentar.
Nettoomsättningen under Q4-23 uppgick till 3,6 MSEK (4,7), motsvarande en minskning om 22 % Y-Y, vilket var lägre än våra förväntningar om 4,3 MSEK. Sett till utvecklingen Q-Q minskade omsättningen med 2 % från 3,7 MSEK. Minskningen i omsättning estimeras vara hänförlig till en lägre intäkt i de befintliga spelen, bl.a. p.g.a. färre antal dagligt aktiva användare. Särskilt tydlig var denna utveckling i WFM där antalet dagligt aktiva användare var 700 i slutet av perioden jämfört med vårt estimat om 1 100 samt i Blitz där samma siffra uppgick till 250 jämfört med vårt estimat om ca 950.
Däremot presterade det nyligen globalt lanserade BFM enligt våra förväntningar under kvartalet och bruttointäkten stärktes till 18 000 USD jämfört med 1 800 USD under Q3-23. Spelet har en ihållande retention och betalningsvilja och vi förväntar oss att investeringar i marknadsföring görs framgent för att växa antalet användare och stärka intjäningsförmågan i spelet ytterligare. Samtidigt ökade bruttointäkterna i Gold Town Games största spel, WHM, successivt under kvartalet och bröt en negativ trend. Under år 2024 väntas större satsningar på WHM för att kunna öka antalet användare i spelet. Vidare har Gold Town Games påbörjat utvecklingen av en uppföljare till WHM, som genom lärdomar och funktioner från BFM väntas kunna stärka bolagets position på marknaden för mobilspel inom ishockey.
Sett till kostnadsutvecklingen så var denna i nära linje med våra förväntningar. De totala rörelsekostnaderna exklusive av- och nedskrivningar uppgick till -3,8 MSEK, att jämföra med vårt estimat om -4 MSEK. Jämfört med samma period föregående år minskade kostnaderna med 13 % då dessa uppgick till -4,3 MSEK. Således fortsätter Gold Town Games optimera bolagets kostnadsbas och vi förväntar oss ytterligare minskningar i takt med att föregående års besparingar materialiseras.
Däremot påverkades resultatet negativt av icke kassaflödespåverkande av- och nedskrivningar om totalt -22,3 MSEK under kvartalet samt att innehavet i CS Games skrevs ned med -5,5 MSEK, vilket värderar innehavet till noll. Därtill skrevs dotterbolaget Sideline Labs ned med -12,6 MSEK och värderas därefter också till noll. Dotterbolaget ligger bakom utvecklingen av Blitz Football Manager och nedskrivningen i kombination med svagare användardata än väntat kommer troligen påverka våra estimat för spelet.
Företrädesemission tillför 5,5 MSEK
Gold Town Games genomförde under det fjärde kvartalet en företrädesemission som tecknades till 80 %, vilket tillförde bolaget ca 5,5 MSEK. Vid utgången av Q4-23 uppgick kassan till 5 MSEK samtidigt som kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -0,3 MSEK under kvartalet. Gold Town Games förväntas dock fortsatt investera i nya spel, såsom den nya uppföljaren till WHM, vilket således påverkar kassaflödet. Analyst Group ser det som viktigt att Gold Town Games kan fortsätta optimera organisationen och därmed kostnadsbasen och skala upp intjäningsförmågan på ett kostnadseffektivt sätt för att undvika ytterligare extern kapitalanskaffning.
Sammantaget gav Gold Town Games Q4-rapport tudelade besked. Å ena sidan uppvisar det nyligen globalt lanserade BFM positiva nyckeltal där vi väntar oss en skalning av användarbasen framgent, samtidigt som kostnadsbasen fortsätter minska succesivt, vilket skapar bättre förutsättningar att nå lönsamhet. Å andra sidan var utvecklingen i omsättningen och nyckeltalen i flera av de befintliga spelen lägre än vi hade väntat oss.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Gold Town Games.