203 Web Group AB is a digital media house headquartered in Stockholm, Sweden, which excels in scalable and auto generated web products. The concepts behind the products are language independent, which means that they can be applied on a multinational level and are today represented on almost fifty markets spread out all over the world.

203 Web Group has during the past decade dedicated itself to identifying online possibilities and has, through clever programming, brought together people, interests and information. The company specializes in sites with a great sales and revenue focus, where both content and income is auto generated, in order to create cost effective product concepts. The platforms are language dependent, which makes them applicable on the global market. The company’s aim has always been to stay at the forefront of technology. With the aim of expansion and new business opportunities, new technical solutions are constantly built, ready to be applied on new markets.Among the most notable of our Swedish brands are myTaste.nu, Shopello.se Matklubben.se, and Allaannonser.se – all among the biggest in their respective fields. The greatest venture onto the foreign market so far, has been the global launch of the recipe search engine myTaste. Today, it is represented on almost fifty markets spread all over the world.Key factors such as search optimisation, usability and conversion design are determining ingredients in an ever changing industry, where innovative thinking is a must when running a profitable business.

Finansiella Scenarier

Bullcase

Lansering av mobilapp utgör närliggande trigger Ledningen har uttalat att en mobilapp är under utveckling, denna förväntas lanseras under kvartal 3 2014. När huvudkonkurrenten Allrecepies lanserade sin mobilapp under år 2000 hade dem 1 miljon unika besökare per månad på sin hemsida. Efter lanseringen tog det 5 år innan antalet unika besökare uppgick till 10 miljoner, dvs. att antalet besökare ökade med 900%. I ett scenario där MyTastes mobilapp ger samma utväxling på antalet unika besökare kommer MyTaste ha 270 miljoner unika besökare i månaden om fem år, som referens har Facebook.com cirka 135 miljoner unika besökare per månad. Trots att antal unika besökare endast beräknas uppgå till 37 miljoner i vårt estimerade bullcase, är MyTaste därmed marknadsledande redan under 2014. I ett bull case är nativeannonseringen framgångsrik och översätter trafiktillväxten direkt till ökande intäkter och koncernen kommer därmed bli lönsamma. Shopello gör en MyTaste Shopello skall enligt ledningen sättas i samma lanserings- och utvecklingsprocess som MyTaste har genomgått de senaste 2-3 åren. I ett bull case blir Shopella lika framgångsrikt som MyTaste och en kursdubblering är därmed motiverad.

Bearcase

Förändrad intäktsbas för MyTaste medför risk Om naiveannonseringen visar sig vara ett misstag kan intäkterna minska dramatiskt till 30 MSEK under 2014, vilket motsvarar tappade intäkter om 40% från 2013 (bolaget tar bort 70% av alla banners). Vidare, om mobilappen blir försenad eller om förväntad effekt på antal användare uteblir kan ett bear scenario uppfyllas i samband med att de senaste kvartalens kraftiga trafikökning visar sig endast vara en säsongseffekt. Större delen av koncernen i uppstartsfas Lanseringen av Shopello kan visa sig bli misslyckad då segmentet köp och sälj redan är relativt konkurrensutsatt, med aktörer som Pricerunner m.fl. Vi ser även en risk för att verksamheten 203 Creative kommer dras med stora förluster framöver. Efter det potentiellt stora omsättningstappet i ett bear scenario ser vi en fortsatt negativ trend under överskådlig framtid. Den negativa omsättningstrenden och negativa resultat kommer resultera i nedskrivningar av nuvarande goodwillposter om ca. 35 MSEK, och därmed konkurshot. Det kommer behövas omfattande kapitaltillskott för att koncernen skall komma på fötter igen.

203 Web Group – Marknaden Underskattar Värdet I Att Vara ”First Mover”

MyTaste förväntas bli världens största webbsajt för recept, ledningens prognos är 15 miljoner användare under 2014.

Stor uppköpspremie, MyTastes största konkurrent förvärvades 2012 för 175 miljoner dollar, värdering av MyTaste enligt samma multiplar indikerar värde om 1,9 miljarder kronor.

MyTaste är för tillfället etablerat i 48 länder varav endast 4 är intäktsdrivande, dem ännu inte lönsamma länderna kommer tillsammans med expansion av Shopello driva intäkter och marginaler framöver.

Shopello växer med 126% per kvartal, den kraftiga tillväxten motiverar fortsatt expansion och ökade antal klick per kvartal, vi prognostiserar en tillväxt om drygt 200%under 2014.

Riktkurs 22,3 SEK per aktie 2014 enligt vägt genomsnitt av motiverat Enterprise Value per aktie enligt sum-of-the-parts (26 SEK per aktie) och multipelvärdering (18,46 Sek per aktie) vilket ger en uppsida om 17% under innevarande år.