2025-03-20

VD Anders Gustafsson
"Vårt mål är att fortsätta förbättra vår lönsamhet och ligga i linje med vår långsiktiga plan – att nå över 10 miljarder i omsättning och en rörelsemarginal över 5 % till 2028."
För de som inte är bekanta med NRC Group – kan du berätta om bolaget, er affärsmodell och vilken roll ni spelar inom infrastrukturbranschen?
Vi är ett relativt ungt bolag som grundades genom en serie förvärv och sedan samlades i en börsnoterad koncern. Vi är specialiserade inom kritisk infrastruktur, särskilt spårrelaterad hållbar infrastruktur.
Vi är idag verksamma i Norge, Sverige och Finland och fokuserar på hela projektkedjan inom spårinfrastruktur – från spårbyte och kontaktledningsbyte till komplexa projekt. Utöver det har vi en civildel där vi arbetar med vatten, energi samt vid försvarsanläggningar, samt en enhet för drift och underhåll av infrastrukturen.
Infrastrukturmarknaden påverkas av både politiska beslut och ekonomiska cykler. Vilka faktorer ser ni som mest avgörande för branschens utveckling framåt?
Marknaden är stark, och vår strategiska plan för de kommande fem åren baseras på de nationella transportplanerna i de tre länderna. Vi ser att det avsätts stora budgetar för spårbunden infrastruktur, vilket gynnar vår verksamhet.
Det förändrade säkerhetsläget i Europa gör också att investeringarna i försvarsanläggningar ökar, och eftersom vi arbetar med den typen av projekt ser vi en stor potential där.
Urbaniseringstrenden fortsätter, vilket ökar behovet av effektiv infrastruktur. Fler människor i tätbefolkade områden kräver bättre transportlösningar, och spårbunden trafik – från tunnelbana och järnväg till light rail – är en viktig del av lösningen.
Allt detta gör att vi bedömer marknaden som stark och stabil framöver.
Ni arbetar med järnväg, mark- och anläggningsarbeten samt miljöprojekt. Vilka av dessa områden ser ni störst tillväxtpotential inom, och hur planerar ni att kapitalisera på det?
Vår huvudaffär är järnvägsprojekt, vilket inkluderar både nybyggnation, uppgraderingar och underhåll. Det är vårt DNA och den del av verksamheten vi ser störst möjligheter i.
Underhåll är också en viktig del i och med att ju mer som byggs, desto mer behöver skötas om, vilket därigenom skapar återkommande intäkter för oss.
Utöver detta ser vi stor potential inom energi, vatten och försvar. Vi har spetskompetens inom betongkonstruktioner och grundläggning, vilket gör att vi kan bidra inom sol-, vind- och vattenkraft samt vattenrening och dammprojekt.
NRC Group är verksamt i flera nordiska länder. Vilka marknader ser ni störst potential i just nu, och hur arbetar ni för att stärka er marknadsposition?
Vi fokuserar på Norge, Sverige och Finland fram till 2028.
I Finland är vi ledande inom light rail och ser fortsatt stor efterfrågan där.
I Sverige är vårt fokus på järnvägsuppgraderingar, såsom spårbyten, kontaktledningar och strömförsörjning.
I Norge hanterar vi större och mer komplexa projekt, såsom Trønderbanan och Bergenbanan.
Vi anpassar oss efter respektive lands politiska prioriteringar – i Finland ser vi stort intresse för solenergi, i Sverige är det vindkraft som är i fokus, och i Norge är det vattenkraft. Vår strategi är att positionera oss där investeringarna sker och dra nytta av den regionala utvecklingen.
Ni har genomfört kostnadsbesparingar och effektiviseringsprogram de senaste åren. Hur har dessa åtgärder påverkat verksamheten, och hur ser ni på lönsamheten framåt?
Som ny VD var jag tvungen att göra en omstart av bolaget under år 2024. Vi hade vissa utmaningar som behövde lösas, och vi genomförde en nyemission för att stärka vår finansiella position.
Vi har gjort stora förändringar i ledningen där vi har en ny CFO, en ny Norgechef och en ny Sverigechef. Ledningsgruppen i Norge har nästan helt bytts ut och vi har även effektiviserat vår verksamhet i Finland.
Det har varit nödvändiga förändringar och nu under år 2025 har vi en starkare organisation och en bättre position på marknaden. Vi ser positivt på framtiden och på möjligheterna att förbättra vår lönsamhet.
Var ser ni NRC Group om ett år?
Om ett år ser jag att vi har levererat enligt vår guidning för 2025. Vi har då fått igång vår nystartade civilverksamhet i Sverige och ser resultat av de effektiviseringsprogram vi har drivit.
Vårt mål är att fortsätta förbättra vår lönsamhet och ligga i linje med vår långsiktiga plan – att nå över 10 miljarder i omsättning och en rörelsemarginal över 5 % till 2028.
Jag vill att marknaden ska se att vi gör det vi har sagt att vi ska göra, och att NRC Group är ett starkare och mer stabilt bolag.
Kan du nämna fyra anledningar till varför NRC Group är en intressant investering idag?
- Vi har fått in nya starka ägare som tror på vår strategiska resa. Det är en viktig signal som visar på långsiktigt förtroende för bolaget och vår utveckling framåt.
- Marknaden – efterfrågan på spårrelaterad och hållbar infrastruktur är stark och kommer fortsätta vara det.
- Vår position – vi är ett specialiserat bolag med etablerad närvaro inom våra segment, vilket ger oss ett försprång.
- Vår organisation – vi har gjort en nystart och har nu en stark ledningsgrupp som driver bolaget framåt på ett fokuserat och effektivt sätt.