Neovici AB (”Neovici” eller ”Bolaget”) är ett snabbväxande SaaS-bolag inom fintech som har utvecklat Cosmoz, en AI-driven plattform vilken automatiserar finansiella transaktioner, såsom fakturering, inköp och betalningar samt optimerar kunders datahantering vilket möjliggör utökade affärer. Plattformen används idag av starka referenskunder såsom ICA och Reitan Convenience (Pressbyrån & 7-Eleven). Cosmoz intäktsmodell bygger på återkommande intäkter, vilket möjliggör en effektiv uppskalning av intäkterna genom både utökade affärer med befintliga kunder och genom nykundsanskaffning. Med ett unikt erbjudande, en skalbar affärsmodell, starka referenskunder och ett Proof of Concept står Bolaget väl rustat för att växa de kommande åren. Genom en sum-of-the-parts-värdering av Neovicis ”Core Business” samt det nya förvärvet Wraptech, härleds ett sammantaget potentiellt nuvärde per aktie om 11,7 kr i ett Base scenario.
- Unikt erbjudande och tillväxtpotential genom förvärv
Bolagets AI-plattform, Cosmoz, automatiserar alla typer av finansiella transaktioner. Cosmoz integreras med befintliga affärssystem och optimerar kunders datahantering vilket möjliggör skräddarsydda lösningar för kundens ändamål. AI-plattformen tränas konstant och lär sig en kunds processer, vilket löpande utökar erbjudandet, illustrerat av ökande Net Retention Revenue (”NRR”). Tillträdet till Wraptech, som förvärvades vid slutet av år 2024 och vars kundportfölj uppgår till 1 000 unika kunder, möjliggör för Neovici att kapitalisera på det befintliga kundförtroende som Wraptech redan erhållit, varför betydande uppsälj förväntas under de kommande åren. Med ett unikt erbjudande som omedelbart ökar effektiviteten estimerar Analyst Group en omsättning om 274 MSEK år 2027.
- Inlåsningseffekt genom breddat erbjudande
Cosmoz har en inlåsningseffekt, illustrerat av en obefintlig churn. Neovici har dessutom ökat NRR varje år via Bolagets största kunder. Denna utveckling har uppnåtts genom att bredda erbjudandet med Bolagets senaste lansering, Retail Brain, vilken bland annat optimerar kundens varuprissättning och lagersaldo. Wraptech-förvärvet möjliggör tydliga synergier, genom att exempelvis addera elektroniska prisetiketter till erbjudandet, vilka automatiserar prisuppdateringar och synkroniserar priset mellan hyllkanten och kassan i butiken. Cosmoz AI beräknar exempelvis optimal varuprissättning, medan Wraptech överför uträkningen till automatiserade prisuppdateringar.
- Skalbar affärsmodell med nätverkseffekt
Stora företag med höga transaktionsvolymer utgör Cosmoz primärkunder, samtidigt erbjuds en förenklad Cosmoz-variant, Cosmoz Basic, för primärkunders leverantörer, vilken optimerar betalflöden och betaltider mellan samtliga parter och skapar därmed en win-win. Bolagets primärkunder har därför ett incitament att uppmana den egna värdekedjan att ansluta till Cosmoz, vilket minskar Neovicis kundanskaffningskostnad och bidrar till en nätverkseffekt som förstärks för varje ny aktör i värdekedjan som ansluts. Affärsmodellen har stora skalfördelar, vilka Neovici förväntas kapitalisera på framgent.
Värdedrivare
Historisk lönsamhet
Risk profil
Ledning & Styrelse
Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.