Ramlösa Shipping Q1-25


Seglar stabilt i stormig omvärld

Ramlösa Shipping AB (”Ramlösa” eller ”Bolaget”) är ett investmentbolag inom shipping som drivs av experter inom sjöfart och finansiella rådgivare med djupgående erfarenhet från rederier och skeppsmäklerier. Genom Ramlösa får investerare genom ett svenskt bolag exponering mot den globala sjöfartssektorn. Idag består Bolagets portfölj av fem investeringar som förväntas leverera starka kassaflöden under kommande år. Genom en likaviktad relativvärdering och substansvärdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 34,8 kr (37,9) i ett Base scenario.


  • Stabilt kvartal

Ramlösa levererade ett stabilt första kvartal där koncernen redovisade en nettoomsättning om 12,2 MSEK, hänförligt till fartyget Perseus, en minskning om 4 % Q-Q från 12,7 MSEK, hänförligt till en svagare USD/SEK. Ramlösa erhöll även en utdelning från innehavet i Perseus om 1,8 MSEK, lägre än föregående kvartals 2,2 MSEK, även denna minskning antas primärt vara hänförlig till valuta. Under kommande kvartal förväntar vi oss att Ramlösa erhåller högre utdelningar genom avkastning från fler fartyg, bl.a. har Hansa Africa kommit ut från sin torrdocka sedan april.

  • Starka kassaflöden förväntas ge god avkastning

Till årsstämman den 12/6 har styrelsen föreslagit en utdelning om 20 öre per aktie samt ett bemyndigande avseende återköp av aktier om maximalt 4 % av aktierna. Ramlösas målsättning stipulerar att 50-75 % av nettoavkastningen efter skatt ska återföras till aktieägarna via utdelning eller återköp. Givet Analyst Groups estimat gällande nettoavkastning för åren 2025-2027 genom fortsatta erhållna utdelningar från fartygsinvesteringarna, samt ett antagande om en återföring till aktieägarna om 62,5 %, vilket alltså kan ske såväl genom utdelning som återköp, estimeras en årlig avkastning om ca 7-9 %, under kommande år endast genom utdelning/återköp, baserat på nuvarande kurs.

  • Utökar ägarandelen i Capito Capital

Under Q1-25 utökade Bolaget ägarandelen i Capito Capital, ett nystartat bolag inom globala fartygsinvesteringar, till 40 %. Vi ser flera potentiella synergieffekter mellan bolagen genom att dess gedigna erfarenhet inom branschen förväntas kunna medföra att fler intressanta investeringsmöjligheter kan identifieras, i vilka båda bolagen kan investera i tillsammans.

  • Uppdaterat värderingsintervall

Efter Q1-rapporten har vi gjort mindre revideringar i våra estimat med hänsyn till nuvarande fraktrater, primärt kopplat till Chemtrans Mobile som är medlem i en pool där intjäningen har varit svagare än initialt förväntat. Därtill påverkas de estimerade framtida erhållna utdelningarna från fartygen negativt av en svagare USD/SEK, vilket påverkar våra prognoser avseende avkastningen framgent. Sammantaget medför detta en mindre revidering av vårt värderingsintervall.

7

Värdedrivare

7

Historisk lönsamhet

5

Risk profil

7

Ledning & Styrelse

Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.