Actic Group är verksamt inom tränings- och fritidsbranschen och fokuserar på drift av gym och träningsanläggningar. Bolaget erbjuder medlemskap och träningsprogram för privatpersoner och företag. Verksamheten är främst koncentrerad till Norden, med en huvudsaklig närvaro i Sverige, Norge och Finland. Actic Group grundades 1981 och har sitt huvudkontor i Solna.
Pressmeddelanden
2025-09-03

VD Niklas Johansson
”Vårt mål är att vara den mest omtyckta träningsanläggningen på orten genom att satsa på att bygga en gemenskap där medlemmar trivs och stannar länge. Vår tillväxtstrategi att vinna kommunala avtal samt investera i våra befintliga anläggningar har redan visat sig ge en god utveckling, och den utgör grunden i vår fortsatta resa mot våra finansiella mål.”
För de som inte tidigare har hört talas om Actic Group, kan du berätta lite mer om er verksamhet, vad ni gör och vilka marknader ni adresserar?
Actic Group grundades år 1981 under namnet Nautilus, precis som namnet insinuerar så är verksamhetens kärna vatten, i vårt fall simhallar, till vilka vi bedriver gym och gruppträning i anslutning till. Actic är en träningskedja som arbetar för att få så många som möjligt i rörelse, där vi vill vara den mest omtyckta träningsanläggningen på själva orten.
Actic erbjuder ett brett träningsutbud som inkluderar gym, gruppträning, bad och PT-verksamhet. Bolaget är verksamt från Kiruna i norr till Lund i söder, med en närvaro på mindre orter snarare än i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö. Över hälften av anläggningsportföljen utgörs av samarbeten med kommuner, där Actic antingen driver hela anläggningen, inklusive simhall, eller enbart gym och gruppträning i anslutning till en kommunal simhall. Vi äger även två egna simhallar, Halmstad Simhallsbadet och Sydpolen i Södertälje. Strategin är att etablera anläggningar i kluster för att kunna erbjuda ett brett och varierat träningsutbud fördelat på flera anläggningar inom samma stad.
Kan du berätta lite mer om era träningsanläggningar fördelarna med dessa och hur ert erbjudande står sig mot konkurrerande aktörer med andra lösningar?
Vårt erbjudande riktar sig till en bred målgrupp, från tio år och uppåt. Detta resulterar i en stor åldersspridning i medlemsbasen, vilket också medför en stor kundgrupp och adresserbar marknad.
Det finns instegsprodukter prismässigt, men medlemmar kan även bygga på medlemskapet med tillgång till bassäng, kurser och personlig träning. Prisnivån är generellt lägre på de orter där Actic är verksamt jämfört med storstäderna, men jämfört med konkurrenter på samma orter ligger priserna i nivå.
Fokus ligger på att vara en omtyckt träningsanläggning på orten där anläggningen, eller anläggningarna, finns, med ett folkligt och mänskligt tillvägagångssätt som sänker tröskeln till träning. Ett konkret exempel på detta är ”Nautilus-metoden”, en onboardingprocess med ursprung från när bolaget grundades, som används än idag för att hjälpa nya medlemmar att komma igång med träningen. Målet är att öka antalet aktiva medlemmar, då dessa tenderar att stanna som kunder under en längre tid, vilket går stick i sträv med hur folk kanske tänker – att den bästa medlemmen är den som inte dyker upp över huvudtaget. Utöver det personliga bemötandet är en annan del av strategin att erbjuda ett brett och varierat totalutbud, vilket uppnås genom att bygga kluster av anläggningar, som i Uppsala, där olika anläggningar kan ha specialinriktningar. Ett kluster kan då totalt erbjuda allt från ett komplett utbud med simbassäng till anläggningar som fokuserar på enbart gym eller spetsinriktad träning såsom pilates eller spinning.
Ni har renodlat verksamheten genom att sälja av anläggningar och fokusera på Norden. Vad blir nästa kapitel för Actic, handlar det främst om att vidareutveckla och stärka det ni har byggt upp, eller ser ni nya tillväxtmöjligheter framöver?
Avyttringen av den norska verksamheten var ett strategiskt beslut för att renodla verksamheten i en marknad med en tydlig konsolideringstrend. Därför valde vi att agera på möjligheten att sälja, vilket resulterade i en god effekt på nettoskulden, något som framgångsrikt reducerat vår nettoskuldsättning från 4,1x EBITDA år 2024 till 2,6x på rullande tolvmånadersbasis.
Med en stärkt finansiell position har vi nu en definierad strategi för framtida tillväxt, vilken baseras på tre huvudsakliga områden:
- Kommunala upphandlingar: Att vinna nya kontrakt och agera som kommunens friskvårdspartner är en viktig parameter för att nå det finansiella målet om en omsättningstillväxt om 7 %.
- Expansion av kluster: Bolaget ska utöka befintliga och etablera nya, kluster av anläggningar – Detta stärker erbjudandet på de orter där Actic redan har en närvaro.
- Organisk tillväxt: Tillväxt ska även ske organiskt genom fortsatta investeringar i befintliga anläggningar, vilket är en beprövad åtgärd som tidigare har lett till goda resultat.
Ni har lyckats öka både antalet medlemmar per anläggning och intäkten per medlem. Vad är de viktigaste åtgärderna ni vidtagit för att lyckas med detta, och hur hållbar är den här positiva trenden?
En viktig del har varit att investera i befintliga anläggningar för att höja kvaliteten. Ett exempel på detta är vår investering i bolagets utbud av gruppträningar, bland annat genom ett utökat partnerskap med Les Mills som erbjuder gruppträningsprogram. Detta har skalats ut på många av Actics anläggningar. Åtgärderna har lett till att fler medlemmar väljer ett medlemskap med ett större träningsinnehåll än tidigare, vilket har haft en positiv effekt på intäkten per medlem.
Om ett år, vart ser du att Actic Group är då?
Om ett år ser jag Actic Group leverera mot de finansiella mål som vi har kommunicerat, vilket innebär att vi närmar oss målet för nettoskulden om 2,5x EBITDA, vilket ska uppnås genom en ökad omsättning som i sin tur förväntas öka vår rörelsemarginal. Vi ska även leverera mot omsättningstillväxtmålet om 7 %, vilket kommer från både tillväxt av befintlig verksamhet och nyvunna kommunala upphandlingar. Dessutom ska vi närma oss marginalmålet om 15 %, drivet av den ökade omsättningen.
Kan du nämna tre anledningar till varför Actic Group är en attraktiv investering idag?
Megatrenden inom träning och hälsa: Actic verkar i en växande sektor. Fler människor tränar, medlemmar börjar i tidigare åldrar och fortsätter högre upp i åldrarna. Hälsa är högt prioriterat, vilket gör att produkten är en viktig del av människors vardag och inte något man prioriterar bort i tuffare tider.
Positionen som kommuners friskvårdspartner: Actics unika position som samarbetspartner till kommuner är en styrka. Vår bedömning är att fler simhallar kommer att drivas i privat regi, vilket innebär en större upphandlingsmarknad där Actic har en position.
Tydlig strategi och fokus: Fokus ligger på att vinna kommunala avtal, fortsätta investera i befintliga anläggningar för att driva medlems- och intäktstillväxt, samt att satsa på ett personligt och mänskligt bemötande för att vara den mest omtyckta träningsanläggningen i olika orter.
Aktiekurs
27.2
Värderingsintervall
2025-09-03
Bear
N/ABase
N/ABull
N/AUtveckling
Huvudägare
2025-06-26