Strategiska satsningar skapar förutsättningar för uthållig tillväxt
Umida är en företags- och varumärkesgrupp som utvecklar, marknadsför och säljer drycker med och utan alkohol genom egna och externa varumärken. Historiskt har Systembolaget utgjort Umidas största försäljningskanal, men genom förvärvet av Ekobryggeriet, med en marknadsledande position inom premiumtonic, samt en framgångsrik lansering och följaktligen expansion av Jolucas funktionsdrycker har Bolaget uppvisat en ökad försäljning av drycker inom dagligvaruhandeln, samt bevisat Bolagets förmåga att utveckla egna varumärken. Detta har resulterat i stigande marginaler, och med ett fortsatt högt fokus på att expandera och utveckla egna varumärken framgent, estimeras Umida uppvisa stigande lönsamhet samt tillväxt under kommande år. För år 2025 estimeras ett EBITDA-resultat om 12 MSEK och baserat på en antagen EV/EBITDA-multipel om 12,5x härleds ett potentiellt nuvärde om 3,5 kr (3,8) per aktie i ett Base scenario.
- Joluca utgör fortsatt tillväxtdrivare
Under Q2-25 uppvisade Umida en tillväxt om 45 % Y-Y, då nettoomsättning (exkl. punktskatter) uppgick till 23 MSEK (16). I linje med Bolagets strategi har Umida växt försäljningen utanför Systembolaget, varav intäktsökningen Y-Y drivs primärt av Jolucas funktionsdrycker som omsatte ca 8 MSEK under kvartalet, men där även Ekobryggeriet påvisar stark leverans med en stärkt marknadsposition och ett nytt försäljningsrekord under juni månad. Givet att Joluca lanserades under Q3-24, möter Umida svårare jämförelsetal från och med Q3-25, men Bolaget har stärkt förutsättningarna för tillväxt med dels en etablerad butiksdistribution med solid basförsäljning, dels lanserar tre nya smaker under H2-25, samt tar klivet mot internationell expansion med listning i totalt 290 butiker i Spanien.
- Marginalexpansionen blir tydligt sett till LTM
Under Q2-25 har Umida drivit marknadssatsningar vilket har ökat kostnaderna Y-Y, men trots Bolagets satsningar uppvisar Umida stärkta marginaler Y-Y och ett positivt EBITDA-resultat. Marginalförbättringarna är ett resultat av en förbättrad produktmix och utgör en bekräftelse på det effektiviseringsarbete Umida har bedrivit sedan år 2024. Detta blir tydligt sett till LTM, då bruttomarginalen har förbättrats med 17 procentenheter Y-Y och EBITDA-resultatet har ökat avsevärt, uppgående till 9 MSEK LTM, att jämföra med -15 MSEK under motsvarande period föregående år.
- Internationell expansion i korten
Umida har fortsatt på inslagen väg efter den framgångsrika lanseringen av varumärket Joluca genom fortsatta produktlanseringar och genomförda kampanjer, vilket befäst positionen för Jolucas funktionsdryck. Därtill har Joluca påbörjat en internationell expansion genom listning i Spanien hos Carrefour, Alcampo och El Corte Inglés, vilket omfattar totalt 290 butiker och utgör ett betydande strategiskt steg för en bredare internationell expansion. Analyst Group har valt att göra mindre justeringar i våra prognoser för helåret 2025, vilket följaktligen leder till mindre revideringar i vårt värderingsintervall i samtliga tre scenarion.
Värdedrivare
Historisk lönsamhet
Risk profil
Ledning & Styrelse
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.