Blick Global Group är en förvärvsinriktad koncern inom iGaming. Koncernen är idag verksamma genom tre affärsben: Spelutveckling, bestående av spelstudion Oregon Main Interactive (”OMI”), Digital Marknadsföring, bestående av Wiget och Organiskt sök bestående av Brand Legends. Wiget arbetar för att effektivisera marknads-föringssatsningar inom iGaming. OMI utvecklar och publicerar egna spel, såsom spelslottar och skrapspel, för nätcasino-industrin. Brand Legends utvecklar och varit verksamma inom SEO som innebär att kunders rankning vid organiskt sök stärks.
Pressmeddelanden
God marknadsposition för att skala upp under 2023
Blick Global Group AB (”Blick Global” eller ”Bolaget”) är en förvärvsinriktad koncern inom iGaming, och är idag verksamma genom tre affärsben: Spelutveckling, Digital Marknadsföring och Organiskt sök. Fotbolls-VM 2022 bidrog till en breddare kundbas inom Digital Marknadsföring, vilket tillsammans med förväntade intäktssynergier mellan Wiget och Brand Legends förväntas bidra till att Blick Global uppvisar lönsam tillväxt under år 2023. Samt närmare sig OMI spel-lansering och förväntas bli inkomstgenerande under år 2023. Därmed behåller vi våra prognoser om en estimerad omsättning om 35 MSEK år 2023, exklusive potentiella förvärv, och en tillämpad EV/S-multipel om 2,0x, där vi ser ett potentiellt värde per aktie om 7,0 kr (6,9) i ett Base scenario.
- Dubblerar nettoomsättning Y-Y
Nettoomsättning under Q1-23 uppgick till 7,1 MSEK (3,5), vilket motsvarar en tillväxt om 107 % Y-Y. Vid jämförelse mot föregående kvartal (Q4-22) uppgick intäkterna till 9,1 MSEK, vilket motsvarar en minskning om -23 %. Trots att netto-omsättningen dubblerades Y-Y, tillträdes Brand Legends under maj månad 2022 och antas stå för en betydande del av intäktsökningen Y-Y. Q1-23 bekräftar en fortsatt hög marknadsaktiviteten hos kunder, trots att nivåerna inte når upp till föregående kvartal, där Fotbolls-VM ägde rum. Dock bevittnar Bolaget en mer avvaktande hållning från kunder under kvartalets sista månad.
- OMI Gaming drogs med förseningar
Primärt fokus för dotterbolaget OMI Gaming har varit att färdigställa första (1) spelet av fyra (4) till en av de största distributörerna inom online spel under Q1-23. OMI drogs dock med leverans förseningar under kvartalet vilket bidrog till ökade kostnader under Q1-23 och antas fördröja intäkts-föringen. OMI är exklusiv spelstudio till en stor amerikanska distributör och vid lansering av spel erhåller Blick Global bl.a. en rörlig ersättning baserat på prestation. OMI har per dagens dato levererat det första spelet och har påbörjat utveckling av andra spelet, vilket förväntas möjliggöra för OMI att bli inkomstgenererande under år 2023.
- Intäktssynergier mellan Wiget och Brand Legends
Trots en något mer avvaktande hållning från Blick Globals kunder under kvartalets sista månad, är kundbasen breddare efter Fotbolls-VM och Bolaget upplever en stark utveckling inom Wigets prestationsaffärer där Bolaget intäktsdelar med kunder baserat på resultatet av kampanjen. Därtill går de större europeiska ligorna samt Champions League in i sitt slutskede under Q2-23, vilket förväntas fortsatt driva hög marknads-aktivitet. De större europeiska ligorna har avgörande matcher kvar för att avgöra vilket lag som tar hem ligatiteln i respektive liga, samtidigt som vi närmar oss Champions League semifinal och final, där Champions League-finalen i regel är det mest aktiva evenemanget inom betting. Blick Global har utökat fokuset på korsförsäljning inom koncernen och initierat ett gemensamt säljarbete mellan Wiget och Brand legends, vilket likväl förväntas kunna driva tillväxt under år 2023.
7
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
8
Ledning & Styrelse
6
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Starkt momentum bäddar för lönsam tillväxt
Blick Global Group AB (”Blick Global” eller ”Bolaget”) är en förvärvsinriktad koncern inom iGaming, och är idag verksamma genom tre affärsben: Spelutveckling, Digital Marknadsföring och Organiskt sök. Genom ett starkt affärsmomentum efter Fotbolls-VM 2022 inom Digital Marknadsföring kombinerat, med förväntade intäktssynergier mellan Wiget och Brand Legends, detta förväntas resultera i en lönsam tillväxt för koncernen. Blick Global estimeras uppnå en EBITDA-marginal om ca 21 % under helåret 2023. Utifrån en estimerad omsättning om 35 MSEK år 2023, exklusive potentiella förvärv, och en tillämpad EV/S-multipel om 2,0x, härleds ett potentiellt värde per aktie om 6,9 kr (6,5) i ett Base scenario.
- Stark omsättningstillväxt
Nettoomsättning under det fjärde kvartalet uppgick till 9,1 MSEK (3,5), vilket motsvarar en tillväxt om 158 % Y-Y och 40 % Q-Q. Där det bör tilläggas att förvärvet av Brand Legends tillträdes under maj månad 2022, vilka har bidragit till intäktsökning Y-Y. Utöver förvärvet att Brand Legends härleds intäktsökningen i synnerhet till hög marknadsföringsaktivitet under Fotbolls-VM, för helåret 2022 uppgår nettoomsättningen till 24,7 MSEK (16,5), vilket motsvarar en tillväxt om 50 %.
- Stärkt lönsamhet under fjärde kvartalet
Blick Globals EBITDA-resultat uppgick till 1,2 MSEK under det fjärde kvartalet, vilket är en förbättring både Q-Q (0,7) och Y-Y (-0,9). EBITDA-resultatet innebär att EBITDA-marginalen uppgick till 12 % under kvartalet, vilket är den högsta marginalen på kvartalsbasis under år 2022 för Blick Global. Den stärkta lönsamheten antas förklaras av förvärvet av Brand Legend som bidrar med både positiva kassaflöden och lönsamhet till koncernen, men även av den höga aktiviteten inom dotter-bolaget Wiget. Därutöver har Bolagets utvecklats med god kostnadskontroll, då de totala rörelsekostnaderna i andel mot omsättningen utgjorde ca 93 % under Q3-22 men uppvisade en förbättring till en andel om 89 % under Q4-22. Sammantaget har Blick Global uppvisat en lönsam tillväxt och förväntas göra det framgent, genom bl.a. fortsatt hög aktivitet hos kunder och god kostnadskontroll.
- OMI Gaming närmare sig lansering
OMI Gaming, koncernens dotterbolag inom spelutveckling, utvecklar egna online spel såsom spelslottar och skrapspel för nätcasino-industrin. Primärt fokus inom OMI har varit att färdigställa första spelet av fyra till en av de största distributörerna inom online spel, vilka har sitt säte i USA. Erik Ahlberg, VD för Blick Global, guidar för att OMI inom en snar framtid ska kunna meddela ett lanseringsdatum för det första spelet, samtidigt som spelet redan har erhållit positiv respons från kunden. Därutöver guidar Erik att OMI förväntas kunna starta utveckling av ett andra spel under Q1-23. Att OMI närmare sig lansering av det första spelet och gör det som en exklusiv spelstudio till en stor amerikanska distributör, bäddar för att OMI kommer kunna bli inkomstgenerande under 2023.
7
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
8
Ledning & Styrelse
6
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Lönsam tillväxt i blickfånget
Blick Global Group AB (”Blick Global” eller ”Bolaget”) är en förvärvsinriktad koncern inom iGaming. Koncernen är idag verksamma genom tre affärsben: Spelutveckling, bestående av spelstudion Oregon Main Interactive (”OMI”), Digital Marknadsföring, bestående av Wiget och Organiskt sök bestående av Brand Legends. Starkt momentum efter Fotbolls-VM 2022 inom Digital Marknadsföring kombinerat med förväntade intäktssynergier mellan Wiget och Brand Legends, samt ytterligare förvärv, förväntas resultera i en lönsam tillväxt för koncernen. Utifrån en estimerad omsättning om 35 MSEK år 2023, exklusive potentiella förvärv, och en tillämpad EV/S-multipel om 2,0x, härleds ett potentiellt värde per aktie om 6,5 kr i ett Base scenario.
- Stark omsättningstillväxt
Blick Global kommunicerade den 25 januari preliminära försäljnings- och resultatsiffror för Q4-22, vilka visar en kraftig intäktsökning under avslutningen på 2022. Nettoomsättning uppgick till 9,2 MSEK för det fjärde kvartalet, motsvarande en tillväxt om 42 % Q-Q. Den starka intäktsökningen härleds bland annat till ökad marknadsföringsaktivitet under Fotbolls-VM. Wigets kunder förväntas fortsätta med en hög aktivitet för att bibehålla nytillkomna kunder i samband med Fotbolls-VM. Samtidigt spelades färre matcher i de europeiska ligorna vilka blivit förskjutna och därmed kommer H1-23 innefatta fler matcher än historiskt.
- Säkrad förvärvslikvid för Brand Legends
Givet den riktade emissionen om 4,1 MSEK, samt ett antagande om att företrädesemissionen fulltecknas, förväntas Blick Global tillföras totalt ca 28,9 MSEK före emissionskostnader (3,5 MSEK). Den riktade emissionen tecknas av ett antal större investerare. Utöver den riktade emission är företrädesemissionen garanterad till 61,5 % genom tecknings- och garantiåtaganden, motsvarande ca 15,3 MSEK. Blick Global har därmed redan säkrat en finansiering om 19,4 MSEK vilket täcker återstående förvärvslikvid för Brand Legends (15 MSEK). Om företrädesemissionen fulltecknas kommer Bolaget ha tillgodo 9,7 MSEK för potentiella förvärv eller vidare tillväxtsatsningar inom dotterbolagen.
- Stärkta marginaler under fjärde kvartalet
Blick Globals preliminära siffror visar en stärkt lönsamhet under det fjärde kvartalet, där Bolagets EBITDA-resultat uppgick till 1,2 MSEK, motsvarande en ökning om 0,5 MSEK (0,7) från föregående kvartal. EBITDA-marginalen stärktes således från 10,2 % under Q3-22 till 12,2 % under Q4-22. Inför 2023 befinner sig Blick Global i ett nytt läge där Bolaget är kassaflödespositivt på operativ nivå, samtidigt som alla tre dotterbolag besitter skalbara affärsmodeller och möjlighet för tillväxt framgent.
Blickar mot spännande tider
Blick Global Group AB (”Blick Global” eller ”Bolaget”) är en förvärvsinriktad koncern inom iGaming. Koncernen är idag verksamma genom två affärsben: Spelutveckling, bestående av spelstudion Oregon Main Interactive (”OMI”) och Digital Marknadsföring, bestående av Wiget och det nyligen förvärvade Brand Legends. Befintliga dotterbolag är förhållandevis okänsliga mot rådande konjunkturläge vilket kombinerat med förväntade intäktssynergier mellan Wiget och Brand Legends, samt ytterligare förvärv, förväntas resultera i en lönsam tillväxt för koncernen. Utifrån en estimerad omsättning om 35 MSEK år 2023, exklusive potentiella förvärv, och en tillämpad EV/S-multipel om 2,0x, härleds ett potentiellt nuvärde per aktie om 0,12 kr i ett Base scenario.
- Intäktssynergier är att vänta
Tidigare i år förvärvades Brand Legends, vilka erbjuder skydd till kunders organiska söktrafik relaterade till dess varumärken, vilket innebär att varumärket får en högre relevans och placering i sökresultat. Då Brand Legends och Wiget erbjuder tjänster som kompletterar varandra väl, samt att Brand Legends har en effektiv sälj-organisation, möjliggörs merförsäljning och intäktssynergier. Totalt sett estimerar Analyst Group en omsättning om 35,2 MSEK år 2023, motsvarande en CAGR om 45,9 % från år 2021.
- Fotbolls-VM utgör en katalysator
Med de stora europeiska fotbollsligorna igång, i kombination med ett stundande Fotbolls-VM med start i november, förväntas Blick Global generera en omsättning om 9,2 MSEK under Q4-22, vilket summerar till en total omsättning om 24,8 MSEK för år 2022. Utöver en ”kortsiktig effekt” förväntas även Fotbolls-VM leda till att Bolaget attraherar en större mängd nya kunder vilket bidrar till att omsättningen kan fortsätta växa även under kommande kvartal.
- En marknad med stor potential
Blick Global är verksamma på två marknader: iGaming och Digital Marknadsföring, vilka förväntas växa med en CAGR om ~12 % respektive ~14 % fram tills år 2030, för att då nå ett kombinerat marknadsvärde om ~330 mdUSD. Med god strukturell tillväxt på Bolagets marknader har Blick Global rätt förutsättningar för att organiskt kunna öka sin försäljning såväl som lönsamhet. Fler förvärv kan även komma att bidra ytterligare.
- Motiverat värde om 0,12 kr per aktie
Genom en relativvärdering härleds en EV/S målmultipel om 2,0x på 2023 års estimerade omsättning om 35,2 MSEK, vilket indikerar ett Enterprise Value om 70,4 MSEK. Med dagens kapitalstruktur motiveras därmed ett potentiellt nuvärde om 0,12 kr per aktie.
Siktet inställt på fler förvärv
Blick Global Group AB (”Blick Global” eller ”Bolaget”) är en förvärvsinriktad koncern inom iGaming. Koncernen består idag av Wiget, som är inriktade mot digitala marknadsföringslösningar för företag inom iGaming, samt den nyligen förvärvade spelstudion Oregon Main Interactive (”OMI”). Genom den nu fullt garanterade nyemissionen om ca 21 MSEK blir Blick Global skuldfria, samt att resterande del av likviden kan bidra till dels en accelererad organisk tillväxt, dels att ytterligare förvärv kan möjliggöras. Utifrån en estimerad nettoomsättning om ca 46 MSEK år 2023, i kombination med en tillämpad diskonteringsränta och målmultipel, härleds ett nuvärde per aktie om 0,37 kr idag i ett Base scenario.
- Förvärvet av OMI öppnar ett nytt affärsben
Genom OMI utvidgas Blick Globals verksamhet mot spelutveckling, vilket medför ökad exponering mot iGaming-marknaden, en marknad som väntas uppvisa en årlig tillväxttakt om 12 % fram tills år 2027. OMI har nyligen ingått ett utvecklings- och distributionsavtal med en ledande, icke namngiven, aktör som innebär att företagets utvecklingskostnader under kommande 18 månader är finansierade. Utöver den ekonomiska aspekten sänder avtalet även ett positivt signalvärde som påvisar styrkan i OMI:s plattform och varumärke, samtidigt som detta kan bidra till en snabbare utveckling och expansion.
- Stärkt balansräkning möjliggör fler förvärv
I samband med den pågående företrädesemissionen stärker Blick Global sin balansräkning, där en del av emissionslikviden kommer användas till att återbetala tidigare förvärvskrediter, vilket dels förbättrar kassaflödet, dels ökar möjligheten för nya förvärv. Som nämnt blir Bolaget genom emissionen skuldfria, vilket, i kombination med en påfylld kassa, skapar rätt förutsättningar för att Bolaget ska kunna exekvera på sin uttalade tillväxtstrategi. Vi bedömer det som sannolikt att nästa förvärv kan komma att ske någon gång under de närmaste kvartalen, vilket skulle kunna utgöra en potentiellt stark värdedrivare i aktien.
- Attraktiv risk reward
Utifrån en fulltecknad företrädesemission och ett Market Cap om ca 48 MSEK, värderas Blick Global till P/S 1,0x på 2023 års estimerade försäljning. Med hänsyn till att gjorda estimat motsvarar en CAGR om ~20 % Y/Y tills år 2023, samtidigt som rörelsemarginalen successivt väntas stiga, lämnar detta utrymme för en uppvärdering. Vi anser därmed att nuvarande läge bjuder in till en attraktiv risk reward.
- Viktigt att bevaka förutsättningarna för förvärv
Blick Global ska bl.a. växa genom fler förvärv, där möjligheterna för detta styrs av den aktuella balansräkningen, samt hur stark Bolagets egen ”valuta” är, d.v.s. värdet på aktien, om detta ska kunna användas för att finansiera delar av en köpeskilling. Dessa faktorer är således viktiga att bevaka framgent. Aktörer verksamma inom iGaming behöver dessutom förhålla sig till olika regleringar, vilket anses utgöra en del av riskbilden i en investering.
Analytikerkommentarer
Kommentar på Blick Globals certifiering och lansering
2023-05-26
Blick Global Group meddelade den 26 maj att dotterbolaget OMI Gaming nu har levererat och certifierat ett första spel för global lansering genom tidigare nämnd amerikansk storkund. Spelet utgör det första i en serie om fyra som beställdes under år 2021, vilket nu har levererats och certifierats för licensierade marknader i Nordamerika, Europa och övriga delar av världen. Lanseringen från kunds sida är planerad till slutet av sommaren globalt. Spelen som utvecklas betalas i förskott för varje spel som får projektstart. Efter lansering har OMI en royalty intäkt för den omsättning som genereras via spelen.
Analyst Group syn på Blick Global
Blick Globals dotterbolag OMI Gaming har ett avtal med ett amerikanskt spelbolag, vilka är en av de största distributörerna inom online-spel. Intäktsdelningsmodellen är baserad på en fast ersättning för spelutveckling samt rörlig ersättning baserat på prestation. OMI Gaming har nu gått igenom samtlig certifiering, vilket är en förutsättning för lansering via slutkund, och innebär att spelet är godkänt för alla marknader där kunden är verksam, vilket innefattar Nordamerika, Europa och övriga delar av världen. Lanseringen från kundens sida är planerad till slutet av sommaren varför intäkter förväntas från och med Q3-23. Givet ersättningsmodellen med rörlig intäktsdelning, vilket bygger på en royalty av omsättning som spelet genererar, och att spelet nu kan genomföra en global lansering, vilket innefattar samtliga av kundens marknader, besitter OMI en betydande potential.
Vidare intensifierar OMI Gaming nu framtagande av spel två, i en serie om fyra, där ett antal koncept har tagits fram, vilket sedermera skall presenteras av kund för projektstart. Likt tidigare nämnt, består intäktsdelningsmodellen av en fast- och en rörlig del, varav spelen som får projektstart betalas i förskott av kunden. Givet att nästa spel får projektstart inom närtid, innebär det ytterligare finansiellt tillskott för bolaget, vilket Analyst Group ser positiv på. Genom erfarenhet avseende de legala förutsättningar på en rad viktiga marknader och utvecklingen av det första spelet estimerar Analyst Group att det andra spelet kan kunnas levereras snabbare i och med tidigare erfarenheter.
Kommentar på Blick Globals Q1-rapport
2023-04-27
Blick Global publicerade den 27 april år 2023 bolagets delårsrapport för det första kvartalet 2023. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen uppgår till 7,1 MSEK – dubblerar omsättning Y-Y
- Dotterbolag OMI har dragits med förseningar
- EBITDA-resultat uppgår till -0,1 MSEK
- Stärkt balansräkning
Nettoomsättningen uppgick till 7,1 MSEK under det första kvartalet 2023
Blick Global redovisade under det första kvartalet 2023 en nettoomsättning uppgående till 7,1 MSEK (3,4), motsvarande en tillväxt om 107 % mot jämförbart kvartal år 2022. Föregående kvartal (Q4-22) uppgick nettoomsättningen till 9,1 MSEK, vilket motsvarar en minskning om -23 % Q-Q. Trots att nettoomsättningen dubbleras Y-Y bör det, likt tidigare kommenterat, tillägas att Brand Legends tillträdes i maj månad 2022 och antas stå för en betydande del av intäktsökningen Y-Y, varför jämförelsen inte blir helt rättvisande. Dock ägde Fotbolls-VM 2022 rum under Q4-22, som innebar en signifikant ökad marknadsaktivet och följaktligen bidrog till en betydande intäktsökning för Blick Global under Q4-22, vilket är en förklarande faktor till en negativ tillväxt Q-Q. Analyst Group antog att kunder skulle bibehålla en hög marknadsaktivitet efter Fotbolls-VM 2022 och genom det behålla nytillkomna kunder, vilket till viss del har varit fallet då omsättning kan jämföras med Q2- och Q3-22, vilka uppgick till 5,6 MSEK respektive 6,5 MSEK. Erik Ahlberg, VD för Blick Global, uppger att bolaget upplever en mer avvaktande hållning från kunder under kvartalets sista månad men uppges samtidigt besitta en breddare kundbas efter Fotbolls-VM 2022. De större europeiska ligorna samt Champions League går in i sitt slutskede under kvartalet och avslutas i slutet av maj och/eller början av juni, där Champions League-finalen är i regel det mest aktiva evenemanget inom betting. Nettoomsättning för Blick Global uppgår till 28 MSEK LTM, vilket kan jämföras med helåret 2022 och 2021, uppgående till 24,7 MSEK respektive 16,5 MSEK.
Dotterbolaget OMI drogs med förseningar under Q1-23
Mindre positivt att urskilja ur rapporten är att koncernens dotterbolag OMI Gaming drogs med förseningar av leverans för det första spelet av fyra under första kvartalet, vilket bidrog till ökade kostnader och antas fördröja intäktsföringen. Det positiva är att OMI nu uppges har levererat första spelet och spelstudion har nu inlett arbetet med det andra spelet, vilket förväntas kunna levereras snabbare i och med att man har förkortat ned ledtider efter arbetet med det första spelet. OMI har ett avtal med en av de största distributörerna inom online-spel och ersättningsmodellen består av fast ersättning för spelutveckling samt rörlig ersättning baserat på prestation. Avtalet möjliggör lansering av de utvecklade spelen och OMI förväntas inom kort kunna lansera det första av fyra spel, vilket möjliggör för OMI att bli inkomstgenererande under år 2023.
EBITDA-resultat uppgick till -0,1 MSEK under årets första kvartal
EBITDA-resultatet uppgick under det första kvartalet 2023 till -0,1 MSEK, vilket är en försämring mot föregående kvartal (1,2), men avser en förbättring i jämförelse med motsvarande period föregående år (-1,0). EBITDA-marginalen uppgick till –2 % (-29 %) under det första kvartalet. Sett till bolagets totala rörelsekostnader uppgick dessa till 7,2 MSEK, vilket kan jämföras mot föregående kvartal om 8,1 MSEK, motsvarande en minskning om ca 1,3 MSEK i absoluta tal, dock i relation mot omsättning så har kostnaderna ökat. Övriga externa kostnader uppgick till 6,2 MSEK och avser den betydligt största kostnadsposten för koncernen, vilka har minskat med ca 0,5 MSEK Q-Q. Blick Global uppges dras med ökade kostnader i samband med förseningen av det första spelet inom dotterbolaget OMI och antas besitta en större kostnadskostym efter den höga marknadsaktivitet under Q4-22. EBIT-resultatet uppgår till ca -1,2 MSEK (-1,9 MSEK), vilket kan jämföras med 0,1 MSEK under föregående kvartal (Q4-22). Blick Global minskar förlusten Y-Y, men kvartalet är det första med minus resultat på EBITDA-nivå sedan förvärvet av Brand Legends. LTM uppgår EBITDA-resultatet till 2,4 MSEK, med en EBITDA-marginal om 8,2 %, vilket kan jämföras med helåret 2022 om 1,5 MSEK och en EBITDA-marginal om 6 %. I grafen nedan illustreras nettoomsättning, EBITDA och EBITDA-marginalen på LTM-basis.
Emissionerna stärkte balansräkningen
Vid utgången av Q1-23 uppgick kassan till 1,2 MSEK, vilket kan jämföras mot föregående kvartal då kassan uppgick till 3,0 MSEK, motsvarande en minskning om ca 1,8 MSEK. Under första kvartalet har stort fokus för Blick Global varit på att slutföra förvärvet av Brand Legends där bolaget genomförde en företrädesemission och en riktad emission. Likt tidigare kommunicerat tillförde emissionerna 19,3 MSEK före emissionskostnader och Blick Global minskade därmed bolagets kortfristiga skulder under kvartalet genom att betalningen av resterande köpeskilling av Brand Legends (15 MSEK) och reglering av brygglånet (0,7 MSEK). Blick Global har därmed under kvartalet stärkt sin balansräkning där övriga skulder har minskat från 20,8 MSEK vid utgången av Q4-22, till 4,2 MSEK vid utgången av Q1-22.
Sammantaget har Blick Global bibehållit en hög aktivitet under årets första kvartal trots en något avvaktande hållning från kunder under kvartalets sista månad. Blick Global har breddat kundbasen från Fotbolls-VM och i kombination med att de europiska ligorna går in i sitt slutskede med Champions League-final under det andra kvartalet förväntas Blick Global bibehålla en hög marknadsaktivitet framåt. Därtill har Blick Global utökat fokuset på korsförsäljning inom koncernen, samt så närmar sig dotterbolaget OMI att bli intäktsgenerande och har under andra kvartalet påbörjat utvecklingen av det andra spelet av fyra. Däremot resulterade det första kvartalet i en EBITDA-förlust och Blick Global behöver fortsätta skala upp intäkterna och upprätthålla god kostnadskontroll för att uppvisa lönsam tillväxt.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Blick Global.
Kommentar på Blick Globals Q4-rapport
2023-03-01
Blick Global publicerade den 28 februari år 2023 bolagets delårsrapport för det fjärde kvartalet 2022. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
- Nettoomsättningen ökade med 40 % Q-Q
- Stärker lönsamheten under kvartalet
- Slutlikvid för förvärvet av Brand Legends
Nettoomsättningsökning under det fjärde kvartalet
Blick Global redovisade under det fjärde kvartalet 2022 en nettoomsättning uppgående till 9,1 MSEK (3,5), motsvarande en tillväxt om 158 % mot jämförbart kvartal år 2021. Dock ska det tilläggas att förvärvet av Brand Legends tillträdes i maj månad 2022 och därav inte ingick i koncernen, varför vi väljer att jämföra mot föregående kvartal (Q3-22). Under föregående kvartal (Q3-22) uppgick nettoomsättningen till 6,5 MSEK, vilket motsvarar en ökning om ca 2,6 MSEK i absoluta tal och en tillväxt om 40 % Q-Q. Under januari månad 2023 kommunicerade Blick Globals preliminära försäljnings- och resultatsiffror, vartefter Analyst Group kommenterade och publicerade en aktieanalys, vilken kan läsas här. De preliminära siffrorna var i linje med det faktiska utfallet och intäktsökningen härleds i synnerhet till den ökade marknadsaktiviteten under Fotbolls-VM. Samtidigt, som vi tidigare har kommunicerat, antas Wigets kunder bibehålla en hög aktivitet för att behålla nytillkomna kunder i samband med Fotbolls-VM. Därutöver innebar Fotbolls-VM en fördröjning av de större europeiska fotbollsligorna som pausades under Fotbolls-VM, H1-23 kommer därav innefatta fler matcher än historiskt, vilket förväntas kunna driva en hög marknadsaktivitet bland Wigets kunder framgent. Blick Global redovisar nu sitt tredje kvartal i rad med tillväxt både Y-Y och Q-Q, vilket påvisar den starka underliggande tillväxten i bolagets dotterbolag. För helåret 2022 uppgår nettoomsättning till 24,7 MSEK (16,5), vilket motsvarar en tillväxt om 50 %, vilket Analyst Group anser är en stark prestation.
Blick Globals tillväxt illustreras tydligt på LTM-basis. Dotterbolaget Brand Legends tillträddes under maj månad 2022.
Erik Ahlberg, VD för Blick Global, skriver i delårsrapporten att koncernens spelstudio, OMI Gaming, under 2022 huvudsakligen har fokuserat på att färdigställa första spelet av fyra till en av de största distributörerna inom online spel, vilka har sitt säte i USA. OMI uppges inom en snar framtid kunna meddela ett lanseringsdatum för det första spelet, samtidigt som man hittills har erhållit positiv respons från kund, vilket Analyst Group ser positivt på och möjliggör för OMI att kunna bli inkomstgenerande under år 2023. Därutöver förväntas OMI kunna starta utveckling av ett andra spel under det första kvartalet 2023.
EBITDA-marginalen uppgick till 12 % under det fjärde kvartalet
EBITDA-resultatet uppgick under det fjärde kvartalet till 1,2 MSEK, vilket är en förbättring både mot föregående kvartal (0,7), tillika motsvarande period föregående år (-0,9), då Brand Legends inte ingick i koncernen. EBITDA-marginalen uppgick till 12 % under det fjärde kvartalet, vilket även är den högsta marginalen på kvartalsbasis under 2022. Sett till bolagets totala rörelsekostnader uppgick dessa till 8,1 MSEK, vilket kan jämföras mot föregående kvartal om 6,1 MSEK, motsvarande en ökning om 2 MSEK i absoluta tal. Trots ökningen om 2 MSEK minskar de totala rörelsekostnaderna i relation till omsättning, vilket Analyst Group ser positivt på och påvisar skalbarheten inom koncernens vertikaler. För helåret 2022 uppgår EBITDA-resultatet till 1,5 MSEK (2,1), med en EBITDA-marginal om 6 % (11 %). Brand Legends tillträdes under maj månad 2022 och uppges bidra med ett positivt kassaflöde och en god lönsamhet till koncernen, vilket även styrks av grafen som illustrerar koncernens nettoomsättning, EBITDA och EBITDA-marginal för de senaste 6 kvartalen (Q3-21 – Q4-22).
Slutlikvid för förvärvet av Brand Legends
Vid utgången av Q4-22 uppgick kassan till 2,9 MSEK, vilket kan jämföras mot föregående kvartal då kassan uppgick till 2,2 MSEK, motsvarande en ökning om ca 0,8 MSEK. Efter kvartalets utgång har Blick Global genomfört en företrädesemission och en riktad emission för att betala slutlikviden av förvärvet av Brand Legends. Utfallet av företrädesemission blev en teckningsgrad om 61,5 %, varav ca 23,7 % tecknades med och utan stöd av uniträtter och ca 37,9 % tecknats via emissionsgaranter. Genom företrädesemission tillförs Blick Global 15,3 MSEK. Därtill genomförde Blick Global en riktad emission vilket tillförde Blick Global 4 MSEK. Bolagets aktier har därmed ökat från ca 4,7 miljoner aktier till ca 9,6 miljoner aktier efter emissionerna och bolaget har totalt tillförs 19,3 MSEK före emissionskostnader. Därmed har slutlikviden för förvärvet av Brand Legends finansierats genom en kombination av riktad och företrädesemission där likviden i sin helhet kommer att vara reglerad under februari 2023, vilket även innebär att bolaget stärker sin balansräkning. Därtill ska det tilläggas att koncernen som helhet uppvisar en lönsam tillväxt och förväntas göra det framgent, vilket möjliggör för Blick Global att bygga en kassa som stärker den organiska tillväxten, såväl som förbättrar möjligheten för potentiella förvärv.
Sammantaget har Blick Global visat på tillväxt och ökad lönsamhet under det fjärde kvartalet, vilket Analyst Group anser är ett styrketecken. Fotbolls-VM har stärkt marknadsföringsaktiviteten bland Wigets kunder under kvartalet, vilket har bidragit till en kraftig tillväxt, parallellt som det bäddar för en fortsatt hög aktivitet framgent, dessutom när Blick Global kan komplettera erbjudandet med Brand Legends SEO (Search Egine Optimization). Utöver Wiget och Brand Legend närmar sig OMI en lansering av det första online-spelet och förväntas påbörja utvecklingen av ett andra spel, vilket bäddar för intäktsgenerande. Sammantaget anser Analyst Group att Blick Global står inför ett spännande 2023 och besitter en bra position för att fortsättningsvis uppvisa lönsam tillväxt.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Blick Global.
Okt
Intervju med Blick Global Groups VD Erik Ahlberg
Maj
Intervju med VD Erik Ahlberg och Internet Vikings grundare Rickard Vikström
Aktiekurs
1.02
Värderingsintervall
2023-05-05
Bear
1,9 SEKBase
7,0 SEKBull
9,0 SEKUtveckling
Huvudägare
2023-03-30
Kommentar på Blick Globals Q2-rapport
2023-08-31
Blick Global publicerade den 30 augusti år 2023 bolagets delårsrapport för det andra kvartalet 2023. Vi delar våra tankar om rapporten nedan:
Nettoomsättningen uppgick till 6 MSEK under det andra kvartalet 2023
Blick Global redovisade under det andra kvartalet 2023 en nettoomsättning uppgående till 6 MSEK (5,6), vilket motsvarar en tillväxt om 7 % mot jämförbart kvartal år 2022, där det dock ska tilläggas att Brand Legends tillträdes under maj månad 2022. Vid jämförelse mot föregående kvartal (Q1-23) minskade nettoomsättning med ca -15 % Q-Q, vilken vid föregående kvartal uppgick till 7,1 MSEK. I föregående delårsrapport (Q1-23) uppgav Blick Global att bolaget bevittnade en något mer avvaktande hållning från kunder, vilket estimeras förklara intäktsminskningen Q-Q. För det första halvåret 2023 uppgår nettoomsättning till 13,1 MSEK (9,1), motsvarande en tillväxt om ca 44 % mot jämförande period. Likt tidigare kommenterat, tillträdes Brand Legends i maj månad 2022 och antas stå för en del av intäktsökningen Y-Y, varför jämförelsen inte blir helt rättvisande. Nettoomsättning för Blick Global uppgår till 28,7 MSEK LTM, vilket kan jämföras med helåret 2022 och 2021, uppgående till 24,7 MSEK respektive 16,5 MSEK.
EBITDA-resultat uppgick till -2,1 MSEK under årets andra kvartal
EBITDA-resultatet uppgick under det andra kvartalet 2023 till -2,1 MSEK (0,7), vilket är en försämring om 2,8 MSEK i jämförelse med motsvarande period föregående år. Under föregående kvartal (Q1-23) uppgick EBITDA-resultatet till -0,1 MSEK, vilket därmed motsvarar en försämring om ca 2 MSEK. Sett till bolagets totala rörelsekostnader uppgick dessa till 8,2 MSEK, vilket innebär att bolagets kostnadsmassa har ökat med ca 1 MSEK Q-Q och ca 2,9 MSEK Y-Y. Ökningen Q-Q härleds i synnerhet till övriga externa kostnader, vilket även avser den största kostnadsposten för koncernen, som har ökat med ca 0,6 MSEK Q-Q i absoluta tal, medan personalkostnader ökade med ca 0,4 MSEK Q-Q. Blick Global antas besitta en större kostnadskostym efter den höga marknadsaktiviteten under Q4-22, vilket i kombination med fortsatta utvecklings-/marknadskostnader för dotterbolaget OMI förväntats ha bidragit till kostnadsökningarna under andra kvartalet 2023. EBIT-resultatet uppgår till ca -3,7 MSEK (-0,4 MSEK), vilket kan jämföras med -1,8 MSEK under föregående kvartal (Q1-23).
Strategisk översyn och avyttring av verksamheter
Under slutet av det andra kvartalet, den 21 juni 2023, meddelade Blick Global att bolaget avsåg att genomföra en strategisk översyn i syfte att stötta respektive dotterbolags verksamhet och dess affärsplaner för att öka aktieägarvärdet. Koncernen bestod i samband med andra kvartalet av dotterbolagen Brand Legends, Wiget Group och OMI, vilka samtliga riktar sig gemensamt mot samma kundsegment.
Efter kvartalets utgång, den 17 juli 2023, meddelade Blick Global att bolaget har ingått avtal om överlåtelse av tillgångar i dotterbolaget Wiget Group AB samt överlåtelse av dotterbolaget Oregon Main Interactive AB (OMI). Transaktionen utgör ett led i den strategiska översynen som Blick Global genomför. Blick Global och dotterbolaget Wiget Group ingick ett avtal om försäljning av tillgångar i Wiget till Wi Get Media AB. Transaktionen omfattar tillgångar i form av all källkod m.m. i Wigets marknadsföringsplattform och tillhörande mjukvarukomponenter, domännamn, varumärken, licenser och andra materiella rättigheter och alla Wigets kundkonton. Därutöver kommer vissa anställda och konsulter inom Wiget som en följd av transaktionen övergå till köparen. Köpeskillingen uppgår till ca 1 MSEK och erläggs genom kontant betalning. Köpeskillingen kommer användas för betalning av Bolagets skulder.
Blick Global ingick även avtal om försäljning av samtliga aktier i Bolagets dotterbolag OMI. Köparna består av André Orefjärd, Christian Rajter och Özkan Ego, genom bolag och är samma parter som sålde OMI till Blick under 2021. Köpeskillingen uppgår till 1 SEK och erläggs genom kontant betalning. Genom överlåtelseavtalet avstår köparna från samtliga anspråk på tilläggsköpeskilling med anledning av försäljningen av OMI till Blick under 2021, uppgående till 3 875 000 SEK som skulle ha erlagts med nya aktier och motsvarat en utspädning om cirka 25 % för Bolagets aktieägare. Som ett led i transaktionen åtar sig Blick att betala befintliga skulder i OMI om ca 251 tSEK senast den 31 oktober 2023. Transaktionen görs i syfte att Blick Globals styrelse anser att OMI med nuvarande verksamhet inte kommer att uppnå positivt rörelseresultat under överskådlig framtid, samt den utspädningseffekt som en utbetalning av tilläggsköpeskilling enligt ovan skulle medföra bedömer styrelsen att det inte är i aktieägarnas bästa intresse att behålla OMI.
Under den extra bolagsstämman, den 4 augusti 2023, beslutades avyttring av spelstudion, OMI Gaming samt delar av Wiget Group. Blick Global Group behåller prestationsaffären i Wiget Group, vilket består av en lönsam inkomstdelningsmodell för all konverterad trafik till kunder. Idag består verksamheten av dotterbolagen Brand Legends och Blick WI (tidigare prestationsaffär i Wiget Group), vilka är specialiserade inom organisk sökoptimering respektive digital marknadsföring. Fokus för koncernen framgent är att utveckla verksamheterna och affärerna inom respektive verksamhet.