Ramlösa Shipping


Ett investmentbolag inom sjöfart med starka kassaflöden

Ramlösa shipping AB (”Ramlösa” eller ”Bolaget”) är ett investmentbolag med exponering mot sjöfartsmarknaden, vilken har levererat god avkastning under de senaste åren. Bolagets portfölj består av tre fartyg som förväntas leverera starka kassaflöden under kommande år, drivet av god efterfrågan och underinvesteringar i branschen, vilket förväntas generera en årlig avkastning om ca 20-30 % på Bolagets investeringar. Genom pågående noteringsemission förväntas kassan stärkas med 27 MSEK före emissionskostnader, vilket ska användas till nya investeringar med god riskjusterad avkastning. Genom en likaviktad relativvärdering och substansvärdering härleds ett potentiellt värde per aktie om 39 kr i ett Base scenario.


  • En effektiv investeringsmöjlighet mot shipping

Genom en investering i Ramlösa får investerare exponering mot den globala sjöfartssektorn genom ett svenskt bolag, något som tidigare varit svårtillgängligt för privata investerare i Sverige. Shippingmarknaden har under de senaste åren varit stark givet flertalet makroekonomiska faktorer. Covid-19 medförde en ökad efterfrågan på varor, vilket således även stärkte efterfrågan på transport av varor och därmed fraktrater, samtidigt som geopolitiska faktorer, såsom konflikten mellan Israel och Hamas och kriget i Ukraina, har stärkt fraktrater under de senaste åren.

  • Påfylld kassa öppnar upp för nya investeringar

I samband med Ramlösas börsnotering genomför Bolaget en nyemission om 27 MSEK före emissionskostnader, där likviden förväntas användas till investeringar i nya fartyg. Bolaget har ett starkt track record, där investeringen i råoljetankern London Star, vilken avyttrades under februari år 2024, resulterade i en avkastning om 83 % IRR under ett drygt år. Bolagets ledning och styrelse har en lång och bred erfarenhet inom branschen samt ett brett kontaktnät, genom vilket Ramlösa förväntas kunna identifiera nya attraktiva investeringsmöjligheter som skapar värde för aktieägare framgent.

  • Minskat utbud på fartyg förväntas stärka fraktrater

Ramlösas fartygs intjäning är hänförlig till utvecklingen av fraktrater, vilka i sin tur påverkas av utbud och efterfrågan på de olika fartygstyperna. Framgent förväntas underinvesteringar i fartyg, och därmed minskat utbud, stärka efterfrågan på den befintliga flottan inom de fartygstyper som Ramlösa har investerat i, vilket enligt Analyst Group banar väg för fortsatt stark intjäning på dessa fartyg genom starka fraktrater.

  • Riskdiversifierad fartygsportfölj

Sjöfartsmarknaden karaktäriseras av volatilitet, främst kopplad till makroekonomiska faktorer såsom konjunktur och geopolitik. Ramlösas fartygsportfölj bestående av tre fartyg har dock en god riskspridning mellan olika typer av fartyg, kontrakt samt verkar på olika geografiska marknader, vilket enligt Analyst Group begränsar dessa risker.

7

Värdedrivare

7

Historisk lönsamhet

5

Risk profil

7

Ledning & Styrelse

Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.