Umida Group Q1-25


Stärk långsiktig potential genom framstående marknadsposition

Umida är en företags- och varumärkesgrupp som utvecklar, marknadsför och säljer drycker med och utan alkohol genom egna och externa varumärken. Historiskt har Systembolaget utgjort Umidas största försäljningskanal, men genom förvärvet av Ekobryggeriet, med en marknadsledande position inom premiumtonic, samt en framgångsrik lansering av Jolucas funktionsdrycker under H2-24 har Bolaget uppvisat en ökad försäljning av drycker inom dagligvaruhandeln, samt bevisat Bolagets förmåga att utveckla egna varumärken. Detta, i kombination med ett högt fokus på egna varumärken och ökade bruttomarginaler, förväntas Umida uppvisa stigande lönsamhet samt tillväxt under kommande år. För år 2025 estimeras ett EBITDA-resultat om 15 MSEK och baserat på en antagen EV/EBITDA-multipel om 11,5x härleds ett potentiellt nuvärde om 3,8 kr (3,8) per aktie i ett Base scenario.


  • Omsättningstillväxt om 37 % Y-Y

Under Q1-25 uppvisade Umida en tillväxt om 37 % Y-Y, då nettoomsättning (exklusive punktskatter) uppgick till 18 MSEK (13). Det första kvartalet utgör ett säsongsmässigt svagt kvartal, i synnerhet för alkoholförsäljning, vilket förklarar en sekventiell minskning. Intäktsökningen Y-Y drivs primärt av Jolucas funktionsdrycker samt Ekobryggeriet. Ekobryggeriet växte med 27 % Y-Y, drivet av vunna marknadsandelar inom segmentet för premiumtonics samt lanseringen av Ekobryggeriets ekologiska gin med citronsmak under Q1 2025. Under kvartalet har Umida meddelat att Joluca ytterligare breddat sortimentet genom nya centrala listningar inom dagligvaru- och servicehandeln, där de nya dryckerna utgjordes av två energidrycker med 180 mg koffein och tre koffeinfria vitamindrycker, varav utrullningarna av dryckerna delvis förväntas ha stärkt intäktsföringen under kvartalet.

  • Uppvisar god lönsamhet under H2-24

Umida fortsätter att stärka marginalerna – bruttomarginalen uppgick till 40 % under Q1-25, vilket motsvarar en förbättring om 10 procentenheter Y-Y. Marginalökningen påvisar marginalprofilen inom Joluca samt utgör en bekräftelse på det effektiviseringsarbete Umida har bedrivit, vilket initierades under år 2024. Genom solid kostnadskontroll under kvartalet uppgick rörelseresultatet, på EBITDA-nivå, till 1,3 MSEK (0,4), varav EBITDA-marginalen förbättrades från 3 % under motsvarande period föregående år till 7 % under Q1 2025 trots ett säsongsmässigt svagt kvartal.

  • Stärker den långsiktiga potentialen

Efter kvartalets utgång har Umida aktualiserat förvärvs- och tillväxtstrategin genom förvärvet av THBC, vilket innebär ökad exponering mot DVH och stärker den långsiktiga potentialen. Umida har därmed förbättrat Bolagets position för att leverera ett starkt år 2025, samtidigt som Joluca breddar produktsortimentet och stärker marknadspositionen. Analyst väljer att upprepa värderingsintervallet i samtliga tre scenarion, där vi räknar med en fortsatt stark tillväxt och god marginalexpansion till följd av förbättrad produktmix och ökad exponering mot DVH.

9

Värdedrivare

4

Historisk lönsamhet

7

Risk profil

7

Ledning & Styrelse

Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.