Amido är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget erbjuder en plattform för att administrera passersystem till framförallt fastighetsbolag och offentliga verksamheter i Sverige och Norden. Plattformen är integrerad med flera leverantörer för inmatning, vilket innebär att kunder endast behöver använda ett system för att hantera alla digitala taggar. Bolaget grundades 2008 och har sitt huvudkontor i Göteborg.
Pressmeddelanden
Försprång i en outnyttjad marknad
Amido AB (”Amido” eller ”Bolaget”) är en ledande leverantör av mjukvara som integrerar passersystem till en centraliserad plattform, vilket eliminerar behovet att bära på flera nycklar. Bolagets två huvudsakliga tjänster är Alliera, som adresserar fastigheter, och Smart Passage, som riktas mot räddningstjänster. Sedan Amido grundades år 2008 har Bolaget ingått avtal med SOS-alarm samt aktörer inom fastighetssektorn såsom Heimstaden och Vasakronan. Marknaden för passersystem estimeras visa en årlig tillväxttakt om 15 % till följd av fastighetsdigitalisering och regulatoriska förändringar. Denna marknadstillväxt, utveckling av samarbetet med SOS-alarm och Bolagets europeiska expansion bidrar till den estimerade årliga tillväxttakten om 22,9 % under åren 2022-2025, motsvarande en nettoomsättning om 30,7 MSEK år 2024. Genom en målmultipel om EV/S 2,7x på omsättningen år 2024, baserat på en Peer-värdering, motiveras ett potentiellt pris per aktie om 3,4 SEK i ett Base scenario.
- Förväntas vinna större marknadsandelar
Till följd av den pågående fastighetsdigitaliseringen, det ökade säkerhetsbehovet och regulatoriska förändringar, förväntas antalet passersystem i Norden växa med en årlig tillväxttakt om 15 % fram till år 2028. Amidos största tjänst, Alliera, som riktar sig mot fastighetssektorn, förväntas fullt utnyttja den underliggande marknadstillväxten genom Bolagets starka referenskunder, låga churn om 0,4 % och Amidos ledande marknadsposition. Alliera har historiskt överträffat marknadens tillväxt om 5-10 % årligen och förväntas fortsätta överstiga marknadstillväxten med 7,8 % årligen fram till år 2025 genom att integrera befintliga kunders redan installerade passer-system utöver nyinstallerade passersystem.
- Regulationer skapar marknadstillväxt
EU:s GDPR-reform, vilket avser striktare datahantering, implementerades år 2018 och uppdaterades år 2022, något som har medfört att många passersystem är oanvändbara enligt praxis. Genom att integrera Amidos tjänst Alliera når passersystemen de nya säkerhetskraven och undviker behovet att ersätta nuvarande system. Den europeiska marknaden för passersystem förväntas växa med en årlig tillväxttakt om 18 %, för att då uppgå till 15,8 mdSEK år 2028, och vara en drivande faktor till Allieras årliga tillväxttakt om 22,8 %, motsvarande 1,7 miljoner digitala nycklar år 2024.
- Starka referenskunder
Amidos senast lanserade tjänst Smart Passage ger räddningstjänsten tillfällig access till fastigheter under utryckning och eliminerar behovet av flera olika nycklar. Denna funktionalitet har bland annat lett till ett samarbete med SOS-alarm, partnerskap med Stockholms Brandförsvar och integration med Fabege. Då 20 % av Sveriges kommun- och regionanställda redan använder Amidos lösningar finns goda förutsättningar för Smart Passage att utvecklas inom den offentliga sektorn och estimeras växa med en årlig tillväxttakt om 20 % fram till år 2025.
7
Värdedrivare
3
Historisk lönsamhet
6
Ledning & Styrelse
8
Riskprofil
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.
2025-09-09

VD Patrik Simson
”Genom att integrera och samla all access i en plattform har vi byggt en unik position inom Smart Access där vi växer med våra kunder, vilket är grunden i vår strategi för lönsam tillväxt. Vår marknadsposition, kombinerat med en affärsmodell där över 70 % av intäkterna är återkommande, lägger grunden för en fortsatt tillväxt”
För de som inte tidigare har hört talas om Amido, kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilka marknader ni adresserar?
Amido är ett svenskt SaaS-bolag som utvecklar och tillhandahåller digitala lösningar inom Smart Access, d.v.s. digitaliserad hantering av taggar, kort och identiteter. Vårt fokus är att göra vardagen enklare, tryggare och säkrare för fastighetsägare, bostadsbolag, kommuner och andra organisationer för deras hyresgäster och personal. Därutöver så har vi en tjänst, Smart Passage, som ger räddningstjänst och ambulanspersonal direkt access till fastigheter vid nödsituationer där minuter och sekunder kan vara skillnad på liv och död.
Vårt nuvarande marknadsfokus är den svenska marknaden, där vi ser en fortsatt stor potential att växa genom att samarbeta med både privata och offentliga aktörer. Kundbasen utgörs främst av bostadsbolag, kommuner, regioner och ägare av kommersiella fastigheter, där den gemensamma nämnaren för dessa aktörer är behovet av att digitalisera, förenkla och automatisera sin hantering av access.
Kan du berätta lite mer om er tjänst Alliera, fördelarna med den och hur tjänsten står sig mot konkurrerande aktörers lösningar?
Alliera är vår plattform för att digitalisera, integrera och automatisera hanteringen av olika passersystem, nyckelskåp och andra låsta enheter. Genom att integrera sina befintliga system med Alliera får våra kunder en enhetlig överblick och kontroll över sina passersystem.
Fördelarna är tydliga:
- Skalbarhet – Systemet kan hantera ett ökande antal användare och större datamängder utan att prestandan påverkas.
- Kostnadseffektivitet – Ingen migration till annan plattform, därigenom undviks ytterligare investeringar. En plattform för all accesshantering.
- Säkerhet och spårbarhet – All accesshantering sker i realtid och registreras.
Mot konkurrerande lösningar står sig Alliera starkt då det inte låser in kunden i enskilda system. Istället bygger Alliera broar mellan kundens befintliga och nya passersystem, vilket skapar flexibilitet och långsiktigt värde. Vi har ett stort fokus på samarbeten med andra aktörer i branschen, såsom tillverkare av passersystem, för att komplettera deras erbjudanden snarare än att konkurrera.
Idag är er verksamhet primärt fokuserad på Sverige. Vilka är era ambitioner och er strategi för internationell expansion? Vilka marknader ser ni som mest intressanta och vilka utmaningar ser ni med att ta Alliera-plattformen globalt?
Vår huvudmarknad är Sverige, men med den produktportfölj vi har, kombinerat med att Sverige ligger långt fram i utvecklingen inom passersystem, så ser vi på sikt en stor internationell potential. Planen är att stegvis expandera till utvalda marknader där efterfrågan på digital accesshantering växer och där våra lösningar kan skapa tydligt kundvärde. Där bedömer vi att Nordeuropa är den mest naturliga marknaden att expandera inom, där det finns liknande regelverk och marknadsstruktur som i Sverige.
Arbetet med en internationell expansion innefattar främst anpassningar till lokala passersystem och att etablera partnerskap för försäljning och distribution. Vår lösning är helt mjukvarubaserad vilket möjliggör implementation och support som kan hanteras på distans oavsett land, vilket skapar goda förutsättningar för en skalbar expansion.
Om ett år, vart ser du att Amido är då?
Om ett år är Amido ett än mer etablerat varumärke där marknaden tydligt associerar oss med Smart Access. Vår ambition är att ha en given position i ekosystemet genom ett tajt samarbete med andra centrala aktörer för att addera mervärde till kunderna. Vi skall vara en drivande kraft i digitaliseringen av fastighetsbranschen och därmed skapa långsiktigt värde för kunder, partners och aktieägare.
Kan du nämna tre anledningar till varför Amido är en attraktiv investering idag?
God tillväxt och en betydande andel återkommande intäkter – Vi har de senaste åren visat på en god tillväxt med en betydande andel återkommande intäkter som utgör över 70 % av den totala försäljningen. Vi har en växande abonnemangsbas med en hög kundlojalitet och en i stort sett obefintlig kundförlust.
Unik position inom Smart Access – Med vår digitala plattform skapar vi flexibilitet och kundnytta. Detta medför att kunder kan behålla äldre passersystem samtidigt som de investerar i nya och tryggt och enkelt kan hantera allt i en och samma plattform.
Skalbar modell – Möjliggör tillväxt i försäljning, leverans och support genom återanvändbara processer och automation utan ökade kostnader per kund.
Aktiekurs
4.78
Värderingsintervall
2023-10-27
Bear
1,6 SEKBase
3,4 SEKBull
4,5 SEKUtveckling
Huvudägare
2025-06-26