Umida Group


Det bubblar i Umida – står inför ett skifte mot lönsam tillväxt

Umida är en företags- och varumärkesgrupp som utvecklar, marknadsför och säljer alkoholdrycker och alkoholfria drycker genom egna och externa varumärken. Historiskt har Systembolaget utgjort Umidas största försäljningskanal, men genom förvärvet av Ekobryggeriet under år 2023, med en marknadsledande position inom premiumtonic, samt lanseringen av Jolucas funktionsdrycker, med central listning hos samtliga detaljhandelsaktörer, estimeras Bolaget öka försäljningen av alkoholfria drycker inom dagligvaruhandeln. Detta, i kombination med en renodling av verksamheten och ökad försäljning via egna varumärken, förväntas medföra att Umida uppnår högre bruttomarginaler och lönsam tillväxt under de kommande åren. För år 2025 estimeras ett EBITDA-resultat om 18 MSEK och baserat på en antagen EV/EBITDA-multipel om 11,5x, härleds ett potentiellt nuvärde om 4,2 kr per aktie i ett Base scenario.


  • Framgångsrik lansering av Jolucas funktionsdryck

Umida har under år 2024 utvecklat en funktionsdryck tillsammans med humorgruppen JLC för varumärket Joluca. Redan innan lanseringen lyckades Joluca teckna en av de ledande säljparterna, Arvid Nordquist, och erhöll centrala listningar hos samtliga av de största aktörerna inom dagligvaru- och servicehandeln. Detta, i kombination med att Joluca kan marknadsföras via JLC:s egna kanaler, som totalt har över 4 miljoner följare, har lagt grunden för en framgångsrik lansering. Joluca har mötts av en hög efterfråga och nådde en försäljning om 12 MSEK under Q3-24 och dubblerade försäljningsprognosen för år 2024. Sammantaget utgör Joluca en stark värdedrivare för Umida framgent.

  • Renodlar verksamheten för att driva lönsam tillväxt

Som ett led i att renodla verksamheten har Umida under år 2024 genomfört en strategisk översyn och har därmed initierat en utvärdering av en potentiell avyttring av affärsområdet Brands for Fans, samt undersöker förvärvsmöjligheter som en del av tillväxtstrategin för att driva lönsam tillväxt framgent. Umida renodlar verksamheten i syfte att dels öka försäljning via egna varumärken, dels höja bruttomarginalen genom att förädla affären. Ekobryggeriets starka position inom premiumtonic, i kombination med lanseringen av Jolucas funktionsdryck, har medfört en större exponering mot försäljning inom dagligvaruhandeln, vilket likväl möjliggör en full utväxling på marknadsföring i jämförelse med alkoholdrycker.

  • Stärkt kassa möjliggör lönsam tillväxt

Under inledningen av år 2024 genomförde Umida en riktad emission om 8 MSEK för att stärka balansräkningen och aktieägarbasen. Därutöver beslutade Bolaget om en riktad emission av teckningsoptioner till befintliga aktieägare, där aktieägare kan teckna nyemitterade aktier till en kurs om 1,3 kr mellan den 1 oktober och den 15 oktober 2024, vilket vid full teckning motsvarar en emissionslikvid om ca 10 MSEK, vilket avses att användas för att stärka Bolagets finansiella ställning och exekvera på Bolagets strategi för lönsam tillväxt.

9

Värdedrivare

3

Historisk lönsamhet

8

Risk profil

7

Ledning & Styrelse

Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.