Umida Group Q4-24


Framgångsrik lansering av Joluca resulterar i ett rekordår

Umida är en företags- och varumärkesgrupp som utvecklar, marknadsför och säljer drycker med och utan alkohol genom egna och externa varumärken. Historiskt har Systembolaget utgjort Umidas största försäljningskanal, men genom förvärvet av Ekobryggeriet, med en marknadsledande position inom premiumtonic, samt  en framgångsrik lansering av Jolucas funktionsdrycker under H2-24 estimeras Bolaget öka försäljningen av alkoholfria drycker inom dagligvaruhandeln, vilket H2-24 var ett tydligt kvitto på med hög tillväxt under lönsamhet. Detta, i kombination med en fortsatt renodling av verksamheten och ökad försäljning via egna varumärken, förväntas medföra att Umida uppnår högre bruttomarginaler och lönsam tillväxt under de kommande åren. För år 2025 estimeras ett EBITDA-resultat om 15 MSEK och baserat på en antagen EV/EBITDA-multipel om 11,5x, härleds ett potentiellt nuvärde om 3,8 kr (4,3) per aktie i ett Base scenario.


  • Stark tillväxt under kvartalet

Umida levererade ett starkt fjärde kvartal, vilket visade på en tillväxt om 56 % Y-Y och 22 % Q-Q. Nettoomsättning (exkl. punktskatter) uppgick till 31 MSEK under Q4-24, drivet av den framgångsrika lanseringen av Joluca. Samtidigt utgör kvartalet ett säsongsmässigt starkt kvartal avseende alkoholförsäljning, där bland annat Vinfabriken Äppelglögg uppnådde bra försäljning och säkrade distribution på Systembolaget även för år 2025. För helåret 2024 uppgick omsättningen till 85 MSEK, vilket motsvarar en tillväxt om 17 %. Umida planerar flera produktlanseringar under år 2025, där bland annat ICA och Coop redan har bekräftat central listning av två nya smaker av Joluca till vecka 15, vilket förväntas bidra till fortsatt tillväxt.

  • Uppvisar god lönsamhet under H2-24

Bruttomarginalen uppgick till cirka 35 % under Q4-24, vilket motsvarar en förbättring om 16 procentenheter Y-Y trots påverkan av engångskostnad. Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 2,5 MSEK trots nedskrivningar och destruktion av lager (2,3 MSEK) under kvartalet. Sedan lanseringen av Joluca har Umida påvisat god operationell lönsamhet, vilket blir tydligt sett till H2-24, där bruttomarginalen uppgick till 38 % (15 %). EBITDA-resultatet uppgick till 6,8 MSEK under H2-24, vilket motsvarar en EBITDA-marginal om 12 % och påvisar lönsamheten i affärsmodellen. För helåret 2024 uppgick EBITDA-resultatet till 5,2 MSEK, motsvarande en EBITDA-marginal om 6 %.

  • Förlängd prognosperiod fram till år 2027

Analyst Group har förlängt prognosperioden till år 2027. Nettoomsättning estimeras uppgå till 133 MSEK år 2027, drivet av vunna marknadsandelar inom funktionsdryckesmarknaden och premiumtonics, samt fortsatta offertvinster och ökad distribution via Systembolaget. Baserat på att utrullningen av den nyligen lanserade smaken under vecka 4 från Joluca intäktsfördes under Q4-24, estimerar Analyst Group ett något svagare Q1-24 i relation till föregående kvartal, samtidigt som Q4-24 utgör ett säsongsmässigt starkt kvartal. Till följd av justeringar i våra estimat har vi valt att uppdatera vårt värderingsintervall i samtliga tre scenarier.

9

Värdedrivare

3

Historisk lönsamhet

7

Risk profil

7

Ledning & Styrelse

Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.