AcuCort Q2-24


Försäljningsstart av Zeqmelit® runt hörnet

AcuCort AB (”AcuCort” eller ”Bolaget”) har presenterat en Q2-rapport där mycket kretsar kring den stundande lanseringen av Zeqmelit® på svenska apotek, vilket planeras ske under inledningen av september månad. Under Q2-24 har Bolaget gjort fortsatta framsteg avseende Fas 4-studien som avses nyttjas i marknadsföringssyfte samt för att erhålla godkännande från TLV avseende högkostnadsskyddet. Vidare har artiklar publicerats i vetenskapliga tidskrifter, vilka bl.a. betonar den betydande efterfrågan samt höga betalningsviljan för Zeqmelit®. Tillsammans med distributionspartnern Unimedic Pharma är Bolaget nu redo att skörda frukterna av det intensiva arbetet för kommersialisering, där den nordiska lanseringen är början på en händelserik höst. Genom en DCF-modell för den nordiska marknaden samt en rNPV-modell för EU- och USA-marknaderna, tillsammans med en applicerad diskonteringsränta om 12,6 %, härleds ett riskjusterat nuvärde om ca 169 MSEK (132) i ett Base scenario, motsvarande 1,4 kr (1,1) per aktie.


  • Fullrekryterad Fas 4-studie löper enligt plan

En viktig beståndsdel i det intensiva prelanseringsarbetet som fortlöpt under Q2-24 är Fas 4-studien (ZEQ001), vilken blev fullrekryterad i maj (50 patienter), och löper därmed enligt plan. Trots att studien inte är nödvändig för kommersialiseringen av Zeqmelit®, bedömer Analyst Group att positiva resultat kan användas som ett starkt marknadsföringsverktyg för att nå ut till Bolagets huvudsakliga målgrupp, astma- och allergiläkare. Vidare förväntas resultaten från studien utgöra ett viktigt beslutsunderlag för TLV avseende högkostnadsskyddet, vilket, vid ett positivt beslut, skulle kunna öka marknadspotentialen ytterligare.

  • Studie vittnar om god betalningsvilja för Zeqmelit®

Under Q2-24 har två studier, baserade på den enkätstudie som AcuCort genomförde år 2022 om hur allergipatienter värderar sin behandling, publicerats i internationella vetenskapliga tidskrifter. I studiens andra del framkommer bl.a. att behandling med självupplösande munfilm har ett värde för patienterna som överstiger traditionell tablettbehandling med 574 kr, vilket kan ställas i relation till AcuCorts planerade pris för Zeqmelit® om 300 kr per förpackning med två munfilmer. Analyst Group bedömer att dessa publikationer kan öka kännedomen om produkten och validera den starka efterfrågan, vilket är viktiga pusselbitar för att attrahera potentiella kommersialiseringspartners och främja en framgångsrik marknadsintroduktion.

  • Reviderat värderingsintervall

Den andra halvan av år 2024 förväntas bjuda på ett smörgåsbord av triggers, där den kommande nordiska lanseringen, resultat från Fas 4-studien, en potentiell NDA-ansökan samt beslut från TLV utgör intressanta händelser som kan bidra till ökat aktieägarvärde. Med en reviderad diskonteringsränta härleds ett motiverat riskjusterat nuvärde om ca 169 MSEK (132) i ett Base scenario, motsvarande 1,4 kr (1,1) per aktie.

7

Värdedrivare

1

Historisk lönsamhet

6

Risk profil

7

Ledning & Styrelse

Samtliga analyser av bolag från och med år 2020 betygssätts utifrån ett nytt betygssystem - Värdedrivare, Historisk Lönsamhet och Ledning & Styrelse sträcker sig från 1 till 10, där 10 är högsta betyg. Riskprofil sträcker sig från 1 till 10, där 10 är att anse som högst risk. Aktieanalyser av bolag publicerade innan 2020 har betygssatts utifrån en annan modell.