Intervju med CodeLab Capitals VD Anton Lorenz Bondesen


2026-06-01


VD Anton Lorenz Bondesen

"Vi har byggt en ARR-bas på 60 MNOK på kort tid och ser inga tecken på att utvecklingen ska stanna av, snarare tvärtom."

För de som inte är bekanta med CodeLab Capital, kan du kortfattat beskriva bolaget och er roll som teknik- och mjukvaruinvesterare?

CodeLab Capital är ett noterat investeringsbolag med särskilt fokus på mjukvaru- och servicebolag, gärna i kombination. Vår strategi går ut på att förvärva bolag där vi kan tillföra vår infrastruktur och vårt kapital, och därefter arbeta aktivt med kommersialisering och utveckling, både av topline och den löpande driften, så att bolagen kan växa lönsamt över tid. Det gör vi genom en kombination av operationella förbättringar och aktiv M&A, där vi bygger roll-ups inom olika vertikaler.

Idag har vi ett särskilt starkt ben inom bedriftshelsetjeneste (BHT) i Norge, en särnorsk reglerad sektor under Arbeidstilsynet, där man hjälper företag med förebyggande hälsoåtgärder för att exempelvis minska sjukfrånvaron. Vi har fysioterapeuter, sjuksköterskor och läkare knutna till verksamheten som en del av servicekomponenten, kompletterat med en underliggande mjukvaruplattform som vi fick med oss vid förvärvet av Kuba i Norge, ett HSE-system. Vi har även ett stort innehav i Cloudya, ett bolag inom mjukvarudistribution som vi gick in i förra året och som växer mycket starkt.

På CodeLab själv är vi ett litet effektivt team i toppen, jag och CFO Christoffer Mathiesen, samt en Head of Accounting och en Business Developer, som ser till att portföljbolagen får bästa möjliga utveckling över tid.

Ni publicerade nyligen er rapport för Q1 2026, vilka är de viktigaste punkterna du vill lyfta fram och var står CodeLab Capital starkast just nu?

Vi har gått igenom en intensiv resa det senaste året med tre förvärv, varav det sista offentliggjordes efter kvartalets utgång. I Q1 handlade arbetet mycket om att få det senaste förvärvet ordentligt integrerat på våra plattformar och om att implementera den infrastrukturkapital vi pratar om. Q1 lade därmed grunden för lönsam tillväxt in i kommande kvartal, och det ser vi tydligt redan i starten av Q2 där vi gör all-time high på revenue och pipeline ser mycket spännande ut.

Där vi står starkast just nu är på topline-utvecklingen och tillväxtperspektivet, vi har en bättre prognos än det vi kommunicerat i tidigare kvartalsrapporter. Eftersom vi har ett något annorlunda angreppssätt mot compounders och M&A får vi också väldigt mycket bra incoming leads på vår buy-and-build-strategi, vilket gör att de inorganiska möjligheterna framåt är väldigt många. Det är ett lyxproblem att vi i dagsläget behöver tacka nej till en del av dem.

I april offentliggjorde ni förvärvet av Agil Helse AS, som ska integreras med ert portföljbolag Kuba, kan du beskriva strategin bakom förvärvet och hur det stärker er position inom HSE- och företagshälsovårdsmarknaden i Norge?

Kuba har alla de byggstenar som krävs för att skala in i bedriftshelsetjeneste, en stark mjukvaruplattform i botten och ett team inom servicedelen. Efter knappt ett halvår av arbete med Kuba blev det tydligt var vi kunde driva nästa våg av tillväxt, och då passade Agil Helse-förvärvet exakt in i pusslet. Synergierna mellan bolagen var precis det vi behövde, vi går från ett litet effektivt team i Kuba till en stor och stark organisation som kan bjuda på större kontrakter och samtidigt höja lönsamheten över båda bolagen.

Agils kundbas saknar idag systemstöd, vilket gör korsförsäljningsmöjligheterna mycket starka, och tillsammans framstår vi som ett betydligt starkare helhetspaket ute på marknaden. Det har även branschen lagt märke till, vilket boostat vår M&A-pipeline ytterligare. Bedriftshelsetjeneste-marknaden har varit under konsolidering länge, med blandad framgång, och vi ser ett tydligt utrymme som vi nu fyller, med nya kunder varje dag.

Det som är värt att lyfta fram är att vår M&A-strategi skiljer sig från de stora rikstäckande aktörerna. Vi presenterar en möjlighet att bygga tillsammans med grundare och befintliga ägare, och använder aktier som betalningsmedel så att de blir en del av resan och fortsätter skapa värde tillsammans med oss. Det visar sig vara en attraktiv modell, vår cap table består idag av väldigt engagerade säljare som kommit in, kompletterat med kapital från kompetenta investerare via private placements till tydliga premier.

I samband med Agil Helse-förvärvet säkrade ni 18,8 MNOK i teckningsåtaganden till 4,00 NOK per aktie, kan du beskriva hur ni planerar att använda kapitalet och vad det möjliggör för CodeLab framåt?

Vi fick faktiskt in efterfrågan på nästan 19 MNOK men valde att ta in 17 MNOK för att inte spä ut för mycket, även om det handlade om en betydande premie mot aktiekursen. Kapitalet går primärt till att finansiera Agil-transaktionen, göra bolaget skuldfritt och säkerställa tillräckligt rörelsekapital och investeringsutrymme framåt.

Utöver det finns en del general corporate purposes som ger CodeLab själv en längre runway, så vi har ro och utrymme att göra rätt saker framåt. Sammanfattningsvis går majoriteten av use of proceeds till Agil och till att ge mer runway åt CodeLab som infrastruktur och kostnadscenter för våra portföljbolag, vilket är en mycket värdefull funktion.

Kuba är ert största operativa bolag i portföljen idag, kan du beskriva hur Kubas utveckling sett ut sedan ni tog över och vilka tillväxtdrivare ni ser framåt?

Kuba var ett moget bolag när vi tog över, med ett bra produkt, gott rykte och en stark grund i marknaden, men det som saknades var kommersialisering. Sedan vi gick in har tillväxten ökat markant månad för månad. Vi kom in med ett helt annat angreppssätt mot kommersialisering och go-to-market, har sett över produktsammansättning och systemförbättringar, och har ökat marknadsförings- och säljbudgeten markant. Som ett resultat har nysalgstakten mångdubblats sedan övertagandet.

Värt att nämna är att även om Kuba är störst sett till antal anställda, så har Cloudya, där vi äger drygt 50 procent, redan gått förbi revenue-mässigt och växer mycket fort. För innevarande år ser vi att Cloudya blir det största bolaget i termer av revenue, och tillsammans med Agil som nu kommer in får vi en mycket starkare helhet att bygga vidare från.

Var ser du CodeLab Capital om ett år?

Vi har byggt en ARR-bas på 60 MNOK på kort tid och ser inga tecken på att utvecklingen ska stanna av, snarare tvärtom. Idag har vi två vertikaler och tittar på att möjligen lägga till ytterligare en framåt. Vi tar med oss mycket erfarenhet och kompetens från hälsosektorn, har ett mycket spännande dealflow där, och väger när rätt tillfälle är moget att gå in i den marknaden igen.

Om ett år tror jag att vi har tre och en halv vertikaler, en helt ny vertikal som ännu inte är investerad, fortsatt stark organisk tillväxt i Cloudya samt en kombination av organisk och inorganisk tillväxt inom bedriftshelsetjeneste. Parallellt lägger vi tid på att monetarisera det stora framförbara underskott vi har i Uniscale, ett av våra dataselskap, vilket kan bli en fjärde värdedrivare. Förvänta er sammantaget tre till fem förvärv per år och en mångdubblad revenue-bas jämfört med idag.

Avslutningsvis, kan du ge tre anledningar till varför CodeLab Capital är en intressant investering idag?

För det första arbetar vi varje dag med att skapa avkastning för våra aktieägare. Tror man på oss som investeringsbolag och på det team vi byggt upp för att leverera god avkastning över tid, så är det i sig en stark anledning att följa med på resan.

För det andra är det en spännande resa där vi investerar i sektorer som är meningsfulla och har stora långsiktiga trender bakom sig. Vi har bevisat att vi kan få saker att hända, och vi är fortfarande i början av utvecklingen.

För det tredje har vi ett otroligt dedikerat och incentiverat management både på CodeLab och i samtliga portföljbolag. Alla vill vara med på resan, vilket skapar en drivkraft som gör att vi har starka förutsättningar att fortsätta leverera, och det är just därför CodeLab Capital är en intressant investering idag.