Urb-It VD-Intervju2017-06-16

Urb-It är aktuella med en börsintroduktion på Nasdaq First North, beräknad första handelsdag 7 Juli 2017. Emissionen ger finansiering till den fortsatta utvecklingen av mjukvaran och kommande internationella expansion. Analyst Group har gjort en intervju med VD Fredrik Warstedt.

“Vår plattform är helt skalbar och kan enkelt användas i alla städer där vi väljer att etablera oss.”, Fredrik Warstedt, VD Urb-It

För de som inte har hört talas om Urb-it tidigare, kan du berätta lite mer om vilka ni är och vad ni gör?
Urb-it är ett plattformsföretag som kopplar ihop fysiska retail-butiker med konsumenten genom våra digitala lösningar och möjliggör ett helt nytt sätt att handla. Konsumenten handlar i vår applikation eller på en ansluten retailers webbshop och får sitt köp personligt överlämnat av en av våra “urbers” inom en timme.

Kan du kortfattat beskriva vem en typisk urber är, vilka kunder som nyttjar Urb-it och vilka retailers som ansluter sig?
Den typiska urbern är en gymnasie- eller högskolestudent som bor eller brukar befinna sig i stan och vill ha ett extrajobb med flexibla arbetstider och betalt direkt.

Våra kunder är framförallt upptagna storstadsmänniskor som vill handla varor från butiker i stan men inte orkar eller hinner och därför föredrar att få dem levererade till jobbet eller bilen. Stora kundgrupper är även teknikintresserade personer som föredrar vår innovativa shoppingupplevelse och personer som använder vår tjänst för att ge någon en gåva.

Vi ser framförallt anslutning av retailers som vill öka sin digitala närvaro, vilket kan vara både stora och små aktörer. Retailers som enkelt kan ansluta sig till Urb-it återfinns inom segmenten: elektronik, hälsa & skönhet, kläder & skor, hem & trädgård, sport & fritid, blommor, smycken & accessoarer, konfektyr, leksaker & spel, konst & design samt andra varor som inte är en del av dagligvaruhandeln.

Urbaniseringen och digitaliseringen ökar, konsumenter kräver mer on demand-tjänster och frilansekonomi blir allt mer populärt. Vilka möjligheter ser du för Urb-it i en sådan marknadsmiljö?
Vår affärsmodell kapitaliserar på samtliga dessa trender. Vi ser stora möjligheter för Urb-it att bli “top-of-mind” för konsumenter så fort de ska handla något. Utvecklingen stödjer vår tes om att kunderna vill handla digitalt i mobilen och få varan direkt (nu-handel).

Ni nämner målsättningen om närvaro i 50 städer inom fem år. Hur ser er go-to-market strategi ut för att utöka ert erbjudande till fler städer och vad kommer vara avgörande för att ni ska lyckas?
Vår expansionsstrategi bygger på ett omfattande analysarbete där vi gått igenom europeiska städers mottaglighet för våra tjänster i termer av urbanisering, digitalisering, kundbeteende, etc. När vi går in på en marknad genomför vi ett simultant arbete med att ansluta retailers och rekrytera urbers, följt av en större marknadsföringssatsning för att öka konsumentanvändandet. Vår plattform är helt skalbar och kan enkelt användas i alla städer där vi väljer att etablera oss.

Jämfört med andra leveranstjänster, vad talar för att Urb-it skulle vara mer attraktivt?
Urb-it erbjuder on-demand shopping, oftast på mindre än en timme, från retailers vilket gör vår tjänst mer attraktiv. Vad som ytterligare talar för vår tjänst är att vi ansluter flera retailers butikslager i realtid till en och samma plattform och därmed kan erbjuda ett större utbud av produkter än någon som har eget lager, exempelvis Amazon. Vi kombinerar således den snabbaste och bekvämaste shoppingupplevelsen med det största utbudet.

Vad ser du idag som era största utmaningar, dels på kort sikt dels på lång sikt, för att nå dit ni vill?
Vi står idag inför vissa tekniska utmaningar med att utveckla vår tjänst på ett sätt som möjliggör snabbast möjliga integration både av enskilda retailers samt av retailer-nätverk. På längre sikt är utmaningen att fortsätta lägga till tjänster i vårt utbud så att vi kan följa konsumenter och retailers i den ökad urbaniseringen och digitaliseringen.

Avslutningsvis, kan du nämna tre anledningar till varför Urb-it är en bra investering idag?

  1. Vi kapitaliserar på starka trender i samhället såsom urbanisering och digitalisering
  2. Vår teknikplattform är obegränsat skalbar vilket möjliggör potentiell expansion i hela världen
  3. Retail är en av världens största industrier och vi är en del i att möjliggöra dess digitala transformation

    Mer Infomration

    För mer information om Bolaget Urb-It: www.Urb-it.com

    Teaser: www.mangold.se/Images/2017/06/Urb-it-Teaser-svenska-1.pdf

    Prospekt: www.mangold.se/Images/2017/06/Urb-it-AB-publ-Prospekt.pdf

    Teckna aktier online: www.mangold.se/emission/urb-it/

    Anmälningssedel: www.mangold.se/Images/2017/06/Urb-it-Anmalningssedel.pdf

    För mer information om erbjudandet: www.mangold.se/emission/urb-it/
    Kontakt Mangold: emissioner@mangold.se

    Email Analyst Group (AG Equity Research AB): info@analystgroup.se.
    Denna intervju är på uppdrag av Bolaget Urb-It. Detta innebär att Analyst Group har mottagit betalning för att göra intervjun.

Se Finwire’s HemmaHosintervju med Urb-Its grundare Mats Forsberg och VD Fredrik Warstedt: