Global Atlantic Fishery


Strategisk tillväxt med unik kostnadsfördel

Global Atlantic Fishery AB (”GAF” eller ”Bolaget”) är ett bolag verksamt inom den globala tonfiskindustrin. Med en unik vertikalt integrerad affärsmodell bygger Bolaget en operativ bas i Kap Verde med egen flotta, fabrik och säkrade fiskerättigheter, vilket ger full kontroll över hela värdekedjan. Detta, i kombination med låga arbetskraftskostnader och geografisk närhet till Europa, medför att GAF har en stark konkurrensfördel. Bolaget planerar att producera filéer, konservprodukter, och biprodukter mot den europeiska marknaden, främst mot B2B-kunder, där avsiktsförklaringar med stora europeiska aktörer som Lidl och Tesco redan är etablerade. Produktstrategin inkluderar därutöver i ett senare skede  diversifiering mot högmarginalprodukter, såsom premium-kattmat baserat på processavfall. Givet den vertikalt integrerade affärsmodellen och säkrade fiskerättigheter, utgör GAF en attraktiv investeringsmöjlighet med exponering mot den växande europeiska marknaden för tonfisk och skiftet mot hållbarhet.


 Skalfördelar och marginalexpansion

Bolaget drar nytta av en strukturellt låg kostnadsbas genom låga arbetskostnader i Kap Verde, vertikal integration och FOB-försäljning som minimerar kapitalbindning och risker kopplade till logistik. Detta, i komb-ination med skalfördelar, skapar en ripple-effekt som förväntas medföra högre marginaler och ett starkt kassaflöde, vilket utgör en attraktiv hävstång i takt med att Bolaget skalar upp volymerna och tar marknadsandelar framgent.

Lönsam produktmix

GAF tillämpar en produktstrategi där initial försäljning av hel fisk genererar volym och kassaflöde, medan högmarginalprodukter såsom filéer, bonito i burk och premiumkattmat successivt förväntas öka lönsamheten. Diversifieringen av försäljningen stärker motståndskraften mot prispress och säsongsvariationer samtidigt som Bolaget positioneras väl i ett flertal attraktiva slutkonsumentsegment.

Höga inträdesbarriärer

Tonfiskmarknaden präglas av höga inträdesbarriärer i form av fiskerättigheter, certifieringskrav samt teknologiska krav och etablerade distributionskanaler. Dessa hinder gör det svårt för nya aktörer att snabbt etablera sig utan betydande kapital och kompetens. GAF:s kontroll över värdekedjan och höga produktionskapacitet i en lågkostnadsregion ger en tydlig konkurrensfördel, särskilt inom premiumsegmentet där spårbarhet, och leveransförmåga är avgörande.