Analytikerkommentar inför Ayimas Q3-182018-11-21

Ayima AB (”Ayima” eller ”Bolaget”) publicerar imorgon den 22 november sin delårsrapport för tredje kvartalet 2018. Följande är våra tankar inför rapporten.

Omsättningen för det tredje kvartalet är sedan tidigare känd, och uppgår till 57,7 MSEK, motsvarande en ökning om 50,3 % jämfört med samma period förra året. Ayima har under Q3 och början på Q4 annonserat flertalet nya kunder, med ett sammanlagt publicerat ordervärde om 22,5 MSEK under perioden juli-oktober.

Omsättning per månad

Kan Ayima nå break even redan under Q3?

Under Q3-17 uppgick EBIT till -3,0 MSEK. Med anledning av detta riktar vi störst fokus mot lönsamheten, Bolagets kommentarer kring framtida tillväxtförutsättningar samt utvecklingen av förvärvet LeapThree. För Q3-18 estimeras ett EBIT-resultat om -0,1 MSEK.

Vi kommer att återkomma med en uppdaterad aktieanalys efter rapporten.

OM AYIMA

Ayima AB är ett konsultföretag som erbjuder sina kunder strategier, metoder och tjänster relaterade till digital marknadsföring. Bolaget har i dagsläget ett antal affärsområden, där de största är  Search Engine Optimization (SEO), Paid Media och Digital  Analytics. Ayima har utvecklat flera avancerade system och stödfunktioner för sökmotoroptimering, Pay Per-Click och för marknadsföring via sociala medier. I dagsläget är Bolaget verksamma i Storbritannien, Nordamerika och Sverige, men Bolagets kunder är i många fall globalt verksamma. Ayima noterades på Spotlight Stock Market under maj 2017 och är sedan september 2018 noterade på First North Stockholm.