2025-02-05
VD Stefan Danieli
"Vi är väl positionerade på både spel- och VFX-marknaden, med bevisad kompetens och starka kundrelationer."
För de som inte är bekanta med Goodbye Kansas, kan ni berätta lite om ert bolag, vad ni gör och vilken roll ni spelar inom er bransch?
Goodbye Kansas har nyligen genomgått en omfattande omstrukturering där vi har återgått till vår kärnverksamhet, det vi kallar studieverksamheten, där vi arbetar mot kunder inom spelindustrin och film- samt tv-industrin. Vi verkar i en värld där kreativitet och teknisk expertis möts.
För spelbolag producerar vi trailers som används vid lansering av nya spel, och på film- och tv-sidan levererar vi primärt digitala specialeffekter av högsta kvalitet. Vi har också nyligen arbetat med ett s k animations-projekt, för Amazon Prime, där vi producerade en animerad film baserad på ett spel-IP. Vi har kontor i Sverige, Storbritannien och Indien, vilket ger oss en global närvaro och möjlighet att arbeta nära våra kunder i deras respektive marknader.
Ni arbetar inom visuella effekter och animation, en spännande och kreativ bransch. Hur hjälper era lösningar kunder att uppnå sina mål och skapa unika upplevelser?
Vi utmärker oss genom vår kombination av kvalitet och kreativitet, kombinationen av kvalitet och kreativa förmågor gör oss unika. För spelbolagen handlar det om att skapa fantastiska trailers som driver försäljning och förbättrar deras marknadsföring inför spel-lanseringar. På film- och tv-sidan skapar vi innehåll av hög kvalitet som lyfter produktionernas totala upplevelse På spelsidan kommer vi ofta med egna kreativa idéer till kunden, medan film- och tv-produktioner har mer strikta ramar där vi levererar enligt kundens specifikationer. Vi stärker även våra kunders varumärken genom att skapa innehåll som engagerar och bygger lojalitet, oavsett om det är spel, filmer eller tv-serier.
Vad gör Goodbye Kansas unikt jämfört med andra aktörer inom visuella effekter och digitalt innehåll?
Vår projektledning och förmåga att samarbeta är viktiga konkurrensfördelar. Förutom vår kreativa förmåga och höga kvalitet är vi duktiga på att driva projekt effektivt, vilket är avgörande för att hålla deadlines och budget. Vi har en tillförlitlighet som kunderna uppskattar där vi arbetar tätt med dem för att gemensamt skapa en slutprodukt av högsta kvalitet. Vår tekniska plattform och vår innovativa användning av spelmotorer förstärker vår konkurrenskraft ytterligare och låter oss leverera på ett sätt som många andra inte kan.
Ni är verksamma på en internationell marknad med stark konkurrens. Vilka möjligheter och utmaningar ser ni för er verksamhet globalt jämfört med lokala projekt?
Den globala marknaden inom såväl spel som film- och tv är ju enorm, där vi bara behöver en liten marknadsandel för att nå kritisk volym. Men det finns utmaningar, såsom globala faktorer utanför vår kontroll, exempelvis pandemin och nu senast strejker i Hollywood, som har påverkat efterfrågan i film- och tv-sektorn. Liksom efter pandemin ser vi efter strejkernas avslut en återhämtning för efterfrågan av VFX-tjänster och vi är väl rustade att dra nytta av detta.
Spelmarknaden är just nu stabilare, men konkurrensen är hård. Vår styrka ligger i våra internationella kunder, framför allt i Nordamerika och Europa, samt vår förmåga att anpassa oss till dessa marknader. Utmaningarna är ofta globala till sin natur, vilket kan skapa både hinder och möjligheter.
Ni har nyligen lanserat spännande teknologier och projekt, som exempelvis nya spelmotorbaserade lösningar. Kan ni berätta mer om dessa satsningar och hur de stärker ert erbjudande?
Vi har byggt en unik plattform (vår s k ”Pipe”) som integrerar olika mjukvaror i våra produktionsprocesser, vilket ger oss ett tekniskt försprång. Inom spelindustrin har vi utvecklat förmågan att arbeta direkt i kundernas spelmotorer, vilket skapar nya möjligheter att inte bara producera trailers utan även innehåll för själva spelen. Detta är en viktig trend och vi är väl rustade för att vara en del av den utvecklingen. Dessutom ser vi en integration av IP, mellan t ex spel och tv-serier, där vi kan bidra till båda av dessa världar. Vi ser också utvecklingen av maskininlärning (AI) och automatisering som stora möjligheter att ytterligare effektivisera vår produktion och leverera enastående resultat.
Var ser du att Goodbye Kansas är om ett år?
Vi strävar efter tillväxt och att förstärka vår lönsamhet samt befästa vår position som en global aktör. Om ett år hoppas vi ha fortsatt växa, med intäktsströmmar från olika segment och med stabil lönsamhet.
Vi är på en tillväxtresa och fokuserar på att driva försäljning lönsamt, och bygga långsiktig stabilitet. Vår verksamhet i Indien, som vi etablerat genom ett joint venture, erbjuder stora möjligheter för produktion och affärsutveckling i Asien. Genom vårt JV kommer vi stärka vår konkurrenskraft på befintliga marknader, samtidigt som det kommer skapa tillväxtmöjligheter i Asien.
Kan du nämna tre anledningar att Goodbye Kansas är en attraktiv investering idag?
- Vi är väl positionerade på både spel- och VFX-marknaden, med bevisad kompetens och starka kundrelationer.
- Vi har genomfört stora kostnadsbesparingar och städat upp vår finansiella struktur, vilket skapar bättre förutsättningar för lönsam tillväxt.
- Vi ser stora möjligheter på en återhämtad VFX-marknad och i Asien, genom vår låga kostnadsbas förbättrar vi vår konkurrenskraft samtidigt som det krävs en lägre försäljningsvolym för att generera lönsamhet. Vår potential att växa och bli långsiktigt lönsamma har aldrig varit större.
Vi har också ett starkt teknologiskt fokus och är redo att dra nytta av framtida innovationer och efterfrågan på digitalt kvalitetsinnehåll globalt.