Kommentar på MoveByBikes Q3-rapport


MoveByBike Europe AB (”MoveByBike” eller ”Bolaget”) publicerade den 26 november 2024 Bolagets kvartalsrapport för det tredje kvartalet år 2024.

  • Stabil omsättning – redo att exekvera på tillväxtsatsningar
  • Påvisade förbättringar
  • Minskad skuldsättning och stärkt kassaflöde genom strategiska åtgärder
  • Viktigt samarbete med Airmee

Stabil omsättning – redo att exekvera på tillväxtsatsningar

För det tredje kvartalet 2024 rapporterade MoveByBike en stabil nettoomsättning om 4,3 MSEK (5,4 MSEK), där minskningen av nettoomsättning huvudsakligen härleds till följd av en temporär nedläggning av verksamheten i Göteborg. Nettoomsättningen för de första nio månaderna av året 2024 har uppgått till 14,2 MSEK (14,9 MSEK), men där kvartal fyra historiskt är starkt omsättningsmässigt då bland annat Black Friday och högtider inträffar, med historiskt sett hög aktivitet inom e-handel som gynnar MoveByBike.

Påvisade förbättringar

Under kvartalet uppgick Bolagets rörelseresultat till -28,6 MSEK (-4,2 MSEK), vilket huvudsakligen kan tillskrivas nedskrivningar av tillgångar relaterade till konkursen av dotterbolaget Chainge ApS, vilka uppgick till -19,5 MSEK under det tredje kvartalet (-2,4 MSEK). Rörelseresultatet före engångsnedskrivningar uppgick till -9,1 MSEK under Q3-24, vilket kan jämföras med det justerade rörelseresultatet om -9,9 MSEK under Q3-23, en tydlig förbättring gentemot föregående år. Bolagets största kostnadsdrivare är fortsatt personalkostnader, uppgående till 6,1 MSEK (5,1 MSEK), där den högre kostnaden i absoluta tal är hänförligt till MoveByBikes rekrytering av 10 nya anställda, kostnaden per anställd har dock minskat från -0,152 MSEK till -0,133 MSEK under Q3-24.

Minskad skuldsättning och stärkt kassaflöde genom strategiska åtgärder

Periodens kassaflöde uppgick till -1,9 MSEK under Q3-24 (-2,6 MSEK), efter en framgångsrikt genomförd nyemission om 27,5 MSEK under augusti, med syfte att betala av kortfristiga skulder som uppgick till 24,9 MSEK vid slutet av Q3-24 (41,7 MSEK Q2-24). Därav har betalning av skulder nu skett, vilket har stärkt balansräkningen gentemot föregående kvartal, detta förväntas leda till en förbättrad kapitalanskaffningsförmåga avseende tillväxtkapital som kan användas till nysatsningar inom fordonsflottan samt kundbasen.

MoveByBikes arbete med att minska skuldsättningen och stärka balansräkningen har varit centralt under år 2024 samt kvartal tre. Den 25 november genomförde Bolaget en riktad emission som tillförde 5 MSEK före kvittningar om cirka 2,8 MSEK, inklusive teckningar om 1,6 MSEK, samt transaktionskostnader. Vid fullt utnyttjande av teckningsoptioner av serie TO 1, med en teckningskurs om 0,06 SEK, kan MoveByBike tillföras ytterligare 5 MSEK före transaktionskostnader. Att befintliga aktieägare har valt att teckna aktier till en betydande premie indikerar stark tilltro för Bolagets framtidsutsikter och förmåga att växa framgent.

Viktigt samarbete med Airmee

Genom samarbetet med Airmee får MoveByBike inte bara tillgång till en stabil kundbas utan nu också möjlighet att skala upp verksamheten på ett effektivt sätt. Samarbetet har redan resulterat i en expansion av MoveByBikes fordonsflotta med 10 el-lastcyklar, från 23 stycken till 33 stycken, där ytterligare 16 fordon planeras gå i bruk inom kort, vilket skapar en förstärkt kapacitet att hantera växande volymer. I kombination med öppnandet av den nya city-hubben i Vasastaden är Bolaget därmed väl positionerat för att kapitalisera på nya regleringar inom last-mile leveranser.

Sammanfattningsvis anser Analyst Group att MoveByBike visat på fortsatta framsteg genom etableringen av en ny city-hubb i Stockholm, förvärvet av Chainge ApS och den geografiska expansionen därigenom, samt det utökade partnerskapet med Airmee vilket medfört en stor ökning av fordonsflottan. Dessa åtgärder lägger en grund för en förväntad ökad omsättning framgent i takt med den stigande efterfrågan på marknaden, bland annat till följd av striktare utsläppsregleringar i stadsmiljöer. Genom en marknadsledande position och med regulatoriska medvindar såsom miljö zon klass 3 i Stockholm som nu implementeras är MoveByBike med ett first mover advantage och ett marknadsledande erbjudande, redo för möta marknadens behov inom last mile-leveranser.