Probi AB är ett svenskt bioteknikföretag som utvecklar och säljer effektiv probiotika baserat ett stort antal kliniska studier. Probi har genom sin forskning skapat en stark produktportfölj inom områdena maghälsa och immunförsvar. Produkterna finns tillgängliga för konsumenter i fler än 30 länder runt om i världen. Kunderna utgörs av ledande livsmedels-, hälso- och läkemedelsföretag inom segmenten Functional Food och Consumer Healthcare.

proviva_alla-300x180@2x

2
Value Drivers
3
Quality of Earnings
2
Risk Profile
3
Quality of Management

Probi – 60 % omsättningstillväxt under 2015

60 % omsättningstillväxt och 125 % vinsttillväxt
Historiskt hög omsättning under 2015. Tillväxten drivs av framgångar i Nordamerika, en stark underliggande marknad samt en utökad marknadstäckning.
EBIT-% förbättrades från 19,6 % till 28,6 % under samma period, vilket har lett till att vinsten ökade med 125 %.

33-48 % uppsida i jämförelse med peer
Baserat på en multipelvärdering av EV/S och EV/EBIT mellan Probi och dess peer, finns det utrymme för en uppvärdering i intervallet 33-48 % från nuvarande nivåer.

Potentiell trigger i nya avtal med hög volympotential
Under Q4 kommunicerade ledningen att det pågår diskussioner gällande lansering på nya marknader. Avtal av denna typ kan driva på den höga omsättningstillväxten och agera katalysator för aktiekursen.