Emission: MoveByBike

  • Aktiekurs
  • 0.08
  • Bransch
  • Transport
  • Lista
  • Spotlight Stock Market
  • Emissionsvolym
  • 27,5 MSEK
  • Teckningskurs
  • 0,08 SEK
  • Teckningsperiod
  • 7-21 augusti
  • Första handelsdag
  • N/A
  • Garanti- och teckningsåtagande
  • 100 %
PRIS PER
AKTIE
0,08 SEK
LÄGSTA
INVESTERING
N/A
PRE MONEY
VALUATION
6 MSEK

Tid kvar att teckna

DAG.
TIM.
MIN.
SEK.

Emission: MoveByBike

  • Aktiekurs
  • 0.08
  • Bransch
  • Transport
  • Lista
  • Spotlight Stock Market
  • Emissionsvolym
  • 27,5 MSEK
  • Teckningskurs
  • 0,08 SEK
  • Teckningsperiod
  • 7-21 augusti
  • Första handelsdag
  • N/A
  • Garanti- och teckningsåtagande
  • 100 %
PRIS PER
AKTIE
0,08 SEK
LÄGSTA
INVESTERING
N/A
PRE MONEY
VALUATION
6 MSEK

Tid kvar att teckna

DAG.
TIM.
MIN.
SEK.

Möjlighet att investera i ett bolag som med en klimatneutral position kapitaliserar på en växande marknad

MoveByBike grundades år 2012 och är verksamma inom klimatneutrala logistik- och transportlösningar av livsmedel och paket i segmentet last-mile samt underhåll av batterier till el-scootrar åt mikromobilitetsföretag inom stadskärnorna i Stockholm, Göteborg och Malmö. MoveByBike har genom Bolagets eldrivna transportcyklar nischat sig mot en fullständig klimatneutralitet. Eltransportcyklarna möjliggör en flexibel dubbel infrastruktur för transport, vilket innebär att fordonen kan nyttja både vägnät och cykelbana, samtidigt som det reducerar utsläpp inom leveranskedjan. Transportcyklarna innehar ett marknadsledande lastutrymme om 250 kg vilket möjliggör att höga volymer kan lastas och sedan effektivt levereras inom centrala stadskärnor. Vidare besitter Bolagets fordon kapacitet för uthyrning av reklamytor till betalande tredjepartsaktörer. Exempel på företag som tidigare nyttjat fordonens reklammöjligheter är CWS, HelloFresh och Premo. Utöver fordonens versatila användningsområde innehar MoveByBikes distributionscentraler kylrum vilket säkerställer att livsmedelsprodukter som kunder beställer från Bolagets samarbetspartners är av högsta kvalité, vilket är essentiellt för att binda kontrakt med livsmedelsdistributörer likt Linas matkasse och Fruktbudet.

MoveByBike genererar intäkter genom tre segment:

  • Bolagets största segment utgörs av kontrakt med samarbetspartners likt Airmee och Budbee, vilka outsourcar en del av leveransvolymen, inom last-mile segmentet. MoveByBike, genomför leveranserna via egna distributionscentraler och erhåller därefter ersättning per leverans. Dessutom utför MoveByBike underhåll av el-scootrar åt mikromobilitetsföretag såsom Voi och Lime, vilket också ingår i segmentet.
  • Utöver distribution, erbjuder Bolaget även expressbud vilket innebär leverans direkt från kund till slutkund samma dag eller inom en timme.
  • Det tredje segmentet utgör försäljning av stadsdata, samt uthyrning av reklamytor på transportfordonen, vilket medför en rörlig reklampelare med ett högt antal bruttokontakter på grund av fordonens centralt geografiska position och mobila synlighet.

År 2020 distribuerade Bolaget totalt 500 000 leveranser vilket har ökat till totalt 2 920 500 leveranser sedan år 2020, något som påvisar efterfrågan på Bolagets tjänst och den underliggande tillväxten inom e-handel. Under år 2024 har Bolaget genomfört två förvärv för att förstärka verksamheten och stärka MoveByBikes position på last-mile-marknaden. Genom förvärvet av Bzzt och bolagets plattform för styrning, planering och optimering av last-mile transporter, utvidgas MoveByBikes IT-system för ytterligare effektivitet i leveranskedjan. Vidare förväntas samgåendet med Chainge påbörja Bolagets nordiska expansion. I och med förvärven förväntas konkurrensen på last-mile marknaden minska samtidigt som Bolagets fordonsflotta stärks och synergier realiseras.

First Mover Advantage

MoveByBike är det första frakt- och logistikföretaget som endast använder helt klimatneutrala fordon för leveranser av varor i Sverige. Bolaget har således ett first mover advantage och ett välrenomerat varumärke vilket ger ett försprång gentemot nya företag som vill etablera sig på last-mile marknaden, samtidigt har Bolaget befintliga kontrakt med starka referenskunder såsom Instabox och Hellofresh, vilket ingjuter förtroende.

Regulatoriska medvindar

År 2024 får Stockholms innerstad en klimatzon 3 vilket innebär att inga bensin- eller dieseldrivna fordon får tillträda. I zonen ligger ett flertal företag där ett begränsat antal logistikföretag nu kan leverera gods. MoveByBike gynnas av regleringen då användandet av el-transportcyklarna tillåter leverans i området. Vidare utreds fler klimatzoner kontinuerligt vilket stärker Bolagets tillväxtpotential ytterligare framgent.

Synergier genom sammanslagning

Genom samgåendet med Chainge och partnerskapet med Cykelbudspoolen samt Crosstown finns tydliga synergieffekter för stordriftsfördelar. Konkurrensen på last-mile marknaden förväntas minska samtidigt som Bolagets fordonsflotta stärks. I och med detta förväntas förvärven och partnerskapen resultera  i en snabbare väg till lönsamhet genom reducerat kapitalbehov, konsoliderad omsättning, geografiska synergier och en optimerad personalstyrka.

MoveByBike har ett starkt nätverk av samarbetspartners där ett flertal aktörer är ledande inom respektive segment, såsom Hellofresh för hemleverans av matkassar och Airmee inom paketdistribution. Nätverket har möjliggjorts av Bolagets ledande position i den klimatneutrala last-mile nischen av leveranskedjan. Vidare möjliggör kundportföljen att Bolaget kan expandera till fler svenska städer och nordiska länder där befintliga partners med verksamhet efterfrågar ett klimatneutralt leveransalternativ. Bolaget har en stabil bas av kunder och ett etablerat distributionsnät. Det skapar således ett försprång gentemot andra företag som vill etablera sig inom nischen eftersom den initiala kostnaden för att etablera city-hubbar och en fordonsflotta är kapitalintensiv. I och med samgåendet med Chainge ApS och partnerskapet med Crosstown och Cykelbudspoolen utvidgas Bolagets fordonsflotta vilket möjliggör potentiella stordriftsfördelar för en geografisk expansion till fler nya städer inom Sverige och Norden.

En framträdande klimatneutralitet är nödvändig för att Sverige ska uppnå de politiskt uppsatta klimatmålen. MoveByBike har ett tjänsteerbjudande som tilltalar agendan bland annat för när klimatzoner i innerstaden skall upprättas mer frekvent kommande år. Vidare har beslutsfattande organ i Stockholm ambitioner om att staden ska vara världsledande i att minska mängden utsläpp med målet om klimatpositivitet år 2030, en åtgärd som inte är möjlig utan klimatneutrala transportmetoder i leveranskedjan.

MoveByBike har en strategisk affärsmodell med intäkter från distribution och expressbud som kombineras med intäkter från både reklamförsäljning på de synliga fordonen samt underhåll av mikromobilitets fordon under leveransrutten. Cykelfordonen rör sig i tätbefolkade områden vilket leder till hög bruttokontakt av potentiella kunder och generar därmed en attraktiv position för företag som efterfrågar en stark markandsföringsexponering. Samgåendet med Chainge ApS och partnerskapet med Crosstown samt Cykelbudspoolen stärker alla segmenten inom Bolaget. Konkurrensen minskar när bolagen går samman vilket leder till potentiella stordriftsfördelar i och med att ett större antal fordon kan leverera paket samt livsmedel vilket bidrar till högre omsättningspotential. Vidare förväntas sammansättningen attrahera fler, samt större kunder, då leveranskapaciteten utökas. I nuläget hämmar rörelsekostnaderna Bolagets lönsamhet men i och med samgåendet förväntas synergieffekter bidra till en optimerad personalstyrka för att minska personalkostnader i förhållande till omsättningen. Vidare bidrar den bredare fordonsflottan till fler, och potentiellt större, reklamkampanjer för ytterligare intäktsströmmar och därmed en ökad omsättning framgent. Dessutom har Bzzt AB och MoveByBike två separata IT-system för förare och kunder vilket vid sammanslagningen förväntas leda till goda synergieffekter då de kan komplettera varandra och effektivisera fordonens rutter samt kontakten med kunder. Genom att även möjliggöra för externa logistikföretag att ansluta sig till den kombinerade plattformen kan Bolaget öka leveranskapaciteten på befintliga marknader. Detta förväntas i sin tur bidrar till återkommande intäkter samt minskad operationell risk vid en internationell expansion.

MoveByBike är en ledande aktör inom klimatneutrala logistik- och transportlösningar av livsmedel och gods i segmentet last-mile. I dagsläget står last-mile-leveranser för upp till 50 % av de totala koldioxidutsläppen inom leveranser samt för mer än 50 % av den totala leveranskostnaden. Ökad urbanisering, stärkt köpkraft bland medelklassen och större utbud av varor förväntas driva e-handelns fortsatta tillväxt efter att mellan åren 2014–2019 nästan tredubblats i storlek. Marknaden för last-mile-leveranser kan segmenteras utifrån B2B-, C2C- och B2C-kunder, varav B2C-kunder uppgår till 50 % av marknaden. Dessutom har ett förändrat konsumentbeteende skapats då konsumenter efterfrågar snabba hemleveranser. Under de tre första kvartalen år 2023 ökade antalet hemleveranser med 15 %, vilket förväntas öka, samtidigt som mängden paket till utlämningsställen minskade med 3,3 % jämfört med samma period år 2022. Då majoriteten av e-handelskunder bor i innerstäder, förväntas traditionella leveranser bli ännu mer ineffektiva, kostsamma och utsläppsintensiva framgent. Konsumenters ökade prioritering av hållbara leveransalternativ kombinerat med regleringar där målet är att Sveriges transportsektor år 2030 ska ha minskat dess klimatpåverkan med 70 % jämfört med år 2010, har resulterat i att pågående omställning mot mer hållbara samhällen och mindre utsläpp i städer påbörjats, vilket ökar kraven på leveransmetoder som förbättrar trafikmiljön samt minskar koldioxidutsläppen. Den europeiska marknaden för last-mile leveranser förväntas därmed växa med en CAGR om 16 % för att uppnå ett marknadsvärde om 30 miljarder USD år 2030.

MoveByBike är väl positionerade för att kapitalisera på den underliggande marknadstillväxten genom att erbjuda hållbara och effektiva last-mile leveranstjänster som är utsläppsfria. MoveByBike utför leveranser med Bolagets el-drivna transportcyklar som har en marknadsledande lastcykelkapacitet om 250 kg.

MoveByBikes etablerade och högpresterande IT-system optimerar förarens rutt, där ett lägre investeringsbehov i FoU förväntas framgent. Vidare kan Bolagets transportcyklar använda både cykel- och bilvägar för att nyttja den snabbaste vägen till mottagaren, där transport-cyklar och IT-system möjliggör att MoveByBike kan erbjuda ett effektivt, hållbart och miljövänligt leveransalternativ inom last-mile. I dagsläget är företag såsom Hellofresh, Postnord och Budbee kunder vilket är ett tydligt proof of concept samtidigt som de starka referenskunderna bevisar en bredd i kundportföljen som Bolaget förväntas växa tillsammans med. Genom kombinationen av ökande krav på hållbarhet från kunder samt införandet av regleringar i syftet att förbättra hållbarheten inom transportsektorn, är Bolaget väl positionerade för att kapitalisera på den underliggande marknadstillväxten.

MoveByBike har framgångsrikt etablerats som en ledande logistikpartner inom innerstadslogistik genom att penetrera och expandera till nya marknader. Genom partnerskapet med Cykelbudspoolen och Crosstown samt samgåendet med Chainge, stärks Bolagets position på befintliga marknader då konkurrensen minskar samtidigt som Bolagets fordonsflotta expanderar. Genom samgåendet med Chainge påbörjas även MoveByBikes nordiska expansion genom att Bolaget får tillgång till last-mile marknaden i Storköpenhamn. Dessutom förväntas förvärven göra vägen till lönsamhet kortare då bolagens verksamheter har liknande affärsmodeller med gemensamma samt kompletterande kunder, vilket förväntas resultera i synergier såsom samutnyttjande av kunder. Exempelvis levererar Bolagets samarbetspartners Linas Matkasse matkassar till familjer och företag i Danmark, vilket är en marknad som Bolaget får tillgång till genom samgåendet med Chainge.

För att belysa MoveByBike potentiella värde har Analyst Group valt att jämföra Bolaget med två företag, varav ett är onoterat och det andra börsnoterat: Instabee och Jetpak Top Holding. Båda bolagen har logistik och leverans av paket som huvudområde samtidigt som delar av företagens leveranser sker genom klimatneutrala fordon likt MoveByBike.

Instabee är ett svenskt företag som grundades år 2022 genom en sammanslagning av Budbee och Instabox. Bolaget levererar primärt paket från e-handlare såsom Zalando, Inditex och H&M, till konsumenter genom hemleveranser samt leveranser till paketskåp. Instabee är i dagsläget verksamma i sex europeiska länder och utför leveranser genom tre varumärken, Instabox, Porterbuddy samt Budbee. Sedan företaget grundades har hållbara lösningar prioriterats genom att erbjuda leveranser via cyklar, elbilar, biobränsle samt förnybar diesel. Instabee är fortfarande onoterat där de största ägarna är Kinnevik, Fredrik Hamilton, Creades samt EQT. Per den 10 april 2024 värderades företaget till ca 5,1 mdSEK enligt Creades.

Jetpak är en ledande aktör inom tidskritiska expressleveranser i Norden och Europa. Bolaget delar in verksamheten i två segment, expressleveranser genom land och expressleveranser genom flyg. Bolaget erbjuder både långdistansleveranser samt dörr-till-dörr till den primära kundbasen bestående av företag. Företaget har som mål att vara klimatneutrala år 2030 vilket innebär en förväntad utvidgning av den utsläppsfria fordonsflottan från dagens nivåer. Jetpak är listat på First North och hade per den 8:e augusti 2024 ett börsvärde om 1,2 mdSEK.

MoveByBike har sedan grundandet år 2012 fokuserat på att utveckla en effektiv samt klimatneutral logistik- och leveranslösning till kunder och företag inom last-mile. I och med omställningen till en mer hållbar transportsektor förväntas MoveByBike erhålla en konkurrenskraftig fördel på grund av Bolagets etablerade distributionscentraler, klimatneutrala fordonsflotta med mobilitet via en dubbel infrastruktur samt justerbar mjukvara för flexibel optimering gentemot kundkrav. Vidare innehar Bolagets el-transportcyklar en marknadsledande lastkapacitet vilket möjliggör att stora volymer kan lastas för en effektivare leveransrutt gentemot konkurrenter. Kommunala regleringar i stadstraffiken sätter allt större press på traditionella logistikaktörer till följd av Sveriges klimatmål för år 2030, vilket förväntas gynna MoveByBike. Omställningen mot en klimatneutral fordonsflotta är kapitalintensiv vilket sätter MoveByBike i en unik position med en redan etablerad och utsläppsfri distributionskedja inom last-mile.

Vidare har MoveByBikes konkurrensfördel ytterligare stärkts utav Bolagets relevanta förvärv. Genom förvärven konsolideras last-mile marknaden vilket förväntas minska konkurrensen samtidigt som MoveByBikes marknadsandel ökar. Förvärven utökar även Bolagets kundbas samt antalet marknader MoveByBike kan genomföra leveranser på, vilket förbättrar Bolagets kunderbjudande.

Bolaget har som mål att uppnå positiva kassaflöden under år 2024 och fortsätta expandera i Sverige samt till övriga Norden tillsammans med befintliga kunder. Genom samgåendet med Chainge samt partnerskapet med Cross-town och Cykelbudspoolen finns tydliga synergieffekter för stordriftsfördelar då konkurrensen på last-mile marknaden förväntas minska samtidigt som Bolagets fordonsflotta och IT-system stärks. I och med detta förväntas samgåendet och förvärven resultera i en snabbare väg till lönsamhet genom reducerat kapitalbehov, högre tillväxt, konsoliderad omsättning, geografiska synergier och en optimerad personalstyrka. Vidare förväntas Bolaget utvärdera befintliga kontrakt med samarbetspartners i syfte att förbättra lönsamheten framgent, vilket reflekteras i avslutandet av tidigare samarbete med Foodora. I och med MoveByBikes starka position, vilken har stärkts ytterligare genom partnerskapet med Cykelbudspoolen och Crosstown samt samgåendet med Chainge, förväntas Bolaget ha en starkare pricing power framgent, vilket förväntas leda till lönsammare kontrakt. Dessutom förväntas förvärven leda till mer omfattande kontrakt i och med att Bolaget kan genomföra leveranser på flera olika orter genom MoveByBikes geografiska expansion.

Analyst Group betraktar MoveByBike som en ledande innovatör inom marknaden för utsläppsfria logistik- och leverantörslösningar inom marknaden för last-mile-leveranser genom Bolagets unika fordonsflotta, first-mover advantage och IT-plattform som möjliggör smidigare kommu-nikation mellan både e-handlare och kunder. Bolaget förväntas kapitalisera på omställningen till mer hållbara samhällen där minskade utsläpp inom transportsektorn innehar en viktig del i förändringen. Marknaden för last-mile transporter är kapitalintensiv, vilket leder till höga inträdesbarriärer, där MoveByBike har investerat 250 MSEK i nödvändig infrastruktur såsom distributionshubbar och fordon. Det sätter Bolaget i en god position för att vinna ytterligare marknadsandelar i takt med att marknaden växer samtidigt som kostnaderna förväntas minska. Vidare förväntas Bolaget genom samgåendet med Chainge, samt partnerskapet med Crosstown och Cykelbudspoolen, uppnå stordriftsfördelar, fortsätta Bolagets geografiska expansion, samt få en starkare position på marknaden, vilket förbättrar Bolagets möjlighet att uppnå positiva kassaflöden och lönsamhet framgent. Sammantaget anser Analyst Group att en investering i MoveByBike i samband med pågående emission, till en Pre-Money värdering om 6,0 MSEK, inbjuder till en god risk/reward.

Dessa analyser, dokument eller annan information härrörande AG Equity Research AB (vidare AG) är framställt i informationssyfte, för allmän spridning, och är inte avsett att vara rådgivande. Informationen i analyserna är baserade på källor och uppgifter samt utlåtanden från personer som AG bedömer vara tillförlitliga. AG kan dock aldrig garantera riktigheten i informationen. Alla estimat i analyserna är subjektiva bedömningar, vilka alltid innehåller viss osäkerhet och bör användas varsamt. AG kan därmed aldrig garantera att prognoser och/eller estimat uppfylls. Detta innebär att investeringsbeslut baserat på information från AG eller personer med koppling till AG, alltid fattas självständigt av investeraren. Dessa analyser, dokument och information härrörande AG är avsett att vara ett av flera redskap vid investeringsbeslut. Investerare uppmanas att komplettera med ytterligare material och information samt konsultera en finansiell rådgivare inför alla investeringsbeslut. AG frånsäger sig allt ansvar för eventuell förlust eller skada av vad slag det må vara som grundar sig på användandet av material härrörande AG. Läsare kan anta att Analyst Group har mottagit ersättning för att framställa detta material.