Ayima erbjuder avancerade sök- och digitala marknadsföringsstrategier genom egenutvecklade unika IT-sökverktyg och skräddarsydda ”in-house”-tjänster.
Pressmeddelanden
Omstrukturering visar sig på sista raden
Ayima verkar på en marknad med god underliggande tillväxt och har genom förvärvet av LeapThree ett starkt helhetserbjudande inom digital marknadsföring. För helåret 2018 presenterade Bolaget en omsättningsökning om 41 %, och givet framtida besparingar förväntas Ayima åter nå lönsamhet under Q2-19. Framöver väntas tillväxt härstamma från både Storbritannien och Nordamerika, där Bolagets presenterade avtalsvärde hittills i år uppgår till 16,9 MSEK. I ett Base scenario estimeras ett EBITDA-resultat om 17,7 MSEK år 2019. Baserat på en likaviktad DCF-och peer-värdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 22,8 SEK.
- Ayimas adresserbara marknad fortsätter att växa
Marknaden för SEO väntas växa med en CAGR om 4,7 % fram till 2020, till en nivå om 79 mdUSD. Marknaden för Digital Analytics estimeras växa med en CAGR om 20,8 % under perioden 2015-2022, för att då nå en nivå om 4,9 mdUSD, främst drivet av den rådande övergången från fysiska butiker till onlinehandel. Ayima, som genom förvärvet av LeapThree nu är ledande inom både SEO och Digital Analytics, är välpositionerade för att kapitalisera på tillväxten.
- Satsning i Nordamerika ger förutsättningar för fortsatt tillväxt inom alla affärsområden
Sedan inledningen av 2018 har Ayima annonserat avtal i Nordamerika till ett värde av 37,8 MSEK, medan avtalsvärdet i Storbritannien under samma period uppgår till 30,3 MSEK. Detta anses vara en fingervisning om framtiden, där Nordamerika på lång sikt väntas bli Bolagets största marknad. Med anledning av expansionen väntas Ayima ha möjlighet att öka omsättningen inom samtliga affärsområden framgent.
- Ökning i antalet kunder innebär lägre risk
Under 2016 blev Bolagets resultat lidande som ett resultat av ett stort kundtapp, då Verizon sänkte sin marknadsföringsbudget och därav sa upp en stor del av sina avtal med Ayima. Med anledning av detta har Bolaget de senaste åren arbetat för att öka antalet kunder i syfte att minska den kundspecifika risken. Satsningen har hittills varit framgångsrik, i och med att Bolaget har ökat antalet kunder från 51 till 78 under de senaste 18 månaderna.
- Genomförd emission ger ökade möjligheter för tillväxt under lönsamhet
Ayima avslutade under Q2-19 en företrädesemission vilken inbringade 10,2 MSEK. Emissionen är avsedd att stärka balansräkningen, möjliggöra potentiella förvärv och investera i Bolagets framtida tillväxt för att kapitalisera på den starka underliggande marknadstrenden. Även om nyemissioner sällan är att föredra tolkas nyemissionen som ett bevis på att styrelsen är redo att ta kortsiktigt tuffa beslut i syfte att på lång sikt möjliggöra både högre lönsamhet och högre aktiekurser.
5
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
7
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Lönsamhet runt hörnet
Ayima verkar på en marknad med god underliggande tillväxt och har genom förvärvet av LeapThree ett starkt helhetserbjudande inom digital marknadsföring. För helåret 2018 presenterade Bolaget en omsättningsökning om 41 %, och givet framtida besparingar förväntas Ayima åter nå lönsamhet under Q2-19. Framöver väntas tillväxt härstamma från både Storbritannien och Nordamerika, där Bolagets presenterade avtalsvärde hittills i år uppgår till 16,9 MSEK. I ett Base scenario estimeras ett EBIT-resultat om 11,9 MSEK år 2019. Baserat på en likaviktad DCF-och peer-värdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 21,0 SEK.
- Ayimas adresserbara marknad fortsätter att växa
Marknaden för SEO väntas växa med en CAGR om 4,7 % fram till 2020, till en nivå om 79 mdUSD. Marknaden för Digital Analytics estimeras växa med en CAGR om 20,8 % under perioden 2015-2022, för att då nå en nivå om 4,9 mdUSD, främst drivet av den rådande övergången från fysiska butiker till onlinehandel. Ayima, som genom förvärvet av LeapThree nu är ledande inom både SEO och Digital Analytics, är välpositionerade för att kapitalisera på tillväxten.
- Satsning i Nordamerika ger förutsättningar för fortsatt tillväxt inom alla affärsområden
Sedan inledningen av 2018 har Ayima annonserat avtal i Nordamerika till ett värde av 37,8 MSEK, medan avtalsvärdet i Storbritannien under samma period uppgår till 30,3 MSEK. Detta anses vara en fingervisning om framtiden, där Nordamerika på lång sikt väntas bli Bolagets största marknad. Med anledning av expansionen väntas Ayima ha möjlighet att öka omsättningen inom samtliga affärsområden framgent.
- Ökning i antalet kunder innebär lägre risk
Under 2016 blev Bolagets resultat lidande som ett resultat av ett stort kundtapp, då Verizon sänkte sin marknadsföringsbudget och därav sa upp en stor del av sina avtal med Ayima. Med anledning av detta har Bolaget de senaste åren arbetat för att öka antalet kunder i syfte att minska den kundspecifika risken. Satsningen har hittills varit framgångsrik, i och med att Bolaget har ökat antalet kunder från 51 till 78 under de senaste 18 månaderna.
- Genomförd emission ger ökade möjligheter för tillväxt under lönsamhet
Ayima avslutade nyligen en företrädesemission vilken inbringade 10,2 MSEK. Emissionen är avsedd att stärka balansräkningen, möjliggöra potentiella förvärv och investera i Bolagets framtida tillväxt för att kapitalisera på den starka underliggande marknadstrenden. Även om nyemissioner sällan är att föredra tolkas nyemissionen som ett bevis på att styrelsen är redo att ta kortsiktigt tuffa beslut i syfte att på lång sikt möjliggöra både högre lönsamhet och högre aktiekurser.
5
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
7
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Lönsamhet runt hörnet
Ayima verkar på en marknad med god underliggande tillväxt och har genom förvärvet av LeapThree ett starkt helhetserbjudande inom digital marknadsföring. För helåret 2018 presenterade Bolaget en omsättningsökning om 41 %, och givet framtida besparingar förväntas Ayima åter nå lönsamhet under Q2-19. Framöver väntas tillväxt härstamma från både Storbritannien och Nordamerika, där Bolagets presenterade avtalsvärde hittills i år uppgår till 11,0 MSEK. I ett Base scenario estimeras ett EBIT-resultat om 11,9 MSEK år 2019. Baserat på en likaviktad DCF-och peer-värdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 26,8 SEK.
- Ayimas adresserbara marknad fortsätter att växa
Marknaden för SEO väntas växa med en CAGR om 4,7 % fram till 2020, till en nivå om 79 mdUSD. Marknaden för Digital Analytics estimeras växa med en CAGR om 20,8 % under perioden 2015-2022, för att då nå en nivå om 4,9 mdUSD, främst drivet av den rådande övergången från fysiska butiker till onlinehandel. Ayima, som genom förvärvet av LeapThree nu är ledande inom både SEO och Digital Analytics, är välpositionerade för att kapitalisera på tillväxten.
- Förvärvet av LeapThree ger möjlighet till ökad korsförsäljning
Ayima tillkännagav i juli 2018 förvärvet av data-analysföretaget LeapThree. Under Q4-18 omsatte LeapThree 3,0 MSEK. Analyst Groups uppfattning är att förvärvet av LeapThree bidrar till att stärka Ayimas erbjudande, då affärsområdet Digital Analytics tidigare har efterfrågats hos Ayima. Förvärvet estimeras ge synergier i form av ökad korsförsäljning, där Ayimas verksamhet i sin helhet väntas gynnas av förvärvet. Detta innebär att LeapThree estimeras växa snabbare än Ayimas initiala guidning.
- Satsning i Nordamerika ger förutsättningar för fortsatt tillväxt inom alla affärsområden
Sedan inledningen av 2018 har Ayima annonserat avtal i Nordamerika till ett värde av 37,8 MSEK, medan avtalsvärdet i Storbritannien under samma period uppgår till 30,3 MSEK. Detta anses vara en fingervisning om framtiden, där Nordamerika på lång sikt väntas bli Bolagets största marknad. Med anledning av expansionen väntas Ayima ha möjlighet att öka omsättningen inom samtliga affärsområden framgent.
- Ökning i antalet kunder innebär lägre risk
Under 2016 blev Bolagets resultat lidande som ett resultat av ett stort kundtapp, då Verizon sänkte sin marknadsföringsbudget och därav sa upp en stor del av sina avtal med Ayima. Med anledning av detta har Bolaget de senaste åren arbetat för att öka antalet kunder i syfte att minska den kundspecifika risken. Satsningen har hittills varit framgångsrik, i och med att Bolaget har ökat antalet kunder från 51 till 78 under de senaste 18 månaderna.
3
Värdedrivare
2
Historisk lönsamhet
4
Ledning & Styrelse
1
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Omsättningstillväxten börjar visa sig på sista raden
Ayima verkar på en marknad med god underliggande tillväxt och har genom förvärvet av LeapThree ett starkt helhetserbjudande inom digital marknadsföring. Omsättningen efter tio månader 2018 överstiger helårsomsättningen för 2017, och under Q3-18 nådde Bolaget lönsamhet. Framöver väntas den nordamerikanska marknaden driva tillväxt, där avtalsvärdet hittills i år uppgår till 32,4 MSEK. I ett Base scenario estimeras en omsättning om 273,6 MSEK och ett EBIT-resultat om 14,5 MSEK år 2019. Baserat på en likaviktad DCF-och peer-värdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 32,6 SEK, motsvarande en uppsida om 48,2 %.
- Ayimas adresserbara marknad fortsätter att växa
Marknaden för SEO väntas växa med en CAGR om 4,7 % fram till 2020, till en nivå om 79 mdUSD. Marknaden för Digital Analytics estimeras växa med en CAGR om 20,8 % under perioden 2015-2022, för att då nå en nivå om 4,9 mdUSD, främst drivet av den rådande övergången från fysiska butiker till onlinehandel. Ayima, som genom förvärvet av LeapThree nu är ledande inom både SEO och Digital Analytics, är välpositionerade för att kapitalisera på tillväxten.
- Förvärvet av LeapThree ger möjlighet till ökad korsförsäljning
Ayima tillkännagav i juli 2018 förvärvet av data-analysföretaget LeapThree. Under 2017 omsatte LeapThree 9,3 MSEK med ett EBIT-resultat om 4,8 MSEK. Analyst Groups uppfattning är att förvärvet av LeapThree bidrar till att stärka Ayimas erbjudande, då affärsområdet Digital Analytics tidigare har efterfrågats hos Ayima. Förvärvet estimeras ge synergier i form av ökad korsförsäljning, där Ayimas verksamhet i sin helhet väntas gynnas av förvärvet. Detta innebär att LeapThree estimeras växa snabbare än Ayimas initiala guidning.
- Satsning i Nordamerika ger förutsättningar för fortsatt tillväxt inom alla affärsområden
Hittills i år har Ayima annonserat 16 avtal i Nordamerika till ett värde av 32,4 MSEK, medan avtalsvärdet i Storbritannien under samma period uppgår till 24,7 MSEK. Detta anses vara en fingervisning om framtiden, där Nordamerika på lång sikt väntas bli Bolagets största marknad. Med anledning av expansionen väntas Ayima ha möjlighet att öka omsättningen inom samtliga affärsområden framgent.
- Ökning i antalet kunder innebär lägre risk
Under 2016 blev Bolagets resultat lidande som ett resultat av ett stort kundtapp, då Verizon sänkte sin marknadsföringsbudget och därav sa upp en stor del av sina avtal med Ayima. Med anledning av detta har Bolaget de senaste åren arbetat för att öka antalet kunder i syfte att minska den kundspecifika risken. Satsningen har hittills varit framgångsrik, i och med att Bolaget har ökat antalet kunder från 51 till 78 under de senaste 18 månaderna.
5
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
7
Ledning & Styrelse
6
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Ayima – Intressant orderläge borgar för lönsamhet 2019
Ayima verkar på en marknad med god underliggande tillväxt och har genom förvärvet av LeapThree ett starkt helhetserbjudande inom digital marknadsföring. Omsättningen efter nio månader 2018 överstiger helårsomsättningen för 2017. Framöver väntas den nordamerikanska marknaden driva tillväxt, där avtalsvärdet hittills i år uppgår till 32,4 MSEK. I ett Base scenario estimeras en omsättning om 273,6 MSEK och ett EBIT-resultat om 14,5 MSEK år 2019. Baserat på en likaviktad DCF-och peer-värdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 32,3 SEK, motsvarande en uppsida om 39,3 %.
- Ayimas adresserbara marknad fortsätter att växa
Marknaden för SEO väntas växa med en CAGR om 4,7 % fram till 2020, till en nivå om 79 mdUSD. Marknaden för Digital Analytics estimeras växa med en CAGR om 20,8 % under perioden 2015-2022, för att då nå en nivå om 4,9 mdUSD, främst drivet av den rådande övergången från fysiska butiker till onlinehandel. Ayima, som genom förvärvet av LeapThree nu är ledande inom både SEO och Digital Analytics, är välpositionerade för att kapitalisera på tillväxten.
- Förvärvet av LeapThree ger möjlighet till ökad korsförsäljning
Ayima tillkännagav i juli 2018 förvärvet av data-analysföretaget LeapThree. Under 2017 omsatte LeapThree 9,3 MSEK med ett EBIT-resultat om 4,8 MSEK. Analyst Groups uppfattning är att förvärvet av LeapThree bidrar till att stärka Ayimas erbjudande, då affärsområdet Digital Analytics tidigare har efterfrågats hos Ayima. Förvärvet estimeras ge synergier i form av ökad korsförsäljning, där Ayimas verksamhet i sin helhet väntas gynnas av förvärvet. Detta innebär att LeapThree estimeras växa snabbare än Ayimas initiala guidning.
- Satsning i Nordamerika ger förutsättningar för fortsatt tillväxt inom alla affärsområden
Hittills i år har Ayima annonserat 13 avtal i Nordamerika till ett värde av 32,4 MSEK, medan avtalsvärdet i Storbritannien under samma period uppgår till 24,7 MSEK. Detta anses vara en fingervisning om framtiden, där Nordamerika på lång sikt väntas bli Bolagets största marknad. Med anledning av expansionen väntas Ayima ha möjlighet att öka omsättningen inom samtliga affärsområden framgent.
- Ökning i antalet kunder innebär lägre risk
Under 2016 blev Bolagets resultat lidande som ett resultat av ett stort kundtapp, då Verizon sänkte sin marknadsföringsbudget och därav sa upp en stor del av sina avtal med Ayima. Med anledning av detta har Bolaget de senaste åren arbetat för att öka antalet kunder i syfte att minska den kundspecifika risken. Satsningen har hittills varit framgångsrik, i och med att Bolaget har ökat antalet kunder från 51 till 78 under de senaste 18 månaderna.
5
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
7
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Ayima verkar på en marknad med god underliggande tillväxt och har genom förvärvet av LeapThree ett starkt helhetserbjudande inom digital marknadsföring. Omsättningen efter nio månader 2018 överstiger helårs-omsättningen för 2017. Framöver väntas den nordamerikanska marknaden driva tillväxt, där avtalsvärdet hittills i år uppgår till 32,4 MSEK. I ett Base scenario estimeras en omsättning om 273,6 MSEK och ett EBIT-resultat om 14,5 MSEK år 2019. Baserat på en likaviktad DCF-och peer-värdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 32,3 SEK, motsvarande en uppsida om 39,3 %.
- Ayimas adresserbara marknad fortsätter att växa
Marknaden för SEO väntas växa med en CAGR om 4,7 % fram till 2020, till en nivå om 79 mdUSD. Marknaden för Digital Analytics estimeras växa med en CAGR om 20,8 % under perioden 2015-2022, för att då nå en nivå om 4,9 mdUSD, främst drivet av den rådande övergången från fysiska butiker till onlinehandel. Ayima, som genom förvärvet av LeapThree nu är ledande inom både SEO och Digital Analytics, är välpositionerade för att kapitalisera på tillväxten.
- Förvärvet av LeapThree ger möjlighet till ökad korsförsäljning
Ayima tillkännagav i juli 2018 förvärvet av data-analysföretaget LeapThree. Under 2017 omsatte LeapThree 9,3 MSEK med ett EBIT-resultat om 4,8 MSEK. Analyst Groups uppfattning är att förvärvet av LeapThree bidrar till att stärka Ayimas erbjudande, då affärsområdet Digital Analytics tidigare har efterfrågats hos Ayima. Förvärvet estimeras ge synergier i form av ökad korsförsäljning, där Ayimas verksamhet i sin helhet väntas gynnas av förvärvet. Detta innebär att LeapThree estimeras växa snabbare än Ayimas initiala guidning.
- Satsning i Nordamerika ger förutsättningar för fortsatt tillväxt inom alla affärsområden
Hittills i år har Ayima annonserat 13 avtal i Nordamerika till ett värde av 32,4 MSEK, medan avtalsvärdet i Storbritannien under samma period uppgår till 24,7 MSEK. Detta anses vara en fingervisning om framtiden, där Nordamerika på lång sikt väntas bli Bolagets största marknad. Med anledning av expansionen väntas Ayima ha möjlighet att öka omsättningen inom samtliga affärsområden framgent.
- Ökning i antalet kunder innebär lägre risk
Under 2016 blev Bolagets resultat lidande som ett resultat av ett stort kundtapp, då Verizon sänkte sin marknadsföringsbudget och därav sa upp en stor del av sina avtal med Ayima. Med anledning av detta har Bolaget de senaste åren arbetat för att öka antalet kunder i syfte att minska den kundspecifika risken. Satsningen har hittills varit framgångsrik, i och med att Bolaget har ökat antalet kunder från 51 till 78 under de senaste 18 månaderna.
5
Värdedrivare
4
Historisk lönsamhet
7
Ledning & Styrelse
5
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
Analytikerkommentarer
Kommentar inför Ayimas Q2-19
2019-08-07
Ayima publicerar den 8e augusti sin delårsrapport för andra kvartalet 2019. Följande är våra tankar inför rapporten.
Hur har de nya kunderna påverkat omsättningen?
Ayima har under inledningen på 2019 signerat avtal med 32 nya kunder, till ett initalt ordervärde om 24,9 MSEK. Intäkterna för dessa kunder kommer fördelas över de kommande tolv månaderna, med god möjlighet till förlängning. I Bolagets investeringsmemorandum som offentliggjordes i samband med den avklarade företrädesemissionen tillkännagav Ayima viss information om kunderna. Ayimas genomsnittskund stannar hos Bolaget i cirka 60 månader, och genomsnittsintäkten per kund uppgår till cirka 150 TSEK per månad. Detta innebär att förväntat Customer Lifetime Value för de nya kunderna uppgår till cirka 290 MSEK. Detta är enligt Analyst Groups uppfattning en indikation på att tillväxten, som var lite oroande under slutet av 2018 och Q1-19, inte är på väg att avta. Omsättningen för det andra kvartalet estimeras till 49,3 MSEK, motsvarande en ökning om 15,4 % jämfört med samma period förra året.
Hur utvecklas lönsamheten efter omstruktureringen?
Ayima tillkännagav i samband med Q4-18-rapporten att Bolaget beslutat om en omstrukturering av vissa delar av verksamheten, efter att resultatet vänt till förlust under kvartalet. Ayima räknade då med besparingar om 9-10 MSEK årligen, men påpekade att resultatet under Q1-19 kommer belastas av kostnader relaterade till omstruktureringen, och att Bolaget som resultat av omstruktureringen bör nå lönsamhet under Q2-19. Med anledning av detta riktar vi störst fokus på resultatet, där vi estimerar ett EBITDA-resultat om 4,9 MSEK för kvartalet.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys efter rapporten.
Uppföljning av Ayimas Q1-rapport
2019-05-24
Ayima (”Ayima” eller ”Bolaget” publicerade igår den 23 maj sin delårsrapport för Q1-19. Följande är våra tankar om rapporten.
Fokus inför rapport
Hur har de nya kunderna påverkat omsättningen?
Hur utvecklas lönsamheten efter omstruktureringen?
Under det fjärde kvartalet uppgick omsättningen till cirka 36,4 MSEK, motsvarande en minskning om cirka 11,3 % jämfört med Q1-18. Detta var avsevärt lägre än estimerade 51,0 MSEK, vilket i rapporten förklaras av hög volatilitet vad gäller kundernas marknadsföringsbudget inom Paid Media-segmentet. Bland underliggande orsaker till detta nämns bl.a. osäkerhet vad gäller BREXIT samt regulatoriska oroligheter på marknaden för onlinespel. Omsättningen för Paid Media-segmentet sjönk drygt 57 % i jämförelse med Q1-18, medan SEO alljämnt presterar starkt med en omsättningstillväxt om 26 % YoY. Inför publicering av uppdaterad analys kommer vi undersöka huruvida Bolaget bedömer den negativa trenden inom Paid Media som tillfällig, eller om trenden kan förväntas vara bestående.
Pågående omstrukturering börjar visa sig på sista raden. Ayima tillkännagav i samband med Q4-rapporten att Bolaget beslutat om en omstrukturering av vissa delar av verksamheten, efter att resultatet vänt till förlust under kvartalet. Ayima räknade då med besparingar om 9-10 MSEK årligen, men påpekade att resultatet under Q1-19 kommer belastas av kostnader relaterade till omstruktureringen. Så var även fallet, resultatet belastades med kostnader om 2,1 MSEK hänförliga till omstruktureringen, men Ayima prestenterade trots detta ett positivt EBITDA-resultat om 0,6 MSEK. EBIT uppgick till -4,1 MSEK, vilket var något bättre än estimerade -4,7 MSEK. I helhet ett mycket starkt kvartal ur lönsamhetssynvinkel, där bruttomarginalen ökade till 71,9 % (53,9 %) och EBITDA ökade sekventiellt, trots intäktingsminskningen.
Om vi blickar framåt – hur ser Bolaget på framtiden och utvecklingen av LeapThree?
VD Mike Jacobson lägger i rapporten fokus på de nya kunder som tillkommit under kvartalet. Hittills i år har Ayima signerat avtal med drygt 30 aktörer, med ett initialt ordervärde om cirka 30 MSEK. I genomsnitt stannar Bolagets kunder hos Ayima i 5-6 år, och VD påpekar således att den ekonomiska effekten av dessa kundvinster inte ska underskattas. Givet en snabb överslagsräkning från Analyst Group uppgår förväntat Customer Lifetime Value för de nya kunderna till cirka 290 MSEK, vilket är en indikation på vikten av Bolagets framgångsrika säljarbete. Ayima påpekar vidare att omstruktureringsarbetet har gått som förväntat, och effekten av genomförda effektiviseringar förväntas synas fullt ut under Q2-19.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Ayima.
Kommentar inför Ayimas Q1-19
2019-05-22
Ayima AB (”Ayima” eller ”Bolaget”) publicerar den 23 maj sin delårsrapport för första kvartalet 2019. Följande är våra tankar inför rapporten.
Hur har de nya kunderna påverkat omsättningen?
Ayima har under inledningen på 2019 signerat avtal med 32 nya kunder, till ett initalt ordervärde om 24,9 MSEK. Intäkterna för dessa kunder kommer fördelas över de kommande tolv månaderna, med god möjlighet till förlängning. I Bolagets investeringsmemorandum som offentliggjordes i samband med nyligen avslutade företrädesemissionen tillkännagav Ayima viss information om kunderna. Ayimas genomsnittskund stannar hos Bolaget i cirka 60 månader, och genomsnittsintäkten per kund uppgår till cirka 150 TSEK per månad. Detta innebär att förväntat Customer Lifetime Value för de nya kunderna uppgår till cirka 290 MSEK. Detta är enligt Analyst Groups uppfattning en indikation på att tillväxten, som var lite oroande under slutet av 2018, inte är på väg att avta. Omsättningen för det fjärde kvartalet estimeras till 51,0 MSEK, motsvarande en ökning om 24,4 % jämfört med samma period förra året.
Hur utvecklas lönsamheten efter omstruktureringen?
Ayima tillkännagav i samband med Q4-rapporten att Bolaget beslutat om en omstrukturering av vissa delar av verksamheten, efter att resultatet vänt till förlust under kvartalet. Ayima räknade då med besparingar om 9-10 MSEK årligen, men påpekade att resultatet under Q1-19 kommer belastas av kostnader relaterade till omstruktureringen. Med anledning av detta riktar vi fokus på det justerade resultatet, där vi estimerar ett resultat strax under break even. Det bör emellertid påpekas att omstruktureringen inte förväntas ha fått full effekt förrän under andra kvartalet, varför vi riktar störst fokus mot eventuella kommentarer gällande omstruktureringen.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys efter rapporten.
Ayima genomför företrädesemission om 13,6 MSEK, garanterad till 85 %
2019-04-01
Ayima AB (”Ayima” eller ”Bolaget”) meddelade i fredags den 29 mars 2019 att Bolaget kommer genomföra en företrädesemission i syfte att stärka balansräkningen och möjliggöra framtida tillväxt.
Kommentar – Företrädesemission
Ayima meddelade i fredags att Bolaget avser att göra en företrädesemission om 13,6 MSEK, garanterad till 85 %, motsvarande cirka 11,6 MSEK. Ayima bedömer att pågående kostnadseffektiviseringar kommer bidra till ett positivt resultat redan under Q2-19, och förväntar sig god utveckling därefter. Företrädesemissionen syftar därmed till att att stärka balansräkningen, möjliggöra potentiella förvärv och investera i Bolagets framtida tillväxt. Teckningskursen uppgår till 14 SEK per aktie.
Analyst Groups uppfattning är att även om emissioner sällan är att föredra, så visar ledningen, med högt insynsägande, att Ayima arbetar långsiktigt och är beredda att ta kortsiktiga smällar i syfte att bidra till aktieägarvärde på lång sikt. Våra förväntningar är att pengarna som emissionen inbringar kommer bidra till att skapa en positiv utveckling, där god lönsamhet förväntas vara i fokus.
Uppföljning på Ayimas delårsrapport för Q4-18
2019-03-04
Ayima (”Ayima” eller ”Bolaget”) publicerade den 28 februari sin delårsrapport för Q4-18. Nedan är vår sammanfattning.
Fokus inför rapport
Lönsamheten – kan bolaget öka lönsamheten i Q4?
Framtida tillväxtförutsättningar
Under det fjärde kvartalet uppgick omsättningen till cirka 41,7 MSEK, motsvarande en tillväxt om cirka 28 % jämfört med Q4-17. Detta var i linje med tidigare presenterade preliminära omsättningssiffror. Affärsområdet SEO bidrog med en omsättning om 25,5 MSEK, medan Paid Media stod för 13,4 MSEK. LeapThree, som nu redovisas under ”Data & Analytics”, bidrog med en omsättning om 3,0 MSEK under perioden. I helhet stod SEO för 57 % av omsättningen, medan Paid Media stod för 30 %. Detta innebär att Paid Media visade upp en negativ tillväxt om -5 % gentemot samma period 2017, vilket endast förklaras kortfattat i rapporten. Vi kommer undersöka orsakerna till detta närmare och komma med en kommentar i en uppdaterad analys. På den positiva sidan är SEO fortsatt Bolagets snabbast växande segment, vilket bekräftar att Ayima är framgångsrika inom området.
Lönsamheten lägre än estimerat. Bruttomarginalen uppgick under Q3 till 65,2 %, vilket var avsevärt högre än estimerade 50,3 %. Som nämnt i tidigare analys korrelerar brutto-och personalkostnaderna, och då den högre bruttomarginalen förklaras av en lägre andel outsourcat arbete, har istället personalkostnaderna ökat mer än estimerat under kvartalet. Detta innebär således att den höga bruttomarginalen inte bidrar till högre lönsamhet. Personalkostnaderna uppgick emellertid till 22,0 MSEK, viket var avsevärt högre än estimerade 14,0 MSEK. Vad detta beror på kommenteras inte i rapporten, och vi kommer undersöka detta vidare i syfte att få en förståelse för vad de höga personalkostnaderna kan innebära framgent. Summerat presenterade Bolaget ett EBIT-resultat om -4,0 MSEK, vilket var lägre än estimerade 0,5 MSEK.
Om vi blickar framåt – hur ser Bolaget på framtiden och utvecklingen av LeapThree?
VD Mike Jacobson påpekar i rapporten att Bolaget ser fortsatt stark tillväxt, med en omsättningsökning om 41 % för helåret 2018, samtidigt som bl.a. affärsområdet Paid Media blev lidande under Q4 då vissa av Bolagets kunder utan förvarning skalat ned sin marknadsföringsbudget. Bolaget påpekar i rapporten att 2018 var ett starkt år, men att den starka tillväxten har satt press på rörelsekapitalet, och Ayima har således beslutat att omstrukturera vissa delar av verksamheten i syfte att redan till Q2-19 återvända till positivt kassaflöde. Omstruktureringen förväntas resultera i en årlig kostnadsbesparing om 9-10 MSEK årligen, men vissa engångskostnader hänförliga till omstruktureringen kan förväntas under Q1-19. Ayima belyser att om dessa kostnadsbesparingar hade gjorts redan under 2018, så hade EBITDA för helåret istället uppgått till 7,8 MSEK (verklig EBITDA uppgick till -2,5 MSEK). Omstruktureringar är sällan önskade, men vår uppfattning är att Bolaget visar stort ansvarstagande genom att i ett tidigt stadium genomföra nödvändiga förändringar, och förutsättningarna att på kort tid återgå till lönsamhet ses som goda. VD Mike Jacobson förväntar sig att Ayima kommer vara lönsamt och kassaflödespositivt under 2019.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Ayima.
Analytikerkommentar inför Ayimas delårsrapport för Q4-18
2019-02-27
Ayima AB (”Ayima” eller ”Bolaget”) publicerar imorgon den 28 februari sin delårsrapport för fjärde kvartalet 2018. Följande är våra tankar inför rapporten.
Omsättningen för det tredje kvartalet är sedan tidigare känd, och uppgår till 41,7 MSEK, motsvarande en ökning om 21,9 % jämfört med samma period förra året. Ayima har under inledningen på 2019 annonserat flertalet nya kunder, med ett sammanlagt publicerat ordervärde om 10,2 MSEK under perioden januari-februari, vilket indikerar god tillväxt framgent.
Kan Ayima öka lönsamheten i Q4?
Under Q4-17 uppgick EBIT till -4,3 MSEK, men under Q3-18 presenterade Ayima ett EBIT-resultat om 2,0 MSEK. Påpekas bör att omsättningen för Q4 var lägre än Analyst Groups estimat, varför vi har justerat ned det estimerade EBIT-resultatet för Q4 med cirka 1,6 MSEK. Med anledning av detta riktar vi störst fokus mot lönsamheten, Bolagets kommentarer kring framtida tillväxtförutsättningar samt utvecklingen av förvärvet LeapThree. För Q4-18 estimeras ett EBIT-resultat om 0,5 MSEK.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys efter rapporten.
Analytikerkommentar på PM ”Ayima Preliminary Sales Report – Dec” och “Ayima Wins 13 New Clients in 2019”
2019-01-14
Ayima AB (”Ayima” eller ”Bolaget”) meddelade i fredags den 11 januari 2019 att den preliminära försäljningen för december 2018 uppgick till 13,1 MSEK. Ayima rapporterade också idag, måndagen den 14e januari 2019 att Bolaget har skrivit avtal med 13 nya kunder.
Kommentar – Försäljningssiffror
Ayima publicerade i fredags sin månatliga försäljningsrapport för december 2018. Försäljningen uppgick till 13,1 MSEK, vilket motsvarar en ökning om 7,4 % jämfört med samma period förra året (12,2 MSEK). Helåret 2018 är därmed stängt och Bolagets omsättning uppgick preliminärt till 182,2 MSEK under 2018. Detta motsvarar en ökning om cirka 41 % för helåret, från en nivå om 130 MSEK.
Fortsättningsvis ligger Bolagets fokus på att upprätthålla den positiva tillväxttrenden under 2019. Som ett steg i utvecklingen annonserade Ayima idag att Bolaget har skrivit avtal med 13 nya kunder till ett totalt uppskattat avtalsvärde om minst 5,6 MSEK under 2019. Bolaget påpekar också att även om ordervärdena initialt är små förväntar sig Ayima att avtalen kommer öka vad gäller både omfattning och storlek under det första året. Dessa avtal är enligt Analyst Groups uppfattning ännu ett bevis på att Ayima har en välfungerande strategi och att Bolaget skapar värde åt sina kunder.
Årets fjärde kvartal är säsongsmässigt svagt för Ayima, vilket också blev tydligt 2017 då Bolaget i Q4 redovisade en försäljning om 34,2 MSEK, att jämföra med under Q3 då försäljningen uppgick till 40,3 MSEK. Detta visade sig även under Q4 2018, då försäljningen summeras till 41,7 MSEK, vilket är en minskning jämfört med Q3 2018 (57,7). Omsättningen under december var dock lägre än Analyst Groups estimat om 18,5 MSEK.
Ayima har goda förutsättningar för att fortsätta sin tillväxtresa framöver. Bolaget ökade under 2018 omsättningen med cirka 41 % och med ett presenterat avtalsvärde om 60,1 MSEK under 2018 ser 2019 ut att bli det bästa i Ayimas historia. Givet att Bolaget fortsätter sin tillväxtresa finns möjligheter att Ayima når lönsamhet under 2019E. Baserat på Analyst Groups estimat för värderas Ayima i dagsläget till EV/EBIT 9,7x på 2019 års estimat vilket, givet Bolagets tillväxtförutsättningar, anses billigt.
Analyst Groups sammanfattade syn på Ayima
Ayima verkar på en marknad med god underliggande tillväxt och har genom förvärvet av LeapThree ett starkt helhetserbjudande inom digital marknadsföring. Omsättningsökningen under 2018 uppgick till 41 %, och under Q3-18 nådde Bolaget lönsamhet. Framöver väntas den nordamerikanska marknaden driva tillväxt, där avtalsvärdet hittills i år uppgår till 35,4 MSEK. I ett Base scenario estimeras en omsättning om 273,6 MSEK och ett EBIT-resultat om 14,5 MSEK år 2019. Baserat på en likaviktad DCF-och peer-värdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 32,6 SEK.
Ayima redovisar försäljning för november
2018-12-07
Ayima AB (”Ayima” eller ”Bolaget”) meddelade idag den 6 december 2018 att den preliminära försäljningen för november uppgick till 13,1 MSEK.
Kommentar – Försäljningssiffror
Idag publicerade Ayima sin månatliga försäljningsrapport för november. Försäljningen uppgick till 13,1 MSEK, vilket motsvarar en ökning om 24,8 % jämfört med samma period förra året (10,5 MSEK). Under perioden januari-november har omsättningen nu ökat från 118,0 MSEK 2017 till 170,0 MSEK 2018, vilket motsvarar en ökning om 44 %. Fortsättningsvis ligger Bolagets fokus på att upprätthålla den positiva tillväxttrenden under 2018 och 2019.
November är en säsongsmässigt svag månad för Ayima, vilket också blev tydligt 2017 då Bolaget i oktober månad redovisade en försäljning om 15,5 MSEK, medan försäljningen för november uppgick till 13,1 MSEK. Omsättningen för november var dock sämre än Analyst Groups estimat om drygt 17,6 MSEK.
Ayima har goda förutsättningar för att fortsätta sin tillväxtresa framöver. Bolaget har hittills i år uppnått 130 % av 2017 års omsättning och med ett presenterat avtalsvärde om 60,1 MSEK i år ser 2019 ut att bli det bästa i Ayimas historia. Givet att Bolaget fortsätter sin tillväxtresa finns möjligheter att Ayima når lönsamhet under 2019E. Baserat på Analyst Groups estimat för värderas Ayima i dagsläget till EV/EBIT 9,7x på 2019 års estimat vilket, givet Bolagets tillväxtförutsättningar, anses billigt.
Ayima skriver nytt avtal med ett ledande telekomföretag
2018-11-28
Ayima AB (”Ayima” eller ”Bolaget”) meddelade idag den 28 november 2018 att Bolaget har tecknat ett avtal värt 3 MSEK på den amerikanska marknaden.
Nytt avtal med ledande telekomföretag
Idag tillkännagav Ayima ett nytt avtal med ett ledande telekomföretag på den amerikanska marknaden. Avtalet är, under de inledande 12 månaderna, värt minst 3,0 MSEK med möjlighet till förlängning. Bolaget har än så länge under 2018 presenterat nya avtal på den nordamerikanska marknaden till ett värde om 35,4 MSEK. Poängteras bör att Ayima endast annonserar större avtal, varför den faktiska siffran kan vara högre. Det totala presenterade avtalsvärdet för 2018 uppgår nu till 57,1 MSEK. Detta medför att den nordamerikanska marknaden nu är den marknad där Bolaget ser högst tillväxt, vilket enligt Analyst Groups uppfattning är helt planenligt. Sammanfattningsvis kan det konstateras att dagens avtal är ännu ett steg i rätt riktning vad gäller Ayimas ambitioner att bli en etablerad aktör i Nordamerika.
Uppföljning på Ayima Q3-rapport 2018
2018-11-22
Fokus inför rapport
Lönsamheten – kan bolaget uppnå ett break even-resultat?
Framtida tillväxtförutsättningar
Utvecklingen av Leapthree
Under det tredje kvartalet uppgick omsättningen till cirka 54,9 MSEK, motsvarande en tillväxt om 43,8 %. Detta var något lägre än tidigare publicerade preliminära försäljningssiffror om 57,9 MSEK. Affärsområdet SEO bidrog med en omsättning om 21,8 MSEK, medan Paid Media stod för 30,6 MSEK. LeapThree, som nu redovisas under ”Data & Analytics”, bidrog med en omsättning om 0,4 MSEK under perioden. Detta förklaras av att LeapThree integrerades i verksamheten under mitten av september, vilket representerar en halv månad av perioden. I helhet stod SEO för 43 % av omsättningen, medan Paid media stod för 55 %. SEO är dock fortsatt Bolagets snabbast växande segment, och på längre sikt estimerar Analyst Group att SEO och Paid Media kommer stå för ungefär lika stor del av omsättningen.
Lönsamheten var något högre än våra estimat. Bruttomarginalen uppgick under Q3 till 44,8 %, vilket var sämre än estimerade 50,3 %. Bolaget vägde dock upp för den lägre bruttomarginalen, då både personalkostnaderna och de övriga rörelsekostnaderna var lägre än vad vi estimerat. Personalkostnaderna uppgick till 16,9 MSEK (estimerat 19,4), och de övriga rörelsekostnaderna uppgick till 5,7 MSEK (estimerat 9,3). Detta förklaras primärt av att en majoritet av Bolagets bruttokostnader också är hänförliga till outsourcad personal, vilket innebär att skillnaderna i helhet beror på redovisningstekniska frågor, även om de övriga rörelsekostnaderna var lägre än våra förväntningar. Summerat presenterade Bolaget ett EBIT-resultat om 1,5 MSEK, vilket var bättre än estimerade 0,5 MSEK.
Om vi blickar framåt – hur ser Bolaget på framtiden och utvecklingen av LeapThree?
Precis som i tidigare rapporter påpekar Bolaget att de framgent förväntar sig en förbättrad rörelsemarginal som en naturlig konsekvens av rådande omsättningstillväxt. Bolaget ser inga anledningar att arbeta med kostnadsbesparingar i syfte att förbättra marginalerna för tillfället, just eftersom omsättningstillväxt är Ayimas primära fokus. Bolaget förväntar sig att tillväxttrenden kommer fortsätta, där den nordamerikanska verksamheten pekas ut som särskilt lovande.
Bolaget har under kvartalet integrerat LeapThree i koncernen. VD Mike Jacobson skriver att Digital Analytics är ett perfekt komplement till de huvudsakliga verksamhetsområdena, och att det är en sektor med särskilt lovande tillväxtförutsättningar. Vidare påpekas att integrationen av förvärvet har varit problemfri, och Ayima redan ser spännande möjligheter för korsförsäljning inom den befintliga kundbasen, vilket möjliggör omfattande tillväxt inom området Data & Analytics. Detta ses som positivt, och kommentarerna förstärker vår bild av att Leapthree kommer bidra med spännande möjligheter.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Ayima.
Intervju med VD Mike Jacobson
Can you tell us a bit more about the integration of LeapThree and the cross-selling opportunities that you see in your current customer base?
Ayima specialises in Digital Marketing optimisation and that is an extremely data reliant activity – without good data feedback, it is impossible to measure and improve ROI from advertising activities.
We have identified that many of our large clients are underperforming because their data is not of a high enough quality, whether that be due to poor data collection from incorrect tagging and Analytics set up, or poor data access and reporting due to lack of skills in the organisation. Traditionally, data and analytics was considered more of a finance function than a marketing one and so not enough resource has been given to setting up and improving marketing data quality. As we are now fully immersed in the digital age, this balance is shifting and organisations are realising just how much data is available and how that data can be utilised to drive performance in real time. Hence we have seen a massively increased demand for data and analytics services in order to fully optimise the huge budgets that have been assigned to digital activities such as PPC and display advertising in particular.
Would you say that LeapThree can contribute to you landing customers that you couldn’t land before the acquisition?
Yes in two ways. Firstly Leapthree brought with them some excellent clients that we have already begun to cross-sell Ayima’s other services to. Secondly, prospective clients have been including data and analytics requirements on their briefs and RFPs for some time now, so having a specialist Analytics agency in our group is indeed a great USP.
The gross margin was significantly lower than in previous quarters. Is this a result of you outsourcing a larger part of your operations?
Seasonally, yes. Q3 is now showing a higher seasonal trend due to a few of our large retail clients planning massive omni-channel campaigns in the same period and these often involve specialist services such as PR and video. As this boost of activity is sporadic, we do not consider that these are services that Ayima needs to build it’s own competencies in at the current time so for now we will outsource to partner agencies. Gross margin will be back to normal in Q4.
You recently announced a new 7 million contract in the Igaming sector. The Igaming sector is obviously exciting at this time with the current global re-regulations, in the UK as well as in the US. Would you say that these re-regulations benefits Ayima?
Yes because new markets are becoming regulated and therefore media platforms such as Facebook and Google are going to be allowing advertising for gaming companies in those new markets. Ayima is one of the few media agencies with a license to advertise gaming in New Jersey, so that should lead to good business for Ayima – also our presence in Sweden as an agency with such a long track record in the gaming sector should see us in a good position locally. In the UK the issue is a bit more complicated as advertising activity has long been regulated but the recent changes may have caused the large gaming firms to look to invest in less established markets. Either way it is good for us.
In the last year, you have had a lot of success in growing Ayima. What would you say is crucial going forward in order to maintain the positive growth trend?
Yes our sales growth has been consistent and almost precisely to plan. So that has been a very pleasing result. Obviously as we are now 50% bigger than we were last year, we need to step up activity in order to maintain the same rate of growth. Most of our prospective clients are very large companies that move slowly and this has been a hindrance when it comes to boosting our growth rate. Hence we are looking specifically into two main areas to find that boost – firstly the cross selling potential of the new services we can offer through the recent acquisition of Leapthree. It is easier to sell in a new service to a long-term loyal client than it is to find and sign an entirely new client. Secondly, our Nth American operation is where we will be looking to in order find increased growth. The sheer size of the market in the US makes it by far the easiest place to grow – and additionally we find that the sales and procurement process in the US is often shorter and less burdensome than it is in Europe. So we will be looking to increase our sales and marketing efforts in Nth America in particular.
Of course we have mentioned publicly that we are still on the lookout for potential acquisition targets. Our main criteria is for specialist agencies that are profitable, growing rapidly and that have complimentary services that we can cross-sell to our existing client base in order to accelerate that growth.
Analytikerkommentar inför Ayimas Q3-18
2018-11-21
Ayima AB (”Ayima” eller ”Bolaget”) publicerar imorgon den 22 november sin delårsrapport för tredje kvartalet 2018. Följande är våra tankar inför rapporten.
Omsättningen för det tredje kvartalet är sedan tidigare känd, och uppgår till 57,7 MSEK, motsvarande en ökning om 50,3 % jämfört med samma period förra året. Ayima har under Q3 och början på Q4 annonserat flertalet nya kunder, med ett sammanlagt publicerat ordervärde om 22,5 MSEK under perioden juli-oktober.
Omsättning per månad
Kan Ayima nå break even under Q3?
Under Q3-17 uppgick EBIT till -3,0 MSEK. Med anledning av detta riktar vi störst fokus mot lönsamheten, Bolagets kommentarer kring framtida tillväxtförutsättningar samt utvecklingen av förvärvet LeapThree. För Q3-18 estimeras ett EBIT-resultat om -0,1 MSEK.
Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys efter rapporten.
OM AYIMA
Aug
Ayima Q2-19
Mar
Ayima Q4-18
Nov
Aktieanalys på Ayima
Analyst Group publicerade den 5 november 2018 en aktieanalys på Ayima.
Aktiekurs
N/A
Värderingsintervall
2019-08-21
Bear
9,9 SEKBase
22,8 SEKBull
33,2 SEKUtveckling
Huvudägare
2019-12-31
2019-12-31
Uppföljning av Ayima Q2-rapport 2019
2019-08-08
Fokus inför rapport
Hur har de nya kunderna påverkat omsättningen?
Hur utvecklas lönsamheten efter omstruktureringen?
Under det andra kvartalet uppgick omsättningen till cirka 40,5 MSEK, motsvarande en minskning om cirka 5 % jämfört med Q2-18. Detta var avsevärt lägre än estimerade 49,3 MSEK, vilket förklaras av att Paid Media-segmentet presterade betydligt sämre än förväntat under kvartalet. Omsättningen för Paid Media sjönk drygt 38 % i jämförelse med Q2-18, medan SEO alltjämt presterar starkt med en omsättningstillväxt om 13 % YoY. Påpekas bör emellertid att Bolagets omsättning ökade cirka 11 % QoQ. I Q2-rapporten återfinns ingen kommentar till varför Paid Media presterar svagt, men i Q1-rapporten förklarade Bolaget de svaga siffrorna med bl.a. osäkerhet vad gäller BREXIT samt regulatoriska oroligheter på marknaden för onlinespel. Inför publicering av uppdaterad analys kommer vi undersöka huruvida Bolaget bedömer den negativa trenden inom Paid Media som tillfällig, eller om trenden kan förväntas vara bestående.
Genomförd omstrukturering visar sig på sista raden. Ayima tillkännagav i samband med Q4-rapporten att Bolaget beslutat om en omstrukturering av vissa delar av verksamheten, efter att resultatet vänt till förlust under kvartalet. Ayima räknade då med besparingar om 9-10 MSEK årligen, vilka nu också visar sig i redovisningen. EBITDA för kvartalet uppgick till 4,0 MSEK, vilket med hänsyn till den förhållandevis låga omsättningen ses som starkt, och EBITDA-marginalen kom således in i linje med våra förväntningar även om EBITDA var något lägre än estimerat. Även om vi helst vill se att Paid Media fortsätter växa så konstaterar vi att den relativt lägre andelen Paid Media-intäkter har medfört en kraftigt stigande bruttomarginal under H1-19. Under Q2-19 steg bruttomarginalen till en nivå om 69,2 %, att jämföra med 52,4 % under samma period förra året.
Om vi blickar framåt – hur ser Bolaget på framtiden?
VD Mike Jacobson lägger i rapporten fokus på lönsamheten, den starka bruttomarginalen och det faktum att den Nordamerikanska marknaden presterar starkt och nu står för 39 % av omsättningen. Framgent förväntar sig Bolaget att tillväxten kommer fortsätta enligt dagens takt, men att nettomarginalen kommer stiga stadigt under kvarvarande del av året. Bolaget nämner vidare att fokus framgent är tillväxt under lönsamhet.
Vi kommer inom kort att återkomma med en uppdaterad aktieanalys av Ayima.